In La Bombe nr. 1 van 2010 staat een verhaal van iemand die een CX Turbo-1 motor in zijn DS heeft gebouwd. En met succes. Het vergde wat aanpassingen maar hij rijdt nu wel rond in een supersnelle DS.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:














































Totaal aantal Berichten: 43451
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is een Turbo2 motor. Met nu 185 pk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is een Turbo2 motor. Met nu 185 pk
Zou kunnen. In het betreffende artikel wordt in ieder geval over een Turbo-1 motor gesproken.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
intercooler achter kentekenplaat dus inderdaad een T2
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Marcel Gosselink schreef:In La Bombe nr. 1 van 2010 staat een verhaal van iemand die een CX Turbo-1 motor in zijn DS heeft gebouwd. En met succes. Het vergde wat aanpassingen maar hij rijdt nu wel rond in een supersnelle DS.
Groet Marcel
In datzelfde verhaal staat ook dat de Turbo 1 motor later vervangen is door de huidige Turbo 2 motor.
In datzelfde verhaal staat ook dat de Turbo 1 motor later vervangen is door de huidige Turbo 2 motor.
Ik heb het verhaal in La Bombe er nog maar eens op nageslagen. Je hebt helemaal gelijk. En Waterman dus ook
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Super IDee schreef:De firma leverde ook conversie kits om een cabriolet te bouwen. Gebaseerd op Model Usine. De kenner ziet tal van verschillen, maar van een afstand is het net echt.
Van deze cabrio met de naam DEE - ESS Landau is er minimaal één gebouwd.
De folder van laat een DS Turbo convertible zien.
Op de plaats van de kentekenplaat staat de tekst “DS Turbo” Op de motorkap zit een enorme luchthapper. Lijkt zo van een Subaru Impreza te zijn gehaald. Maar de Impreza bestond in 1987 nog niet.
Het zal toch niet dat de DS nog eerder dan een Impreza een ontsierende luchthapper op de motorkap had?
Ook valt op dat de auto is voorzien voor toen een hele nieuwe zwarte kunststof buitenspiegel.Laten we inderdaad hopen dat het bij dit ene exemplkaar is gebleven.
Ik moet jullie teleurstellen…
De firma Dee-Ess Conversions heeft een aantal jaren bestaan. Ze hebben ongeveer 25 Cabriolets modèle Usine gebouwd (onder de naam Drophead). Hoeveel daarvan voorzien zijn van een Garrett T2 Turbo Charger en dan de naam Landau kregen, is helaas onbekend.
Je kon bij hen ook met een berline terecht voor inbouw van een Garrett Turbo Charger.
Door Dee-Ess Conversions is 1 Cabriolet gebouwd met links stuur. Die is nu in Nederlands eigendom. Er is er ook een met rechts stuur in NL. Beiden zonder turbo.
De Cabriolet met links stuur stond in 2004 onder nummer 31 in de tentoonstelling in het Archeon. En staat ook beschreven in de catalogus / mijn boek ‘Back to the Future!’.
Zie ook clubbladen 9/9 van november 1987 en 10/6 van juni 1988.
In het archief is enige documentatie aanwezig over turboladers als accessoire voor de DS.
De donkerblauwe DS25Gti Turbo2 stond als nummer 56 op genoemde tentoonstelling.
De foto hierboven is daar gemaakt.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik moet jou ook teleurstellen: Het is Garrett en niet Garreth.
Citroen!
Toevallig zie ik net een Dee Ess conversion cabriolet usine te koop staan.
http://www.classics.nl/klassieker/3279/aangeboden-citroen-ds23-convertible
In de begeleidende tekst wordt aangegeven dat schimmels alsmede een hardtop ook te leveren zijn.
Leuk die automatische vertalingen




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Super IDee schreef:Toevallig zie ik net een Dee Ess conversion cabriolet usine te koop staan.
http://www.classics.nl/klassieker/3279/aangeboden-citroen-ds23-convertible
In de begeleidende tekst wordt aangegeven dat schimmels alsmede een hardtop ook te leveren zijn.
Leuk die automatische vertalingen
Inderdaad erg leuk.
Ook van een verbijsterende lelijkheid, die hardtop.
Die schimmels zijn handig voor wie het leuk vind er nog zoeen te maken (“mold”).
Overigens geen geld voor een ‘echte Dee-Ess Conversions Cabriolet’.
Op foto’s lijkt het nog wel wat, maar verwacht geen hoge afwerkkwaliteit.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Brian schreef:De gendarmerie schijnt vroeger met DS-en met compressor te hebben gereden. Dat dit teveel gevraagd was voor de dames bleek wel uit het feit dat die maar een beperkte tijd (10 min? ) gebruikt mocht worden.
Geweldig!
Precies zoals de “War Emergency Power” of “Erhöhte Notleistung” van de jagers in de tweede wereldoorlog… paar tienden bar meer druk in het inlaatsysteem, direkt na de supercharger extra benzine inspuiten als koeling. Later in de oorlog stopte de Luftwaffe er MW50 (water/methanol 50/50) en GM-1 (lachgas) injectie bij. De verschillen groot. Sommige motoren gingen van 1750 pk naar 2240 pk!
Het verschil ook in levensduur was enorm, of de motoren gingen 100 uur mee, of als ze net een paar minuten te lang overboost hadden gekregen werden ze alsnog omgewisseld en gereviseerd.
Ik zou op z’n minst waterinjectie als extra overwegen!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Nog een suggestie: maak er een 16-klepper van!
Volgens de “Revue Technique automobile” was Citroën midden jaren zestig aan het experimenteren met een cabriolet met 130 pk uit de 1985 cc motor, die normaal 93 pk gaf. Ze bereikten dat door dubbele nokkenassen en 16 kleppen, in 1965 !!
Misschien een leuk projectje voor een handige knutselaar?
Het cabrio prototype reed er 190 km/u mee. Zie pagina 17 van de RTA.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Voor meer info over het 16-klepper sport model, zie:
D Sport prototype
En dan onder het kopje “1965 DS Sport technical specification” halverwege de pagina.
Best een kek karretje!
Hydro
Elle va comme les pompiers!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De foto bij het blok “1964 DS Sport technical specification” laat een blok zien met enkele, hoogliggende nokkenas, hoewel de tekst ook hier spreekt van twin cams.
Citroen!