1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Aandachtspunten bij aankoop BX
FVdV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 30-09-2009

Gepost: 30 september 2009 12:53 PM

Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een BX en daarom ben ik hier wat op zoek gegaan naar de punten waar men op moet letten bij het aanschaffen maar ik heb hier niet echt iets gevonden. Aangezien het mijn eerste eigen BX wordt heb ik hier niet echt ervaring in (ik heb enkele jaren geleden wel leren rijden in de BX van mijn ouders maar dat is al een tijdje geleden en dat was ook maar 6 maanden of zo dus ik weet niet meer zo goed hoe die aanvoelt). Mijn vader heeft er vroeger nog wel 14 jaar met één gereden maar hij is ook niet bepaald een expert.

Weten jullie daarnaast nog een Belgisch Citroën forum want ik heb er 2 gevonden maar dat is niet echt deftig te noemen. Het ene wordt zo goed als niet gebruikt en het andere zit vol met tuners en de BX is daar blijkbaar niet echt populair.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik liefst één zou overkopen van iemand die er met bezig is geweest en de BX dus graag ziet, dan dat ik één koop van iemand die gewoon goedkoop wil rijden met als gevolg achterstallig onderhoud.

Degene die ik momenteel al op het oog heb:

1.9 8v GTi (vraagprijs was eerst €3000 maar de advertentie is nu aangepast)
BX 1600 (Weet niet juist welk type dit is.)
BX 1.6 TRS (Staat wel al een jaar stil. Er staat ook bij 4 versnellingen maar het is een manuele bak. Kan dat of moeten dat er 5 zijn?)

Als er hier Belgen zitten die een BX te koop hebben, ik ben op zoek naar een:
- Benzine
- Handgeschakeld
- Minimaal een 1.6
- Liefst een dashboard met toerenteller (ik snap niet waarom er auto’s zonder worden uitgebracht)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 30 september 2009 01:04 PM
  [ # 1 ]

Die 1600 is een Image, mooi!

Er was op de oude wiki een lijst met aankoop tips voor de BX, maar op de nieuwe Wiki kan ik die helaas niet meer vinden. Was een handige lijst!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 30 september 2009 03:13 PM
  [ # 2 ]

Tja ik weet wel wat aandachtspunten van een BX:

-Binnenkant voorschermen kan aangetast zijn door roest. (Motorkap open en kijken naar de     binnenschermen)
-Roest op de A stijl (De stijl bij de voordeur\vooruit).
-Controleer de kofferbak in de hoeken naar roest.
-Zijn de adals goed? Wilt zeggen hoe zijn de stand van de wielen?
Staan ze goed recht dat is okey. Staan ze overdreven schuin, dan moet de adals vervangen worden.
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/201260/#1054544

Serie 3 heeft gecote hydraulische leiding. Dat is na 1989?
1.4 motorblokken zijn volgens deze forum het betrouwbaarste.


Meer aandachtspunten aan een BX weet ik niet.

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 30 september 2009 06:02 PM
  [ # 3 ]

hydraulische leidingen van voor naar achter die onder de ;inker dorpel lopen zijn roestgevoelig vooral waar ze in de klemmetjes liggen. ook verder boven de achterbrug kijken daar komt water en pekel bij.
l en r voor binnen spatschermen roest meestal onder de hydr tank ook op dezelfde plaats aan de l zijde.
achter de balk in het spatscherm l en r net voor de rubber buffer roest bij sommige wel andere niet.
ook waar de achterste uitlaatsteun zit, ongeveer waar de achterbumper zit tegen de koffer ruimte.
de achterste bumpersteunen in de achterspatschermen roesten wel eens weg.
verder de achterste draagarmlagers zoals reeds genoemd, dan kraakt en knapt het ook bij het in en uitveren.
en dan als laatste de grote en kleine oktopus dat is de retourbundel die naar de hydr tank loopt, de grote licht op het subframe voor ongeveer waar de hoogteregelaar zit, die zijn van rubber en dat is wel eens gaar (na bijna 20 jaar wat wil je).
dit zijn wel het meest voorkomende typische bx kwaaltjes. verder is alles net als bij een andere auto, remmen motor ed.
veel succes bij het zoeken.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 30 september 2009 07:34 PM
  [ # 4 ]

Ik had nog een uitgeprinte checklist in het dashboardkastje van de BX liggen, die heb ik net even overgetypt. Was een behoorlijke klus, maar hij staat online: Klik hier voor de checklist!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 30 september 2009 08:45 PM
  [ # 5 ]
Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 17 oktober 2009 11:22 PM
  [ # 6 ]

Errug handig! Ik ben op zoek naar een beetje goede om heel lang plezier van te hebben na bijna 10 jaar BX-loos te zijn geweest en heb er een paar op het oog. Dus deze weetjes en tips zijn goed om mee te nemen. Dank! love

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 18 oktober 2009 10:17 AM
  [ # 7 ]

ik weet niet waar je woont “eindelijk weer een bx?” maar mischien kan een van onze deskundigen mee?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 18 oktober 2009 02:20 PM
  [ # 8 ]
McDean schreef:

ik weet niet waar je woont “eindelijk weer een bx?” maar mischien kan een van onze deskundigen mee?

Zo! Meteen opgenomen in een familie, geloof ik! Ik wist niet dat de groep BX`ers zo werkt, leuk.
Ik woon in het midden van het land, maar heb nu gevonden in Zeeland en Limburg, dus de geografische spreiding is nogal groot. En hoe zou dat werken dan, met die deskundigen? Ik wil - als ik even heel eerlijk achterdochtig ben (dat heb ik met m`n neefjes ook, hoor cheese ) - ook niet het risico lopen dat “mijn” BX dan naar iemand anders gaat… Niemand op de tenen getrapt?

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 18 oktober 2009 03:34 PM
  [ # 9 ]

hahaha dat zal wel meevallen hoor Wink

Ik denk dat de mensen die eventueel met je mee willen gaan zelf al voorzien zijn van een fijne BX en bovendien goed op de hoogte zijn van wat er momenteel te koop staat.

Ben je trouwens op zoek naar een specifiek type/uitvoering? Of gewoon een beetje aan het rondkijken voor een leuk en goed exemplaar?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
FVdV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 30-09-2009

Gepost: 19 oktober 2009 01:58 AM
  [ # 10 ]

Bah, topickapers Wink.


Eerst en vooral bedankt aan iedereen voor de info en de tips. Ik ben daarstraks gaan kijken naar de 1.9 8v en heb ook een klein proefritje gemaakt. Ik zou hem graag willen kopen maar zoals ik al gezegd had was zijn eerste vraagprijs 3000 euro, dat is nu al gezakt naar 2000 euro als “absoluut” minimum.

De auto zag er echt nog heel goed uit, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Tijdens de testrit voelde hij ook goed aan (goed schakelen, koppeling die o.k. is, motor die mooi loopt). Er waren echter wel een aantal zaken die zo op het eerste zicht naar boven kwamen:

- De rubber van het raam aan de kant van de bestuurder zit bovenaan rechts los
- Er was een héél klein beetje roest onderaan het portier van de bestuurder
- In de voorbumper zit een scheur die begint een beetje onder de rechter koplamp en zo in een boog doorloopt tot op de plooi, tot achter de nummerplaat
Op deze foto is het wel te zien


Nu zou ik deze auto wel graag kopen (ik heb vrij dringend een auto nodig en deze staat me echt wel aan) maar 2000 euro is me echt nog wel te veel. In een ander topic heb ik iets gezien van 1500 euro max. voor een GTi die in orde is. Nu was ik aan het denken om hem morgen of zo terug te bellen en te zeggen dat ik hem ofwel neem voor 1700 euro max en dat ik hem anders laat staan + nog wat argumenten.

Wat denken jullie hiervan? Laat ik mezelf in de zak zetten of is het wel te doen?

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 19 oktober 2009 05:49 PM
  [ # 11 ]
FVdV schreef:

I
De reden dat ik dit vraag is omdat ik liefst een zou overkopen van iemand die er met bezig is geweest en de BX dus graag ziet, dan dat ik een koop van iemand die gewoon goedkoop wil rijden met als gevolg achterstallig onderhoud.

Hier kom je eigenlijk in je laatste posts niet meer op terug. Is de verkoper een liefhebber? Zo ja wat is er allemaal aan gedaan in de laatste jaren? Is de km stand aannemelijk (112000 is wel erg weinig, daarbij moet je over 8000 een nieuwe distributeriem).

Ik zou best 2000 voor een GTI willen betalen, maar dan zit er geen krasje op en wil ik graag een heel goed en sluitend verhaal over de onderhoudshistorie erbij.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
FVdV
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 30-09-2009

Gepost: 19 oktober 2009 10:00 PM
  [ # 12 ]

De huidige eigenaar heeft de auto gekocht van een ouder persoon zegt hij, vandaar dus waarschijnlijk het lage aantal kilometers. hij heeft er zelf ook niet zo veel mee gereden zegt hij, de reden die hij daarvoor geeft is omdat hij liever met zijn andere auto’s rijdt (en ik weet dat hij er nog heeft staan). Het is niet echt een “liefhebber” denk ik maar hij werkt zelf wel als monteur in een Citroengarage dus hij weet wel waar hij mee bezig is (langs de andere kant weten die mensen ook het beste hoe ze gebreken moeten wegsteken Wink).

Het boekje met de onderhoudsgeschiedenis is niet aanwezig maar zowel het interieur als de carrosserie als onder de motorkap is allemaal héél proper. Ik denk dus wel dat hij zijn onderhoud ook wel op tijd gehad heeft.
Het enige wat echt duidelijk opviel was de nieuwe startmotor, voor de rest moet ik hem betrouwen op zijn woord i.v.m. het onderhoud.

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 19 oktober 2009 11:37 PM
  [ # 13 ]

Ik vind €1700 nog een héle hoop geld voor die wagen! Volgens mij is er heel wat leukers te vinden voor minder.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 20 oktober 2009 02:22 AM
  [ # 14 ]

Ik vind €1.700 nog steeds heel erg aan de prijs voor een GTi 8v. Ik betaalde voor die van mij een jaar geleden (ongeveer 180.000 op de teller) 1.000 euro. Werd geleverd met nieuwe APK, distributieriem en op druk gebracht veersysteem plus 3 maanden garantie. En hij stond op zeer fraaie en vrij unieke lichtmetalen velgen. Garantie was nodig, want hij had lang stil gestaan en dus deed het elektrisch spul af en toe vreemd en er sneuvelden wat koelslangen vanwege verrot rubber. Ik kwam er ook achter dat de koppeling nog wel perfect functioneerde, maar al wel op zijn einde liep. Is in de garantieperiode nog vervangen. Kon kiezen: gratis met gebruikt spul, of iets bijbetalen voor nieuw. Voor €150 had ik een nieuwe koppeling. Dus als ik jou was zou ik nog even verder zoeken en een hoop geld op zak houden.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 20 oktober 2009 04:35 PM
  [ # 15 ]

die gti is te duur, scheur in de bumper duid wss ook al op een accidentje dus die prijs is zwaar overdreven.
gewoon je tijd nemen en je komt wel iets tegen Smile

en als het snel moet gaan iets goedkoop kopen, dan zoeken naar een goede en de goedkope gebruiken voor onderdelen Smile

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook