alarm-knipperlicht
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 02 oktober 2009 07:28 PM

Blijkbaar hadden sommige sm’s standaard een knop om de 4 knipperlichten samen te laten werken igv ongeval e.d.: Een alarmschakelaar of ‘hazard’switch.
Ik heb die niet, wél een vrij plaatsje op de rij schakelaars in de middenconsole én ik heb een losse schakelaar.
Alleen weet ik helemaal niet hoe zo’n ding moet geschakeld worden… confused
er zijn 7 lipjes:
één voor stroomaanvoer, één voor stroomafvoer naar de knipperautomaat, één ervan terugkomend (ondertussen gepulseerd) en 4 naar de knipperlichten??? Kan dit?
heeft iemand een schemaatje?

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 03 oktober 2009 06:30 PM
  [ # 1 ]

Ik heb ergens een schema daar van,maar ik geloof dat het de originele montage was door citroën geleverd als accesoire destijds.
Ik ga morgen effe kijken of ik het terug vind. Wink

Profiel  
 
BeDe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 17-10-2012

Gepost: 18 oktober 2014 11:47 PM
  [ # 2 ]

Van de week op de franse autoroute moest ik vanwege een ongeval wat net was gebeurd heel hard remmen . Ik wild e het achteropkomend verkeer waarschuwen zoals ik met mijn gewone auto ook pleeg te doen en greep ; mis. Het alarmknipperlicht zit er dus niet in. Alles kantjeboord goed afgelopen.  Is een schema inclusief een lijstje met aan te schaffen spullen beschikbaar. Bart.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 19 oktober 2014 09:41 AM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 19 oktober 2014 03:48 PM
  [ # 4 ]

In verband met directe vindbaarheid Mark z’n tekst even hier:

De beloofde uitleg:
de twee draden van de knipperlichtschakelaar (gele stekker ,de gele en groene draad) lus je door en zet hier twee diodes tussen. Neem de paarse draad op het clignoteurrelais en lus deze ook door, dit is je onderbroken signaaldraad.Deze draad gaat rechtstreeks naar je schakelaar, aan de andere zijde van de schakelaar komen de draden van af de knipperlichtschakelaar met de diodes.Ook aan deze zijde van de schakelaar kun je voor de diodes een draad zetten die naar de groene stekker gaat van de controle klok.Hier op deze groene stekker is een draad niet aangesloten (de gevaren driehoek)
Er zijn plug and play setjes verkrijgbaar of te ruilen….
succes

Mark heeft het ook gemaakt in mijn vorige SM, nu die van Marco. De knop zit op de plaats van die van de parkeerlichten. Ik was er blij mee en wil het ook in mijn nieuwe SM hebben. Hier heb je echt wat aan. Ook ik heb een keer zonder gestaan in het donker met regen op een gevaarlijke plek. Dat was geen topper.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2014 06:28 PM
  [ # 5 ]

Ik weet niet hoe het in een SM origineel geleverd werd, maar in een DS werd gebruik gemaakt van deze schakelaar (rechter).

De schakelaar heeft 4 polen, welke bij inschakelen allemaal verbonden worden.
Met behulp van een 2de knipperlichtrelais krijg je de boel dan netjes aan de gang.

Geen diodes of andere zaken nodig.

Nogmaals, dit is voor een DS, geen idee of het bij een SM hetzelfde zit, maar dat lijkt me wel waarschijnlijk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 oktober 2014 07:20 PM
  [ # 6 ]

De schakeling van Mark is een extra uitgebreide. Erg mooi. Echter, de “standaard” schakeling voor alarmlichten in de sm is gelijk aan die van de ds. De schakelaar van de sm heeft een andere vorm, het binnenwerk is gelijk. In mijn SM zaten ook geen alarmlichten en heb ik de draadbundel van een ds gebruikt zoals ook in de boekjes wordt aangegeven ergens. Je hebt dus keuze: het mooiere systeem van mark of het simpele systeempie van Citroen zelf.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 oktober 2014 07:59 PM
  [ # 7 ]

Dit is de originele schakeling dan:

Ingetekend, maar zo werkt het precies.
Let wel op, je heb er de juiste schakelaar voor nodig.

En een 2de relais:

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 20 oktober 2014 11:41 AM
  [ # 8 ]

Kijk daar heb je wat aan. Super duidelijk!! Hoef ik het niet zelf uit te puzzelen.

Dank Gr Nard

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook