











Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Jezus Furrie wat een dikke pech!! Wat zonde wat zonde….
En wat ergerlijk dat die fransen zich er slagmaals proberen onder uit te praten.
De situatie is toch overduidelijk….., maar goed gelukkig geen letsel. Veel succes met het herstellen.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Een week of twee geleden maar eens begonnen met wat rommelen aan m’n DS. Ze moest eigenlijk even plaats maken voor een VW kever. Ik weet het, een wereld van verschil, niet te vergelijken…..en toch ook best leuk. En het is niet zo dramatisch als het klinkt. De DS gaat er niet uit voor een kever hoor. Ik heb er tijdelijk 1 te leen als dagelijkse auto. Het is een hele simpele 1200 uit ‘76.
Maar deze kon wel wat aandacht en een beurtje gebruiken (topsnelheid nog maar 85 bijvoorbeeld, maar daar zal ik op het CiFo niet te veel over uitwijden ).
Door het wisselvallige weer is sleutelen binnen een stuk beter vol te houden dan buiten. De kever moest dus de garage in.
Helaas heb ik in de loop van de tijd zo veel verzameld dat er eerst puin geruimd moest worden in de garage. En de DS moest even uit de garage, en daarna achteruit weer naar binnen en opzij zodat er precies genoeg ruimte zou zijn om de kever ook binnen te zetten.
Goed, zoals in de openingspost vermeld stond deze dame dus al 2 jaar stil…...
Ik had wel de lader op de accu staan en voorheen startte ze na een winterslaapje ook altijd. Dus wie weet….en inderdaad!!! Na een tijdje starten kwam ze weer tot leven. Dat geeft toch best een kleine kriebel in de buik, wat is het toch een mooie wagen, en wat zit dat lekker en comfortabel zeg. Zeker vergeleken met die VW. En eigenlijk is ze ook best stil valt me nu op. En wat is het toch leuk rijden met zo’n godin.
U hoort het al, een beetje sturen/afzien in een kevertje is ten zeerste aan te raden als de DS koorts/liefde/gekte weer wat moet worden aangewakkerd !
Ze start dus nog altijd vlot, en ze kwam ook verbazingwekkend snel omhoog. Even een klein stukje uit de garage om te kunnen draaien. Ik moest me inhouden om er niet een iets groter rondje van te maken!
Door weer even met de DS bezig te zijn geweest, en omdat ze toch weer direct voor me klaar staat, ben ik een stuk zekerder geworden! Deze dame verdient het om weer op de weg te komen.
Ik heb een aantal bedrijven benaderd om eens te komen kijken. Vanavond zijn vader en zoon Jansen van garage Jansen in Breda langs geweest om de schade eens te analyseren. Men was behoorlijk positief: “Wagen is goed hard hoor”, “ik denk dat de balk onder de c-stijl veel heeft opgevangen”. “Dit krijgen we wel recht, ik heb wel erger weer goed gekregen” en meer van dat soort geluiden!
Ze gaan er eens over bomen en komen met een prijsopgave. Heeft iemand hier wellicht ervaring met garage Jansen uit Breda? Reacties mogen ook via PB natuurlijk.
Het goede nieuws is dus dat het er naar uit gaat zien dat m’n DS wel weer op de weg gaat komen!!
Als het allemaal wat wil lukken ga ik proberen om jullie op de hoogte te houden van de perikelen.
Furrie





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Omdat ik in Breda geboren en getogen ben, en daar ook al Citroën reed, ken ik vader en zoon Jansen vrij goed. Op een gegeven moment ging Jansen Senior liever Mack rijden dan sleutelen aan Citroëns en zoonlief was ook niet altijd even positief over ons merk. Ze zijn wel mensen van de praktijk, hadden veel onderdelen en waren nooit echt duur. Kocht er wel eens een gebruikt stuurhuis voor mijn eerste DS23 voor 75 gulden! Inbouwen en de dag erop op vakantie naar Italië....
Mijn zus had haar BX, die ze net een week had, met de zijkant tegen de vangrail geparkeerd. De officiële Citroën-garage gaf als schadebedrag 7000 gulden op, Jansen repareerde de auto netjes voor 1500 gulden.
Kortom, soms hebben ze een beetje veel praatjes, maar ik kan er niet veel slechts van zeggen.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Een half uurtje geleden is m’n DS opgehaald door Jansen. Ze gaan het linker achterwiel richten, de c-stijl vervangen evenals het schelpje links achter. Ik heb een andere achterdeur kunnen aanschaffen, die zetten ze er in. Met een beetje mazzel is DS begin volgend jaar technisch weer ok.
Ik moet nog wel op zoek naar een spatbord voor de linker achterkant. Heeft iemand er nog 1 ter overname liggen???
Ook is er nog veel meer aan te pakken cosmetisch gezien, maar dat boeit me nu niet zo erg. Daar ga ik wel aan beginnen als de DS weer terug is. Ik wil eigenlijk eerst weer eens kunnen rijden!! Ik heb ook nog een ander stuur liggen. Zodra de DS terug is ga ik deze in bouwen zodat ik straks kan rijden zonder plakkerige handen te krijgen. M’n huidige stuur is namelijk omwikkeld met een soort zwart leukoplast dat inmiddels behoorlijk is vergaan.
Furrie
Voor achterschermen zou je eens op marktplaats kunnen kijken.
Bij de afdeling Auto-onderdelen en dan zoeken op bijvoorbeeld “achterscherm DS”.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb zojuist de titel van dit topic veranderd. Ik wil jullie een beetje op de hoogte gaan houden van de vorderingen. Ik vind het altijd erg leuk om de topics van anderen te lezen, wellicht doe ik hier ook weer mensen een plezier mee.
Ik ben vandaag even bij gararge Jansen langs geweest. M’n DS is in principe gemaakt!! Ik heb een “nieuw” achterscherm afgeleverd die ik van de week bij Huub in ‘t Zand heb gekocht.
De auto is inmiddels gericht, de draagarm is vervangen en de c-stijl gerepareerd en er zit een andere achterdeur in. Ook is het oortje links vervangen. De auto stond nog op de brug dus ik kon e.e.a. slechts van een afstandje bekijken maar het zag er zo op het eerste gezicht goed uit. Van de week wordt de achterbumper een beetje terug in model geduwd zodat het achterspatbord past (ik heb nog een andere bumper liggen die geen vervormingen heeft). De handremmen moeten nog wat gesteld worden en dan kan de auto door de APK. Alles zag er hard, niet versleuteld en netjes uit volgens Jansen!! (Op de deurbakken na dan maar dat wist ik natuurlijk al). Altijd leuk om goeie dingen over je auto te horen.
Hopelijk heb ik m’n auto eind van de week of begin volgende week weer thuis staan. Dan kan ik zelf nog wat gaan knutselen:
- Gordels inbouwen voor op de achterbank. We hebben inmiddels een kleine en die zou anders niet mee mogen/kunnen. Dit zou betekenen dat de auto dus voor lange leuke ritten naar familie en dergelijk niet gebruikt gaat worden omdat kinderen tegenwoordig niet meer op de achterbank vervoerd mogen worden als ze niet in een deugdelijk stoeltje dat met een 3 puntsgordel is vastgezet zitten. En die ritten zijn nu juist het leukst!!!
- Temperatuurmeter monteren in het waterpomphuis. Ik heb wel het metertje in het dashboard zitten maar dit is niet aangesloten. Het waterpomphuis is redelijk nieuw, er zit kvs in het koelcircuit, dus met beleid zou de dop te demonteren moeten zijn.
- De verstralers meedraaiend maken. Ik heb hier van de week de onderdelen voor gekocht. Ik denk dat de bakken daarvoor uit de neus zullen moeten? Weet iemand of ze eventueel te monteren zijn als de spatborden van de auto af zijn maar de bakken nog wel gemonteerd zijn? Of gaat dit gewoon weg niet?
- Vervangen zekeringenkastje. Enkele van de plastic klikvingers die de koperen zekeringhouders vasthouden zijn afgebroken toen ik de kabelboom een aantal jaar geleden heb vervangen. Dat is altijd blijven “jeuken”. Ik heb nu eindelijk een andere gehaald waar ze nog wel op zitten.
- Stuur vervangen. Mijn huidige stuur is van het gewikkelde type. De band die gebruikt is doet denken aan zwart/grijze leukoplast….ziet er een beetje zo uit en is net zo vies en plakkerig. Ik heb al een goed stuur liggen die er dus in gaat komen.
- Plaatwerker, spuiter zoeken. De linkerkant is inmiddels een allergaartje van kleuren. Ook de rest van de auto heeft gebruikssporen (of wat erger) en ik wil eigenlijk de auto in z’n geheel laten spuiten. Tips voor goede adressen hiervoor zijn welkom!
- Lascursus volgen (volgende week bij Rustbuster) om wat kleine dingen zelf te doen (hoekjes/scheurtjes aan de bovenkant van sommige deuren) en te gaan oefenen met het restaureren van een oude deur.
- Hopen dat de pekel snel wegspoelt en dan: Rijden, rijden en rijden!!!
Ik heb voor de verschillende dingen al heel wat informatie gevonden op het forum, waarvoor dank! Ook heb ik de werkplaatshandboeken. Ik houd me natuurlijk wel aanbevolen voor tips, goede raad en dergelijke!
Als ik m’n auto weer thuis heb zal ik wat foto’s plaatsen.
Furrie













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Leuk om te lezen dat je auto bijna klaar is.
Je vraagt of de verstralers er uit kunnen zonder de bak te demonteren?
Dit zal helaas niet gaan, als de schermen er nog af zijn, kan je er het beste bij.
Ik heb zelf recent nieuwe refectors geplaatst en heb de schermen op een deken op de werkbank gelegd.
Dan kan je er goed bij.
Veel succes met de verdere restauratie, en die lascursus zeker doen, is erg leuk en leerzaam.
Groeten Peter.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mooi dat ze binnenkort weer de weg op kan, altijd goed te horen dat er weer eentje gered is.
furriegurrie schreef:
- Gordels inbouwen voor op de achterbank. We hebben inmiddels een kleine en die zou anders niet mee mogen/kunnen. Dit zou betekenen dat de auto dus voor lange leuke ritten naar familie en dergelijk niet gebruikt gaat worden omdat kinderen tegenwoordig niet meer op de achterbank vervoerd mogen worden als ze niet in een deugdelijk stoeltje dat met een 3 puntsgordel is vastgezet zitten. En die ritten zijn nu juist het leukst!!!
Kinderen onder de drie jaar moeten altijd in een zitje, maar verder is het niet verplicht op de achterbank van onze dames. Dus met gordels zonder stoeltje mag niet, zonder gordels en dus zonder stoeltje mag wel.
Of het verstandig is is uiteraard een tweede.
Je kan in de volgende situatie terecht komen:
Je rijdt met een kind van vijf zonder stoeltje in de gordel op de achterbank van je DS rond. Je wordt aaangehouden door oom agent omdat je kind niet in een stoeltje zit. Je laat je kind uitstappen, zitting van de achterbank er uit, gordel eruit, bank er in, kind er in, en je kan legaal verder rijden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij klopt dat niet Brian. Ik zal even kijken of ik kan vinden waar ‘t staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt dus toch gelijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik dacht ook dat de 1,35 regel bleef gelden. Maar nee, over drie maanden mag thije gewoon achterin de GS zitten!!! hahahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hahaha, wat een kromme regels weer. Het maakt voor mij overigens geen verschil. M’n zoontje is bijna 1,5 en moet dus in ieder geval in een stoeltje. Ik vind het ook wel veiliger natuurlijk. Ik heb ook voor zelf gordels gemonteerd. Nu rijd ik overigens tijdelijk in een kever en staat m’n zoontjes stoeltje op de voorstoel vastgemaakt met de gordel en een spanband . Die spanband is nodig omdat de gordel een 2 puntsgordel is. Maar geen heupgordel zoals je zou verwachten. De spanband dient als heupgordel om te voorkomen dat het stoeltje onderuitschuift bij hard remmen of een aanrijding. En het stoeltje staat voor omdat er achter geen gordels zitten.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zo gaat ons zoontje(6) in de DS ook mee, op de voorstoel in een (goedgekeurd) zitje (met ‘oren’).
furriegurrie schreef:Gordels inbouwen voor op de achterbank. We hebben inmiddels een kleine en die zou anders niet mee mogen/kunnen.
Niet automatisch je zoon de dupe laten worden, grote kans dat die het ritje juist het meest waardeert! Gewoon mevrouw Furriegurrie thuislaten, en die kleine in de voorgordel
[Break 20 Familiale ‘71]