Waarschijnlijk voor de schietstoel functie.
Ouwe mopperkont












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
plat en oranje is idd voor de gordelspanner.
Waarom haal je de kabelboom niet uit je oude dame en pas je hem aan ?
Aansluiten van de stoelbediening kun je ook aan de sigarettenaansteker in de middenconsole doen
Dan heb je passende originele stekkers
in de voor mij nieuwe xm is door de vorige garagehouder waarvan ik de naam niet weet een ander interieur in gezet, een leder interieur met elektrische stoelbediening. dus ik heb niets aan mijn kabelboom uit de oude xm.
de n xm is door die garage uitgeleend aan de vorige eigenaar tot dat zijn auto klaar zou zijn bij dat garagebedrijf, helaas heeft hij er een aanrijding mee gehad waardoor hij verplicht werd door de garagehouder om de xm te kopen.
waarschijnlijk was de bedoeling om deze xm verder af te bouwen bij terugkomst in de garage.
nu moet ik dat zelf doen, ik ben niet echt onhandig maar schiet te kort in kennis hierin, mede omdat ik het geheel niet gedemonteerd heb en dus niet weet wat ik mis. duidelijk is dat er ook een elektrische bediende stoel in gezeten heeft gezien de kabel die er al ligt alleen jammer van citoen is dat ze zoveel verschillende type’s gebruiken












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
ah oké, tja wat er niet inzit kun je d’r ook niet uithalen, maar goed dat wist ik voorheen ja niet.
Dan moet je creabea zijn en d’r eentje fixen moeilijk is het niet.
Alleen even de goeie stekkers zien te vinden, slopers zat
zo vandaag is de gare xm op gehaald en ben wel blij dat ik daar vanaf ben nu, bij het demonteren van diverse onderdelen bleek de conditie erg slecht te zijn en dit bespaart toch weer een hoop centen
Foto’s !!!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Heb je hem nog een beetje makkelijk uit de garage gekregen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
hoi Brain,
samen met zoonlief hadden we de xm weer vrij snel op straat staan, wel een beetje hlm gemorst snap nog niet hoe dat kan hahahahaha.
dame stond wel vast op de assteun en heb met de takel de xm opgetild om de assteun weg te nemen.
bij het vervangen van de distibutieriem heb je de mogelijkheid om de krukaspoelie en de nokkenassen te blokeren.
nu is het bij deze xm zo gesteld dat als ik de krukaspoelie blokeer met een pen dan is bij beide nokkenassen niet mogelijk om de pen aan te brengen omdat de poelie half voor het gat zit gedraaid.
Het simpelste is natuurlijk om de poelie tewrug te draaien ik schat zelf dat het een afstand is van een halve tand op de riem maar de vraag is dus kan je dat zo doen zonder gevaar.
ik zie op de nokkenassen wel de merk strepen maar niet de plek waar zij voor de afstelling tegenover moeten staan. heeft iemand daar toevallig een tekening van.
als je op de lange zijde de d. riem indrukt wat mag dan de afstand zijn, op de oude riem heb ik zeker 2 cm speling.














































Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hebt dus een gare krukas-pouly. Dat is een kwaal van die dingen. Beter koop je een andere pouly.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, zo’n gare krukas pouly, is dat gewoon slijtage die naar verloop van tijd optreed? Ik neem aan van wel.
Kan dat de reden zijn waarom de boel op een gegeven moment in de soep draait? Bedoel, als dat ding gaar is en je zit midden tussen 2 riemwissels in dan heb je dat ws niet door, tot het dus te laat is ?
Nee, dat kan niet..
Je riem loopt over het getande wiel dat achter de krukaspoelie op de krukas zit. Het blokkeergat zit echter in de buitenste schijf van je krukaspoelie, waar je multiriem overheen loopt. Tussen het binnenste deel van de krukaspoelie en het buitenste deel (dat met het blokkeergat), zit een rubber laag gevulcaniseerd. Die verdraait en daardoor klopt het timingsgat in de poelie niet meer.
Je riem zelf loopt niet over deze poelie, maar er achter. Als je riem er eenmaal op tijd op ligt, kan deze hierdoor dus niet meer verschuiven!














































Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar wat er wél kan gebeuren is het volgende: De pouly is op een bepaald moment zo gaar dat ie gaat slingeren en trillen. De multiriem loopt er af en komt dan 9 van de 10 keer klem te zitten tussen de pouly. Stukken van de multiriem komen dan dus wél tussen het tandwiel en de distributieriem, die dan of verspringt of breekt. En dan is wel alles stuk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
in de poging om de bout los te krijgen van de krukas is de poelie doorgeschoten een staat nu dus niet meer goed. zal nu toch de orginele set moeten halen om te blokkeren want heb de bout nog niet los.
zelfs het in de versnelling zetten was te weinig tegendruk.
helaas is mijn luchtsleutel met compressor te licht.
wie heeft er nog een oplossing om de bout te lossen.
maarten








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Blokkeren op vertanding vliegwiel + dop met flinke hefboom of luchtsleutel: moet lukken.