







Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Uhm… beste mensen…
Ik zit hier even met een klein probleempje. Dus ik heb een vraag aan de monteurs enzo. Marieke wil namelijk niet echt meer in de versnelling als de motor draait. Wel als de motor uit is. Schakelen ging al een tijdje zwaarder en moeilijker en werd steeds moeilijker. Als ik stop voor een stoplicht met draaiende motor dan blijft ze een beetje naar voren rollen. Ik dacht eerst dat ik de bakolie bij moest vullen, die was aan de lage kant, maar dat is nu gedaan en het is niet beter. Is het misschiem de koppelingskabel die te los is? Hartelijk dank voor de antwoorden, ik zit nu namelijk bij een vriend en moet dadelijk nog met de auto naar huis…
Groetjes, Rik.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klinkt alsof de koppeling niet volledig vrij komt. Dat zou kunnen betekenen dat de koppelingskabel ‘langer’ wordt. Is de koppelingskabel aan het doorslijten of aan het wegschuiven uit een bevestiging? Sorry - m’n CX op dit onderdeel nog nooit echt goed bekeken. Als je het niet zo snel vindt: zo min mogelijk schakelen om de synchromesh te sparen!








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Mja, op de rit is het vooral snelweg (van Venray naar Groesbeek) Ik kreeg net in het cafe al de tip om inderdaad de koppelingskabel te gaan stellen. Dat ga ik nu eerst dus eens even proberen. Dadelijk meer nieuws.








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Oke, het lijkt alsof het weer goed is nadat ik zojuist de koppelingskabel wat strakker gezet heb. Ik hoop dat dit het was. Ik zal jullie even updaten hoe het af gaat lopen.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Goeie tip van die koppelingskabel. Ik heb de laatste weken dat ik het koppelingspedaal echt helemaal tot op de bodem moet trappen om een beetje zonder kraken te kunnen schakelen. En inleggen van één gaat soms erg moeizaam.
Ik ga van het weekend ook eens kijken of ik ‘m iets strakker krijg. Is het lastig? Kan het van boven in de motorkap?
Koppelingskabel stellen doe je onder het blok, bij het linkervoorwiel. Daar zit de hevel van de koppeling. Moertje iets vaster draaien en borgmoer weer aandraaien. Niet té strak anders blijft ‘ie continu een beetje slippen.








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hmm, ik ben zojuist van Venray terug naar Groesbeek gereden. In eerste instantie ging het perfect, maar toen ik de A73 weer af kwam ging het schakelen toch alweer een stuk zwaarder en toen ik ging inparkeren voor de deur was het helemaal drama met afslaan als ze in de versnelling stond en rollen zonder koppeling ook maar iets omhoog te doen. Mooi gevalletje k*t dus. Kan ik hier nog mee naar Leiden rijden voor het weekend zonder de boel in puin te draaien en door simpelweg de koppelingskabel steeds strakker te draaien? Ben erg benieuwd… morgen ga ik in ieder geval maar met de trein naar Eindhoven… er zit niks anders op…





















Totaal aantal Berichten: 2532
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
RikvdS schreef:Ben erg benieuwd… morgen ga ik in ieder geval maar met de trein naar Eindhoven… er zit niks anders op…
Hoop niet voor je dat Y. dit maal gelijk heeft Rik.
Citroen c32 Hilton XLS








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Ik ben heel erg bang van wel… Ik zal morgen of vrijdag voor ik vertrek zowiezo nog even checken of de koppelingkabel niet terug getrilt is in zn originele stand. Maar ik vrees van niet. Of wacht, dat check ik dadelijk vast als ik toch buiten ben om te roken.
Nou dat klinkt allemaal niet best. Ik heb hetzelfde gehad tijdens de voorjaarsrit: moeilijk schakelen, toen de koppeling nog een keer strakker gezet maar dat mocht niet meer baten, door de koppeling heen en afgesleept door de ANWB








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hmm… klinkt ruk. Maar is het zo dat als je eenmaal in een versnelling zit en dus op de snelweg aan het cruisen bent, er niks meer kan gebeuren. Of richt ik dan alsnog schade aan? Ik wil het namelijk wel het liefst bij mijn eigen garage laten verhelpen en dat is Van der Laan. Die zitten gelukkig praktisch naast de snelweg, maar daar moet ik dan dus wel komen. Als ik file krijg ben ik natuurlijk de sjaak. Maar normaal heb ik op die route geen file. Dus ik ben heel benieuwd of dit kan zonder extra schade toe te brengen aan het geheel. En ik heb nog 1 keer ANWB-hulp dit jaar, dus ik kan altijd nog afgesleept worden.
dan ga je lekker vanacht rijden met een beetje mazzel heb je dan geen file..
kun je morgenochtend genieten van een vers bakje koffie….. hoewel…


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Elke keer als je schakelt terwijl de koppeling niet goed los komt krijgen de synchromesh ‘t heel zwaar voor de kiezen. ‘t Rijden zelf geeft verder geen schade. Dus: bij stilstand de motor af, bak in 1 en starten zonder te ontkoppelen. Dan zo min mogelijk schakelen, dus versnellingen overslaag: van 1 naar 3 en als je ‘t zeker weet naar 4 of 5. Maar als ‘t niet hoeft: niet doen!












































Totaal aantal Berichten: 27969
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe krijg je je auto aan de gang in ze 1 zonder de koppeling in te trappen?
Dan bokt die toch 1 meter vooruit om vervolgens af te slaan? Dat lijkt me ook weer niet echt ideaal voor een hoop onderdelen…
Of mis ik iets?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Op de startmotor. Er slecht voor de startmotor. Die is daar niet echt voor gemaakt, maar soms kan je niet anders…














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus:
- motor uit
- in z’n 1 zetten
- zorgen dat er NIEMAND voor je staat binnen 20 meter!!!
- starten
- weg hobbelen.
Het kan, maar het is ECHT NIET GOED voor de bak.
Ik heb net 700 km met mijn Range Rover zonder koppeling naar huis moeten rijden nadat de hulpcilinder lek ging Frankrijk. Maar ja, dat ding heeft een tractor-versnellingsbak… Evengoed géén fijne rit!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste