Intussen heb ik afgelopen zaterdag mn 2e auto opgehaald. Het was niet meteen een schatje om te zien maar ze is compleet overgekomen en staat alweer bijna helemaal uit elkaar in de schuur. Over het verzinken begin ik ook steeds meer te twijfelen. Het is wel zeker dat het chassis helemaal opgeknapt gaat worden. Op mijnalbum.nl staan de vorderingen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=Z63VJCUU
Nick
Smakman schreef:Intussen is heb ik afgelopen zaterdag mn 2e auto opgehaald. Het was niet meteen een schatje om te zien maar ze is compleet overgekomen en staat toch alweer bijna helemaal uit elkaar in de schuur. Over het verzinken begin ik ook steeds meer te twijfelen. Het is wel zeker dat het chassis helemaal opgeknapt gaat worden. Op mijnalbum.nl staan de vorderingen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=Z63VJCUU
Nick
Ziet er herkenbaar uit





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ducktape rules!
Jij hoeft je niet te vervelen met kerst….
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Smakman schreef:Intussen is heb ik afgelopen zaterdag mn 2e auto opgehaald. Het was niet meteen een schatje om te zien maar ze is compleet overgekomen en staat toch alweer bijna helemaal uit elkaar in de schuur. Over het verzinken begin ik ook steeds meer te twijfelen. Het is wel zeker dat het chassis helemaal opgeknapt gaat worden. Op mijnalbum.nl staan de vorderingen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=Z63VJCUU
Nick
Je beschikt in ieder geval over de goede spullen: serieuze compressor, grote “krik”..... En niet geheel onbelangrijk: wat een heerlijke werkruimte! (ja, ik ben jaloers)
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Het is inderdaad een fijne werkplaats maar het is officieel een bollenschuur en geen garage. Meestal heb ik er tussen de seizoenen door ruimte, zoals nu tot halverwege mei ongeveer.
Ik vroeg me af of er voor het stralen de complete hydrauliek ook los moet of dat het deels kan blijven zitten? Weet niet hoe dat stralen precies werkt..
Het lijkt me wel fijn om die draagarmen aan de voortrein te laten zitten met dat hele hydraulische systeem eraan of is dit geen goed plan?
Gr Nick
Smakman schreef:Het is inderdaad een fijne werkplaats maar het is officieel een bollenschuur en geen garage. Meestal heb ik er tussen de seizoenen door ruimte, zoals nu tot halverwege mei ongeveer.
Ik vroeg me af of er voor het stralen de complete hydrauliek ook los moet of dat het deels kan blijven zitten? Weet niet hoe dat stralen precies werkt..
Het lijkt me wel fijn om die draagarmen aan de voortrein te laten zitten met dat hele hydraulische systeem eraan of is dit geen goed plan?
Nick,Het is heel gemakkelijk….. je chassis moet gewoon helemaal kaal zijn. Geen leidingen, voor- en achterophangingen. Geen losse leidingen, gewoon… kaal
![]()
Ik heb het nu achter de rug en volgende maand wordt het chassis thermisch ontlakt en gestraald.
Groet.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hangt ervan af wat je gaat stralen. Als je het plaatselijk doet kan je het laten zitten. Als alles kaal moet, zou ik het weghalen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:hangt ervan af wat je gaat stralen. Als je het plaatselijk doet kan je het laten zitten. Als alles kaal moet, zou ik het weghalen.
Beste,
Zelf bij plaatselijk stralen wordt afgeraden om de spulleboel te laten zitten. Ik praat hier niet over het stralen met zo’n doe het zelf gevalletje, maar gewoon profesioneel stralen.
Discussie hierover zal altijd wel blijven, ik heb inmiddels al wat restauraties achter de rug en begin nu ook beter te luisteren naar de adviezen uit de profesionele wereld.
Laats op de Marktplaats een advertentie gezien van een volledig gerestaureerde ds, met wat links naar de site waar foto’s stonden van de restauratie.
Hier waren foto’s aanwezig waar de auto werd gezandstraald met het dashboard afgedekt en gedeeltelijk nog spulleboel aanwezig in het vooronder. Foto’s waren ergens gemaakt in een achteraf-schuur in Polen, Mijn advies bij dit soort grote operaties: doe het gewoon goed en vakkundig. Je gooit je geld anders over de balk en je maakt je zelf blij met een dooie mus.
Goedkoop of gemakzucht levert je in de meeste gevallen een hoop ellende op.
Groet





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Helemaal mee eens! Alles eraf als je gaat stralen. Anders gewoon niet aan beginnen….
Citroen!
Zit wat in. Het moet ook vooral goed gebeuren want het is een heel karwei. Ik ben een beetje hufterig voor de hydrauliek en de elektra(kabelboom). Het moet ook allemaal weer terug
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Gr. Nick
Beste is alles verwijderen,dus ben het volledig eens met voorgaande reacties.
Wat betreft de bedrading alles goed labelen en niks overslaan veel foto’s nemen,dan is alles met een elektrisch schema wel weer terug te plaatsen.
Hydrauliek het zelfde verhaal plus dat vaak een heleboel leidingen toch zijn verroest en vernieuwd moeten worden.
Het is dus gewoon wijs alles loshalen goed nakijken en na het stralen weer alles terug plaatsen.
Denk maar in straalgrit(stof)zit na het stralen echt overal.
gr
Ps leuk project doet me weer een beetje aan mijn DS project denken zie foto.
Dankjewel! Ik moet inderdaad die schema´s hebben. Gelukkig heb ik ook nog mn auto die nog helemaal in elkaar zit. Soms denk ik wel eens: waar zijn wij nou helemaal mee bezig?! Maar toch lijkt het me wel te gek om straks met een puntgaaf chassis te rijden. Maar dat moet allemaal nog!
om even m’n eigen ervaring te melden, waarvan ik eerder al heb geschreven in dit forum: ik heb m’n chassis en plaatwerk laten ontlakken en zuren in maart dit jaar. Ik ben nu bijna klaar met mig las reparaties. Momenteel in m’n schuurtje heb ik de voordeur rechts waarvan ik de bodem van de deuren ben aan het lassen. Eind januari 2010 gaat het geheel weer naar het zuur en dan krijgt het een electroforetische coating. Wat voor roestvrij leven ik hierna kan verwachten weet ik niet, maar een ding is zeker: ik heb intiem contact gehad met het plaatwerk en kan het volgende constateren: Het kaale plaatwerk is bijzonder schoon en een mooi gezicht. Alles wat roestig is is weg gekruimeld en je ziet duidelijk waar je je stukjes plaat moet inlassen. Eenmal je aan het hakken ben zie je ook dat er nog roest in de naadjes zit. Dit betekend dat het zuurbad niet all het roest weg haald. Aan de andere kant vind ik dat je tenminste het duidlijkste beeld ooit heb van je plaatwerk. Je laswerk is dan ook op ‘schoon’ plaatwerk. Na de tweede behandling zelfs met electoforese, ga ik toch nog met dinitrol of dergelijk spuiten (hoor dat Fluid Film goed is). Het is een hoop werk, maar ambachtelijk is het lonend.
gr. Hans
Hans Staartjes
Leuk:) Heb je daar ook foto’s van Hans?
Volgens mij ben ik nog wel een ruim dagje bezig met het kaalmaken van het chassis.
Ik ben niet zo bekend met de behandelingen die je kunt geven.. De meningen zullen wel erg uiteen lopen maar vraag me toch af wat het beste zou zijn om het kale staal mee te behandelen..
Gr. Nick
http://picasaweb.google.com/hstaartjes/StrippedCitroenID#
voor wat fotos voor de geintereseerde
gr.
Hans
Hans Staartjes