1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX HD pomp op de DS
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 21 november 2009 01:42 AM

Hallo,

ik heb een Dspecial met DV2 motor.

ik lees hier op het forum veel over bx pompen in een ds. dat deze zo geinstalleerd waren.
een vriend van mij had nog een pomp voor een benzine en voor een diesel liggen. die diesel pomp leek het meeste op een ds pomp kwa bevestigingen en leidingen (leiding onder, grote bout onder, kleine bevestiging boven). Echter bij beide pompen zou de poelie die erop zit net naast de twee pulleys komen die nu op mijn DS zit, aan de buitenkant. Met andere woorden als ik wil zorgen dat de ene poelie van de BX overeenkomt met de poelie van de ds pomp verste weg van het pomp gedeelte, moet ik een stuk van de pomp weghalen of van het blok. Lijkt me geen goed idee.

moet ik gewoon een ander type scoren of is er een andere truc?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 november 2009 06:22 AM
  [ # 1 ]

Je moet geen pomp van een BX gebruiken maar van een CX! Overal staat te lezen dat men een CX pomp gebruikt, geen BX pomp. Gebruik de zoekfunctie maar even, dan vind je snel een montage handleiding. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 21 november 2009 12:33 PM
  [ # 2 ]

Hoi waterman, bedankt voor je snelle reactie.
Ik ken inderdaad de verhalen van de CX pomp. echter ook enkelen die een BX pomp hebben gebruikt.
zie hier bijvoorbeeld

Ik heb momenteel na allerlei pomp wissels een aardige DS pomp gevonden. Uiteraard is de CX pomp een goede optie, als deze DS pomp minder word, echter dacht ik als ik de bx pomp toch had liggen, zet ik die er in.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 21 november 2009 01:59 PM
  [ # 3 ]

Hier een foto van mijn CXpomp :

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 november 2009 11:02 PM
  [ # 4 ]

Ik heb op mijn 2 DS-en een BX pomp zitten. Inderdaad loopt de V-snaar bij beiden iets scheef. Gaat al zeker 15k km goed zonder zichtbare slijtage van de V-snaar. Ik ga bij de pomp van mijn DS cabrio nu wel een klein stukje van de pomp af halen. Het voordeel van een BX pomp is dat de beschikbaarheid veel groter is ( en daarmee de prijs veel lager) dan van een CX pomp.
De BX pomp heeft maar 1 poulie, dus het lukt alleen bij eeen hand bak.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 21 november 2009 11:56 PM
  [ # 5 ]

Hoi egbert,
jij was inderdaad (een van) de man(nen) met de BX pompen.

het is inderdaad dat ik deze pompen heb liggen dus geen kosten hoef te maken voor een nieuwe pomp dat het de moeite waarde is.
Ik denk dat de poelie zo’n 8mm naast de orginele zit. het verwijderen van materiaal bij de pomp is misschien ietswat lastig aangezien hier ook de aansluiting voor de leiding zit. Ik ga er nog wel even naar kijken.

bedankt!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 november 2009 01:04 PM
  [ # 6 ]
Egbert schreef:

De BX pomp heeft maar 1 poulie, dus het lukt alleen bij eeen hand bak.

Een CX pomp heeft ook maar 1 poulie, maar er zijn modificaties gedaan voor een (drie)dubbele poulie.
Bij mij bleek de CX poelie ook niet in lijn, maar mbv ringen tussen de bev.bout was dit uit te lijnen.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Gepost: 23 november 2009 01:26 PM
  [ # 7 ]

Als ik de uitleg zo lees, is het bij een bx-pomp juist andersom, kortom er moet materiaal weg ipv bij op de bevestiging.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 november 2009 01:32 PM
  [ # 8 ]

Dat hangt er van af: een ds heeft een dubbele pouly. Maak je gebruik van de voorste dan moet je de bx pomp met een ring monteren zodat ie goed in lijn komt te staan met de voorste pouly van de ds. Wil je ( om wat voor reden dan ook) gebruik maken van de achterste pouly dan moet je materiaal wegnemen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 23 november 2009 01:57 PM
  [ # 9 ]

Dat is dus, met de BX pompen die ik heb niet het geval.
Als ik de BX diesel pomp pak, zit ik ongeveer een poelie breedte naast de poelie van de DS.
Als ik er dus ringen tussen doe, word het alleen maar erger.

zoiets als dit:

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 november 2009 02:00 PM
  [ # 10 ]

Hmmmm… Tja, ik zou zeker niet aan het “oor” op de bak gaan slijpen. Kun je die pomp niet ruilen voor een andere pomp die beter past?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 november 2009 02:11 PM
  [ # 11 ]

Kan de BX-pomp niet aan de andere kant van het “oor” gemonteerd worden?

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 november 2009 02:15 PM
  [ # 12 ]

volgens mij kom je dan niet weg met de leiding.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 23 november 2009 03:21 PM
  [ # 13 ]

nee past niet aan de andere kant omdat het ‘oor’ best wel dik is, en inderdaad de leiding aansluiting dan niet helemaal gaat.
Ik ga inderdaad zeker niet slijpen aan de bak. Pomp zou eventueel wel kunnen, is wel een beetje een precies werkje omdat de leiding er naast zit.
Maar goed is ook geen big deal, heb deze pompen gewoon liggen dus dacht als het past is het leuk.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 november 2009 10:16 PM
  [ # 14 ]
mano schreef:

Dat is dus, met de BX pompen die ik heb niet het geval.
Als ik de BX diesel pomp pak, zit ik ongeveer een poelie breedte naast de poelie van de DS.
Als ik er dus ringen tussen doe, word het alleen maar erger.

zoiets als dit:

In de tijd dat ik zo’n mooi plaatje zou maken, kan je al een heel eind zijn een stukje van de BX pomp afhalen.
Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 november 2009 12:04 AM
  [ # 15 ]

Misschien tekent hij sneller dan dat hij metaal weghaalt?! Smile

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook