Heeft een paar maanden geduurd maar uiteindelijk voorelkaar,nu weer lekker ongestoord en vooral trillingsvrij rijden.
Ja en dan begint het pas echt .... nou begin ik nog kritisch te worden op de rest van de wagen.
Nu ze weer zo lekker smooth rijd gaan er weer andere dingen die opgevallen zijn onder handen. Ik vind dat de motor nogal luidruchtig is bij stationair draaien. Ik hoor de V snaren van dynamo en airco zuizen (gieren) en als de Hd pomp inslaat maakt het spanlager van de nokkenasriem een erg slecht geluid. Moet vervangen worden maar ik vroeg me af of ik er nog wel even mee kan blijven rijden of dat die dingen ook wel eens vastslaan wat een te vroeg einde van de nokkenasriem tengevolg zou hebben. Ik heb het nooit meegemaakt maar…..? iemand ervaring?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Over het algemeen hobbelt dit spanlager,ook als er veel speling op zit altijd wel lekker mee.
Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt dat dit lager vastsloeg,maar kan denk ik altijd wel gebeuren,dus als je een keertje zin hebt maar even uiwisselen voor een verse.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb ze ook nog nooit zien vastlopen. Maar, vervangen is altijd beter en helemaal geen grote klus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Geen haast geboden dus. Dacht ik al maar ja je weet maar nooit. Ik pak dat spanlager mee als de kop eraf gaat om dat lullige olielekje op te lossen. Dat was ik van plan om na de vakantie te doen komt mooi uit dus.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Samuel,
Ik begrijp dat jij je aandrijfassenassen gereviseerd hebt. Wat heb je er precies mee gedaan? Alleen de kogels bij het tripoide vervangen of ook de homokineet? En het belangrijkste, waar heb je die onderdelen vandaan. Ik vind kant en klare nieuwe assen te duur en wil het gewoon zelf doen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
O,o
Aandrijfassen kan een heel avontuur zijn. Ik heb zoals je hebt kunne lezen nogal lastige aandrijfassen gehad. Ik heb aan de tripodes niks anders gedaan dan uit de verzameling aandrijfassen die ik heb liggen de mooiste exemplaren te pakken (geen voelbare slijtplekken) De tripode kogels gemeten en de grootste op maat gematcht toegepast.
De homokineten ook de beste met minste slijtage gebruikt en die voorzien van nieuwe kogels. Beste stofhoezen en molykote vet in (ik meen 100 gram per kant) .
Veel betere ride dan dat het sinds lang was. Ik was toch nog niet tevreden en heb Door RCA france gereviseerde assen gekocht. Die laatste bevallen me ook niet helemaal. Er blijven vage trillingen (ik ben wel heeel kritisch vinden anderen). Het vage trillen is overigens niet constant; soms wel soms niet.
Ik heb wel sterk de indruk dat de ene CX gevoeliger is voor aandrijfassen dan de andere.
Een paar goede gebruikte is natuurlijk ook een optie. Of die van CX basis peperduur maar volgens Jochem de allerbeste kwaliteit die er te krijgen is. tja tja het is wat… CX blijft lol
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Absoluut, dat is het vor mij ook. Een cx moet leuk blijven en 330 euro ex verzendkosten vind ik niet zo leuk. Vandaar dat k de klus zelf wilde doen.
Ik ben net terug van drie weken Provence, dus met flink wat bergwegen e.d.. Nou ik werd bijne de auto uit geschud, zo erg was het op een gegeven moment. Het gekke is dat het bij mij vanaf een 50 tot 80 km per uur gebeurd en dan bij 110 nog heel even. Verder voel je helemaal niets aan trillingen. Rondje kogels bij de ophanging heb ik inmiddels oo al achter de rug, dus dat kan het niet meer zijn.
Ikheb bij AA Garage in zuid-frankrijk een gebruikte as gekocht dus die gaan we eerst eens checken en uitproberen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Als je het werk zelf doet, is 330 euro voor een nieuwe as veel geld, maar als je met een uurtarief werkt en je monteert een gebruikte as, is er nooit te garanderen hoelang deze mee gaat. Als je dan na 4 maanden weer klok-klok-klok hoort gaat de klant niet lachen als er weer een paar uur arbeid bij gerekend moet worden. Want da’s dan eigen risico.
Je kunt gebruikte assen wel zelf checken zoals beschreven door Samuel. Gebruik het dikst mogelijke vet (dikker dan wat standaard bij nieuwe ashoezen geleverd wordt) dit scheelt al aanzienlijk.
Trillingen kunnen trouwens ook door bijv. het differentieel komen. Je kunt de nog gemonteerde assen wel ‘testen’ door op een brug handmatig aan de as heen en weer te ‘draaien’ en de speling te voelen. Maar ja, dan moet je ook weten wat teveel speling is en wat nog wel binnen de tolerantie valt, dus daar ben je niet mee geholpen.
Trial and error zal het dus wel worden, maar als je het verhaal van Samuel terugleest, moet je ook wat geluk hebben.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9364
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het gekke is dat het bij mij vanaf een 50 tot 80 km per uur gebeurd en dan bij 110 nog heel even.
Bij deze onregelmatigheden moet ik toch altijd denken aan het uitbalanseren of uitlijnen.
Heb alles even vluchtig doorgelezen dus ik weet niet zeker of je dit getject hebt,maar zit er geen speling in je stuurhuis.
succes
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Nee dit is echt totaal anders dan slecht gebalanceerde wielen. Bij mij begint ze te schudden en balanceren is trillen. En er zitten trouwens nieuwe banden op voor nog geen vijf weken geleden.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971




























Totaal aantal Berichten: 9364
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ligt het dan niet aan het blok zelf,heb zelf een 2500 diesel en als ik deze te ver terug draai ( minder toeren bij stationeer draaien dan begint ze ook te schudden ) kan het dus niet zo zijn dat je blok te weinig branstof krijgt tussen de 50 en de 80 kilometer per uur.
of dat ze niet helemaal op tijd staat????????????
en uitlijnen heb ik je nog niet over gehoord.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik ben maar een poosje gewoon blijven rijden en me niet te storen aan de toch nog steeds onregelmatig aanwezige vage trilling. Maar helemaal tevreden ben ik nog steeds niet. Ik meen zo af en toe een klonkerig geluidje waar te nemen in combinatie met die trilling. Het differentieel heeft best wel veel speling (had ik beter moeten checken toen ik die bak wisselde). Die staat dus weer op het verdachten lijstje… Ik heb de originele versnellings bak uiteraard nog liggen en ben van plan om daar het differentiel maar eens van open te maken. Ik heb dat nog nooit gedaan en hoor graag ervarings adviezen over de beste manier van aanpakken en revisie.
Ik voel ook een kleine speling tussen de rondsel en de tandheugel van het stuurhuis. Tja het is niet nieuw meer. Kan er iets gezegd worden wat voor speling daarin toelaatbaar is? Is die speling overigens af te stellen? Het hoofdstukje over het stuurhuis in het werkplaats handboek is een beetje (erg) summier. Het uit en inbouwen van het stuurhuis schijnt al een vreselijke klus te zijn…...
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk hier maar eens hoe mijn diff er uit zag… dat wilde ook wel rammelen en trillen..
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P1170/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
samuel schreef:
Ik voel ook een kleine speling tussen de rondsel en de tandheugel van het stuurhuis. Tja het is niet nieuw meer. Kan er iets gezegd worden wat voor speling daarin toelaatbaar is? Is die speling overigens af te stellen? Het hoofdstukje over het stuurhuis in het werkplaats handboek is een beetje (erg) summier. Het uit en inbouwen van het stuurhuis schijnt al een vreselijke klus te zijn…...
Hoe voel je die speling dan?
Ik heb m’n stuurhuis zelf uit elkaar genomen, en met de instructie uit de vraagbaak ging dat prima!! Daar staat ook precies in hoe de afstellingen moeten zijn. Even uit m’n hoofd kun je wel iets van speling afstellen. Volgen mij moet je de taats op een bepaalde voorspanning zetten. Ik heb dat enigszins volgens de vraagbaak en op gevoel gedaan. Dat heeft prima gewerkt.
Gezien de constructie vind ik het wel vreemd dat er speling ontstaan is, want die tandreep had bij mij geen enkele slijtage na 200.000 kilometer.
Ik heb toen meteen het hele stuurhuis lekdicht gemaakt (dat was ook de aanleiding om het uit elkaar te halen) Het was een leuke reparatie, de me uiteindelijk erg meegevallen is.
Het klopt wel dat het een flinke klus is om het stuurhuis onder de auto vandaan te halen. Maar zoals alles bij een CX, is het best wel te doen! Het moet er in ieder geval via de bestuurderskant uit, en het is gepruts met leidingen, slangen, schutplaatjes etc…..
Ik had toen een mooi setje van CX-basis met alle ringen en afdichtingen, maar of die nog te krijgen zijn?????
Ik weet niet of jij een vraagbaak hebt, anders kan ik het bewuste hoofdstuk wel scannen en mailen!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?