6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
trillen en rommelen, quelle malheur
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 04 mei 2011 10:00 PM
  [ # 76 ]

Kijk daar heb je wat aan. Duidelijke reportage Waterman. Ik had het forum al op zoiets doorzocht maar niet gevonden…ik zoek denk ik niet goed (genoeg) maar dat terzijde.

Ik voel de speling in het stuurhuis door zonder voorwielen en met stuk hoeklijn op de wielnaaf geschroefd te duwen en trekken aan dat hoeklijntje. Ik kan dan de heugel een klein stukje van links naar rechts bewegen. Ik heb het niet gemeten maar ik schat toch wel dat het meer dan 1mm is. Het is niet echt veel en ik moet ook best wel kracht zetten. Normaal gesproken zou ik er niet van onder de indruk zijn.

Nu ik die foto’s van waterman zijn diff. heb gezien jump ik maar gelijk to conclusions Sad

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 04 mei 2011 10:50 PM
  [ # 77 ]
samuel schreef:

Ik voel de speling in het stuurhuis door zonder voorwielen en met stuk hoeklijn op de wielnaaf geschroefd te duwen en trekken aan dat hoeklijntje. Ik kan dan de heugel een klein stukje van links naar rechts bewegen. Ik heb het niet gemeten maar ik schat toch wel dat het meer dan 1mm is. Het is niet echt veel en ik moet ook best wel kracht zetten. Normaal gesproken zou ik er niet van onder de indruk zijn.

Weet je zeker dat die speling niet van je binnenste stuurkogels afkomt? Ik kan me niet voorstellen dat hier nare trillingen of iets dergelijks vandaan komen. Ik vraag me zelfs af of er op die bewuste plek speling kan komen.
Maar goed je weet het natuurlijk nooit!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 04 mei 2011 11:59 PM
  [ # 78 ]

Binnenste stuurkogels zijn nieuw. Die zijn zeker niet de oorzaak. Als ik kracht zet zodat ik naar “links stuur” op het rechter wiel verdraaid het linker wiel ook naar rechts terwijl het stuurwiel stil blijft staan. Door te jutteren voel ik duidelijk dat de heugel beweegt en de rondsel gewoon stil blijft staan. Het is niet veel zoals gezegd, ik denk eerlijk gezegd dat dit maar heel weinig negatieve invloed heeft op het rijgedrag.
Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat als mijn diff inderdaad toch de grote boosdoener is dat niet veel meer cx’n hier een probleem mee hebben. Ik heb er al een andere bak in zitten en dat heeft wel verandering gebracht en <subjectief> een verbetering….. Het kan toch niet zo zijn dat mijn cx uniek is.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 mei 2011 01:12 AM
  [ # 79 ]

Als er geen hydraulische druk is is dat heel normaal. Als het systeem drukloos is heb je normaliter een paar cm speling langs de omtrek van het stuurwiel. Als het ene wiel gelijk reageert als je het andere verdraait is er met allerlei kogels niets mis.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 10 augustus 2012 05:13 PM
  [ # 80 ]

Even afstoffen!
Mijn jump to conclusions heeft geleid tot het wisselen van de versnellingsbak. Helaas pindakaas heeft dat behalve sleutelwerk (je wordt er steeds handiger in) tot helemaal niets geleid. Nog steeds niet helemaal strak rijden. Nog steeds een kleine rommelige hinderlijke trilling.
Na een paar dagjes sturen door de ardennen werd het trillen ineens vrij snel veel erger. Het was op weg naar huis dus maar rustig en voorzichtig doorgereden. Ik hoopte eigenlijk op een doorbraak in de oplossing van dit probleem. Thuis bleek de rechter binnenste stuurkogel niet meer vast te zitten. Ze kon gelukkig niet verder los te kunnen door het borgplaatje maar toch wel schrikken zoiets.
Gelijk weer alles controleren op speling. In de stuurarmpjes zit absoluut geen speling maar er zit wel een kleine speling op de rondsel en de heugel in het stuurhuis. Deze speling heb ik eerder geconstateerd maar niet als boosdoener aangezien. Nu denk ik daar toch weer anders over want een ander oud stuurhuis dat ik heb liggen is echt volledig spelingsvrij in de rondsel op de heugel. Ik ben nu van plan om dat andere stuurhuis in te bouwen. Heeft er iemand ervarings tips voor uit en inbouw van het stuurhuis?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 augustus 2012 05:27 PM
  [ # 81 ]

is het een mechanisch stuurhuis?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 10 augustus 2012 05:32 PM
  [ # 82 ]

Volgens mij zijn alle stuurhuizen mechanisch maar als je bedoeld zonder bekrachtiging of met dan is het met bekrachtiging en diravi.

i know this:
As long as there is pressure in the car’s hydraulic system, there is no mechanical connection between the steering wheel and the roadwheels.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 augustus 2012 06:00 PM
  [ # 83 ]

Juist dus een beetje speling op je ronsel is niet erg. Het trillen bij mij werd eerst veroorzaakt door de rechter aandrijfas en toen die strak was de onderste motorsteunen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 10 augustus 2012 06:15 PM
  [ # 84 ]

Ik heb ongeveer alles nieuw of gewisseld met andere onderdelen. Aandrijfassen wisselen heb ik nu zo vaak gedaan….. Maakt allemaal wel verschil maar niet Het verschil.
Door elimineren:
aandrijfassen nieuw
Wiel ophanging voor en achter nieuw, spelingsvrij en goed uigelijnd.
Wiellagers nieuw.
Stuurarmpjes nieuw en spelingsvrij.
Banden en velgen goed. (gewisseld met andere auto)
......

Het is niet echt trillen. meer een soort rommelen met gevoel door heel de wagen
het is een obsessie aan het worden cool grin

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 10 augustus 2012 09:57 PM
  [ # 85 ]

Zijn de voorste veercylinders goed?

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
Gepost: 11 augustus 2012 12:07 AM
  [ # 86 ]
samuel schreef:

Het is niet echt trillen. meer een soort rommelen met gevoel door heel de wagen het is een obsessie aan het worden cool grin


Niet lullig bedoel Samuel, maar geniet je eigenlijk nog wel van die auto en het rijden?

Het komt op mij zo over dat dat dat trillinkje al je plezier en je tijd & geld opslorpt, aangezien je alleen nog als een dolle aan het sleutelen bent (of zo lijkt het) om dit probleem te tackelen.
Natuurlijk: ieder z’n liefhebberij, maar ik krijg er zo’n gevoel bij.  surrender

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 11 augustus 2012 12:26 AM
  [ # 87 ]

De veercilinders zijn ongeveer het enigste dat ik nog niet vervangen heb. Wat is goed of slecht bij een veercilinder? Als je de wagen in duwt veert ie soepel en ik kan me ook niet goed voorstellen wat daar voor effect uit moet kunnen komen. Er is ook geen echt verschil met goede of rotte bollen behalve de vering uiteraard. Op een spek gladde asfalt weg waar de vering nagenoeg niet aangesproken wordt is het vaage rommelen/trillen/schokken ook aanwezig. Heb je een verklarende theorie of praktijk ervaring bij je verdenking van de veercilinders?

Als ik het 21-23 september nog niet opgelost heb (gezien de history kans gering) nodig ik alle ervaring en wijsheid uit om een rondje met de auto te rijden en te speculeren naar de oorzaak.

@Leo
Het houd me met vlagen enorm bezig en het kan me ook hele perioden niet schelen. Maar zoals ook jij weet de volhouder wint en opgeven is geen optie. Bovendien is dit niet m’n enige cx dus het bederft m’n leven echt niet. Onopgeloste problemen zijn om opgelost te worden, Dank voor je bezorgdheid. En ook mijn tuin ligt er prachtig bij Laughing

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 11 augustus 2012 10:39 AM
  [ # 88 ]

Hoi Samuel,

Zoals volgens mij al eens eerder besproken hebben we volgens mij allebei zo’n zelfde soort trillingsprobleem.
Ik heb ook al assen gewisseld, en eigenlijk verdenk ik speling op m’n diff. Maar zeker weten doe ik dit niet en jij hebt al een bak vervangen zonder resultaat dus ook die optie laat ik nog even.

Toch is er iets wat ik wil gaan controleren bij de trillende Athena. Ik heb vorige week de motor en bak ingebouwd bij m’n niet trillende break, die overigens ook veel trillingsvrijer loopt en veel minder lawaai maakt en daar viel me ineens op dat er op de lange aandrijfas een nylon ring en rubber ring te vinden waren die ik er bij de Athena niet in heb zitten.
Ik meende bij deze as ook speling waar te nemen, terwijl bij de break de as absoluut strak en zonder speling gemonteerd zit. Dit alles bij de lange as dus.

Wegens gebrek aan tijd heb ik het nog niet kunnen controleren, maar ik zou dus 2 dingen nagaan:

1 zit de nylon ring op je lange as?
2 zit de as spelingsvrij in de bak, want ook het huis van het tussenlager schijnt wel eens speling te vertonen. In dat geval zal je dus een ander carterhuis moeten monteren.

Nogmaals misschien geheel ten overvloede, en ik moet het bij mijn Athena nog controleren, maar ik snap je obsessie hélemaal!!!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 11 augustus 2012 10:39 AM
  [ # 89 ]

Hoi Samuel,

Zoals volgens mij al eens eerder besproken hebben we volgens mij allebei zo’n zelfde soort trillingsprobleem.
Ik heb ook al assen gewisseld, en eigenlijk verdenk ik speling op m’n diff. Maar zeker weten doe ik dit niet en jij hebt al een bak vervangen zonder resultaat dus ook die optie laat ik nog even.

Toch is er iets wat ik wil gaan controleren bij de trillende Athena. Ik heb vorige week de motor en bak ingebouwd bij m’n niet trillende break, die overigens ook veel trillingsvrijer loopt en veel minder lawaai maakt en daar viel me ineens op dat er op de lange aandrijfas een nylon ring en rubber ring te vinden waren die ik er bij de Athena niet in heb zitten.
Ik meende bij deze as ook speling waar te nemen, terwijl bij de break de as absoluut strak en zonder speling gemonteerd zit. Dit alles bij de lange as dus.

Wegens gebrek aan tijd heb ik het nog niet kunnen controleren, maar ik zou dus 2 dingen nagaan:

1 zit de nylon ring op je lange as?
2 zit de as spelingsvrij in de bak, want ook het huis van het tussenlager schijnt wel eens speling te vertonen. In dat geval zal je dus een ander carterhuis moeten monteren.

Nogmaals misschien geheel ten overvloede, en ik moet het bij mijn Athena nog controleren, maar ik snap je obsessie hélemaal!!!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 12 augustus 2012 12:43 AM
  [ # 90 ]
samuel schreef:

De veercilinders zijn ongeveer het enige dat ik nog niet vervangen heb. Wat is goed of slecht bij een veercilinder? Als je de wagen in duwt veert ie soepel en ik kan me ook niet goed voorstellen wat daar voor effect uit moet kunnen komen. Er is ook geen echt verschil met goede of rotte bollen behalve de vering uiteraard. Op een spek gladde asfalt weg waar de vering nagenoeg niet aangesproken wordt is het vaage rommelen/trillen/schokken ook aanwezig. Heb je een verklarende theorie of praktijk ervaring bij je verdenking van de veercilinders?

Ik kon het ook niet echt vinden en heb de hele aandrijflijn vervangen ( nieuw ) bleef vanaf 120km trillen zat op een soort van massagestoel bij hogere snelheid was de beleving soms weg en dan weer masseren, werd er moedeloos van, de vering deed het gewoon en van de ene dag op de andere nadat ik de motor uitzet had en op de voorkant drukte om de vering te testen stond de voorvering keihard alsof het in de hoogste stand stond,( dat was ook het geval als ik reed bij hogere snelheid ) weer gestart en de vering ging moeizaam, niet echt soepel eerste verdachte was de hoogteregelaar, bleek het niet te zijn, ja en dan komen toch echt de veercylinders in beeld afgelopen donderdag laten vervangen en dat was nodig, daarna is door de chef monteur van v.d.Laan en mijzelf een proefrit gemaakt met h… snelheid de trilling is weg, de test of het nu echt goed is ging met 120 km over de een wegruggetje en deze is behoorlijk fors we voelden bijna niets.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook