85 van de 90
« Eerste  < Vorige 83 84 85 86 87 Volgende >  Laatste »
   
Jim’s GTi T2 -  Mike Sanders vet /  13,2 Volt ?
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 maart 2018 10:23 AM
  [ # 1261 ]

Ach.. het is niet de eerste motor die met een BullShit autotjoen systeem stuk is gegaan…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2018 04:41 PM
  [ # 1262 ]

Jim,
Dat is erg zuur zeg!
Als ik mij goed herinner heb je al eens motorproblemen gehad met deze CX, was de motor daardoor al niet vervangen of gereviseerd?

Lijkt mij dat er toch iets niet juist zit met het injectie systeem, dit heb ik alleszins nog nooit geweten met het originele Bosch LE-Jectrontic systeem…
Hopelijk word de oorzaak gevonden zodat zoiets in de toekomst niet meer kan gebeuren.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 maart 2018 05:42 PM
  [ # 1263 ]
cx25gtit2 schreef:

Blok ligt er uit en uit elkaar:
Drie zuigers met schade, ws tgv detonatie bij zwaardere belasting, met beschadigingen / gaten in de zuigers.
Er komen verse bussen en zuigers in.
Dan goed af stellen, dit mag niet nog een keer…. hmmm

Gaten in meerdere zuigers: Dat is geen pingelen maar een veel te arm mengsel: Waarom:
Als je een te arm mengsel hebt wordt je verbrandingstemperatuur extra hoog, en heb je zuurstof over.
Aluminium bescherm zich met een “oxidatie laag”: Bij te hoge temperatuur en overmaat aan zuurstof “verbrand” je aluminium spontaan, dan kun je relatief snel een gat in je zuiger krijgen. We noemen dat “branden”, maar het ziet eruit als smelten…
Als het bij 1 zuiger gebeurt kan het een slecht werkend injector zijn , maar bij 3 is het duidelijk een probleem met de afstelling van het motormanagement. Een Turbo is dan nog extra gevoelig: Als de turbo even “flink blaast” moet je injectiesysteem dat wel meteen volgen, anders heb je te weinig brandstof en dus te veel zuurstof en een arm mengsel. Het kan ook zijn dat je injectoren te krap bemeten zijn: Als de turbo extra lucht aanvoert maar de injectoren staan al maximaal open dan wordt het natuurlijk ook te arm. Kortom: Ik zou er maar eens goed naar (laten) kijken, want anders overkomt dit je nog een keer. “Gaten in zuigers” is helaas een vaker voorkomend probleem bij “tunen”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 27 maart 2018 08:48 PM
  [ # 1264 ]

duidelijk verhaal

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 maart 2018 02:51 PM
  [ # 1265 ]

En iets begrijpelijker dat het kan gebeuren: pingelen hoor je, maar een te hoge verbrandingstemperatuur niet.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 maart 2018 05:15 PM
  [ # 1266 ]

Pingelen bij lage toerentallen hoor je, maar pingelen bij hoog vermogen en hogere toerentallen hoor je nauwelijks: Dat heet in het Engels “High Speed Knock”: Het gevolg is overbelasting van de zuiger EN de lagers ( vooral de drijfstanglagers). De resultaten zijn altijd desastreus: Lagerschalen die doorgesleten zijn, en zuigers waar stukken uit breken en die aan de loopzijde zwaar beschadigd zijn.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 maart 2018 06:17 PM
  [ # 1267 ]

Een te schraal mengsel leidt op zichzelf toch niet tot de beruchte high speed knock?
Anyway, het zomaar verder dicht draaien van het overdrukventiel op de turbo kan dus vervelend uitpakken. Leerzaam.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 maart 2018 08:19 PM
  [ # 1268 ]

Hier is met een modern injectie systeem natuurlijk veel meer aangepast dan alleen de turbo druk.

Erg vervelend, hopelijk wordt de echte oorzaak gevonden!

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2018 08:33 PM
  [ # 1269 ]
break23m schreef:

Een te schraal mengsel leidt op zichzelf toch niet tot de beruchte high speed knock?
Anyway, het zomaar verder dicht draaien van het overdrukventiel op de turbo kan dus vervelend uitpakken. Leerzaam.

Het gaat hier niet om een CX met het originele injectie systeem maar een volledig programeerbaar systeem.

Het originele injectiesysteem is flexibel genoeg om dat beetje meer turbodruk dat je kan geven door de wastegate in te draaien op te vangen, dat is in het verleden al wel bewezen ook mijn CX heeft een iets gewijzigde turbo druk Wink.

 

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3882
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 maart 2018 09:27 AM
  [ # 1270 ]

Hierboven staat al wat helder toegelicht ! 

Wat was er wel, verbrande zuigers….
de rest van het blok en kop was OK, ook de lagers.
Er zitten nu nieuwe bussen en zuigers en ringen er in.

Wat was er nog meer… De timing stond verkeerd, te vroeg ?! Terwijl dat niet zo was geprogrammeerd in de software. Daar zat een discrepantie. Daarom is voor de zekerheid de KdFi hardware computer nagekeken, en delen voor de zekerheid vervangen, laatste firmware er in. Dat die stabiel werkt. Nu zit de oude mapping er in. Daarmee draait het blok weer.
Maar nu nog goed afstellen, voor er (echt) mee gereden wordt.

Hopelijk komt er nu niks meer aan het licht.
Wordt vervolgd.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 maart 2018 11:14 AM
  [ # 1271 ]

Wat raar van die timing. Hoop voor je dat na het opnieuw inregelen het vertrouwen in de zweefmobiel weer terug keert.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3882
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 01 mei 2018 02:31 PM
  [ # 1272 ]

Hier gehavende zuigers…. 3 stuk, 1 was nog niet door, maar wel al krom.

Niet verbrand dus (verbrandingsoppervlak van de zuigers zag er netjes uit), maar kapot gegaan op te vroege detonatie. De exacte reden zal onduidelijk blijven. Afstellen volgt nog.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 mei 2018 02:47 PM
  [ # 1273 ]

Hoe kan dit???  gulp gulp gulp gulp

Alleen door verkeerde timing?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 mei 2018 03:12 PM
  [ # 1274 ]
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 mei 2018 03:12 PM
  [ # 1275 ]

Indrukwekkend plaatjes - je zou deze zuigers bijna in een CX-rariteiten kabinet opnemen zodat het nageslacht mee kan huiveren.

Heeft dit systeem geen pingel-sensor die dit soort dingen moet voorkomen? Juist als de boel door een storing of niet fijne programmering de mist in gaat? Ik kan me zomaar voorstellen dat het weer even gaat duren voordat je weer helemaal relaxed durft te cruisen in de zweefmobiel.

Profiel  
 
 
85 van de 90
« Eerste  < Vorige 83 84 85 86 87 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook