Beste Cees,
ik rijd ook een DS21 halfautomaat zowel op gas als op benzine. Zelfs met dit koude weer is de start prima. En ik start op gas…..De motor heeft wel wat problemen om op gang te komen (beetje schokkerig bij het op- en terugschakelen).
Stomme vraag misschien maar waarom niet even contact opnemen met een DS garage (Autorenaissance in Amsterdam bevalt mij uitstekend tot dusver..) of is dit vloeken in de kerk?
Groeten Lorenz












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zoals zovaak geschreven start een auto die heel koud is veel beter op LPG dan op benzine. LPG is gasvormig itt benzine die moet vernevelen. De benzine nevel slaat meteen neer op de koude cylinderwanden.
De DS start je op lpg en hod je aan met het gaspedaal. na ongeveer 30 seconden kan je de choke uittrekken om je voet te ontlasten. In deze tijd doe je je radio aan, checkt waar je krabber is, legt je gordel vast klaar enz enz
nu is ie zo ver dat je uitkan stappen om te krabben.
Als dat klaar is druk je de choke half terug en rijd je weg!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog iets.
Check even het topic La GS de Bogarde in het GS/A deel. De oude benzine was in de tank vermengt met condenswater. De auto liep daar niet op. Ook een halve tank nieuwe benzine loste dit probleem niet op…...
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:Zoals zovaak geschreven start een auto die heel koud is veel beter op LPG dan op benzine. LPG is gasvormig itt benzine die moet vernevelen.
Behalve bij injectie-motoren, maar ik heb bij mijn ie wel problemen met starten (lang doorstarten)
Volgende week maar weer eens kleppen stellen en ontsteking nakijken.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar geldt het ook voor! injectoren vernevelen ook. Benzine slaat neer!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Net zoals bij jullie is het bij ons ook ontzettend koud, momenteel -11,0 daarom project stilgelegd zodra het weer beter word start ik weer op, en ik hoop de DS ook
Heb nog wel geprobeerd om op gas te starten, nou viel niet tegen. Dus er zit wel waarheid in het verhaal dat de auto beter start op gas. Maar echter dit duurde dan 20-25 seconden en viel ze toch weer stil.
Zal jullie informeren, zodra er nieuws is. Reactie’s en tips blijven welkom.
Vandaag alweer aan de slag met de DS, ze staat iniddels onder één afdak. Hete luchtkanon erbij gezet, niet te dicht bij maar wel dat ze op kon warmen.
Wil nog steeds niet starten. Na 3 bobienes te hebben gemonteerd, nog steeds geen vonk. Nieuw conatctslot gemonteerd, spanning naar bobiene gemeten echter ze wil maar niet starten.
Heb een massa gemaakt na de 1 2 3 allemaal zonder resultaat.
O ja heb ook nog een nieuw start relais gemonteerd, deze was ook op.
Ik moet hem toch kunnen starten met het start relais of met het pookje. Ik neem aan dat dit los van elkaar staat.
Weet iemand een oplossing hiervoor, ik begrijp dat het moeilijk is om van afstand een oplossing te bieden. Maar alles is welkom. Kan niet meer doen dan proberen.
Als eerste zou ik uitzoeken of het een brandstof dan wel een ontstekingsprobleem is. Het lijkt een onstekingsprobleem te zijn, maar als ik je berichten zo lees ben je daar nog niet helemaal zeker van.
Vonken de bougies nog als ie niet (meer) start ? Hij lijkt erop dat ze dat niet meer doen, maar ik zou het even controleren. Als je een stroboscooplamp hebt kan je dat simpel controleren zonder er een bougie uit te draaien.
Als je dan zeker weet dat het een onst probleem is zou ik eens naar de spanningsvoorziening van de 123 kijken en ook naar de verdelerkap met stift, rotor etc.
maxcitro schreef:Als eerste zou ik uitzoeken of het een brandstof dan wel een ontstekingsprobleem is. Het lijkt een onstekingsprobleem te zijn, maar als ik je berichten zo lees ben je daar nog niet helemaal zeker van.
Vonken de bougies nog als ie niet (meer) start ? Hij lijkt erop dat ze dat niet meer doen, maar ik zou het even controleren. Als je een stroboscooplamp hebt kan je dat simpel controleren zonder er een bougie uit te draaien.
Als je dan zeker weet dat het een onst probleem is zou ik eens naar de spanningsvoorziening van de 123 kijken en ook naar de verdelerkap met stift, rotor etc.
Hoi Maxcitro,
Bedankt voor je berichtje. Ik ga als volgt te werk, zet het contact aan en start dan met het start relais en om de vonk te controleren heb ik de kabel van de bobiene naar de verdeler, bij de verdeler los genomen en die bij de motor gehouden. Geen vonk. Ik neem aan dat dit toch wel zou moeten.
Leg eens uit hoe ga ik te werk met een stroboscoop? iv de bougies. Of begrijp ik het niet goed?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met een stroboscooplamp kan je controleren of je bougies vonk krijgen, zonder de kabels los te maken. Gewoon de opnemer van de lamp over een kabel plaatsen, maakt niet uit welke en dan proberen te starten. Als de lamp oplicht, weet je dat er vonk door de kabel gaat.
Weet je zeker dat je 12V op je bobine krijgt? En is je bobine ok (door te meten met de multimeter)?
Citroen!
en ook naar de verdelerkap met stift…
zoals genoemd door maxcitro,
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Vanmorgen rond half 11 begonnen. Het zowat alles gedaan wat door jullie is aangegeven. Bij het startten heb ik 9 volt. Gewoon gemeten natuurlijk 12 volt. Ik krijg maar geen vonk. Heb alles los gemaakt bij de bobine, dus een draadje getrokken + accu op bat bobiene. Eigelijk is dit eenvoudig. Bij het startten geen vonk. Uiteraard scroboscoop was aangesloten. Bij het meten op de bobine heb ik een plus aan de bat zeide bij de rup meet ik hetzlefde. O, ja contacthoek bij het startten was ongeveer 20 graden. Ik zag het even niet meer zitten, en heb de 123 eruit gehaald en van mijn andere DS21 de gewone stroomverdeler over gezet, met contactpunten. Ook dit bleek niet te gaan. Heb nog wel een lampje gezet tussen min accu en rub. Dit ligt meteen op wat ik heb spanning bij die rub. Heb nog wat geslingerd bij de half automaat met de hendel om te kijken hoe de contactpunten stonden tegenover 0-punt. Dit was gewoon goed.
Het was weer een lang verhaal, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen zodat jullie het kunnen begrijpen en mij mischien kunnen antwoorden waar het in zou kunnen zitten.
Ik weet het vooralsnog niet, iemand een idee?? Wat zie ik over het hoofd??
Wens jullie alvast fijne feestdagen,
mischien heeft er nog iemand tijd voor een reactie…
Groeten,
Cees.
Ontsteking afstellen (contacthoek ongeveer 57-59 graden). Afhankelijk van het type verdeler 52 of 57 of 59 tijdstip afstellen. 12 graden (6 graden op de nokkenaspoelie) afhankelijk van het type: na 1972 ongeveer is het 12 graden op de poelie (kijk of TDC overeenkomt met 0 graden op de gradenboog). Bougies vervangen en afstellen (0,8 mm) controleer of de fiber bougiepijpjes nog in orde zijn.
bovenstaande staat ergens op een site, 20 graden is wel weinig in mijn ogen.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Cees1900: Heb je de weerstand tussen de bat en de middelste aansluiting van de bobine gemeten?
Waar woon je ergens? Misschien kan iemand hiet ff meekijken wat er mis is…
Citroen!
DriverD schreef:@Cees1900: Heb je de weerstand tussen de bat en de middelste aansluiting van de bobine gemeten?
Waar woon je ergens? Misschien kan iemand hiet ff meekijken wat er mis is…
Hallo DriverD,
Weerstand meten heb ik gedaan tussen bat en de midelste aansluiting sloeg de O meter uit. Tussen bat en rub sloeg deze ook uit. Tussen rub en de midelste aansluiting sloeg deze ook uit. Ik kan je geen waardes geven omdat ik daar niet naar gekeken heb.
Zou het kunnen zijn dat heb een massa probleem is? Maar het gekke is de vroegere eigenaar heeft twee dikke kabels gelegd, beide zijde motor naar de accu.
Bedankt voor jullie reactie, ik hoor het graag.