2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Pekeltje, de zwarte GSA Pallas C-matic
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 26 december 2009 12:52 PM
  [ # 16 ]

Nogmaals gefeliciteerd met je GSA,
ziet er mooi uit!

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 27 december 2009 12:36 AM
  [ # 17 ]

Deze GSA heb ik gezien begin vorig jaar bij de GSA nieuwjaarsmeeting. Leuk ding inderdaad, niet moeders mooiste door het overspuiten. Maar dan heb je wel een zwarte! Smile Wat me toen op viel is de blauwe pluim uit de uitlaat met starten en de te hoge afstelling van de achter vering waardoor deze nogal stug aanvoelde tijdens indrukken. Is een 1130 niet wat te zwak voor een C-matic? Lijkt met wel heerlijk relaxed rijden. Ik heb volgens mij ergens eens gelezen dat je stadsverkeer allemaal in de 2e versnelling kan doen. Hoef je alleen maar te remmen en te gassen Smile

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 december 2009 04:25 AM
  [ # 18 ]

Stadsverkeer in de 2 kan idd. prima. Vanuit stilstand tot 80 km/u is mogelijk. Toch schakel ik onder de 30 meestal even terug naar de 1e om wat vlotter weg te kunnen komen en als ik stil sta zet ik ‘m in de vrij. Dat zal uiteindelijk ook wel iets in het verbruik schelen denk ik.

1130 Is idd wat aan de zwakke kant voor een C-matic maar er is prima mee te leven. In de eerste en tweede kom je prima mee met de rest van het verkeer. Van de twee naar drie komt ie wel wat te kort. Je schakelt dan van 5500 naar 1500 rpm en er zit niet zoveel kracht onderin de toeren. Met wat geduld doet ze uiteindelijk zomaar 140. Die drie seconden eerder of later op een plek ga ik me niet druk om maken. En ze is nog altijd sneller dan een Daihatsu Quore of Ford Fiesta uit dezelfde tijd. Mr. Green

Een blauw pluimpje heeft z’n charmes en er is me nog niet echt iets heel verkeerds aan de vering opgevallen, behalve dan dat ze inderdaad iets te hoog op alle vier de pootjes staat. Het veert daardoor iets sportiever dan het hoort maar het werkt verder okee.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 12 januari 2010 03:43 PM
  [ # 19 ]

Zoo, Pekeltje doet het nog steeds. Ze heeft me, ondanks de Siberische omstandigheden, nog geen moment laten staan en ik heb er op technisch gebied nog geen vinger naar uitgestoken… Best bijzonder eigenlijk. Maar helemaal perfect is ze uiteraard niet.

De euveltjes:
Ze start vrij vlot maar wil na de start nogal eens wegvallen. Dan loopt het toerental langzaamaan terug en houdt het op. Niks aan te doen met choke/gasgeven. Dat levert hooguit een plof in de uitlaat op. Even doorstarten met vol gas, dan loopt ze zomaar weer.

En tot een km of 10 moet de choke nog een paar millimeter uitgeschoven blijven, anders valt het vermogen weg.
Ik verdenk de ontsteking: bougiekabels, bougies, contactpuntjes e.d. Wellicht dat de timing ook niet helemaal deugt.
De benzinepomp is hier al genoemd als mogelijke oorzaak van het wegvallen na de start. Kun je dat nog op een of andere manier testen trouwens?

Het nog te vinden euveltje, plus al die korte stukjes onder de 10 km die ik rijd, is waarschijnlijk de reden dat ze gemiddeld 1:9 verbruikt. Da’s op zich geeneens een drama voor een halfautomaat bij temperaturen onder nul. Maar volgens mij kan het een stuk beter met zo’n licht motortje.

De olielekkage valt mee. Ik heb nog niet bij hoeven vullen. De olie ligt ook niet op de klassieke plekken onder de klepdeksels. Het ligt meer in het midden. Ik vermoed daarom dat de meeste lekkage in dit geval niet bij de retourpijpen maar bij de oliekoeler vandaan komt want de bovenkant van het blok is ook moddervet.

Hoe dan die walmen vervolgens in het kachelsysteem terechtkomen is mij nog onduidelijk.

Wat denken jullie?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 12 januari 2010 04:00 PM
  [ # 20 ]

De walmen die in het kachelsysteem terecht komen;heeft dat niet te maken met lekke uitlaadspruitstukken of tussen pijpjes?

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 12 januari 2010 04:05 PM
  [ # 21 ]

Nee, het is onmiskenbaar de lucht van verbrandende olie.
Het is er ook niet constant. Pas als de motor op temperatuur komt en meestal vlak na wat bochtenwerk/optrekken en remmen.
Als ik op die momenten de kachel aan laat staan dan komt de hele kabine vol blauwe walm te staan… sick
Een minuutje later is het ergste over en kan de kachel weer open.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 12 januari 2010 04:12 PM
  [ # 22 ]

Wat jij beschrijft had ik vroeger ook met mijn GSA,heb het destijds nooit opgelost,maar weet wel dat mijn oliekoeler ook lekte en niet zo zuinig ook.
Zal daar dan toch wel iets mee te maken moeten hebben…

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 12 januari 2010 06:02 PM
  [ # 23 ]

Qua afstelling waar je het over hebt, vergeet niet dat het barre koud is buiten en als je rijd komt dat allemaal ook nog eens de grill door de motor ruimte in.
Ik bedoel ermee te zeggen , de GS/A heeft eigenlijk al een onderkoelde motor. Die komt met normale temperaturen buiten al slecht op bedrijfs temperatuur. Met de kou buiten word dat natuurlijk niet veel beter. Het duurt dus 10x zo lang dat ie lekker rond loopt.
Zelf heb ik geen ervaring met rijden in deze kou in de GS/A maar ik vind dat het zomer’s al redelijk lang duurt voordat een GS/A lekker rond draaid.Je bent toch zeker zo’n 15 tot 20 km verder.

Ik denk dat een boel problemen die jij omschrijft hier mee te maken heeft. En 1:9 is denk ik vrij normaal voor een C- Matic waar een te kleine motor in hangt, die dus harder werken moet.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 januari 2010 10:13 PM
  [ # 24 ]

Probeer eens een elctrisch benzinepompje (voor carb’s, niet voor injectie, die hebben een veel te hoge druk). Als je motor daarmee blijft lopen, weet je dat je huidige benzinepomp te weinig opbrengst heeft.

Citroen!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 januari 2010 08:25 PM
  [ # 25 ]

Ik heb de wintergrille nog even wat dichter gemaakt en nu is ze een stuk eerder op temperatuur. Ze blijft na het starten nu ook lopen. Wss inderdaad gewoon te koud. Even afwachten hoe het de komende km’s gaat.

Wat is trouwens het beste merk voor contactpuntjes/condensator?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 januari 2010 10:11 PM
  [ # 26 ]
Midfriesland schreef:

Wat is trouwens het beste merk voor contactpuntjes/condensator?

Ligt aan het merk ontstekinng wat gemonteerd is, Ducelier of Marchal. Kun je niet door elkaar gebruiken.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 januari 2010 12:37 AM
  [ # 27 ]
Midfriesland schreef:

Ik heb de wintergrille nog even wat dichter gemaakt en nu is ze een stuk eerder op temperatuur. Ze blijft na het starten nu ook lopen. Wss inderdaad gewoon te koud. Even afwachten hoe het de komende km’s gaat.

Wat is trouwens het beste merk voor contactpuntjes/condensator?

Heb je een olietemperatuurmeter? Het standaard winterhoesje doet wel iets, maar te weinig voor een gezonde olietemperatuur. Ik maak de grote gaten erin ook dicht ‘s winters. Alleen het slingergat blijft open.

Citroen!

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 14 januari 2010 03:05 AM
  [ # 28 ]

Owki, dan maak ik die grote gaten nog even helemaal dicht. Ik heb ze nu half afgeplakt en dat scheelt al een heel eind. Er kan ook nog altijd lucht overheen en omheen stromen dus oververhitting zal wel wat meevallen.

En ik zal even kijken wat er in zit qua ontsteking. Ik vermoed Ducelier. Er is iemand die complete setjes puntjes + condensator aanbiedt op MP. Leek me wel interessant.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 25 januari 2010 06:01 PM
  [ # 29 ]

Gisteren probleemloos Amsterdam op en neer getuft.
Wel wat windgeklapper, oliewalmen en trillingen in het stuur… maar toch een pracht om in te rijden.

We kwamen er wel achter dat de Pallas-bekleding dikker is dan die van de Special. Waar in Geeskje iemand makkelijk achterin past moest diegene nu onderuit hangen om tussen de bank en het dak te kunnen. tongue wink

Inmiddels drie blikjes Total T binnen voor de C-maticbak. Daar ga ik binnenkort eens mee aan de gang. Die olielekkage is me ook niet naar de zin. Maar eerst de Draak afmaken.

Vraagje: hoeveel origineel GSA C-matic Pallassen rijden er eigenlijk nog rond? Ik begin steeds meer te vermoeden dat mijn Pekeltje van een relatief zeldzaam slag is…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 25 januari 2010 06:18 PM
  [ # 30 ]
Midfriesland schreef:

Vraagje: hoeveel origineel GSA C-matic Pallassen rijden er eigenlijk nog rond? Ik begin steeds meer te vermoeden dat mijn Pekeltje van een relatief zeldzaam slag is…

Valt mee hoor met de zeldzaamheid , rond 1980/1981 zijn er vrij veel gemaakt. In de ledenlijst staan er wel een stuk of 7/10 Club/ Pallas modellen.

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook