1 van de 110
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Een CX Break. Of… een CX Break! Hot fun in the sun
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6197
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Business
- CX Evasion TGD Turbo
Gepost: 03 januari 2010 09:31 PM

Als gevolg van aanstaande gezinsuitbreiding en de afgelopen zomervakantie geconstateerde beperkingen van het laadruim van een CX en XM berline, kijk ik al een tijdje rond naar een praktischer vervanger voor de XM.

In eerste instantie keek ik enkel naar XM’s Break, maar inmiddels heeft het thuisfront het groene licht gegeven voor een CX Break. Op voorwaarde dat ie eruit gaat als het tot onbeheersbare kosten leidt. Als CX/XM-rijder hebben deze auto’s de voorkeur, echte niet-Citroen alternatieven die me aanspreken zijn er eigenlijk niet. Een Volvo 940/960 zou nog kunnen, maar ik vraag me af of deze auto’s het “niet kapot te krijgen”-imago kunnen waarmaken (en tegen welke kosten).

Heb niet echt een sterke voorkeur voor benzine of diesel. Enige echt harde eis is een airco. Verder heb ik een behoorlijke knopjesfetish, dus elektrische ramen en spiegels en dergelijke moeten er eigenlijk ook wel op. In het geval van een CX dient het een serie 2 te zijn. Belastingvrij is niet zo’n issue.

Afgelopen weekend ben ik, voorzien van wat technische hulp, voor het eerst naar een concrete kadidaat wezen kijken. Het betreft een Zwitserse 25 TRI (dus met zo’n mal filterding onder de kap om de uitstoot te beperken), die momenteel kentekenloos in Duitsland staat. De eigenaar had er zijn eigen alltagsauto van willen maken maar komt er niet aan toe.




Wat specs en ‘plussen’:
- ORGA 4566 (dus van 10 mei 1989)
- Bleu Memphis, eerste lak, geen krassen of deuken
- wielkasten en 3 portieren prima, helemaal geen roest
- bumpers en strips mooi en heel, zeker geen afgereden auto
- interieur vrijwel als nieuw
- LM 14” wielen in nette staat, 4 stalen velgen met winterbanden erbij
- airco (maar geen idee of ie werkt, het was buiten al koud genoeg)
- 157000 km op de klok (niet aantoonbaar, wel waarschijnlijk)
- motor loopt mooi stationair
- wielen staan mooi recht

Wat mankeert eraan:
- geen elektrische spiegels (was dat uberhaupt leverbaar op een Break?)
- geen afstandsbediening (wel centrale vergrendeling)
- achterklep is rot ter plaatse van de kentekenplaatverlichting (standaard zwakke plek, dus nieuwe klep nodig)
- laswerk aan bodem (zo te zien al eerder gelast) en dorpels nodig
- accubak verrot (plus gat in binnenzijde wielkast linksvoor)
- achterste demper heeft waarschijnlijk niet lang meer te gaan (maar nog niet hoorbaar)
- rechter voorportier heeft aan de onder/binnenzijde een roestplek op de lasnaad
- stof bestuurdersstoel is door (maar nieuwe bekleding erbij)
- wieltje voor ventilator kapot (maar nieuwe erbij)
- geen kenteken, dus geen proefrit kunnen maken

De vraagprijs voor dit alles is EUR 1250,-. Na de auto bekeken te hebben, kwamen we tot de conclusie dat dit zeker niet teveel is. Er zit wat werk aan maar daar is de prijs ook naar.

Waarom dan (nog?) niet toegehapt?

Ik wil een proefrit maken voor ik haar koop. Mogelijk kan de verkoper (een particulier) garageplaten regelen, hij vertelde zo zelf ook de nodige kilometers met de auto te hebben gemaakt. Als dat niet kan, gaat thuis het sein van groen naar rood en moet ik verder zoeken.
Verder kwam ik tot de conclusie dat een CX Break me vooral van buiten aanspreekt. Van het interieur is me vooral het goedkope plastic en de hartverscheurende saaiheid van al dat grijs bijgebleven. Zeker als je de afwerking en materialen van het interieur van een XM gewend bent, is het een grote stap terug.
En, niet onbelangrijk: het moet mijn/onze dagelijkse auto worden, waar ik dagelijks in zit en wel enigszins van op aan moet kunnen. Ik weet dat deze auto een project is, als ik e.e.a. aan werkzaamheden e.d. met een natte vinger bij de vraagprijs optel, kom ik toch aan zo’n 4000 euro. Daar zitten ook zaken als een dinitrolbehandeling en wat kleine interieurdingetjes bij, dus dan is ie ook wel zo´n beetje af. Maar het moet wel qua kosten vervolgens wel enigszins beheersbaar zijn.

Ik kan wel wat commentaar van de heren en dames kenners gebruiken… Te doen, een CX Break? Deze CX Break? Of toch maar een XM TCT of 21TD Break? Of…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10296
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 januari 2010 09:48 PM
  [ # 1 ]
Mulder schreef:

inmiddels heeft het thuisfront het groene licht gegeven voor een CX Break. Op voorwaarde dat ie eruit gaat als het tot onbeheersbare kosten leidt.

Niet eens beginnen…. Laughing

Citroen!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4955
Geregistreerd: 02-12-2007

- C5 phase II V6 BVA6 Exclusive
- C3 1.4 Différence BVA4
- Ami 8 Break
- GS/GSA X1
Gepost: 03 januari 2010 09:50 PM
  [ # 2 ]

Het plastic van een serie 2 (en dat ligt volgens mij niet aan het feit dat het een break is), doet nogal goedkoop aan. Zeker in het grijs. Steekt idd af tegen een XM.
De vraagprijs lijkt okay gezien de dingen die nog gedaan moeten worden. Het kan een heel mooie break worden! Met airco!
De 2500 injectiemotor is heerlijk om in te rijden! Maar ik zou ook zeker niet kopen zonder uitgebreide proefrit…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40012
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 03 januari 2010 09:53 PM
  [ # 3 ]

Als ik die foto’s van de dorpels zie zou ik em lekker laten staan. Je hebt geen idee wat er allemaal nog onder dat plastic verborgen zit. Valt dat tegen dan ben je om te beginnen 2k verder aan laswerk. Als de dorpels en de accubak verrot zijn, reken dan ook maar even op dat de binnenschremen achter ( juist, daar zitten ook de gordels aan vast…) gaar zijn en dat de achterbalk ook wel eens gaar zou kunnen zijn. Bezint eer ge begint….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2215
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 januari 2010 09:54 PM
  [ # 4 ]

Als ie voor dagelijks gebruik is zou ik een XM nemen. Op mp staat een leuke break voor een mooie prijs XM en tres beau heeft er ook nog een aantal staan.

Een CX waar al zoveel aan mankeert heeft vast nog wel meer gebreken en als je alles moeten laten doen gaat het licht wel weer op rood. Kun je beter voor wat meer geld een kant en klaar exemplaar zoeken.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6197
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Business
- CX Evasion TGD Turbo
Gepost: 03 januari 2010 10:00 PM
  [ # 5 ]
DriverD schreef:
Mulder schreef:

inmiddels heeft het thuisfront het groene licht gegeven voor een CX Break. Op voorwaarde dat ie eruit gaat als het tot onbeheersbare kosten leidt.

Niet eens beginnen…. Laughing

Bedankt… confused

Ik verwacht echt niet dat ik na aanschaf en het aanpakken van genoemde zaken vervolgens jarenlang uit de kosten ben, maar er volledig op leeglopen is het andere uiterste. Mijn XM is voor minder dan 1000 euro per jaar prima op de weg te houden. Kom maar op met je CX-ervaringen… Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6197
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Business
- CX Evasion TGD Turbo
Gepost: 03 januari 2010 10:05 PM
  [ # 6 ]

@ waterman:
Voor een goed oordeel moeten inderdaad die dorpelkappen eraf. Rechtsachter zat er ook wat roest bovenop de dorpel, net achter de kappen. De binnenschermen achter heb ik bekeken (kappen eraf, zaklampje mee). Die zagen er prima uit. Geen troep, geen roest.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10296
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 januari 2010 10:10 PM
  [ # 7 ]
Mulder schreef:
DriverD schreef:
Mulder schreef:

inmiddels heeft het thuisfront het groene licht gegeven voor een CX Break. Op voorwaarde dat ie eruit gaat als het tot onbeheersbare kosten leidt.

Niet eens beginnen…. Laughing

Bedankt… confused

Ik verwacht echt niet dat ik na aanschaf en het aanpakken van genoemde zaken vervolgens jarenlang uit de kosten ben, maar er volledig op leeglopen is het andere uiterste. Mijn XM is voor minder dan 1000 euro per jaar prima op de weg te houden. Kom maar op met je CX-ervaringen… Wink

Maak een grapje, heb geen CX-ervaring, alleen (voor)oordelen. Wel weet ik dat een auto uit Zwitserland vaak heel goed onderhouden is. Als de bekeken CX roest vertoont, zou ik echt achterdochtig worden.

Citroen!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6197
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Business
- CX Evasion TGD Turbo
Gepost: 03 januari 2010 10:12 PM
  [ # 8 ]

Smile
Dan moet men er inderdaad nooit aan beginnen. Een volledig roestvrije CX is volgens mij zoiets als een Lada met karakter.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10296
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 januari 2010 10:15 PM
  [ # 9 ]

Er zijn ongetwijfeld CX-en met minder roest te vinden dan deze. Het advies van Waterman zou ik hier willen onderstrepen.

Citroen!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6197
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Business
- CX Evasion TGD Turbo
Gepost: 03 januari 2010 10:20 PM
  [ # 10 ]

Klopt. Maar tegen welke prijs… Timmer heeft al jaren een prachtige 25 TRI automaat staan. Nou heeft die geen airco dus ik lig er niet wakker van dat ie voor mij veel te duur is. Maar ik wil maar zeggen dat ik, als ik 10k te besteden had, de CX in kwestie waarschijnlijk niet eens was gaan bekijken… Dus misschien is de conclusie aan het einde van de rit ook wel dat het budget een CX als dagelijkse auto gewoon niet toelaat.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1270
Geregistreerd: 09-02-2008

- C8 2.2 16v Ligne Ambiance
Gepost: 03 januari 2010 10:33 PM
  [ # 11 ]

v.w.b. de CX als dagelijks vervoer ken je het verhaal van mijn dame van dichtbij;
aanschaf E 3.500 en daarna (zojuist de spreadsheet nog even geupdate met winterbanden) nog bijna net zoveel aan (achterstallig) onderhoud en reparatie. Alles op basis van 1 jaar rijden met ca. 12.000 km.

Zoals je zelf vaak genoeg zegt: onder het verfijnde uiterlijk van de CX gaat nog altijd een ouderwetse auto schuil, met alle bijbehorende nukken.

Een CX als dagelijkse auto is te doen, maar dan moet de basis goed zijn ...

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6197
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Business
- CX Evasion TGD Turbo
Gepost: 04 januari 2010 12:10 PM
  [ # 12 ]

Tsja, op dit moment ben ik budgettair ‘veroordeeld’ tot een project. Tenzij iemand met goede voornemens nog een mooie XM wil aanschaffen, dan wordt de armslag beduidend ruimer.

Maar inderdaad, je bent niet gauw klaar met een CX. Wat me heeft doen besluiten deze maar te laten voor wat ie is. Wat overigens niet wil zeggen dat het boek CX meteen dicht is. Maar een werkauto-voor-weinig zal het niet worden. Al vraag ik me wel af of een hogere aanschafprijs de vervolgkosten nou echt zoveel drukt. Haast heb ik gelukkig niet. Ergens tussen nu en een jaar mag er een andere auto voor de deur staan. De huidige moet ook nog eerst verkocht (of ingeruild). Ik houd de ogen goed open en als er weer eens wat voorbij komt dan ontruk ik dit topic wel weer aan de vergetelheid. En in de tussentijd staat het iedereen natuurlijk vrij om mee te zoeken… Wink

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
erik-69
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-10-2009

Gepost: 04 januari 2010 08:22 PM
  [ # 13 ]

Een Volvo 940/960 zou nog kunnen, maar ik vraag me af of deze auto’s het “niet kapot te krijgen”-imago kunnen waarmaken (en tegen welke kosten).

Onze dagelijkse auto is een 940 estate van 1998,dit is de laatste serie van de 940 geweest.Bijna een jaar rijden we met deze Volvo en de enigste kosten die ik gehad heb was een waterpomp,de kmst is nu 274000 km en het olieverbruik is nihil.Voor de rest is de 940 makelijk zelf te onderhouden,techniek is vrij simpel en robust.
De 960 is tov de 940 een veel comfortabelere auto,alleen is het gepleegde onderhoud van groot belang,op een 960 met achterstallig onderhoud kan je aardig “op leeg” lopen.

Zelf heb ik bewust voor een 940 gekozen doordat zelf sleutelen zeer goed te doen is en de onderdelen goed en redelijk voordelig verkrijgbaar zijn.
Groet Erik

Afbeelding Bijlagen
SDC10872 (Small).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

TZD 1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40012
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 04 januari 2010 08:26 PM
  [ # 14 ]

Het gaat hier over een CITROËN CX of XM!! Niet over een Volvo, ok??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
erik-69
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-10-2009

Gepost: 04 januari 2010 08:42 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

Het gaat hier over een CITROËN CX of XM!! Niet over een Volvo, ok??

Sorry hoor ,dit was slechts een reaktie op de vraag(van Mulder) of de 940/960 het “niet kapot te krijgen ” imago kunnen waar maken!
Erik

TZD 1991

Profiel  
 
 
1 van de 110
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook