1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Dashboardverlichting Xsara Picasso
schutterke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-01-2010

Gepost: 23 januari 2010 01:11 PM

er is waarschijnlijk een lampje stuk maar hoe krijg ik het dashboard open
want kan bijna niet zien hoe hard ik rijd

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 26 januari 2010 11:41 AM
  [ # 1 ]

Hieronder mijn beschrijving uit een eerder topic over dashboardverlichting:

Het verwijderen van de boordcomputer ( en daarmee eigenlijk de hele “klokkenwinkel”) is heel eenvoudig.

- Verwijder de rand die om het computer gedeelte zit. Dit kan door een platte schroevendraaier voorzichtig tussen het dashboard en de rand te steken. De rand zit vast met klemmen, en laat redelijk makkelijk los.

- je kijkt nu tegen het computergedeelte aan. Links en rechts zit dit gedeelte vast met schroeven. In totaal dus twee stuks. Dit zijn aparte schroeven, zoek dus even de juiste schroevendraaier. Tip: je kunt bij IKEA een blauwe schroevendraaierset kopen. Een blauw handvat met verschillende schroevendraaiers erin. Eén daarvan past perfect op de schroeven van de computer.

- de beide schroeven zijn nu los. Trek voorzichtig het computergedeelte naar achteren. Op de achterkant van het computergedeelte zie je twee stekkers. Deze stekkers zitten vast aan het computergedeelte. De stekkers zitten “vast” met een soort beveiliging. Deze beveiliging (een soort hefboomachtig klemmetje, weet niet hoe ik het anders moet zeggen) even eraf lichten door de beveilinging naar een kant te klappen. De stekker komt dan los. Doe dit ook voor de andere stekker. Het computergedeelte is nu in zijn geheel mee te nemen naar binnen. Daar is het een stuk warmer om verder te knutselen!!

- aan de achterkant van het computergedeelte zitten allemaal witte houders, met daarin de lampjes. Draai de houder een beetje naar links (zoals een bajonetsluiting) en de houder komt los. Nu kun je het lampje vervangen. Niet elke houder is voorzien van een lampje. Ik dacht dat er twee waren zonder lampje. Die kun je dus gewoon negeren. Alle andere lampjes zijn nu (mits in bezit!) makkelijk te vervangen. Het zijn kleine glazen buisjes, en makkelijk te verliezen.

- nieuwe lampjes erin? Nu alles in omgekeerde volgorde terug.
Computer richting de stekkers leggen, stekkers aansluiten. De beveiliging klikt er dan automatisch op. Computer terug in het gapende gat, schroeven vast, en afdekplaat, sierplaat of hoe dat ding dan ook heet weer terugklikken. En klaar is Kees, of wie dan ook.

Is mijn verhaal niet helemaal duidelijk, laat het me dan even weten.

Succes!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
konid
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 09-02-2008

- Xsara Picasso 1.8 16v
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Gepost: 10 maart 2010 09:11 PM
  [ # 2 ]

Voordat ik hier aan ga beginnen ... Hoeveel en welk type lampjes heb je hier voor nodig? En ... kan je de lampjes ook vervangen door ledjes?

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 10 maart 2010 09:27 PM
  [ # 3 ]

Je hebt zoveel lampjes nodig als dat er kapot zijn. Deze kun je bij de dealer krijgen.
Of je ze kunt vervangen door led-lampjes, dat weet ik niet. Het zijn speciale lampjes, en ze zijn heel klein.
Vraag het anders even bij de dealer.

Het betreft in mijn verhaal overigens de lampjes van de controle lampjes op het dashboard.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
schutterke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-01-2010

Gepost: 10 maart 2010 09:51 PM
  [ # 4 ]

en heb je er een gedacht van wat mij dat zou kosten

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 10 maart 2010 10:18 PM
  [ # 5 ]

De lampjes? Of het vervangen van de lampjes door de garage?

De lampjes zelf zijn volgens mij heel goedkoop, ik krijg ze bij de dealer zo mee, zonder te betalen.
Ik weet niet of de lampjes die voor de snelheidsmeter zorgen van hetzelfde type zijn.

Waarschijnlijk zijn de display’s complete printplaatjes met daarin de verlichting.
Zoals bij een rekenmachine of een display van een autoradio. Deze moeten dan in zijn geheel vervangen worden.
Waarschijnlijk moet je dan het hele display vervangen. Prijzen weet ik zo niet. Dat zul je bij de lokale dealer moeten vragen.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Berlimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2007

Gepost: 11 maart 2010 10:41 AM
  [ # 6 ]

Heb dit gisteren gedaan, met de handleiding van jschijvens, het zoeken naar het juiste torxbitje kostte nog de meeste tijd;-)
10 lampjes gehaald bij de dealer, zaten per 10 in een doosje, voor € 6,45.
Alle lampjes van de display (9 stuks) vervangen en weer een helder beeld. De controlelampjes bovenin heb ik niet vervangen.
Alles bij elkaar is het nog geen half uur werk (ook al heb je net als ik twee linker handen).
Louis

zie foto’s http://ccnl.zenfolio.com/p316819162

Xsara Picasso 1,6 16v Image
Hiervoor: Xsara Picasso 18i 16v, bouwjaar 2000, Berlingo, BX’en, GSA’s, 2CV’s, Dyane en in ver verleden “andere” merken cry

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 11 maart 2010 06:14 PM
  [ # 7 ]

Kijk…. jschijvens en berlimo,
Dat zijn forumleden waar je wat aan hebt! clap
Ik heb het in 2005 door de dealer laten doen, dat kostte toen € 29.95.

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 790
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 14 maart 2010 10:38 AM
  [ # 8 ]

Creabea, waarom heb je niet even met mij gebeld dan???

Garoentjes aan Tonnie!!! Smile mr.appletree…

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
Berlimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 12-10-2007

Gepost: 14 maart 2010 11:29 AM
  [ # 9 ]

Laughing  red face  sleep knuffel Had ik ook kunnen doen, maar het voordeel van een forum is, dat dan ook anderen kunnen lezen hoe de problemen worden opgelost.

Louis

Xsara Picasso 1,6 16v Image
Hiervoor: Xsara Picasso 18i 16v, bouwjaar 2000, Berlingo, BX’en, GSA’s, 2CV’s, Dyane en in ver verleden “andere” merken cry

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 02 april 2010 12:18 PM
  [ # 10 ]

Fijn om te lezen dat mijn uitleg nuttig is geweest! Als je weet wat je moet doen dan is het een eenvoudig klusje. Ik ben er gewoon voor gaan zitten, en als je alles rustig aanpakt, goed kijkt wat je doet, dan kun je best veel doen aan je auto.
Laatst heb ik het grootste gedeelte van mijn dashboard eruit gehaald. Roosters los, grote sierplaat in het midden eruit, alle plastic delen onder het stuur eruit. Dan ziet de Picasso er ineens heel vreemd uit. Lijkt wel een robot. Alleen maar staal en draden!

Met mijn IKEA montage setje (zo’n blauw ding met daarin schroevendraaiers en “torx-draaiers”) haal ik het hele interieur eruit! Meteen even alles mooi zuiver gemaakt.
Handig ding trouwens om bij de hand te hebben. Ligt ook standaard in de opbergklep onder de asbak.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
rdolfijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-2010

- Xsara Picasso 1.8 16v Difference
Gepost: 05 mei 2010 11:30 PM
  [ # 11 ]

bedankt voor de uitleg. de km teller was geheel donker, heb bij de aanschaf 50 euro ofgedongen omdat (volgens mij) er een andere unit in moest.
was met de uitleg zo klaar en maar 5 euro armer aan lampjes.

renault megane scenic/lpg uit 1998 ingeruilt tongue wink
xsara picasso 1.8 16V/lpg uit 2000

Profiel  
 
ZEN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-12-2009

Gepost: 11 mei 2010 12:56 PM
  [ # 12 ]

Ik vind het niet nodig een nieuw topic aan te maken, kan best hierin.
Bij mijn Xsara Picasso (uit 2000) is de verlichting van de airco-display stuk. Je kan dus nu niet zien, tenzij je met je neus bijna tegen het scherm zit, hoe je de airco hebt ingesteld. Je kan evenmin zien of je de achterruitverwarming of de “defrost” stand hebt ingeschakeld (OK, die laatste hoor en voel je wel…).

Kan dit ook door de technisch minder begaafde worden uitgevoerd? En zo ja, hoe?

Een radio inbouwen en aansluiten, mistlampen monteren/aansluiten, dat lukt allemaal wel. Dit ook?

Merci d’avance!!! Smile

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 16 mei 2010 01:03 PM
  [ # 13 ]

@Berlimo:

leuk om de foto’s te zien, zeker omdat mijn beschrijving op de tafel ligt. Geeft me een goed gevoel dat ik weer iemand heb kunnen helpen.

Wat de vraag van Zen betreft, naar alle waarschijnlijkheid kun je de lampjes van de airco ook op deze wijze vervangen.
Hiervoor moet je eerst de grote (hoe zal ik hem noemen?) afdekplaat van de middenconsole verwijderen. Dit doe je door de twee torx schroeven achter de afdekring van de versnellingspookhoes los te maken. Eerst de hoes eraf halen, door gewoon met je vingers de ring langzaam los te maken. Geloof me, je breekt niets af. Daar na zijn de twee schroeven zichtbaar. Als deze los zijn, dan kun je de afdekplaat voorzichtig naar boven trekken zodat ook de bevestiging aan de bovenzijde losklikt. Ook hier kun je met beleid eigenlijk niets kapot maken. Zorg er wel voor dat de radio eruit is, of als deze vastzit aan de afdekplaat, dat je de stekkers losmaakt. De afdekplaat kan nu weggelegd worden. Je kijkt nu op de airco unit. Deze zit wederom met torx schroeven vast. Je raad het al, ook deze kun je losdraaien, en de unit kan er uitgenomen worden. Ook deze unit zit met stekkers vast, maak deze los. Aan de achterkant kun je aan de slag gaan met het vervangen van de lampjes. Deze zijn (als ik het goed heb) van hetzelfde type als de andere dashboardlampjes. Even ervoor gaan zitten, en dan is er weer licht in de duisternis! Mocht je er niet uitkomen, laat het me even weten!

Binnenkort moet ik bij mijn eigen auto wat lampjes vervangen, in het display en in de airo-unit. Ik maak dat foto’s die via de link in mijn onderschrift zijn te bewonderen.

Edit: als antwoord op je vragen Zen: ja, als je een radio kunt vervangen en aansluiten, dan kun je dit ook. Geloof me, ik was zeer a-technisch, maar een beetje geduld en gezond verstand, en het juiste gereedschap brengt je ver!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Jahamma
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-05-2010

Gepost: 26 mei 2010 05:49 PM
  [ # 14 ]

Van mijn kant ook erg bedankt voor de beschrijving wat betreft het wisselen van de lampjes.
Ik zou bijna zeggen ‘een kind kan de was doen zo…’
Om de lampjes van het ‘airco-display’ te vervangen, was iets meer werk, maar ook gelukt.
Op de foto de lampjes die je nodig hebt.
Links die voor het dashboard, en rechts die voor het ‘airco-display’, dat zijn dus lampjes incl.
fitting die je moet wisselen.

Groetjes!

Afbeelding Bijlagen
lampjes (Small).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
rdolfijn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-2010

- Xsara Picasso 1.8 16v Difference
Gepost: 08 juni 2010 12:26 AM
  [ # 15 ]

nogmaals bedankt
de airco verlichting doet het ook weer prima, met een beetje handigheid en de versnelling in z’n achteruit hoe je de radio er niet uit te halen.
trouwens had led-lampjes gekocht dat werkt dus niet, weet dat je ze goed om erin moet doen, maar led’s geven alleen licht van voren dus zie je puntjes en erom heen niks. wel geschikt voor de kontrole lampjes behalve de airbags (die blijven dan zwak branden)

renault megane scenic/lpg uit 1998 ingeruilt tongue wink
xsara picasso 1.8 16V/lpg uit 2000

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook