1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kachel xm 2serie blijft hard blazen
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 02 februari 2010 04:30 PM

Sinds vorige week blijft de kachel hard blazen. Op automatisch en op handmatig blijft hij even hard blazen. De temperatuur kan ik wel gewoon blijven instellen en dit werkt dus ook alleen hij blijft even hard blazen. Weet iemand wat dit kan zijn??

Bedankt
Frank 2.5 TD 1999 Exclusive

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 02 februari 2010 08:53 PM
  [ # 1 ]

Hoogstwaarschijnlijk zijn de transistoren die de snelheid regelen in je regelkastje, naar de eeuwige transistorvelden verhuisd. Vooral een bekend probleem bij de Xantia, voorzover ik weet.
Als je handig bent met solderen, kan je je regelkastje uit de auto halen (boven voetenbak passagier onder handschoenenkastje bij de Xant, kan 1 van de XM-experts ff toelichten of het bij de XM ook daar zit)
Vervolgens kan je er transistoren van een sterker type in solderen, dan werkt het weer voor de eeuwigheid.

Even zoeken op het forum levert je meer info op over dit probleem dan je in een avond lezen kan Wink

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 02 februari 2010 09:00 PM
  [ # 2 ]

Bedankt! Weet jij of er een afbeelding bestaat van zo’n transistor zodat ik deze herkennen kan voordat ik de auto helemaal uitelkaar haal?

Groet’n

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 februari 2010 08:44 AM
  [ # 3 ]

Het is ongeveer wat CDPF zegt. Als je de onderkant van je dashboard loshaalt, zeg maar de schopplaat van de passagier, zie je de ventilatorunit al zitten. Die torren zitten daarop vast. Kan niet missen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 03 februari 2010 10:52 AM
  [ # 4 ]

Zie voor meer info dit draadje  en dit draadje bij de xantiaclub. Daarin vindt je alle informatie die je zoekt…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 februari 2010 12:38 PM
  [ # 5 ]

Drie plaatjes van de ventilator.
De transistors zitten naast elkaar op een koelplaat.
Te bestellen bij bijvoorbeeld http://www1.conrad.nl. Vergeet de geleidingspasta niet.


Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 februari 2010 12:55 PM
  [ # 6 ]

Nog steeds lukt het mij niet om foto’s te plaatsen.
Waarom kan dat niet zoals bij Marktplaats?

Iemand die weet hoe het moet? De uitleg in http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/1383/ brengt mij geen stap verder, alle links lopen dood.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 februari 2010 01:14 PM
  [ # 7 ]
JanSr schreef:

Drie plaatjes van de ventilator.
De transistors zitten naast elkaar op een koelplaat.
Te bestellen bij bijvoorbeeld http://www1.conrad.nl. Vergeet de geleidingspasta niet.


Bij Piacassa kun je beter rechtsklikken op de foto en eigenschappen opvragen, en dan de naam kopieren. Dat direct linken werkt niet op het forum, ben ik meermalen achter gekomen.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 03 februari 2010 10:20 PM
  [ # 8 ]

Woah! Zitten ze bij een XM in de ventilatormotor zelf?
In ieder geval: het zijn zogenaamde Darlington transistoren. Inderdaad te verkrijgen bij Kontrat of Farell en aanverwanten.
Het best neem je een type met dezelfde afmetingen (is gestandaardiseerd) maar met een hogere maximale stroom (in Ampére A, staat aangegeven onder max. current o.i.d.)

Maar lees vooral eerst even de topics door op Xantiaforum, ter lering ende vermaeck. Mooi forum waar ook veel kennis aanwezig is, en je weet weer wat beter waar je mee te maken hebt. Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 februari 2010 10:40 PM
  [ # 9 ]

Hoe bedoel je ‘vermaeck’? Ik herinner me dat ze het op het Xantia forum geen slimme constructie vinden. Wink Met een beetje pech blijft er onderin lekwater staan en gaat een en ander roesten en kortsluiten. Geluk bij een ongeluk is dan weer wel dat het een doe-het-zelf vriendelijke constructie is. Dat dan weer ter lering Smile

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 10 maart 2010 06:18 PM
  [ # 10 ]

Nou gebeurde het volgende.
Net toen ik dacht dat ik naar de garage moest om de transistoren te laten vervangen iwm met het hadr blijven blazen van de kachel deed hij het in een keer weer normaal. De hele week heeft hij het daarna prima gedaan en opeens begint hij weer hard te blazen.
Wat kan dit dan zijn?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 10 maart 2010 06:25 PM
  [ # 11 ]

Ik zou op zoek naar een gecorrodeerd contact in een stekkerverbinding. Bijvoorbeeld de stekker die aan de ventilator zit, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1151259/
Goed schoonmaken en dan vaseline er op.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 10 maart 2010 09:47 PM
  [ # 12 ]

En kijk ook even naar je sleepcontacten in de bediening van je blowermotor. Als je geen eelctronische klimaatregweling hebt i.i.g. (dus als je die draaknoppen hebt wél)
Deze schakelen namelijk de minpool. Als deze niet goed contact maken draaite je blower dus op vol vermogen. Nogmaals velen gingen je voor met dit probleem:gebruik de search/Google en je vindt plenty leesvoer!

Succes.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 07 april 2010 05:08 PM
  [ # 13 ]

Hallo allemaal,

Is er iemand die weet welk type transistoren ik moet kopen voor de toerengeregeld blowermotor van een XM Exclusive met airco..??? Ik kan dat hier niet vinden…

Ik heb hier op mijn tafel het printplaatje van een Xantia en een XM blower liggen, maar ik kan, vanwege de roest, alleen van de XM een paar cijfers/letters ontcijferen.
Nu worden er op het Xantia forum nummers genoemd…. maar die komen niet overeen met wat ik kan ontcijferen…

Bij voorbaat dank,

Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 april 2010 06:48 PM
  [ # 14 ]

Ha Lody,

waarom haal je er niet een van de sloop? Waarschijnlijk de korste klap

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 08 april 2010 06:48 AM
  [ # 15 ]
JanSr schreef:

Ha Lody,

waarom haal je er niet een van de sloop? Waarschijnlijk de korste klap

Ha die Jan,

Ja… dat kan ik wel doen, maar dit is veel goedkoper. En dat komt me op dit moment errug goed uit… Ik heb een andere “kapotte blower” van een bevriende garagehouder meegekregen “om uit te proberen”...
Als dat lukt, zet hij ‘m er voor me in… want dat laat mijn kromme lichaam niet meer toe…
Dus dat een goeie deal…

Ik heb inmiddels uitgevonden, dat de MJ11015MOT (verkrijgbaar bij Conrad.nl voor € 3,35) voldoet.
Dus twee van die dingen en een tubetje warmte geleidingspasta komt op even meer dan een tientje…
Je moet dan nog wel dat kleine relais op het moduul een beetje opkalefateren… en de boel een beetje schoonmaken… maar dat is ‘t minste…

Evengoed dank voor je advies.

Groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook