2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Kachel xm 2serie blijft hard blazen
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 19 april 2010 06:39 AM
  [ # 16 ]

Hallo allemaal,

Nou…. ‘t was weer feest hoor…
Heb van een vriend een “oude aanjager” gekregen, om dingen uit te zoeken.
Motor uit het huis gehaald…., module eruit en transistoren vervangen…, relais vervangen…..., boel schoongemaakt…...
Boel weer inelkaar gezet, die vriend van mij heeft ‘m toen uitgewisseld met mijn “defecte” aanjager, (die alleen nog maar in hoogste-toerental-stand wilde werken) en…..
.....het maakte allemaal geen bal uit….
De aanjager die eruit kwam, was maar héél licht gecorrodeerd en voor de rest helemaal schoon, bijna nieuw, hetgeen ook zou moeten na maar 130.000 kms..

Dus ik ben lichtelijk gefrustreerd….

Ik heb een paar vragen, die iemand misschien kan beantwoorden.
1. Mijn aanjager doet het alleen nog maar als ik ‘m op voluit zet, dan duurt het een seconde of 40 en dan gaat ie loeien. Als ik ‘m dan één tandje lager zet, dan stopt ie…
Dit probleem begon geleidelijk aan te verschijnen gedurende de extreem natte periode, die we achter de rug hebben…
Ik heb de zekering in het kastje onder de motorkap al vervangen.
Heeft iemand hier ervaring mee.??

2. Toen ik, bij het demonteren van de “leen-aanjager” de printplaat uiteindelijk van het koellichaam had afgesoldeerd, viel er een metalen schijfje tussenuit, dat tussen de print en het koellichaam werd vastgehouden door een koperen lip die op de print was vastgesoldeerd…. in feite verbind ie aarde met aarde… Ik heb dat schijfje doorgemeten en het heeft geen weerstand en is ook geen “beveiligingsdiode” zover ik kan nagaan….
Weet iemand wat dat metalen schijfje doet….???

3. Het blijkt dat deze toerenregelingsmodule in vele auto’s wordt gebruikt, zoals Xantia en menig Peugeot.
Is er iemand die een schema heeft van het electronische circuit van die print zelf…??. Dus van het regelcircuit…???
Dus niet het schema uit het Citroen-boek, want dat heb ik al…
Vandaag ga ik proberen dat schema uit te tekenen aan de hand van een defecte printplaat, maar een origineel schema zou fantastisch zijn….

4. Omdat, als de aanjager op hoog toerental aanslaat, het lampje van de temperatuur aanduiding op de aircobediening zo’n beetje op halve sterkte gaat branden, zit ik ook te denken aan een massa-probleem….????

Ik hoop dat iemand hier wat ervaring mee heeft.
Bij voorbaat grote dank.!

Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 19 april 2010 10:48 PM
  [ # 17 ]

Als je de hele unit uitgewisseld hebt en dat maakt geen fluit uit, dan denk ik dat je eens moet gaan kijken naar je aansturing.
Aangezien je een Exclusive hebt, ga ik er vanuit dat je een electronisch gestuurde climate control hebt. Controleer de stekkers, de aansluitpunten van de stekkers (slechte solderingen!) en meet het uitgaand signaal neer je aanjagermotor. Mijn gok is dat je dan al heel wat wijzer bent.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 20 april 2010 07:05 AM
  [ # 18 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Als je de hele unit uitgewisseld hebt en dat maakt geen fluit uit, dan denk ik dat je eens moet gaan kijken naar je aansturing.
Aangezien je een Exclusive hebt, ga ik er vanuit dat je een electronisch gestuurde climate control hebt. Controleer de stekkers, de aansluitpunten van de stekkers (slechte solderingen!) en meet het uitgaand signaal neer je aanjagermotor. Mijn gok is dat je dan al heel wat wijzer bent.

Hallo “Citroën-das-pas-fën”,
Bedankt voor je antwoord.
Ja… (zucht….) daar was ik al bang voor…
Ik zat echter nog te denken aan de mogelijkheid dat ik de reparatie van het moduul verprutst had… maar ik begin steeds meer te denken, dat het om een aardeprobleem of inderdaad een slechte verbinding….
Het rare is, dat nadat de unit was uitgewisseld, de cruise-control er ook mee stopte….
Heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, maar is desalniettemin zéééér verwarrend….

En…. hoe vind je zo’n slechte verbinding…. (nog een zucht….)
Ik ga maar weer eens in de schema’s duiken….

groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 21 april 2010 06:55 AM
  [ # 19 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Als je de hele unit uitgewisseld hebt en dat maakt geen fluit uit, dan denk ik dat je eens moet gaan kijken naar je aansturing.

Hallo Cdpf,

Het ziet er naar uit, dat je gelijk hebt.
Gisterenmorgen, na de regenbuien van de nacht daarvoor, deed de Airco het weer even…
Dat betekent dat de “gereviseerde” blower werkt. (hoera, heb ik ‘t toch goed gedaan!)
Ga vandaag even kijken naar de regelunit op het dashboard.

Vraag :
In de elektrische schema’s spreekt men van de “Airco-ECU”.... is dat hetzelfde als de regelunit op het dashboard of zit ie ergens anders en waar dan…? Ik heb me rotgezocht in de schema’s…

Groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 april 2010 12:09 PM
  [ # 20 ]

Zover ik weet zit dat gewoon in t scherm. Ik heb dr nu 2 of 3 uitgebouwd en kom nooit een losse “ecu” tegen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 21 april 2010 10:21 PM
  [ # 21 ]

De airco ECU zou gewoon in de computerbak rechts voorin de motorruimte moeten zitten.
Deze kan je volgens mij ook uitlezen met het knipperkastje van Malle Pietje. En met een Lexia natuurlijk.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 april 2010 10:27 AM
  [ # 22 ]

Nee, Bij mij zitten alleen de VC en de ECU in de computerbak
Bij mijn vorige XM alleen de VC en de ABS compu.

In beide gevallen was het een XM met ECC.

Uitlezen met de Lexia lukt wel, met het kastje van MP is het mij nooit gelukt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 23 april 2010 12:14 PM
  [ # 23 ]

Aan alle geïnteresseerden,

Mijn “airco-blower” probleem is opgelost.
Ik ben gisteren naar mijn grote vrienden van Garage Dijkman geweest en na een hoop gemodder vonden we de boosdoener.
Dat bleek uiteindelijk de ECU van de Airco te zijn.
Het duurde ook even voordat we er achterkwamen, dat die ECU onderdeel uitmaakt van het bedieningspaneel op het dashboard.
Nadat we dat ding hadden uitgewisseld, werkte de blower weer naar behoren.

De door mijzelf gerepareerde snelheidsregelingsprint op de blowermotor blijkt dus óók goed te werken… hoera….

Nog even FYI :
- er zitten twee stekkers in het schutboard onder de handschoenenkoffer…. als die er niet helemaal goed in zitten, dan werkt je cruise-control ook niet.

Bedankt voor alle steun,
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 april 2010 12:16 PM
  [ # 24 ]
Matthijs309 schreef:

Zover ik weet zit dat gewoon in t scherm. Ik heb dr nu 2 of 3 uitgebouwd en kom nooit een losse “ecu” tegen.

Dit had je een hoop gezoek kunnen besparen

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 23 april 2010 01:06 PM
  [ # 25 ]
Brian schreef:
Matthijs309 schreef:

Zover ik weet zit dat gewoon in t scherm. Ik heb dr nu 2 of 3 uitgebouwd en kom nooit een losse “ecu” tegen.

Dit had je een hoop gezoek kunnen besparen

Daar heb je gelijk in Brian, maar weet je wat ‘t is…. er waren ook adviezen die iets anders zeiden.
Mijn ervaring is dat er zo af en toe goedbedoelde adviezen verschijnen, die meer op een goeie gok dan op ervaring berusten… en dat is op een afstand niet echt geod in te schatten.
Die adviezen, daar ben ik best wel dankbaar voor, ze kunnen immers leiden tot een ander gezichtspunt.
Maar je moet me niet kwalijk nemen dat ik ze zomaar blindelings opvolg.

Daarnaast gaf het diagnose-programma van Citroen, de plaats van deze ECU aan met een grote rode punt op de plaats van de radio…. dus ja… we hebben even lopen zoeken, maar in de tussentijd wel weer erg veel geleerd.

grote groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 april 2010 02:12 PM
  [ # 26 ]

Het feit dat ik ze uitbouw lijtk toch redelijk uit de praktijk te komen dan een aanname Wink

maar toch weer mooi dat het opgelost is zo. Wat moest je voor een vervangend scherm betalen als ik vragen mag?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Lody
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 24-01-2009

Gepost: 23 april 2010 05:25 PM
  [ # 27 ]
Matthijs309 schreef:

Het feit dat ik ze uitbouw lijtk toch redelijk uit de praktijk te komen dan een aanname Wink

maar toch weer mooi dat het opgelost is zo. Wat moest je voor een vervangend scherm betalen als ik vragen mag?

Ha die Matthijs,

Zoals ik al vermoedde ben je een automonteur en je reactie is ook terecht.
Mijn excuses daarvoor.
Ik doelde ook eigenlijk niet op jouw advies…

Maar inderdaad, ik ben dolblij dat het weer is opgelost.
En in het hele proces heb ik ook geleerd de aansturingsprint te repareren… een extra bonus dus…

Voor dat scherm…. daar heb ik niets betaald…. maar dat komt door eerder gemaakte afspraken…

Als je zo’n scherm nodig hebt, moet je even bellen met Garage Dijkman in Heerhugowaard 072-5727497..
Ik geloof dat ze er nog een of twee hebben liggen.

groet
Lody

Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in. joint

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook