2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Frequent en kort aanslaan hydrauliek van DS van Hydro
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 februari 2010 09:34 AM
  [ # 16 ]

Je bent van harte welkom dinsdag.

Citroen!

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 februari 2010 10:27 AM
  [ # 17 ]

Ter info:
Zojuist mijn tekst over advies voor vervanging alu regelaar beetje gewijzigd en uitgebreid in laatste alinea van mijn reactie van gisteren van 23:52. Het woordje preventief heb ik nu weg gelaten.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10558
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 februari 2010 12:02 PM
  [ # 18 ]

De remaccu zal niet de oorzaak zijn van het frequent aanslaan van de pomp. Wel van het oplichten van het hydraulische-druk lampje. Bij mijn weten zit de remaccu tegen de binnenkant van de linkervoorsnip, ter hoogte van de (net achter) koelluchttunnel.
Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 februari 2010 12:14 PM
  [ # 19 ]

Bij het magazijn moet je de bol los aanleveren. Ga je maar even inlezen hoe je die vervangt. Bij chyparse doen ze dat voor je…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 24 februari 2010 02:31 PM
  [ # 20 ]
jantje1948 schreef:

De remaccu zal niet de oorzaak zijn van het frequent aanslaan van de pomp.

Mee eens.

jantje1948 schreef:

Wel van het oplichten van het hydraulische-druk lampje.

Maar als ik paar honder meter gereden heb, dan licht volgens mij de stop lamp niet meer op bij normaal remmen.
Al zou het kunnen dat na lang rijden bij hard remmen de stop lamp dan alsnog een keer opgelicht is. Moet ik nog eens testen op een rustig stuk weg.
Dat zou dan toch kunnen wijzen of een slechte remaccu, denk ik.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 24 februari 2010 02:47 PM
  [ # 21 ]
jantje1948 schreef:

De remaccu zal niet de oorzaak zijn van het frequent aanslaan van de pomp. Wel van het oplichten van het hydraulische-druk lampje.

Dat laatste klinkt mij heel logisch in de oren, maar toch betwijfel ik het wel een beetje. Vorig jaar is mijn remaccu vervangen en dat was niet voor niets, want die deed echt helemaal niets meer. Toch had ik nooit een oplichtend hydraulische-druk-lampje bij het remmen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25707
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 februari 2010 04:41 PM
  [ # 22 ]

In een Ds zit de secundaire leiding van de hd regelaar via de vanne proirite op de remaccu. Dus de hoofdbol wordt gevuld gelijk met de remaccu. bij 80 bar gaat de vanne open en gaat de auto stijgen. Nu is de remaccu leeg. en je gaat remmen. de druk in de remaccu daalt samen met de hoofdbol. daar de remaccu leeg is slaat de pomp gelijk aan. want je remt.
Het lampje wordt gestuurd door de schakelaar bij de rempaddestoel. als de druk daar ‘genoeg’ gaat ie niet aan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 27 februari 2010 01:24 AM
  [ # 23 ]

Ter info:
Zojuist kwam in op de website van de IDDS club een aardig La Bombe artikeltje tegen over het simpel zelf testen van de remaccu en de voorraadbol.
Het artikel is, na inloggen, te vinden onder Hydraulica en is getiteld “Remaccu voorraadbol (werking)”. Het originele artikel is van november 1983.
Tot nu toe had ik het over het hoofd gezien.

Groetjes,

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 01 maart 2010 12:31 AM
  [ # 24 ]
DriverD schreef:

Bij het magazijn kan je je voorraadbol laten testen en eventueel een vervangende bol kopen voor een faire prijs. Goed advies is daar gratis en gegarandeerd.

Even voor de duidelijkheid: kan de voorraadbol a.s. dinsdag bij het magazijn eigenlijk wel getest worden als de voorraadbol op de auto zit? Ik begrijp dat normaal gesproken de bollen los aangeleverd moeten worden.

Want nu zit de bol gewoon onder de HD regelaar en ik neem niet aan dat het mogelijk is om de bol er ter plekke onder uit te halen om te testen? De DS is mijn enige auto, dus alleen daarmee kan ik naar het magazijn rijden. En zonder voorraadbol lukt dat niet Wink

Ik realiseer me dit nu pas.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 maart 2010 12:57 AM
  [ # 25 ]

Het magazijn test en vult bollen die los aangeleverd worden, vooraf demonteren is dus noodzakelijk. Demonteren zal sowieso nodig zijn als je wilt vervangen.

Citroen!

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 01 maart 2010 01:58 AM
  [ # 26 ]

Helder!

Dan moet ik even zien of het voor mij de moeite waard is om dinsdag langs het magazijn te gaan, of dat ik een ander keertje kom winkelen.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 11 maart 2010 02:07 AM
  [ # 27 ]
Hydro schreef:

Vervolg acties:
a. Ontlast schroef toch even goed aan draaien;
b. Retour stroom van centrifugaalregelaar controleren;
c. Stuurhuis afsluiten zoals beschreven;
d. Toch maar eens door de week vrij nemen en bij Chyparse langs rijden.
    Beetje afhankelijk van hun advies (preventief) de voorraadbol vervangen.

e. Eventueel vervolg:
    Drukken meten met manometer.

Tijd voor een update.
Eindelijk tijd en redelijk weer gevonden voor de bovenstaande testjes.

a. Ontlast schroef goed vast gezet. Geen verschil in aan-uit tijden.
b. Retour test slang op voorste retour van centrifugaal regelaar aangesloten, zie fotootje, de test slang is rood .
Resultaat:
  - normaal gesproken een klein dun lek straaltje, zie foto;
  - remknop indrukken geeft forse retour stroom.

Dit lek straaltje lijkt mij vrij normaal?
Zo ja, dan zit het probleem hier niet.

Deel 2 van tests in aparte post.

Afbeelding Bijlagen
Aansluiting test-retour centrifugaal regelaar.jpgStraaltje LHM uit retour centrifugaal regelaar.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 11 maart 2010 02:42 AM
  [ # 28 ]
Hydro schreef:

Vervolg acties:
a. Ontlast schroef toch even goed aan draaien;
b. Retour stroom van centrifugaalregelaar controleren;
c. Stuurhuis afsluiten zoals beschreven;
d. Toch maar eens door de week vrij nemen en bij Chyparse langs rijden.
    Beetje afhankelijk van hun advies (preventief) de voorraadbol vervangen.

e. Eventueel vervolg:
    Drukken meten met manometer.

Update deel 2.

c. Stuurhuis gepoogd af te sluiten zoals beschreven door Bogaard op 23 februari. Maar waarschijnlijk heb ik het nog niet goed begrepen, want het enige resultaat was flinke LHM lekkages, ruim een liter LHM (op straat, ahum…). De aan-uit tijden veranderden niet: 3 uit, 1 sec aan.

Ik heb op twee manieren een voelermaatje onder het hydrauliek blokje geschoven, eerst 1 voeler maatje horizontaal over de volle lengte van het blokje, dus tussen de twee draadeindjes door, zie eerste foto.

Omdat dit niet werkte (en lekkage gaf), ook nog een poging gedaan met 2 voelermaatjes (beide van 0,20 mm dik) vertikaal aan weerszijde van de draadeindjes, zie tweede foto. Dat gaf een nog sterkere lekkage!

In beide gevallen heb ik natuurlijk de moertjes op de draadeindjes goed aangedraaid voordat ik de motor, en daarmee hydrauliek, aanzette.

Doe ik iets verkeerd?
Het voelermaatje dat ik bij test 1 gebruikt heb komt van de Gamma en verloopt in de breedte van 5 naar 10 mm. Is dat voldoende om de doorvoeren af te sluiten? Ik kan niet goed zien hoe groot de doorvoeren zijn en hoe ze precies lopen, want ik wil het aansluit blokje niet helemaal los halen en dat gaat ook een beetje moeilijk.

Graag advies.

PS. Om te testen hoeveel LHM er na afloop nog in het systeem zat heb ik de auto in de hoogste stand gezet, maar toen merkte ik een vreemd geluid op en vervolgens bleek dat voorraad vat leeg stond en de hydraulike pomp lucht aan het zuigen was. Dit heeft ongeveer een halve minuut geduurd. Ik hoop dat dit niet teveel kwaad kan? Auto daarna gelijk weer lager gezet en vervolgens een liter LHM er in gedaan.

Afbeelding Bijlagen
Voelermaat 1x in hydrauliek blokje stuurhuis.jpgVoelermaat 2x in hydrauliek blokje stuurhuis.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 11 maart 2010 08:39 AM
  [ # 29 ]

De LHM zorgt ook voor de smering van je pomp. Ik weet niet of een half minuutje al onherstelbare schade aanricht, maar dat merk je snel.

Check na het drooglopen even op lucht in je systeem. Oftewel kijk of er luchtbellen zitten in de LHM die retour komt. Je ziet dit aan schuimend LHM. Zo ja, in laagste stand ontlastschroef opendraaien, motor starten, dop van het vat af en wachten tot er geen luchtbellen meer in je retourstroom zitten. Daarna ontlastschroef weer vastdraaien.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 maart 2010 11:06 AM
  [ # 30 ]

Het idee heb je wel te pakken, maar je hebt de verkeerde aansluiting aangevallen…

Het gaat om de leidingen die het stuurhuis met de auto verbinden, die zitten ietsje meer in de richting van het stuurwiel, min of meer in een verticaal vlak, aan de andere kant van het bolle rubber.

Je hebt door de huidige werkwijze (te weinig LHM, lucht in het systeem) kans op lucht in je remsysteem, dus voorzichtig eerste kilometers testrijden: je kunt wel remmen, maar je hebt een (serieuze) reactietijd op het aanslaan van de remmen.
Vasthouden van het pedaal laat de auto tóch remmen, maar het voelt (zeker de eerste keer) erg akelig…

Succes verder, hoor, gaat lukken!

knuffel

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook