41 van de 86
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 24 november 2017 09:40 AM
  [ # 601 ]

Ja, die ontvellingen. Standaard DS-sleutelaar kenmerk.
Alles wat je “even” doet laat bloedige sporen na.
Zeker als je op jaren komt en met bloedverdunners te maken hebt.

Het leuke is wel dat je altijd weer van die bewonderende blikken scoort:
“Aan een DS sleutelen? Maar is dat niet HEEL INGEWIKKELD?”
“Ja , dat is heel ingewikkeld, daarom is het zo leuk”.

Nou ja, ingewikkeld, het zit gewoon stom in elkaar.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 24 november 2017 11:15 AM
  [ # 602 ]
JanSr schreef:

“Ja , dat is heel ingewikkeld, daarom is het zo leuk”.

Sterker nog: “La Déesse”, vrouwelijk en goddelijk, is er iets leukers om aan te sleutelen?
Of, zoals “Waterman” eens zei: ““The torture never stops” (Zappa)

Gewoon vastbijten, en tegen beter weten in doorsleutelen. Hij gaat echt weer rijden.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 november 2017 12:15 PM
  [ # 603 ]

Niet opgeven, dat is voor mietjes.Laughing

Dat zijn auto’s met karakter he dat hoort er nu eenmaal bij.
Eenmaal ze af is, trap je maar eens goed dat gaspedaal in .. Janken moet ze doen !!!

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 24 november 2017 12:27 PM
  [ # 604 ]
repelsteeltje schreef:
JanSr schreef:

“Ja , dat is heel ingewikkeld, daarom is het zo leuk”.

Sterker nog: “La Déesse”, vrouwelijk en goddelijk, is er iets leukers om aan te sleutelen?
Of, zoals “Waterman” eens zei: ““The torture never stops” (Zappa)

Gewoon vastbijten, en tegen beter weten in doorsleutelen. Hij gaat echt weer rijden.

Vrouwelijk en hij?

 


Laat je eigen Citroën het niet horen….

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 24 november 2017 02:06 PM
  [ # 605 ]

“hij” is het mannetje (de regizeur…)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 november 2017 04:48 PM
  [ # 606 ]
Mr. Smith schreef:

Niet opgeven, dat is voor mietjes.Laughing

Dat zijn auto’s met karakter he dat hoort er nu eenmaal bij.

Karakter mijn poezelige posterieur. Deze auto is erger vervloekt dan Christine en The Car bij elkaar.


Loopt dat he? OK, de hele boel moet nog netjes afgesteld worden en het zou best kunnen dat er andere sproeiers in de carburateur moeten, maar die DX11 machine draait verder toch keurig?

Ja. Leuk. Maar je hebt er geen bal aan als de bak niet wil schakelen. Als de motor stil staat schakelt de bak prima. Maar met draaiende motor kun je geen versnellingen kiezen. Tenzij je de koppeling zo achterlijk strak afstelt dat die na het schakelen enorm slipt. De slag van de koppeling voelt verder wel normaal als je ‘m normaal afstelt. Je kunt ‘m netjes zo stellen dat je een beetje vrije slag hebt, waarna je het druklager voelt pakken en waarna je voelt dat het diafragma over z’n dooie punt gaat. Je kunt ‘m ook zo stellen dat je de 3 en de 4 er wel in dwingen kunt en dan werkt de koppeling op zich verder wel: hij komt vrij en hij grijpt aan zonder te slippen.

Kortom: de vervangende bak, daar is iets mis mee. Iemand die een idee heeft wat? Want als ik de boel er dus gewoon weer uit ruk wil ik eigenlijk vooraf graag een beetje een idee hebben van waar ik naar op zoek ben.

Of eigenlijk weet ik dat wel. Ik ben op zoek naar een knappe W114.

Derk

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 24 november 2017 05:54 PM
  [ # 607 ]

Het hoeft niet aan de versnellingsbak zelf te liggen.
Welke delen die zich in het koppelingshuis bevinden, heb je vervangen door andere of nieuwe?
Vliegwiel, toplager, drukgroep, koppelingsplaat, druklager, koppelingshevel?

Heb je, nadat je de motor en de versnellingsbak aan elkaar gekoppeld hebt, met gemonteerde remschijven, de bak in een versnelling gezet, een hefboom/verlengstuk (anderhalf a twee meter lengte) over je koppelingshevel geplaatst, en zo de mogelijkheid geschept om je koppeling handmatig te bedienen. Als een andere persoon de beide schijven in voorwaartse richting draait, en de man met de hefboom de koppeling langzaam op laat komen, dan weet je wanneer je koppeling aangrijpt. Zo simuleer je je voetbediening.
Doet hij dat niet netjes, dan zou ik het zoeken in of in de combinatie van de onderdelen in het koppelingshuis.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 november 2017 06:29 PM
  [ # 608 ]

Ja, dat kan best. Alles is aangepakt. Nieuw toplager, het vliegwiel is afgedraaid wegens erge slingering, er zit een andere frictieplaat in en er zit een andere, maar gelijke, koppelingshevel op. Drukgroep en druklager zijn nog hetzelfde, maar op werking en conditie gecontroleerd. Niet dat het alles zegt, maar de koppeling werkt, als in die komt volledig vrij en grijpt volledig aan. Je kunt dan alleen niet schakelen met draaiende motor. Je kunt ‘m met name in de eerste versnelling zelfs niet met tandenknarsen dwingen. Hij schakelt dan dus kortom niet slecht, maar in feite gewoon niet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 november 2017 09:04 PM
  [ # 609 ]

Hoe goed is zo’n overdruk-koelsysteem radiateur trouwens? Tegen de tijd dat bij de mijne de bovenste helft goed blaartrekkend Heet is, is de onderste helft nog keurig op kamertemperatuur. Dat wekt bij mij een beetje een vreemde indruk.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 november 2017 09:19 PM
  [ # 610 ]

Ik kan niets anders bedenken dat de koppelingsplaat toch niet helemaal vrijkomt.
Of ergens tegenaan loopt. Waar ie niet tegenaan hoort te lopen…

Waar is het vliegwiel afgedraaid? alleen aan de rand of ook het hele contactvlak?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 november 2017 09:35 PM
  [ # 611 ]

Dat zullen we pas zien als de boel er weer af ligt natuurlijk. Maar dat de koppeling verder keurig normaal werkt als je de bak éénmaal in de 3 of 4 gewurmd hebt lijkt me dan wel vreemd. Als de frictieplaat alleen op de rand pakt, lijkt het me dat de koppeling eerder zou gaan slippen dan normaal op te pakken (dat is geprobeerd met de parkeerrem als belasting).

Het vliegwiel is over het hele oppervlak afgedraaid, of eigenlijk meer gevlakt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 24 november 2017 10:52 PM
  [ # 612 ]

ik heb ervaring et deze grapperij:
- een kennis had koppelingsproblemen; er was er een drukvinger verbogen., ws bij montage van de bak.
- Ikzelf heb exact dezelfde problemen als jij gehad en bij demontage bleek dat het druklager en de veer waarmee deze aan de gaffel zit niet goed aan elkaar zaten. Opnieuw positioneren van lager/gaffel en veer en klaar was het

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 25 november 2017 09:07 AM
  [ # 613 ]

Je schrijft dat er een andere frictieplaat in geplaatst is. Hoort deze bij je drukgroep? Plaat voor diafragma verschilt met plaat voor vingerdrukgroep. Door verschil in dikte kan het zijn dat hij niet goed vrij kan komen.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 25 november 2017 10:23 AM
  [ # 614 ]

inderdaad, dat is ook een voorkomende oorzaak

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 november 2017 12:49 PM
  [ # 615 ]

De plaat is van het correcte model voor een diafragmadrukgroep. De veren van de koppelingsvork heb ik vóór montage van de bak persoonlijk correct aangebracht. Ze kunnen in principe niet spontaan losspringen. Een drukvinger verbuigen is uiterst onwaarschijnlijk omdat ik met een onbeschadigde, niet-ingelopen drukgroep ben begonnen en de bak voor de verandering nu eens in één keer zonder gehannes gemonteerd kon worden. De prise-as is dus nergens tegenaan gelopen en accepteerde zijn plek in de frictieplaat en het toplager zonder moeite. Bij het aantrekken van de bouten van de bak op het blok is de boel niet scheef geweest en ook dat ging zonder verdere weerstand. Voor de zekerheid zijn inmiddels beide types boemerang uitgeprobeerd, uiteraard zonder resultaat.

De koppeling laat zich soepel bedienen, komt mooi op zonder bokken of happen, ontkoppelt volledig en grijpt volledig aan. Maar dan schakelt de bak dus niet.

Er zijn overigens nog wel redenen om deze bak van problemen te verdenken, dus ik ga denk ik maar weer op zoek naar een andere. Al was het maar om er een te hebben liggen mocht een nagelnieuwe frictieset geen verbetering opleveren. De oude bak is opgebruikt namelijk. Het differentieel heeft centimeters speling en de synchromeshringen zijn op.

Maar goed. Ik heb het voorlopig eigenlijk wel een beetje gezien met dat konijnenhok, dus we wachten af of en hoe dit een vervolg krijgt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
41 van de 86
« Eerste  < Vorige 39 40 41 42 43 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook