43 van de 86
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 november 2017 09:48 PM
  [ # 631 ]
Han S schreef:

Het is toch een handbak Derk? Als je hem eerst in zijn eerste zet en dan de motor start met ingetrapte koppeling?

Dat gaan we voor de sport gewoon proberen. Wat zou ik moeten waarnemen?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 november 2017 09:48 PM
  [ # 632 ]

Voor de zekerheid:
Welk WPH heb je gebruikt voor de specs van de axiaal speling? De Nl versie heeft een komma fout, waardoor je een veel te grote speling accepteert.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 november 2017 10:09 PM
  [ # 633 ]

WPH? Gewoon kijken wat de axiaalspeling is. Dichter bij nul dan dit leek geen enkel nut te hebben, zo marginaal was het. In de orde van grootte van ‘een vloeitje’. Maar goed, anders hangen we het blok wel weer aan de bok om de carterpan eraf te trekken. Naast het verwijderen van de bak is dat eigenlijk geen extra werk meer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4862
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 november 2017 10:20 PM
  [ # 634 ]
Penny Lane schreef:
Han S schreef:

Het is toch een handbak Derk? Als je hem eerst in zijn eerste zet en dan de motor start met ingetrapte koppeling?

Dat gaan we voor de sport gewoon proberen. Wat zou ik moeten waarnemen?

Derk

Als hij niet goed vrij komt en je start hem met ingetrapte koppeling in zijn versnelling, dan gaat hij langzaam maar zeker uit rijden en je krijgt hem ook niet vrij als je weer stilstaat met lopende motor.

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 27 november 2017 12:13 PM
  [ # 635 ]

Kan het zijn dat de diafragmaveer moe is???
De koppeling was al wat dubieus…
De nieuwe frictieplaat kan hem net de kop gekost hebben.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 november 2017 01:31 PM
  [ # 636 ]

Ja dat kan.

heb je de juiste boomerang onder je waterpomp zitten?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2017 06:53 PM
  [ # 637 ]
Penny Lane schreef:

of de plaat is te dik, maar dan was de vorige ook al verkeerd. Die werkte wel, leverde ook een vrij vlak diafragma op, maar liep bijna op de klinken. Dat kan natuurlijk, maar hoe groot is die kans?

Ik geloof er zelf ook geen bal van, maar ik krijg nog gelijk ook. Let maar op.

De koppeling is eruit gevist. Alle onderdelen zijn geïnspecteerd en er was precies NIETS te zien. De koppeling lag in principe ideaal op het vliegwiel, er was niets te zien aan de drukgroep, het diafragma was prima in orde, de frictieplaat was gewoon netjes, alles pakte over het volledige oppervlak, er was geen axiale speling ven ook maar de geringste betekenis op de krukas (mijn vloeitje was een ruime schatting)... Kortom: niks te zien.

Overleg.

Het vliegwiel hoort bij een diafragma-drukgroep volgens de beschikbare kennis gewoon vlak te zijn (het gelijk uitdraaien van frictievlak en montagevlak is wél een ding bij een vingerdrukgroep). Mooi: vlak, dat is-ie dus. Er is geen verschil in de frictieplaten van een vingerdrukgroep en een diafragmadrukgroep, volgens de onderdelenboer. Oh?

Nu groeien diafragma-vliegwielen wel niet meer aan de bomen nu zo ongeveer iedereen wel van een vingerdrukgroep naar een diafragmadrukgroep over is, maar dat wil niet zeggen dat er bij flink schudden geen nieuwe Valeo frictieset meer uit wil vallen. Dat werd dus meten!

Wat blijkt: een nieuwe Valeo frictieplaat meet 8,2mm dik. De gebruikte vervang-plaat in mijn auto mat 8,5mm dik. De oude plaat was zeker dunner en liep bijna op de klinken. Helaas was die al met het oud ijzer afgevoerd, dus meten werd lastig, maar we hadden ze naast elkaar gehad en die plaat was dunner. ‘Mijn’ andere DY3 tor, uit de DSloper, stond met koppeling en al voor het grijpen. Met een vingerdukgroep ook. En een redelijk recente plaat (stelbout ruim 2/3 ingedraaid op moment van demontage). Dus voor de grap heb ik daar de frictieplaat uit gepakt. Dat was dus een gebruikte plaat van 8,8mm dik…

Wat er dus aan de hand moet zijn geweest, is dat een paar beuntjes eerder iemand een tweedehands vingerdrukgroep frictieplaat gemonteerd heeft. Die beun is daarmee weggekomen omdat die plaat al een eind versleten was. Nu heb ik er heel fanatiek in overleg met folke048 een andere plaat in gefietst die *niet* bijna op de klinken liep en dus dikker was dan mijn oude plaat. Maar dat was dus ongemerkt gewoon de volgende *verkeerde* plaat!

Waarom beweert een onderdelenboer dan dat er geen verschil in die platen is? Twee mogelijkheden: hij heeft het verkeerd, of er worden geen speciale frictieplaten meer gemaakt voor de vingerdrukgroep (wat zou betekenen dat je met een nieuwe plaat meteen met een ‘half versleten’ plaat begint, maar wat niet per sé betekent dat dat niet gewoon kan werken).

Er zit dus nu een gloedjenagelnieuwe frictieset in de DS. De koppeling laat zich veel strakker bedienen terwijl er nu wél vrije slag op het pedaal over is. Morgen gaan we, voor de eindmontage, eens proberen of de koppeling nu vrijkomt. Ik denk zelf dat dat gewoon goed gaat nu. En puur door die 3/10 mm verschil. Nu hopen dat-ie dan vervolgens niet slipt…

Bak eruit & bak er weer in in minder dan een dag, maar morgen moeten de randverschijnselen nog wel eerst even weer aan de auto gehangen worden. Er zit dus, mits de koppeling nu inderdaad correct werkt, nog een uurtje of twee, misschien drie, werk in en dan is het weer net alsof er niets gebeurd is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2017 07:01 PM
  [ # 638 ]
repelsteeltje schreef:

Je schrijft dat er een andere frictieplaat in geplaatst is. Hoort deze bij je drukgroep? Plaat voor diafragma verschilt met plaat voor vingerdrukgroep. Door verschil in dikte kan het zijn dat hij niet goed vrij kan komen.

En natuurlijk credits aan Repelsteeltje die als eerste gelijk kreeg!

DS23IE pallas schreef:

Je zou het deksel van de bak afkunnen halen om te kijken of er iets met de gaffels is.( niet veel werk)

Niet veel werk is relatief. De traverse moet eraf, anders gaat het deksel nergens heen. Da’s toch nog wel een werkje.

Derk

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 november 2017 07:11 PM
  [ # 639 ]

Jij bent goed bezig. Dikke vette pluim voor je doorzettingsvermogen kerel! dance

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2017 07:32 PM
  [ # 640 ]

Samengeraapte DSsen zijn onderhand de enige die je nog tegenkomt en dat is voor plaatwerk, interieur en uitrusting helemaal niet erg. Daar worden ze misschien juist wel des te leuker van: er is er niet één hetzelfde. Maar als de techniek samengeraapt is en je wilt ‘t allemaal weer in/op orde hebben: dat is écht een grafklus. Als je daaraan begint terwijl er eigenlijk stiekem geen reet van klopt… Oei. En tja, ik kan mezelf natuurlijk moeilijk een ergernistoeslag in rekening brengen. De bodem van het potje doorzettingsvermogen is momenteel duidelijk in zicht, maar met een beetje mazzel begint het vooruit sleutelen een dezer dagen weer en dan zal ik een nieuw potje bestellen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 november 2017 07:49 PM
  [ # 641 ]

Wat een klus zeg.. wel informatief om te lezen!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2017 08:00 PM
  [ # 642 ]
bogaard77 schreef:

Ja dat kan.

heb je de juiste boomerang onder je waterpomp zitten?

Dat maakt zo ongeveer geen bal uit, hebben we uitgevogeld door ze allebei na elkaar uit te proberen. Het armpje aan de drukstiftzijde is bij beide effectief gewoon gelijk. Het verschil in overbrenging vreet wat meer kabel op, waardoor je met een korte i.p.v. lange boemerang je kabelspanner onder de stuurbuis ineens weer een heel eind in kunt draaien. Daarna werkt de koppeling weer gewoon zoals eerst/met een lange boemerang, maar dan met een opgerekte kabel.

Het lijkt er dus veel op dat dit een ‘patch’ is, die is bedacht omdat het vervangen van een koppelingskabel best wel een k*tklusje is terwijl je die boemerang met wat goeie wil in een kwartiertje vervangt. Het nadeel van de korte boemerang is wel dat door het kortere kabelzijde-armpje de koppeling wat zwaarder bedient. Maar als je er ergens een officiële specificatie voor hebt, ben ik (en ik denk een boel mensen met mij) daar wel benieuwd naar!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 27 november 2017 08:53 PM
  [ # 643 ]
jantje1948 schreef:

Bij mijn weten moet je van het vlak waar de drukgroep op komt net zoveel afdraaien als van het vlak waar de plaat op komt.

Geldt dat voor beide soorten drukgroepen?

 

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 november 2017 09:15 PM
  [ # 644 ]

In feite wel, maar een diafragma-type vliegwiel is om mee te beginnen al vlak. Dus: diafragma-type vliegwiel: vlak afdraaien. Vingerdrukgroep-type vliegwiel: het frictievlak ligt ettelijke centimeters verdiept ten opzichte van het montagevlak van de drukgroep. Beide evenveel afdraaien zodat die afstand gelijk blijft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 27 november 2017 09:41 PM
  [ # 645 ]

dank je , zo heb ik het ook altijd gelezen.

Profiel  
 
 
43 van de 86
« Eerste  < Vorige 41 42 43 44 45 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook