49 van de 60
« Eerste  < Vorige 47 48 49 50 51 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D: Loves Garages. Hates Driving.
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8522
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 29 december 2017 07:59 AM
  [ # 721 ]

Ik vind de radio boven vervelend. Daarbij lost een ondiep radiootje het probleem van het afdekken van de antennebevestiging niet op en een laag consoletje wel. En dan kan dit verhaal er ook nog eens weer uit door 1 moertje los te maken, wat ik met een bovenbouw-radio niet had gehaald.

Dat had dus gekund, maar daar kom ik niet mee aan mijn eigen voorkeuren tegemoet Smile

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 29 december 2017 12:22 PM
  [ # 722 ]
Penny Lane schreef:

Het roostertje waar de sensor van de climate control achter kan, zou je kunnen gebruiken om een handsfree-mic achter te zetten. Derk

Dat laatste valt me tegen, in het licht van alle inmiddels het hoofd geboden uitdagingen, Derk! Waarom die sensor niet laten zitten en de rest van de climate control ook netjes inbouwen? Mr. Green

Citroen ID20 F Break ‘71, Citroen ID20 F Break Luxe ‘74 (under reconstruction), 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8522
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 29 december 2017 07:23 PM
  [ # 723 ]

Ik heb nog geen airco-bumper gevonden…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 29 december 2017 09:55 PM
  [ # 724 ]

Geen probleem, net als met mijn dashboard hak ik die vierkante openingen zo in je bumper hoor! Laughing

Citroen ID20 F Break ‘71, Citroen ID20 F Break Luxe ‘74 (under reconstruction), 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8522
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 29 december 2017 10:24 PM
  [ # 725 ]

Maar anders dan mijn dashboard heb ik geen tweede voorbumper Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 01 januari 2018 01:09 AM
  [ # 726 ]

airco heb je al.
Alle Ramen Kunnen Open LaughingLaughing

Jan.D

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 10 januari 2018 10:57 PM
  [ # 727 ]

Er gebeurd de laatste dagen niet echt veel heb ik de indruk. smirk
Op de valreep iedereen nog de beste wensen voor 2018.love1love1.

Jan.D

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8522
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 12 januari 2018 09:25 PM
  [ # 728 ]

Het is vrij rustig rond de DS inderdaad. De laatste tijd is er een ‘nieuwe’ voorste Pallas dakrand aangeleverd. De complete rand, voor en achter, is opnieuw bekleed met grijze stof. De C-stijl bekleding is ook vervangen; daar zijn nieuwe schilden van polyester met schuimrubber voor, die overgetrokken zijn met nieuwe grijze stof. En er ligt een nieuw grijs stoffen hemeltje klaar. Al met al wordt het daar een stuk lichter en netter van in het interieur.

Er is alleen nog wel een kleine horde te nemen voordat het er ook allemaal in zit. Zoals ik heb verteld staat de antenne op een verkeerde plaats om de montage en de bekabeling netjes af te kunnen werken. Daar heb ik op zich ook iets op gevonden dat gewoon verwijderbaar is als er een betere oplossing beschikbaar is. Maar: de antenne blijkt maar heel nipt vast te staan op een gat dat bijna groot genoeg is om de bekabeling er gewoon door te steken met binnenvoetje en al. ‘t Is een gat van ongeveer anderhalve centimeter… Dat moet dus wel anders. Blijft over de vraag hoe.

Opties zijn er wel. Het monteren van een Twingo-dak was daar één van. Was, want na meting blijkt dat het antennegat niet in het schuifdakgat komt te vallen. Dat schuifdak installeren heeft uit oogpunt van het verplaatsen van de antenne dus niet zoveel zin.

Dan zou je het dak kunnen repareren en opnieuw (laten) strak maken en spuiten, maar dat is wel meteen een kostbare oplossing.

Je zou ook het dak kunnen repareren, basic strakmaken en bijspuiten, maar dan blijf je voorlopig met een lelijk litteken achter (maar hier kon het wel eens op neer gaan komen).

Dat zou je ook kunnen doen door het gat met bijvoorbeeld epoxy te dichten, maar dan moet dat er bij het strak maken later mogelijk weer uit wat weer ten koste van een nieuwe hemel gaat. Dan zou ik die er voorlopig misschien beter niet in kunnen zetten, maar ik wilde dit eigenlijk nu wel gewoon ‘voorgoed’ oplossen in plaats van er later weer een hele boel gedoe van te hebben. Bovendien is de bestaande bekleding (ID gewafeld vinyl) echt heel vies en grauw geworden na dik 46 jaar (dak is van een ‘71er). Ook zitten er dan 5 niet-gematchte donor-lapjes van dat vinyl in, waarvan je de randen altijd in het zicht hebt. Een ergernis in wording dus eigenlijk.

En dan zou je nog kunnen kijken of er niet gewoon een compleet, redelijkerwijs intact, nog netjes uitziend gelakt dak in pakweg AC087 Beige Albatros, AC088 Blanc Meije, AC095 Gris Nacré of AC200 Zwart te vinden is, om vervolgens het hele bestaande dak gewoon weg te gooien en met een andere verder te gaan. Waarbij je dan ook zonder verder gedoe een schuifdak zou kunnen installeren, maar waar je vooral de nieuwe hemelbekleding in kunt spannen zonder vooraf te weten dat ‘t er toch weer uit moet. En dat kan dan ook nog meteen met het dak omgekeerd, wat wel zo makkelijk werkt.

Ik heb twee donordaken liggen: het originele dak in Brun Scarabée dat dan gespoten zou moeten worden en waarvan de stalen rand met de bevestigingen niet meer bestaat en een wit semi-ruw ID-dak met een twijfelachtige rand maar waarvan het ruwe oppervlak hier in de buurt al heel snel een boel viezigheid definitief aan zich zou hechten (en het is toch al tamelijk grauw). Eigenlijk zou dat dak dus ook minimaal overgespoten moeten worden. Die twee daken zie ik dus niet op voorhand zitten voor gebruik in deze auto.

Dus tja. Wat is dan weer wijsheid?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4649
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 12 januari 2018 10:34 PM
  [ # 729 ]

Een schuifdak is eigenlijk een onding.
Lekkage, herrie als je boven de 80 komt en je kruin verbrandt in de zomer…
Gewoon lekker dicht laten Wink

Profiel  
 
waterman
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38605
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 12 januari 2018 10:37 PM
  [ # 730 ]

Gewoon een net ander dak er in en verder wat H@ns zegt. Ik heb een ds met schuifdak gehad en het was meer kabaal, minder hoofdruimte en het lekte bij de kleinste verstopping van de afvoerpijpjes als een gek.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8522
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 12 januari 2018 10:56 PM
  [ # 731 ]

Een ander dak was eigenlijk ook wel zo ongeveer mijn voorkeur: minste gedoe, meeste effect. Maar dan zal ik dus eerst eens moeten kijken of er ergens zo’n dak te scoren is. Buiten dat is het eigenlijk zonde van een pas gespoten dak om ‘t gewoon weg te mieteren, maar als ‘t knap moet zonder dat ‘t volgend jaar opnieuw moet, is dat denk ik wel de oplossing. Het netjes maken van het dak, binnen en buiten, is eigenlijk ook alweer over de ‘event horizon’, dus ik zal wel iets moeten creëren dat ook echt effect heeft.

Nou ja. Op zoek naar een dak dan maar Confused

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8522
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 14 januari 2018 11:16 AM
  [ # 732 ]

Daar kom ik op terug. De doorbraak zit in het idee dat ik in een ander dak eigenlijk vrij gemakkelijk een hemeltje kan leggen. Het knelpunt voor het definitief afwerken is nu het vinden van een dak dat er zo weer op kan: elk dak dat ik pak dat gespoten moet worden is eigenlijk precies evenveel werk als het bestaande dak dicht en strak maken en dan opnieuw laten spuiten. Alleen al omdat het dak dat ik er nu op heb in ieder geval wel een gezonde montagerand heeft (wat het zwakste punt van dergelijke daken is), zou een ander dak echt gewoon in één keer goed moeten zijn en daar moet je ook maar net tegenaan lopen.

Ik werk dat antennegat met zo min mogelijk inspanning dicht (plaatje eronder of iets dergelijks), zet de antenne weer op het bestaande gat met wat hulp van een dotje kit om het betrouwbaar dicht te krijgen en dan gaat de bekleding er gewoon onder, naar bevind inclusief de extra verlichting. In de loop van de komende tijd kan ik dan omzien naar een ander dak of de volgende winter alsnog dit dak aanpakken. Uiteindelijk wil ik de auto over een week of wat liever mét dak naar de APK rijden en als het seizoen weer begonnen is trek ik het er voor de komende winter ook niet meer af, donordak of niet. Een volgend hemeltje erin zetten is, mits werkelijk nodig, helemaal niet zo’n groot probleem. Ik ga in ieder geval de overschotten goed bewaren om kleine reparaties met exact dezelfde stof te kunnen doen. Een antennegaatje wegwerken zou dan onopvallend moeten kunnen.

Kortom, ik verlaag voor nu m’n verwachtingen wel tot ze bij de resultaten passen en dan ga ik relaxed komende zomer op basis van de beschikbaarheid van spullen kijken hoe ik het op een gegeven moment in de winter definitief aan wil pakken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 15 januari 2018 11:47 PM
  [ # 733 ]

Lijkt me een goed plan.
De foute plaatsing van de antenne kan heel goed weggewerkt worden met wat creativiteit.
Zie de franse methode…
Die binnenlicht unit doet al vergaand de baan.
Volledig origineel is de dame toch al niet meer.( eierstokken verwijderd,enz):-S
Rijden op een betrouwbare manier is veruit het belangrijkste en dat gaat goed komen…
Voor je 80 bent zijn die details wel opgelost.
Eerst de lol….WinkWink

Jan.D

Profiel  
 
Penny Lane
Moderator/Redacteur
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8522
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2018 09:07 PM
  [ # 734 ]

Hemeltje lief! De boel hangt erin Cool

Eerst maar eens dat grote lap stof in de auto gedrapeerd.

Uitmikken of je aan alle kanten uitkomt en of de vleug er op de goede manier inzit is een beetje ‘een dingetje’ zo met dat grote lap stof. Je kunt het in je eentje niet op een redelijke manier tegen het dak krijgen. Om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik een sierlijst van de onderkant van de achterruit van een Volvo 123 gepakt en die als een soort balein in de dakrand gehangen:

Daar overheen was het goed te doen om de hemelbekleding dicht bij de waarheid in de auto te hangen. Langs de randen kon het geheel tijdelijk met wasknijpers gefixeerd worden. En als alles dan goed genoeg op z’n plek ligt is het tijd om met plaksel te gaan spelen. Op basis van ervaringen hier op het forum werd dat 3M ScotchWeld 77:

Eerst werd er in het midden een baan geplakt om vanuit te kunnen werken. Daarna is eerst de achterste helft verlijmd. Die ScotchWeld 77 is serieuze contactlijm: één keer raken en de boel hangt. Het is met zo’n spuitbus prima te verwerken, maar de meur is niet onaanzienlijk. Ook niet met alle deuren van de auto open. Met een beetje geluk ruikt het nu nog een tijd naar nieuwe auto in de DS. Nieuwe-auto-lucht is immers ook alleen maar het uitdampen van lijm en plastic…

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen zit er inderdaad een vlekje op de stof. NIET wrijven, want dan zit het erin. Met m’n zakmes kon ik het zonder moeite en zonder zichtbare resten wegkrabben. Daarna kon de voorkant er ook in.

Zo’n lap hemelbekleding is dus ruimschoots groot genoeg. De randen eruit snijden is niet echt tof want het materiaal laat zich niet lekker in één keer snijden. Uiteindelijk bleek knippen met een fatsoenlijk scherpe schaar de beste manier te zijn. Kleine onvolkomenheden die daarbij ontstaan kun je prima achter de dakranden wegwerken, dus om frustraties te voorkomen is het een beetje de truc om de ideale combinatie van ‘netjes’ en ‘effectief’ op te zoeken. Het eerste kwart dat je aanpakt is dat een beetje zoeken, maar bij het laatste kwart gaat het al heel makkelijk. Daarna ziet het er binnen in de DS al een stuk netter uit:

Nu komen er kleine dingetjes aan de orde zoals het plaatsen van de antenne (gaatje prikken in de bekleding is ook al moeilijk, die stof is behoorlijk sterk!), het plaatsen van de dakrandklemmen boven de voorruit en het terugplaatsen van de binnenverlichtingsarmaturen. De dakrandklemmen ontbraken, maar dankzij het ene exemplaar dat vindbaar was kon ik er makkelijk een setje van maken uit wat restjes autoplaat:

Als dat allemaal op z’n plek zit, kan de dakrand er weer in. Dat is best wel een onhandig ding om te plaatsen. De blikken frames zijn vreselijk slap en doordat ze al een tijdje nieuw bekleed aan de kant gezet waren, was de vorm er een klein beetje uit gegaan (dus: niet vooruit werken met die spullen maar pas stofferen als je ze nodig hebt). Met wat lichte massage komen ze wel weer op hun plek te liggen. En dan heb je ineens een net hemeltje in je auto!

OK, en wat nu met die kaartleeslampjes? Nou. Dat gaat niet door. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het gat in het dak te dichten met een glasvezelmat en polyester aan de onderkant (met ook hars er bovenin gegoten om het matje vol te laten trekken, daarna opgevuld met glasvezelplamuur en daarna netjes gemaakt met een dotje gewone plamuur. Eén en ander afgewerkt met het lakstiftje dat voor het dak gemaakt was. Dit werkt zo goed dat, mocht later het dak weer foutloos gemaakt moeten worden, de bekleding er niet meer uit hoeft. Tot die tijd zit er een onopvallend littekentje op het dak. Het zij zo. Zoals gezegd is het af en toe nodig om je verwachtingen aan het resultaat aan te passen…

En met dat gat (redelijk) netjes dicht heb ik een nieuw 6mm gaatje geprikt waar een nette originele antenne op staat:

Het spoeltje van de antenne en de bevestiging zitten nu dus keurig achter de dakrand weggewerkt. Geen trucages meer nodig! Overigens is het me wel opgevallen dat het dak toch zeker al een tint lichter van kleur geworden is in twee seizoenen ‘out and about’. Je kunt alleen al daaraan precies zien waar de vorige antenne gestaan heeft…

Magoed. ‘t Is wat vroeg voor de ‘passietijd’, maar deze hangt er alvast Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 18 januari 2018 10:03 PM
  [ # 735 ]

Dat ziet er weer gezellig uit in de zoldering van je voiture! very good

Citroen ID20 F Break ‘71, Citroen ID20 F Break Luxe ‘74 (under reconstruction), 2CV4 ‘74, Mehari ‘77

Profiel  
 
 
49 van de 60
« Eerste  < Vorige 47 48 49 50 51 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook