52 van de 86
« Eerste  < Vorige 50 51 52 53 54 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 26 maart 2018 01:03 AM
  [ # 766 ]
Penny Lane schreef:

Overigens: een CX-pomp heb ik ook gewoon liggen. Maar die is al zeker 25 jaar niet in dezelfde ruimte geweest met enig LHM-molecuul, dus die beschouw ik voor de zekerheid als overleden…

Derk

Mijn ervaring is geheel anders, gelukkig

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 maart 2018 01:14 AM
  [ # 767 ]

Zou zo’n pomp, na zo lang door en door (LHM-)droog te liggen, maar niet in een gegarandeerd (vocht)droge opslag en zeer zeker niet afgedopt, gewoon in gebruik kunnen worden genomen? Tja. Ik kan eigenlijk momenteel niet echt met dat experiment zitten. Ik wil ‘t eigenlijk gewoon klaar hebben Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 26 maart 2018 02:14 AM
  [ # 768 ]

De 2 pompen die ik na 30 jaar opslag weer in gebruik nam waren nog vettig en doen al een tijdje prima hun werk, zonder lekkage. Als ze het onverhoopt niet goed doen kun je altijd og reviseren. Lager een afdichtingen zijn te koop

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 26 maart 2018 11:04 AM
  [ # 769 ]

In 1990 of daaromtrent kwamen een aantal onderdelen van een gesloppte CX bij mij terecht, waaronder een pomp. Deze pomp heeft rondgeslingerd in mijn schuur en een aantal verhuizingen meegemaakt. In 2013 verving ik de lekkende pomp van mijn Dsuper5 door deze CX pomp. Die dus 22 jaar een lhm-loos leven heeft geleid. Na 5 jaar en pakweg 50000 km kan ik toch wel zeggen dat het een goede pomp is.

Rinus

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 26 maart 2018 02:42 PM
  [ # 770 ]

Als de “gok” goed uitpakt ben je in een half uur klaar

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 maart 2018 03:14 PM
  [ # 771 ]
Penny Lane schreef:

Ik wil ‘t eigenlijk gewoon klaar hebben Rolling Eyes

Derk

Dan moet je in ieder geval héééél erg zeker zijn dat je een goede revisiepomp koopt want dat kan wel eens een dingetje zijn.

Ik schroef in ieder geval als het ff kan een CX pomp op een D. Stiller, betrouwbaarder, hogere opbrengst. Beterder dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 maart 2018 06:28 PM
  [ # 772 ]

On the upside: dat waar het allemaal om begonnen is, namelijk een werkende koeling & kachel, dat is dus helemaal gelukt. De kachel heb ik nu geïsoleerd met Duralay en omdat er nu om mee te beginnen een goeie radiateur in zit wordt het nu ook gewoon in no-time onaangenaam warm in de DS - al voordat ik een gebakken rechtervoet krijg, dus het is echt wel kachelwarmte. De koeling is nu ook in orde en loopt niet meer na een kwartiertje rijden tot tegen het rode gebied op. Ook een tijdlang stilletjes stationair draaien merk je op de meters niks meer van. Met infrarood gemeten is de temperatuurval over de radiateur dan ook ruim een factor 10 groter dan met het oude aggregaat.

Langzaamaan worden er ook steeds een paar PK’s meer wakker, en ook op dat gebied is het verschil Groot. In de orde van grootte van: wat dit blok op de eerste trap kan, kon het oude blok met beide trappen wijd open… En dan heb je dus die tweede trap nog Cool Ik heb er nog niet op staan trappen, maar het malle ding wil best wakker van de plek. Zoveel weet ik er al wel van Very Happy

Dan het HD-pomp gebeuren. Gisteren was dat ding dus zeiknat. OK, leiding kan ietsje aangedraaid, dat moet het zijn. Boel schoon gemaakt, starten en: in no-time weer zeiknat. Met een mooi kwijlspoor van opgeloste verf en LHM achter de poelie. Op zich fijn, want dan weet je waar je aan toe bent immers. Vandaag een pomp opgetuigd, alles klaargelegd op de operatietafel om dat ding erin te zetten, is die pomp toch kurkdroog! Ik ben benieuwd naar 1) hoe dát dan werkt en 2) hoe lang dat nu zo blijft…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2018 08:48 PM
  [ # 773 ]

Wel of niet een lekkende HD-pomp, het vervangen van onderdelen gaat natuurlijk gewoon verder…

Het zal wel niet abnormaal zijn dat je in een DS rondrijdt met een setje basic benodigdheden zoals lampen, een blik olie, een blik LHM, een verbanddoos, een brandblusser en/of -deken en op langere reizen wat dingetjes zoals een rotor en verdeelkap, een paar V-snaren en nog wat ander grut waarzonder het anders misschien lullig stilstaan is. Nou. Dat lampensetje, daar moet dus een knipperlichtfitting voor de achterkant in. Dat gepruts in zo’n trompet met een onwillig knipperlichtkapje en stugge ouwe snoertjes is funest voor de oude solderingen, dus zoiets gaat geheid ongelegen stuk. Zoals bij mij nu.

Gelukkig heb ik wel een paar van die fittingen op voorraad, dus er kan zometeen gewoon een ‘nieuwe’ in. En dat allemaal omdat het me gisteren te binnen schoot waarom m’n knipperlichten zo langzaam waren geworden. Oorspronkelijk zat er namelijk een redelijk modern driepolig knipperlicht-relais in en werkte het gewoon goed, maar met het vervangen van de draadboom door die uit een modeljaar ‘72 DSuper 5 zijn er twee ouderwetsche tweepolige relais in gekomen (één voor de knipperlichten en één voor de alarmlichten). Die relais zijn helemaal niet berekend op de nu standaard 21 watt peertjes… Tja, en dan krijg je luie knipperlichten. Met het plaatsen van de toen standaard 15 watt peertjes is de knipperfrequentie weer normaal. Maar natuurlijk ging bij het wisselen van de lampen zo’n fitting stuk Confused

Afijn. één schroefje en wat gefoeter vanwege het klemveertje, dat moet te overzien zijn. Het oude fittinkje zal ik later een keer repareren en dan in het reservelampensetje gooien, want dit is natuurlijk niet voor het laatst…

Edit: ter illustratie; rechtsaf met 21W lampen, linksaf met 15W lampen…


Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 30 maart 2018 09:18 AM
  [ # 774 ]

Derk,

Allereerst: knap dat je een werkende link naar Youtube-filmpje hebt weten te plaatsen, dat heb ik hier nog niet eerder gezien geloof ik.
Over de richtingaanwijzers: ik begrijp je behoefte aan originaliteit, maar ikzelf zou de knipperrelais hebben vervangen door types die wel met 21 watt overweg kunnen. De verkeersveiligheid door grotere zichtbaarheid zou bij mij de doorslag hebben gegeven. Overigens wel grappig dat met de oude relais op 21 watt de “aan-tijd” langer wordt dan de “uit-tijd”. Dat verbetert de zichtbaarheid op zich ook. Gek eigenlijk dat daar ook met moderne auto’s niet echt iets mee gedaan wordt.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 30 maart 2018 10:10 AM
  [ # 775 ]

Moderne auto’s gebruiken geen clignoteurrelais meer.

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 30 maart 2018 12:21 PM
  [ # 776 ]

Ik heb zelf ook een lekkend/zwetende HD pomp kan een CX pomp ook op een Ds special 1973 , zo ja welke moet ik dan hebben ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 maart 2018 02:25 PM
  [ # 777 ]

Ja dat kan. Zoek het simpele type die met 1 v-snaar. Een simpele BX pomp kan ook.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ramrod
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 09-10-2014

Gepost: 30 maart 2018 03:22 PM
  [ # 778 ]

Wat is een goed adres om zo,n pomp aan te schaffen en aan wat voor een prijs moet ik ongeveer denken ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 maart 2018 04:26 PM
  [ # 779 ]

ff de CX specialisten langslopen. gebruikte pomp zo ik zeggen 100 euro of zo

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 maart 2018 06:15 PM
  [ # 780 ]

Het clignoteurrelais vervangen door een type dat met 21 watt lampen overweg kan is vrij makkelijk. Het latere ronde driepolige relais van Cartier, dat o.a. ook in de 2CV werd gebruikt, is daar op zich gewoon geschikt voor als je die tweepolig aansluit: het pootje voor het controlelampje hoef je niet te gebruiken.

Qua signalering vraag ik me af of zo veel langer aan wel zinvol is. In veel situaties komt de installatie nauwelijks aan één knipper toe en dan moet je je maar afvragen of collega-automobilisten die niet bekend zijn met de DS de knipperlichten niet verwarren met contourverlichting á la Volvo S/V40 en diverse Amerikanen of zoiets. Iedereen gaat immers blindelings uit van een knipperend signaal.

Wat betreft Youtube filmpjes: daar heeft het forum al een tijdlang een embed-functie voor. Onder de knop ‘plaats reactie’ kun je een knop kiezen die automagisch Youtube-tags aanmaakt waar je dan je link tussen plakt, maar je kunt het ook handmatig regelen met [ youtube]*plaats hier je youtube link*[/youtube ] (minus de spaties tussen de blokhaken, maar anders geeft het voorbeeld niet weer).

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
52 van de 86
« Eerste  < Vorige 50 51 52 53 54 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook