57 van de 86
« Eerste  < Vorige 55 56 57 58 59 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 mei 2018 09:15 PM
  [ # 841 ]

Cosmetische verbeteringen onder de kap:

Zo op bevrijdingsdag toch ook nog even aan Bernhard gedacht.

Gisteren nog even gereden met de DS. Na een eindje autoweg met 100 á 110 ratelt het blokje er nu echt lustig op los. Stationair is het ook ‘net niet helemaal grappig’, zeg maar. Overleg met de technische staf hier geeft interessante vermoedens, maar geen leuke. Binnenkort maar eens met een endoscoop binnen kijken denk ik, want er gaat gewoon iets fout. Het lijkt er verdacht op dat er daarbinnen iets zichzelf aan het consumeren is…

Eerst maar ‘s opnieuw op onderzoek uit, want ik ben er toch nog wel benieuwd naar. Tot die tijd mik ik ‘t orgel ergens neer waar ik er verder even niet naar hoef te kijken. Eén dezer dagen krijg ik namelijk een hekel aan die kar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 mei 2018 10:59 PM
  [ # 842 ]

sjonge jonge zeg!
je zou nog kunnen overwegen om er een ander blok in te hangen…
Je moet toch een keer plezier hebben van dat ding…

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 05 mei 2018 11:14 PM
  [ # 843 ]

heb je de spanner van de nokkenasketting wel gelost na montage?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 mei 2018 11:07 AM
  [ # 844 ]

Ja, die spanner is gelost. De laatste series spanners worden in de verpakking vastgehouden met een knalrode plastic clip. Die is er gewoon uit gekomen voordat het blok dicht ging. Anders kan het blok niet eens dicht… Hij is ook niet van tijd af. Blok loopt erg mooi maar ratelt enorm.

Wat betreft een ander blok: eerst maar kijken of dat ook wel echt moet. Daarna komt: met een andere (gebruikte/niet gereviseerde) motor introduceer ik waarschijnlijk weer koelproblematiek (want dat komt gewoon van vervuilde motoren). En dan is er het gebrek aan motivatie en inmiddels is het budget om dat orgel op te lappen ook wel ongeveer op.

Wat betreft plezier hebben van deze snoek: dat lukt momenteel eigenlijk alleen nog als ik ‘m kan ruilen voor een semi-nette W114 coupé.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 mei 2018 07:00 PM
  [ # 845 ]

Goed. OK. Dus.

De hele motor is nu uitgebreid gecheckt. 11 bar compressie einddruk op 4 cilinders. Ik heb niet kunnen vinden wat de normale einddruk is voor een DX4, maar het lijkt eerder aan de hoge kant. Het klopt in ieder geval met elkaar. Ook is de kop nagezien. Er zijn geen bijzondere spelingen aanwijsbaar. Kortom, het is niet alleen een goeie machine, het is zelfs een hele goeie machine.

De remedie is ook duidelijk geworden. Met redelijk de straal in ben ik er mee naar de werkplaats gekacheld. Boven de 100mph beginnen Audi-rijders je vol ongeloof los te laten. Vanaf 115mph begint er iets heel irritant te fluiten bij de rechter C-stijl, ook iets om nog eens aandacht aan te besteden. Ik denk dat dat alleen op te lossen is door raamframes te plaatsen. De auto zelf trekt dan nog stevig. Power zat ook dus.

Na een potje fatsoenlijk doorknetteren is het hele probleem weer gereduceerd tot het lichte ratelen/wat rauw klinken dat een pas gereviseerde motor hóórt te doen en eigenlijk overeenkomstig wat-ie ook al deed toen-ie voor het eerst in gebruik werd genomen. De machine is er dus toch beter van geworden om de benen maar eens te strekken.

Dat verklaart allemaal niet wat ik voor enge dingen heb beleefd met de auto, maar speciaal om dat te kunnen uitleggen is er bij een klemschroefje van het gasmengstuk een stukje carburateurrand verdwenen… Eet smakelijk, zeg maar. Geen idee of dat het ook echt geweest is, maar dan past het hele verhaal in elk geval weer aan elkaar en dat vind ik dan zelf wel weer lekker.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 07 mei 2018 09:45 PM
  [ # 846 ]

Mijnes haalt niet eens 115mph…
Maar dat ruitgeruis hoort nou eenmaal bij een DS boven de 120 (km/u)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 mei 2018 07:57 PM
  [ # 847 ]

Ik vind ‘t ook vlot. Maar goed: als een beetje helpt, helpt veel ook.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 mei 2018 12:17 AM
  [ # 848 ]

Hij is alwéér stuk.

Hoe laat je het koelwater er ordelijk af als de auto niet in de hoogste stand kan en je er even geen krik onder krijgt om dat te simuleren? Het koelwater moet eraf om het inlaatspruitstuk te vervangen, want het vacuümgaatje dat er in gemaakt is heeft z’n schroefdraad en dus z’n afdopboutje verspeeld. Een 6mm gat in je spruitstuk moet je niet willen, dus: tijd voor een andere. Maar ik was niet van plan om die plas KVS gewoon in m’n garagevloer te laten verdwijnen.

Verder is de choke-kabel gebroken en de steun waar m’n benzinerelais op zit ook. Met een beetje mats is inmiddels het pijpje uit m’n carburateurdeksel ook los gejutterd (ik durf niet te kijken).

Ik heb nu officieel een [censuur]hekel aan die wagen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 mei 2018 11:02 AM
  [ # 849 ]

Die auto van jou is behekst.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 mei 2018 05:14 PM
  [ # 850 ]

Ik ga er een van deze twee dingen mee doen:

Optie 1: ik vind een rubber ‘paddestoeltje’ dat ik er vast genoeg in kan rammen om er mee naar de werkplaats te kunnen kachelen.

Optie 2: ik creëer een radiatorslangetje voor op de stofzuiger en boor het gat met extractie op naar een maat waar ik weer draad in kan snijden en zet er een grotere bout in om dan alsnog naar de werkplaats te karren.

Als m’n carburateurdeksel nog heel is, haal ik het benzinerelais er voor die rit uit en rijd ik ‘m op benzine. Tenzij ik uitvlooi hoe ik dat met tiewraps, ijzerdraad of ducttape voorlopig even zeker, want dan kan-ie best gewoon op gas rijden.

In de werkplaats ga ik dan wel kijken of ik het spruitstuk er alsnog af wil trekken of niet en in ieder geval of ik het steuntje van het benzinerelais weer aan elkaar gebakken krijg.

Omdat de carburateur er in het geval ‘tappen met extractie’ toch wel af moet, zou ik dan meteen kunnen kijken of ik de buitenkabel van de choke ietsje kan inkorten, want dan krijg ik ‘m ook wel weer aan elkaar zonder te vervangen. Het bochtje wordt dan iets flauwer, maar dat boeit natuurlijk niet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 mei 2018 10:14 PM
  [ # 851 ]

Goed. Met het idee om het in een keer helemaal netjes te doen doorgestreept ten guste van het idee dat-ie het nou maar eens moet doen de volgende actie:

Het gat.

Opgeboord van 6 naar 6,5mm met een lik vaste vaseline aan de boor om de spanen in op te vangen. Langzaam boren (lange spanen) helpt nog verder. Daarna:

De snijtap.

Ook weer met een lik vet M7 schroefdraad getapt. Het is niet helemaal te voorkomen dat er wat van naar binnen gaat: je bent er sneller door dan je denkt dus dat ‘vaak schoonmaken’ lukt niet best. Als de tap goed & zeker recht in het materiaal staat ben je er eigenlijk ook al door. Maar het ruigste gruis hangt toch in het vet dus het is veel beter dan niks. En dan:

Het boutje.

Met een koperen ringetje en een dot LocTite® mag er een kort M7 boutje in het gat. Dus krijg je dan vanzelf:

Het resultaat.

En nu mag de loctite drogen en dan kunnen we kijken of ‘t zo weer een beetje fatsoenlijk werkt. Zo ja, dan is het morgen nog dat steuntje fixen en zodra materiaal voorhanden is iets doen aan de chokekabel. Dat is namelijk eigenlijk alleen maar vervelend omdat je de eerste paar 100 meter op gas geen stationair toerental hebt, maar er is verder wel mee te werken.

Edit: Als het leed nou zoals dit steeds kleiner wordt is het eerdaags nog te overzien ook Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 mei 2018 10:24 PM
  [ # 852 ]

Ongelooflijk! Je zou er inderdaad zolangzamerhand een bezemsteel onder binden en het ding een schop onder de kont geven. De brandstapel kan altijd nog.

M.b.t. dat gat in het spruitstuk: als je niet wil uitboren (want je wil geen boorsel in dat kanaal hebben) kun je ook nog overwegen om er een prop vloeibaar alu in te zetten. Op epoxybasis. Erg sterk, daarbij is dit alleen maar thermisch belast, niet eens mechanisch. Ik heb er bij mijn donkerblauwe godin een fistel in de cilinderkop mee gedicht. Deze was ontstaan in de wand direct naast de opening direct achter de waterpomp t.g.v. ingevreten fout koelwater tijdens jarenlange stilstand voordat ik ermee ging rijden. Ben inmiddels 25.000 km verder… Het betreft spul van Loctite, als je wil zoek ik het productnummer op. Ik weet alleen niet waar het gat zich bevindt en of je van binnenuit kunt realiseren dat je het naar binnen uitpuilen vd Loctite kunt voorkomen. Anders heb ik daar ook nog wel een methodiek voor in gedachten. Verschillende. De meest recente methodiek die door mijn gedachten schiet is er een lange ballon of condoom in te schuiven en deze op te blazen. Daarna kun je het gat dichtwerken met die epoxy alu en heb je ook een mooie gladde afwerking aan de binnenzijde. Scheelt ongewenste wervelingen.

Bon courage…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 mei 2018 10:37 PM
  [ # 853 ]

Ja, boorslijpsel. Ach. Als je kijkt wat ze de laatste tijd allemaal al opgevreten heeft, is een vlokje lichtmetaal ook niet echt een probleem. Er zijn in ieder geval geen grote spanen of vlokken in gevallen, hooguit een heel klein beetje viezige vaseline. Nou, dat verdwijnt wel weer.

Dit gat dichten met een epoxy heeft twee nadelen: om er goed bij te kunnen om het naar binnen puilen van een vloeibaar goedje te voorkomen moet eigenlijk het spruitstuk eraf, maar minimaal de carburateur. Bovendien wil ik het gat eventueel later alsnog gebruiken en dan is het tof als het zonder problemen weer open kan.

Dit gat moest overigens hoe dan ook wel dicht om de auto in de werkplaats te kunnen zetten waar het uitbouwen van het spruitstuk zonder een boel gedoe zou kunnen, dus het moet maar even met een Roadkill® reparatie.

Edit: als je zoiets wilt dichten met epoxy zou ik op het losse onderdeel werken en er iets als vetpapier in plakken onder het gaatje. Ik denk dat een ballonnetje een bultje krijgt waar zo’n gat zit, waardoor dat gegeven ‘gladde afwerking’ weer tegenvalt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 mei 2018 12:58 AM
  [ # 854 ]

Condooms zijn nogal flexibel.

Maar even zonder dollen Derk: ik vind je wel een enorme doorzetter en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 mei 2018 07:00 PM
  [ # 855 ]

Ja nou ja, het rijdt in ieder geval weer. En goed ook.

Dat wel namelijk: als er niks ligt te muiten, is ‘t een geniale wagen. Comfortabel & vlot, stuurt fijn, helemaal goed. Het rumoer is aanzienlijk minder dan in m’n BMW destijds, ondanks dat de DS niet als stil bekend staat en ik er geen Paljasdempertje onder heb.

Het benzinerelais zit weer zoals-ie hoort, het lek in het spruitstuk is effectief gedicht. Nu alleen nog die verhipte choke-kabel wisselen. Ietsje inkorten schiet niet op aangezien het eindbusje van de buitenkabel erop vast zit. Nou ja, dat komt dan wel.

Ik heb er nu wel organieke riempjes voor het reservewiel in gezet: die blijken veel te weinig te kosten om zelf iets te willen maken. Da’s ook leuk, zelf maken, maar na al dit is een keer de makkelijke weg kiezen ook wel weer even lekker.

Op naar een nieuwe poging, dan maar, om er nou eindelijk eens veel mee te rijden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
57 van de 86
« Eerste  < Vorige 55 56 57 58 59 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook