na een zeer strenge winter weer (?) nieuwe roest ontdekt.
Deze keer op een plek die me wat moeilijker te repareren lijkt; de aanhechting van het achterscherm op de koets, aan de binnenkant van de achterdeur.
Heeft iemand hier ervaring mee?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Geen ervaring mee, maar wel een rotplek idd
In het slechtste geval moet ‘t achterscherm eraf om het daaronder te kunnen repareren. Misschien is ‘t nog niet ‘door’ en kun je ‘t voorlopig vanonderaf en aan de buitenkant nog behandelen met roeststopper/omzetter ofzo.
Maar op de foto lijkt ‘t alsof het achterscherm daar ook al los komt, klopt dat?
er zit inderdaad wel een kiertje tussen.
Volgens mij is het scherm ook gepuntlast en niet volledig afgelast.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Zo te zien komt het van binnenuit in je binnenscherm in achterwielbak zit bovenin een grote ronde dop deze verwijderen een flexlampje met spiegeltje naarbinnen steken en kijken hoever het roestproces gevorderd is zit daar niets dan de naad voorzichtig met een heel dun plat beiteltje openwerken de roest verwijderen daarna 3 x met bronox ( dit is een epoxy roestomzetter ) verkrijbaar bij de E doe het zelf zaken, inspuiten om de 3 uur bij normale temperaturen, likje K2 verf tussen de naad aanbrengen de volgende dag kit tussen de naad aanbrengen
noot: geen waterdragende kit maar syntetische, aan laten harden en voorzichig de naad dichtslaan het overtollige kit verwijderen het ruwe plekje plamuren schuren en bijspuiten, bij de autolakboer kun je een spuitbusje laten maken waarmee je gewoon goed kan spuiten daarna blanke lak erover en je ziet er niets meer van en je probleem is opgelost.
Voordat je de dop weer terugplaatst in je binnenscherm spuit dan gelijk deze holle ruimte in met tectyl beetje kit aan de dop en terugplaatsen.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals je hierboven kunt lezen Erik, is er nog van alles te doen…
Bedenk je wel dat de auto intussen al dik 20 jaar is.
Haal het achterwiel eraf en kijk of de genoemde grote dop nog in het binnenscherm zit.
Spuit de ruimte tussen de schermen goed vol met een tectyl/ ML/ Owatrol whatever en behandel de spleetroest met een spuitbusje Brunox of welke roestomzetter ook.
Ikzelf gebruik HG Roestoplosser van de bouwmarkt; grote fles voor weinig geld en dat doet de truc ook.
En wees gerust: ik heb grotere roestschade mogen aanschouwen bij ‘Maya’...
‘Spirit of avant-garde’
Zo te zien is dat scherm een keer overgespoten.
Misschien ook in z’n geheel vervangen, en dat daarom niet alle puntlassen erin zitten?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
er zitten daar zeker bij de S2 niet veel puntlassen. Heeft ook niet veel te houden natuurlijk….
CX GTi Turbo 2 - All Black
BasisBIX schreef:Zo te zien is dat scherm een keer overgespoten.
Misschien ook in z’n geheel vervangen, en dat daarom niet alle puntlassen erin zitten?
Bij mijn weten is de dame geheel origineel, maar nu maak je me nieuwsgierig; waaraan zie jij dat het scherm is overgespoten?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Spuitnevel op slotvanger, draaiding van wielkap e.d.
Of zit ik ernaast?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
nee, da’s het licht; die zijn schoon.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij zien bij mij die naden er ook zo ongeveer uit
klein roestplekje aan de buitenkant is vaak grote narigheid aan de binnenkant,dus eerst goed de binnenkant(laten)inspecteren
gr












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Van de zomer is er in de wielkast al een heel stuk gelast.
De schermen zijn ook helemaal vol gespoten met ditrinol.
Het punt is, dat als er in de dinitrol een pietepeuterig gaatje komt, dan gaat het vervolgens onder de dinitrol ontzettend mis. En je ziet het pas als je bobbelsop de lak krijgt. Regelmatig inspecteren blijft het devies, ook als de auto roestpreventie heeft gehad. Goed schoonhouden, schijnt ook goed te werken.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Vervelend. Tsja die wielkasten zijn berucht. Aanpakken of in ieder geval (laten) inspecteren. Als je nog een jaar wacht is het leed niet te overzien vrees ik.
Als ik de mijne heb gaat ze (na de zomer) ook voor een rondje dinitrol. Het voorkomt het niet bij dagelijks gebruik, maar vertraagt de ellende (hoop ik) wel een stuk.
@Robin: dat geldt natuurlijk voor alle roestwerende middelen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Dat klopt, was ook niet bedoeld voor specifiek dinitrol. Daar zie je het alleen later bij dik opbrengen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl