Een deel van de herrie ontstaat doordat een (nog behoorlijk nieuw ogende) achterste demper tegen de trekhaak trilt. Ik op zoek naar kortere ophangrubbers bij KwikFit en daarna Brezan, maar zo werkt dat dus niet
Ik weet niet of je al een oplossing heb voor je ophangrubber van de uitlaat, maar ik maak ze meestal zelf van een afgedankte distributieriem. Aan een afgemeten stuk monteer ik dan een beugel en klem die onder een uitlaatbeugel.
Niet orgineel maar supersterk en werkt perfect.
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou heb ik nergens een distributieriem liggen - maar het is wel een idee. Dat is natuurlijk rubber dat ook aardig wat warmte aankan. Ik heb voorlopig de ijzers aan de uitlaat zelf een stuk omgebogen - maar ik verwacht dat dat na verloop van tijd wel terugzakt. Ga ik daarna jouw truc eens proberen.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Koop ik een setje nieuwe ruitenwissers ter vervanging van de rommel die er met dubbele ty-rips opgeprutst zit. Iets langer dan 55 cm, want met de Saab-stoelen kijken we nu vooral door het bovenste deel van de ruit. Is dat spul niet te monteren met de zwarte blokjes en inlegprutsdingetjes. De ruitenwisserarmen zijn te breed (in elk geval meer dan 7 mm). Brezan kan niet helpen. Jullie wel?
Zijn er ruitenwissers met bevestigingsmateriaal voor deze ruitenwisserarmen? Zijn er andere ruitenwisserarmen die passen met een meer gebruikelijke maat en uitvoering? Of moet ik gewoon braaf m’n ruitenwisserarm-uiteinden bijvijlen?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik zit met hetzelfde dilemma.
Voorlopig heb ik niet zoveel tijd om met een ruitewisserarm onder mijn arm naar de sloperij te gaan, dus ik kan je nog geen tips geven.
Je kunt het beste gaan vergelijken bij andere bussen, de geometrie van de arm is dan wel belangrijk voor je wisoppervlak.
Ik pruts het vooralsnog weer met kabelbindertjes aan elkaar tot er een overtuigend alternatief is gevonden
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo Mannen,
Als vervanging van de ruitewisserarmen heb ik al jaren BX ruitewisserarmen in gebruik (uiteinde naar smaak en behoefte iets in een hoek zetten zodat de bladen in rust mooi parallel liggen aan onderzijde voorruit). Hierdoor kan je wat meer gangbare ruitenwisser montage spullen gebruiken (type omgebogen uiteinde). Deze oplossing heeft als voordeel dat je ook de slangetjes op de armen kunt aansluiten en daardoor een betere verdeling van de ruitensproeiervloeistof over de voorruit krijgt.
Wel even de spiebaantjes/groefjes op de ruitenwisserasjes goed schoonmaken, dan heb je de minste kans op doordraaien (de armen van de BX zijn net iets sterken conisch dan de asjes van de C35) en de nylock moer goed vastzetten.
Ik heb BX GTI stoelen in de bus op zelfbouw stoelframes, en heb ook de hele voorruit nodig
op deze manier veegt de ruitenwisser op circa 1 cm onder de het raamrubber door!
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou kijk, wat een geweldig forum is dit toch. Ik stop m’n vijl maar weer even weg. M’n boodschappenlijstje voor Citromobiel wordt zo wel steeds langer. Bedankt Diesel Rinus.
Er bestaan ook kunststof klemmen die (wel aardig) passen. Tot het moment dat je die gevonden hebt kan je de kunststof delen van de wisser arm afhalen (stukje dat om de arm geschoven zit) en op de auto laten zitten. Je vervangt dan alleen de bladen.
ps waar zit dat plankje in het dashboard precies??
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ach, ik ben toch maar even met een vijl aan de gang gegaan en er past nu een standaard opschuifstukje op. Die opschuifstukjes mocht ik helemaal gratis hebben uit de bak met rare zwarte dingetjes bij m’n automaterialen handel. Daar ga ik nu wel zuinig op zijn, voortaan inderdaad alleen de wisserbladen vervangen en de bevestiging laten zitten. (Dat kon eerst niet, omdat er volledig kapotgebroken plastic zat met drie tie-ripjes per kant). De wisserarmen heb ik nog iets bijgebogen zodat beide wissers netjes horizontaal liggen. Bladen van 60 cm en ik heb nu perfect zicht, ook door de bovenkant van de ruit. En geen risico’s van het niet helemaal lekker passen van BX-armen.
Geniaal: de linker ruitensproeier richt de straal precies op de ruitenwisserarm in rust, er komt nauwelijks een spetter op de ruit terecht. Daar heeft vast iemand over nagedacht.
Het plankje zit boven het dasbordkastje in het midden. Wat een kunsttof randje lijkt te zijn, is in werkelijkheid een uitschuifbaar plankje inclusief een deukje voor een potlood. En dat plankje zit dan weer precies onder het leeslampje dat naast de aansteker zit. Waardoor dat lampje opeens iets minder merkwaardig is dan het in eerste instantie lijkt. Op foto’s in folders van de C35 brand soms wel het lampje, maar heb ik in de folders het tafeltje nog niet uitgeschoven gezien.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Zulke leuke en handige details zie je tegenwoordig niet meer…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Voordat ik naar Citromobile afreisde (met de CX want die is daar getaxeerd) snel nog een paar fotootjes gemaakt van het kapotte slotmechanisme en van het aandrukrolletje van de V-snaar - ja, dat had ik gedacht. Het wieltje was verdwenen en de v-snaar hing slapjes onder de kap. Hm. Extra gedreven op weg naar Utrecht dus.
Mezelf suf gezocht naar het aandrukwieltje voor de V-snaar van de waterpomp - maar niet gevonden. En wat wordt een mens dan toch wijs op Citromobile. Eerst bij Citrouw geleerd dat inderdaad op sommige BX-en zo’n wieltje zit - maar bij welke? Bij Beau Wouda geleerd dat ‘t wieltje op benzine BX-en zit - niet op diesel XM’s. Bij de BX-club geleerd dat ze daar ook niet alles weten - maar wel de tip dat ik natuurlijk een wieltje van een dynamo kan slopen en daar dan een lager in moet zetten. Tja. In een BX-werkplaatshandboek een plaatje gevonden van een vroege BX 1.6: ja, daar zit zo’n wieltje op! Vanaf nu ben ik dus op zoek naar een oude BX ... Het BX handboek trouwens niet gekocht, ik wil alleen het wieltje, niet de hele auto. Wie heeft nog ergens een sloper liggen? Tot die tijd ga ik maar een krappere V-snaar monteren - en die moet dan maar even glijden over het restant van het lager dat er nu nog in zit.
In een C25/C35 documentatieklapper bijna niets over de C35 gevonden - maar ik weet nu wel dat het nieuwe dashboard in de mijne sinds 1984 wordt gemonteerd. Citroen noemt dat het C25 dashboard, ook al zie ik geen gelijkenis. En tegelijkertijd is sindsdien de stuurkolom van de C25 gemonteerd. Da’s dan weer goed om te weten. Het leesplankje zit niet in de oude versie met eend/ami6 dashboard. De klapper toch maar achtergelaten. Een startmotor (wat is dat ding zwaar zeg!) laten liggen. Ga ik vast nog spijt van krijgen. Een nieuwe radiateurdop in originele verpakking meegenomen, de mijne is nogal verroest. Nergens een slot-mechanisme te bekennen. Voorlopig dus nog maar even voorzichtig blijven doen met de schuifdeur. Wel lekker in de bakken onder de toonbanken gerommeld, dat wel.
Nu nog langere vangers voor de veiligheidsgordels. Ik heb wat van een eend meegenomen, maar ondanks een lange steel zijn die veel te kort om ons veilig aan de auto vast te snoeren. Moet ik ook nog eens iets op bedenken.
In een instructieboekje van een ouder model worden de ventilatiekleppen in de voetruimte wel degelijk beschreven - dit in tegenstelling tot de latere folders die ik heb. Blijkbaar schaamde Citroen zich de laatste jaren dat je op je knieen onder het dashboard moet om warme of koude lucht in de voetruimte te krijgen. Instructieboekje ook in Utrecht gelaten.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gloednieuw BX16 TRS wieltje gescoord bij de Brezan - past niet. Toen het wieltje eraf gehaald, de V-snaar erop die er volgens de boeken op moet, en jawel, in één keer goed. Snaar staat zonder wieltje keurig op spanning. En aangezien alleen de waterpomp aangedreven wordt, zal dat ook voorlopig wel goed blijven gaan. Weer wat geleerd.
Nu verder met het electrische gedeelte van het woongedeelte. Maar dat is niets voor dit forum.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Tenzij je bedrading op een bepaald punt overloopt of stroom afneemt van het autocircuit toch wel?
Voor sommige schakelingen gebruikt men de D+ draad van de dynamo om een laadrelais te bekrachtigen o.id.
Bij onze C35 loopt het relais van de koelkast over de D+ draad
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
@ break23m
Heb jij elektrische ventilatoren op je radiator gemonteerd?
Of zit de ventilator nog op de waterpomp? In dat laatste geval slijt de v-snaar nog best stevig: die fan pakt een paar PK’s!!!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een electrische fan achter de radiateur zoals de CX heeft, nee, was het maar waar. Zou vast heel erg schelen bij lage snelheid en warm weer. Maar een waterpomp (met fan) kost veel minder kracht dan bijvoorbeeld een dynamo, ik verwacht dat het oprekken van de snaar redelijk beperkt blijft. En zo niet - dan gooi ik er nog een keer 7 euro tegenaan Ondertussen zoek ik wel verder naar het geleidewieltje. Ik heb alleen het binnenste restant van het (kogel)lager op het driehoekige stelplaatje zitten, dus ik moet eerst een wieltje vinden voordat ik verder kan.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
We mogen op vakantie: jawel - weer een nieuwe APK. Ondanks alle beschrijvingen over hoe een achterwiellager te vervangen het toch maar laten doen. En dan is het wel weer handig dat ik niet te ver van CTA in Zeeland woon: zowel heen als terug intussen een keer gefietst - scheelt weer een leenauto. ‘t Lijkt erop dat deze Trax, DS en HY specialist aardig met de techniek van de C35 overweg kan. Maar aan de telefoon moest ik eerst nog wel uitleggen hoe een C35 er dan eigenlijk uitziet ‘t Lastigste (lees: kostbaarste) was een massaprobleem bij de koplampen. Zelf niet gezien - branden is branden. En wat ze gedaan hebben weet ik niet, maar er zit opeens heel veel minder resonans in de auto. Over een weekje op naar Frankrijk!