6 van de 44
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
C35 Camper - nieuwe motorsteunen
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 augustus 2010 11:40 AM
  [ # 76 ]

Aha, de andere draairichting. Dus toch een blok dat anders is. Leuk detail: bij mij zit onder de motorkap een fijne gele stikker met een pijl om de draairichting aan te geven. Opdat de monteur zich niet vergist. Toch eigenlijk wel merkwaardig, deze oplossing, want er zitten tandwielkasten naast het differentieel om de wielen weer de goede kant uit te laten draaien. Met het CX-blok (en C25 blok) al op de plank had Citroen/Fiat een eenvoudiger oplossing bij de hand. Hoe ingewikkeld kun je het maken ...

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 04 augustus 2010 02:02 PM
  [ # 77 ]

Tsja, het is een exotisch ding dus eigenlijk verwacht je zulke fratsen gewoon bij een C35 toch?

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 10 augustus 2010 06:53 PM
  [ # 78 ]

Draairichting van de motor wordt met sticker aangegeven omdat dit anderom is ten opzichte van alle ander citroëns uit die tijd: al het andere spul draait met de klok mee van voorzijde van voertuig gezien, alleen C32/C35 niet!!! (denk maar A-types, GS, DS)

Draairichting van de motor heeft meerdere redenen: cx motor was nog niet beschikbaar! DS motoren wel en ook de DS bak, wat toch echt wel een verbetering is t.o.v. die gietijzeren 3bak klomp in de HY Wink.
De draairichting van de (al veel toegepaste) motoren en versnellingsbakken samen met de nieuwe reductie kasten hebben een aantal positieve “bijwerkingen”:
- koppel aan de wielen wordt door de overbrengingsverhouding in de reductiekasten heel sterk vergroot, totaal maximaal beladen gewicht van c35 + aanhanger is 4750 kg, en dat kan op gang worden gebracht op hellingen van 12-18% (zoek maar na wat het precies moet zijn in werkplaatshandboeken)
- oversteek aan de voorzijde van de bus kan met een 20 cm worden verkleind of anders gezegd: de motor en de bak kunnen 20cm verder naar binnen worden geplaatst en daarmee is de gewichtsverdeling en overzichtelijkheid bij manoeuvreren verbeterd

Het is dus geen ongelukkige samenloop van omstandigheden maar waarschijnlijk een heel bewuste keuze!

De 2,2 diesel is ontwikkeld voor de C35 (eind 1973 eerste serie), op basis van het DS benzine blok. Daarna is deze motor pas voor de cx aangepast (draairichting) en in 1976 beschikbaar gekomen. In 1978 is de 2,5 liter variant in de CX toegepast en pas eind 1979 is ook in de C35 de 2,5l diesel gekomen (hier dus andersom).

De vermogens winst voor 2,5l CX- en C25- dieselmotor zit hem vooral in het ontbreken van de mechanisch aangedreven ventilator, die vreet bij de c35 nogal wat vermogen. Bij DIN aanduiding van vermogen worden al dit soort verbruikers afgetrokken van het vermogen wat “kaal” aan de krukas beschikbaar is (zoals bij SAE aanduiding wel gebruikelijk is).

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 10 augustus 2010 07:15 PM
  [ # 79 ]

Dus de C35 bak is een omgebouwde DS bak met reductiekasten aan de zijkant?

Er gaan ook allemaal wilde verhalen dat de reductiekasten de draairichting weer omdraaien, dat is dan bij deze ook ontkracht?

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43077
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 augustus 2010 07:16 PM
  [ # 80 ]

Klopt helemaal. en de reductiekasten draaien de draairichting wél om hoor Wink kijk maar even naar de foto. Je ziet dat er in de reductiekast maar 2 tandwielen zitten. Om de draairichting gelijk te houden zouden er 3 tandwielen in de reductiekast moeten zitten namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 10 augustus 2010 07:48 PM
  [ # 81 ]

D’accord Wink

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 augustus 2010 09:50 PM
  [ # 82 ]

Kijk, nou snap ik waarom ik me als voormalig DS rijder zo thuis voel: een ‘DS’blok op een DS bak. Jawel. Intussen ontdekt dat Harry Limmens zelfs een sperdifferentieel kan leveren voor de C35. Racing the Diesel!

Toch nog eens uitzoeken of Fiat nou nog iets ingewikkelds moest doen om haar benzinemotoren de goede richting aan het draaien te krijgen. Of nee, eerst uitzoeken of de Fiat 242 benzine uberhaupt een Fiat-blok heeft. Geen idee. Ondertussen zit ik te wachten op een paar droge dagen. Ik moet nog een deur van binnen ontroesten en op het dak vieze kit wegwerken en het dak schoonmaken, schuren en schilderen. Dat lukt natuurlijk niet als het zo regent. Ik woon leuk, maar zelfs de CX past alleen met een likje vaseline in de garage. Tijd voor weer zoals je dat in augustus verwacht.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43077
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 augustus 2010 10:00 PM
  [ # 83 ]
break23m schreef:

Of nee, eerst uitzoeken of de Fiat 242 benzine uberhaupt een Fiat-blok heeft..

Jazeker wel. Ik meen een 1600 uit de 131 Mirafiori

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 10 augustus 2010 11:42 PM
  [ # 84 ]

De Fiat 242 bussen hebben een lange slag Fiat benzine motor van het type 132AZ2.000. cilinderinhoud van 1.995 liter, 70 pk. Om deze montage mogelijk te maken is een ander koppelingshuis op de bak toegepast en een extra subframe aan de voorzijde, hierop past dus geen citroën motor!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 10 augustus 2010 11:47 PM
  [ # 85 ]

Het sper differentieel is een quaife differentieel, wat eigenlijk het best te vergelijken is met twee vrijloopnaven. Het langzaamst draaiende wiel krijgt het meeste vermogen (als ik het goed heb begrepen)
schijnt de meest sublieme vorm voor een differentieel te zijn…
“later als ik groot ben komt er zo eentje in mijn bus” eerst nog maar even sparen en zolang ik geen zware trailers trek over natte grasvelden heb ik er ook niet echt een nodig…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 10 augustus 2010 11:51 PM
  [ # 86 ]

Er is vaak verwarring over de fiat benzine motoren door de aanduidingen voor de verschillende versies van de 242 die Fiat heeft gebruikt: 15 en 18, dit is niet het formaat van de motoren maar het netto laadvermogen van de bussen, zoals citroën dat deed met de aanduidingen C32 (ca. 3245kg beladen) en C35 (3500kg beladen).
De motoren nodigen wel uit tot dit soort gedachten, want de gietstukken e.d. zijn echt een stuk kleiner dan die van de citroën motoren.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 augustus 2010 11:50 AM
  [ # 87 ]

En zo leer ik steeds weer iets bij. Wat een geweldig forum toch. gooi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43077
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 augustus 2010 01:47 PM
  [ # 88 ]
Diesel Rinus schreef:

Het sper differentieel is een quaife differentieel, wat eigenlijk het best te vergelijken is met twee vrijloopnaven. Het langzaamst draaiende wiel krijgt het meeste vermogen (als ik het goed heb begrepen)
schijnt de meest sublieme vorm voor een differentieel te zijn…
“later als ik groot ben komt er zo eentje in mijn bus” eerst nog maar even sparen en zolang ik geen zware trailers trek over natte grasvelden heb ik er ook niet echt een nodig…

Ik heb dat diff nog even overwogen voor mijn SM, maar 1300 euro is een boel geld natuurlijk. Uiteindelijk kon ik het via Engeland voor wat minder krijgen maar het bleef een enorme bak met poen Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 11 augustus 2010 07:22 PM
  [ # 89 ]

@ waterman, nu lijkt de SM me ook niet direct een auto om in een weiland een dubbelpaards trailer voort te sleuren, dan kun je beter ónze C35 nemen met terreinbanden (volgens mij dezelfde maat als een Niks-an Patrol)

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43077
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 augustus 2010 07:24 PM
  [ # 90 ]

even off-topic nog Laughing dat diff is er helemaal niet voor om die trailer dat modderige weitje uit te trekken. Het is gemaakt voor sportwagens om de tractie in de bochten te verbeteren. Dat verhaal over die trailer is een leuke bijkomstigheid maar zeker niet de hoofdreden dat dit diff is uitgevonden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
6 van de 44
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook