1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Sterke brandstof lucht bij bochtenwerk en optrekken/remmen ??
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 maart 2010 07:38 PM

Hallo allemaal,

Nu rijdt ik normaliter het meest aantal kilometers op LPG en regelmatig een stuk op benzine om zo alles in “bedrijf” te houden. Nu is het echter na de motorwissel en revisie zo dat ik bij het optrekken en remmen vooral, een zeer sterke brandstof lucht in de wagen krijg ook al rijd ik op dat moment niet op benzine en staat de (electrische) brandstofpomp uit !

Ik heb inmiddels zo’n beetje alles in het vooronder gecontroleerd maar kan weinig vinden, althans zeker geen grote lekkage en ook geen brandstof luchtje. Wel vind ik de toevoer slang vanuit de tank een beetje merkwaardig vastzitten, daar waar eigenlijk bij mijn DS de brandstofpomp hoort te zitten, op het blok, loopt een sponzig stuk slang met daarin een koperen binnenstuk om de overbrugging naar de nieuw aangelegde slang naar de electrische brandstof pomp te maken. Heb al in de zoekmachine gekeken naar topics en kom erachter dat het wellicht ook aan de ontluchting van de tank kan liggen ????

Wellicht heeft iemand anders hier ook een soortgelijk probleem (gehad)???

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 maart 2010 07:45 PM
  [ # 1 ]

Als je het deksel van de “tankruimte” voorziet van een goede afdichting en er voor zorgt dat de ontluchtings/afzuig-sleufjes in de bodemplaat goed vrij zijn is het probleem misschien opgelost.
Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 maart 2010 07:51 PM
  [ # 2 ]

ontluchtings/afzuig-sleufjes?
Zitten er gaatjes in de bodemplaat om onderdruk te trekken, zodat eventuele dampen naar buiten gaan en niet het interieur in? Nooit geweten, maar klinkt erg simpel en effectief. Ik zal eens kijken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 maart 2010 07:54 PM
  [ # 3 ]

Ga gelijk even kijken, was nog even aan het speuren naar een mogelijke lekkage.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 maart 2010 08:12 PM
  [ # 4 ]
Brian schreef:

ontluchtings/afzuig-sleufjes?
Zitten er gaatjes in de bodemplaat om onderdruk te trekken, zodat eventuele dampen naar buiten gaan en niet het interieur in? Nooit geweten, maar klinkt erg simpel en effectief. Ik zal eens kijken.

Ja, spleetjes eigenlijk, met de opening naar achteren zodat er bij enige snelheid een afzuigende werking ontstaat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 23 maart 2010 08:23 PM
  [ # 5 ]

Dat van die ventilatie-“sleufjes” klopt wel, maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de tank zodanig lekt dat goede ventilatie en afzuiging nodig is om de stank te beheersen. Die benzine hoort daar namelijk helemaal niet te lekken…

Juist omdat je aangeeft vooral bij optrekken en remmen last te hebben, lijkt de tank eerder verdacht dan een leiding onder de motorkap.
Ik zou de aansluiting van de tank-vul-slang op de tank-kraag eens goed bekijken.
En natuurlijk de afdichtingen rond de voeler van de benzinemeter.

Succes,
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 maart 2010 08:32 PM
  [ # 6 ]

Bedankt mannen, heb zondag wel even tijd om een brug van een collega op te zoeken. Bij eventuele bevindingen houdt ik iedereen op de hoogte !

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 maart 2010 09:22 PM
  [ # 7 ]

Ik kom even terug op mijn eigen reactie. Als het euvel zich niet voordeed voor de motorwissel en wel daarna is de motor met alles wat daar aan hangt misschien de plaats om als eerste te zoeken.
Groeten,
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 maart 2010 10:41 PM
  [ # 8 ]

Je auto heeft toch heel poosje stil gestaan, de motorwissel was niet een kwestie van dagen, maar van maanden.

De slang tussen vulpijp en tank loopt door het chassis en is niet goed te controleren, maar die zou ik verdenken.

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 maart 2010 08:06 PM
  [ # 9 ]

Zit het koperen pijpje in het carburateurdeksel (waar slang op zit) nog goed vast?

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 maart 2010 10:49 PM
  [ # 10 ]

Ik heb een soortgelijk probleem gehad - en ja, de tank lekte. Bij mijn vervangende tank (jawel) zat bij nader inzien ook een heel kleine lek op het pijpje van de benzineleiding richting motor. Dus, hup, achterbank eruit en zoeken dus. In de vulpijp zit ook nog een rubber deel - meteen daar ook naar kijken.
Enne - de tip van DriverD is altijd goed. Daar komen namelijk motorbranden van. Maar aangezien je het probleem ook hebt tijdens het rijden op gas, zou het probleem niet onder de kap mogen zitten.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 25 maart 2010 03:48 PM
  [ # 11 ]

Check even het rubber slangetje (3) dat de verbinding vormt tussen de nylon benzineleiding (1) en de tank.
Bij mij was dat de oorzaak van de lekkage.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 27 maart 2010 11:34 AM
  [ # 12 ]
vlietmansje schreef:

Je auto heeft toch heel poosje stil gestaan, de motorwissel was niet een kwestie van dagen, maar van maanden.

De slang tussen vulpijp en tank loopt door het chassis en is niet goed te controleren, maar die zou ik verdenken.

Hoi Rob,

Alles goed bij jullie ? Ja ik heb inderdaad het slangetje geprobeerd te traceren maar hier kun je slecht bij. Nu kan ik morgen over een brug en/of smeerkuil beschikken dus dit ga ik zeker even nader bekijken.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 27 maart 2010 11:35 AM
  [ # 13 ]
DriverD schreef:

Zit het koperen pijpje in het carburateurdeksel (waar slang op zit) nog goed vast?

Yep, die zit goed vast (gelukkig) Ga deze zondag nog even extra borgen met een een ijzer draadje.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 27 maart 2010 11:43 AM
  [ # 14 ]
Marten schreef:

Check even het rubber slangetje (3) dat de verbinding vormt tussen de nylon benzineleiding (1) en de tank.
Bij mij was dat de oorzaak van de lekkage.

Heel erg bedankt voor de tips ! Ga alles even op mn gemakkie controleren. Achterbank enzo is er zo uit dus dan kan ik ook de vlotter bevestiging checken. Het gekke is dat mijn benzine meter in het dashboard het ook begeven heeft ?! Eerst werd deze heel erg onrustig, naar beneden dan weer naar boven maar welleicht heeft dit te maken met het vervangen van de printplaat en glaasjes van het klokkenspel hoor.

Wat ook heel erg eigenaardig te noemen is, is dat ik nu het minder warm is totaal geen last heb van benzinedampen ? Ik heb namelijk de brandstofpomp ergens anders moeten plaatsen vanwege het feit dat ik er een ander blok in heb gehangen. De brandstofpomp en leidingen lopen nu ter hoogte van de ruitenwisser armen en de pomp zelf heb ik op het plateau bij de ruitensproeier reservoir geplaatst. Alleen bij warm weer doet het brandstof probleem zich voor. Gisteren de hele dag onderweg geweest maar helemaal nergens last van gehad !?

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 27 maart 2010 11:59 AM
  [ # 15 ]

Missschien met het warme weer de luchtroosters open gehad en gisteren niet? In dat geval kun je de oorzaak toch onder de kap zoeken.

Ik heb zelf onderlaatst ook last gehad van benzinedampen. In mijn geval zat 18 niet meer goed vast. Een nieuwe Ligarex erop en het probleem was verholpen.

Het door jouw beschreven benzinemeter probleem doet zich de laatste week ook bij mij voor. Gisteren al even het klokkenspel losgehaald om te checken of alle stekkers goed vast zaten. Alles bleek vast te zitten. Achterbank eruit en vlotteraansluitingen checken is m’n volgende stap. Ben uiteraard benieuwd wat er bij jouw onderzoek uitkomt.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook