ik heb eens rond geneusd op het forum maar kon nergens vinden dat iemand deze vraag eerder stelde .
wat mag een ds trekken , bv de mijne een ds21m ? er staat niets van vermeld op het kenteken…of rdw site.
heb je een rukhaak weet je niet wat erachter mag…
een ds mag 1200 kg trekken














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mits te trekhaak gekeurd is en de trekgegevens op het kenteken staan. Anders is het max 750 kg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nou das nog best aardig dan ...had eigenlijk rond de 1000 kilo geschat.
dan moet die maar eens voor de caravan gezet worden en eens kijken hoe dat gaat , met de ds op vakantie is natuurlijk wel errug leuk
heb net even de gegevens mijn mijn caravan bekeken en die mag max 1050 kg (toegestane massa ) zijn dus dat is goed nieuws
wat zijn de ervaringen van mensen die rijden met een caravan achter de snoek ?
waterman schreef:Mits te trekhaak gekeurd is en de trekgegevens op het kenteken staan. Anders is het max 750 kg.
das dan weer *** op mijn kenteken staat niets ,,dan maar een ritje rdw denk ik dan ...






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Is dat trouwens lastig om een RDW-goedkeuring te krijgen? Ik heb een ‘originele’ trekhaak met twee van die lange buizen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zit er een typeplaatje op je ‘originele’ trekhaak?
Ik heb een oude Engelse auto van 1700 kg en ook daar staat op het kenteken niets. Bij mijn XM staat (uit het blote hoofd) iets van 700 kg ongeremd en 1300 kg geremd. Je kunt er dus vanuit gaan dat je ongeremd ongeveer de helft van het gewicht van de trekkende auto mag sjouwen en geremd ongeveer het totaalgewicht van de trekkende auto.


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar kun je van uitgaan, maar bij een controle onderweg zal men zich daar bar weinig van aantrekken vermoed ik…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
graddus schreef:Zit er een typeplaatje op je ‘originele’ trekhaak?
Niet dat me ooit is opgevallen, ik heb er ook nooit naar gezocht. Ik vraag me ook af of ze daar 40 jaar geleden in Frankrijk wel aan deden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat weet ik ook niet, maar zonder dat plaatje vrees ik dat je weinig kans maakt bij de RDW (die plaatjes zitten altijd duidelijk zichtbaar achterop, meestal naast de contactdoos).














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brian schreef:Is dat trouwens lastig om een RDW-goedkeuring te krijgen? Ik heb een ‘originele’ trekhaak met twee van die lange buizen.
Een goedgekeurde trekhaak voor een DS is alleen via de Fa. Brink verkrijgbaar. Het is niet mogelijk om een bestaande (Franse) trekhaak gekeurd te krijgen. Ik ben daar een paar jaar terug mee bezig geweest en de rdw kan en wil daar niet aan meewerken, simpel omdat ze geen controle kunnen uitoefenen op een fabrikant die niet meer bestaat. Volgens de rdw is er alleen een mogelijkheid om gebruik te maken van het volledig trekgewicht van de DS door een gekeurde trekhaak van Brink te gebruiken waar een formulier van de fabrikant bij zit. Tevens dien je een verklaring van citroen te overleggen waarin de trekgewichten staan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Daar kun je van uitgaan, maar bij een controle onderweg zal men zich daar bar weinig van aantrekken vermoed ik…
Ik kan je wel iemand noemen die daar 700 euro lichter mee is geworden…. geen gekeurde trekhaak onder een DS break, wel een boot er achter van 1100 kg incl. de trailer. Overschrijding van het maximale trekgewicht van 750 kg en dus een dikke prent.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dan houd ik het wel bij 750kg, als ik de DS al ooit ga gebruiken als trekauto. Voorlopig doet de trekhaak vooral dienst als bescherming.
Voor het echte trekken pak ik dan wel de XM.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
daar zitten dus nog wel wat (trek)haken en ogen aan ...
ik loop zo eens naar buiten of ik een plaatje heb , tis wel een nederlandse ds die ik heb maarja wat erondergehangen is wete je natuurlijk nooit , die hoefty er niet al die tijd al onder te zitten ..
ik heb net even gekeken , uiteraard is het plaatje niet duidelijk meer leesbaar maar het werk wel dat is westfalia ..duits dus ... zal ook wel niet goedgekeurd zijn in nederland . het plaatje is wat vervaagd maar er is met ingeslagen letters 1900 zicht baar en 1500 zichtbaar aleen dus geen idee wat er voor staat .. de tekst “type” is wel leesbaar an daar hebben ze het over id 19/ds19 en hij zit onder een 21 dus ik denk dat die specificaties voor een ds19 zijn , wellicht staat op een ander type het zelfde ik weet het niet…
voorlopig dus ook maar even de 750 aanhouden..