volgens mij is het kenteken genoeg zodat ze de gegevens uit hun eigen gegevens kunnen halen wat ik ervan had begrepen














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Reeband,
Weet je inmiddels al wat voor blok er in je auto zit? De motorcode staat op het plaatje voor de startmotor, en is van boven af te lezen. Ik vraag het je, omdat je met een ID19 van 1969 maar over 80 din-PK beschikt en daar zou ik, met een auto van zo’n 1300 kilo, niet snel een caravan van 1000 kg achter gaan hangen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat heb ik inderdaad nagekeken maar er zit een dx2 blok in met 5 bak en moet zeggen dat die echt super loopt , zit ook 123 ignition op.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, dat is een erg fijn blok. Daar kan wel een lekkere caravan achter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even offtopic excuses.
Maar wat is het verschil tussen gewone PK’S en din-PK’S?























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Volgens mij benaderen DIN pk’s de werkelijke pk’s die op de weg komen.
Maar Yuri kan je het je vast exacter vertellen.
Jeroen














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feitelijk komt het neer op de methode van meting.
Bij de SAE-meting meet men namelijk aan het vliegwiel het vermogen van de motor ZONDER waterpomp, dynamo en andere zaken zoals een stuurbekrachtingspomp of hydraulische pomp.
Bij een DIN-meting meet men aan de krukas MET de dyamo, de waterpomp en de hydraulische pomp wél werkend aan de motor.
Voorbeeld:
DS 21, motor type DX2: SAE vermogen 115 PK.
DS 21, motor type DX2: DIN vermogen 106 PK.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus DIN vermogen is het vermogen wat op de straat komt.
Grappig, weer wat geleerd. Bedankt!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
NEE! Din vermogen is wat er gemeten wordt aan de krukas, dus zonder tussenkomst van de versnellingbak en aandrijflijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En wat word er dan hedendaags afgegeven bij bijvoorbeeld een C4 1.6 HDIF 110 PK?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nu gaan we wel heel erg off-topic hoor… Maar goed: 110 pk Hdi, betekent: 110 DIN-PK aan de krukas gemeten, met dynamo, waterpomp en eventuele stuurpomp werkend aan de motor. Het vermogen wat uiteindelijk aan de wielen komt en dus op de weg wordt overgebracht zal tussen de 10 en 20 % MINDER zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
om nog maar even off topic te gaan , ik heb gisteren de klassieke fout gemaakt om de bak olie eruit te laten lopen ipv de motorolie maar goed daar zat zo te zien heel oude olie in en erg weinig dus ook maar even bijvullen maar hoeveel gaat erin ?





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In een 5-bak 2,5 liter, dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:
DS 21, motor type DX2: SAE vermogen 115 PK.
DS 21, motor type DX2: DIN vermogen 106 PK.
waterman schreef:Din vermogen is wat er gemeten wordt aan de krukas, dus zonder tussenkomst van de versnellingbak en aandrijflijn!
waterman schreef:Het vermogen wat uiteindelijk aan de wielen komt en dus op de weg wordt overgebracht zal tussen de 10 en 20 % MINDER zijn.
Klopt niet.
Ik denk toch dat je in de eerste quote een fout maakt.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij klopt het wel
je hebt drie vermogens:
1. SAE, het meest pure motorvermogen als ik het zo mag noemen.
2. DIN = SAE - verliezen door aangedreven appareten
3. Aan het wiel = DIN - verliezen door hele aandrijftraject
Sorry voor de atechnische terminologie, maar in essentie komt het hier op neer.
Volg je hart, gebruik je hoofd.