1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Citroën DS 19 Pallas
janv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 24-04-2010

Gepost: 24 april 2010 01:49 AM

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, nog niet in het bezit van een Franse klassieker maar mijn bedoeling is om toch voor het voorjaar mijn Alfa hierop in te ruilen.

Ben de hele avond aan het surfen en ‘Googlen’ geweest, uiteindelijk kwam ik bij onderstaande advertentie uit. Fijn trouwens om te zien dat er zo’n groot liefhebbers forum is voor Citroën rijders.

Het gaat om een DS 19 Pallas uit 1968. De kleur is goed, auto oogt strak, gezien de km stand zal deze wel gereviseerd zijn, alleen aan het interieur moet ik nog wennen.

Mijn vraag aan u is: waar op te letten bij een DS 19 / DS 19 Pallas uit deze periode? (1968) Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten voordat ik eens langskom bij deze garage? De prijs lijkt me goed.

Met vr. gr. Jan

PS Het gaat om deze auto: Citroen DS 19 Pallas

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 24 april 2010 09:22 AM
  [ # 1 ]

Welkom op het forum. Er zijn geen specifieke zaken waar je bij een DS19 Pallas uit 1968 op moet letten, behalve het vaststellen of je met een echte Pallas te maken hebt.

Wel zijn er een aantal algmene zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van elke DS. De aankooptips van de DS club geven hierbij een houvast.

Zie: http://www.dsclub.nl/showpage.asp?steID=1&ID=160

Verder moet je je beseffen dat de DS19 het DS model met de zwakste motor is. Voor het budget dat jij waarschijnlijk in gedachten hebt, kun je ook verder zoeken naar een DS21 uit dezelfde periode. Dit type heeft volgens vele kenners de fijnst rijdende/lopende motor.

Succes met je zoektocht, ik zou zeker verder zoeken dan één avondje surfen. Bezoek bijvoorbeeld eens wat DS specialisten. Op de clubsites is een overzicht van DS garages te vinden.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 24 april 2010 09:39 AM
  [ # 2 ]

En je betaald bij een garage (meestal) altijd te veel.
Allemaal onder het mom van grote beurt gehad, APK tot twee jaar verder, nieuwe veerbollen, enz.
Fijn en leuk allemaal, maar het garandeert geen malaise in de nabije toekomst.
Zo’n zelfde auto zou je ook via een particulier kunnen verkrijgen.
En dan betaal je de helft.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 24 april 2010 01:51 PM
  [ # 3 ]
Erict schreef:

Er zijn geen specifieke zaken waar je bij een DS19 Pallas uit 1968 op moet letten, behalve het vaststellen of je met een echte Pallas te maken hebt.

Erict even een vraagje, hoe is het te achterhalen of het een orginele Pallas is vanaf fabriek ?,  via chassisnummer of ........ ??


.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 24 april 2010 02:44 PM
  [ # 4 ]

Een Pallas kun je niet herkennen aan het chassisnummer, je zult moeten kijken naar de uiterlijke kenmekrne. Een Pallas heeft ruim 40 verfraaiingen ten opzichte van een gewone DS. Waaronder veel rvs strips, een andere interieur en dikke vloerbedekking.

Als je meer wilt weten dan kun je bijvoorbeeld hier eens een kijkje nemen:

http://www.koolhaas.demon.nl/ds-dutch.htm

Of schaf anders het boek ‘De originele Citroën DS’ aan van Jan de Lange, de Nederlandse versie is alleen nog via de DS Club verkrijgbaar.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 april 2010 02:52 PM
  [ # 5 ]

Bij een echte Pallas staat in de regel ook Pallas vermeld op het kenteken deel 1.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 24 april 2010 08:50 PM
  [ # 6 ]

Bij uit Frankrijk geïmporteerde wagens kan er van alles op het kentekenbewijs staan. Dus daar kan je niet zonder meer vanuit gaan. Bij een origineel in Nederland geleverde auto klopt dit meestal wel.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 april 2010 10:52 PM
  [ # 7 ]

Ik vind overigens dat een DS in deze prijsklasse echt perfect moet zijn.
Het lijkt er op dat de leuningen van de voorstoelen een beetje verkleurd zijn en het zou me niet verbazen als het schuim in de stoelen verhard is (gezien het feit dat stof in de leuningen rimpelt). Is die middenconsole nu bruin, terwijl de rest van het interieur rood is? Zou aan kwaliteit foto’s kunnen liggen, maar de middenconsole hoort ook gewoon rood te zijn.

Voor deze prijs zou ik toch minimaal het volgende willen hebben:
- 21 motor
- lederen interieur
- geen stropdas!!! (ik weet het, ‘t is een kwestie van smaak)
- nieuwe Michelins XAs

De combinatie 2e dash en 3e neus is dan wel weer erg mooi (lees gewild) en vertegenwoordigt zeker een extra marktwaarde.

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 30 april 2010 06:09 AM
  [ # 8 ]

Voor 17.500 Euro mag je, zoals meerdere mensen al aangeven, een auto verwachten die in zeer goede staat verkeert. Tijdens mijn speurtocht een aantal jaren geleden, naar een auto uit hetzelfde bouwjaar maar dan met het zwarte dashboard, heb ik verscheidene DS’en gezien en gereden en je wil niet weten wat voor slechte auto’s daar tussen zaten waar ze een smak geld voor wilden hebben.

Als ik je een paar tips mag geven:
- neem iemand mee die er verstand van heeft, vooral als het je eerste DS is
- staar je niet blind op een auto die er goed uit ziet, plaatwerk en interieurs zijn makkelijk te verwisselen, het dure werk zit in chassis reparaties/restauraties.

Deze auto staat in Groningen, dus een flink eind weg als je niet in de buurt woont. Als er problemen met de auto komen zal je naar hen terug moeten om het te laten repareren.

De auto ziet er op de foto’s netjes uit als een echte Pallas met de Pallas achterlichten en Pallas strips op de B-stijl maar het interieur is, zoals Ted al aangeeft, niet helemaal in lijn met de kleur van de middenconsole. Ik ben destijds uitgekomen bij een DS20 en die was al niet heel snel, de DS19 is echt de kleinste motor dus verwacht geen top prestaties.

Als ik het me goed kan herinneren staat deze auto ook al een hele tijd bij Garage Timmer. Als je bij de RDW de historie nakijkt zie je dat de laatste tenaamstelling van 2002 dateert.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 30 april 2010 12:19 PM
  [ # 9 ]

Bij http://www.delest.nl staat ook een hele mooie te koop.
Wel 2000 euro duurder (vraagprijs).
Derde neus, laatste dashbord, inliggende klinken, DS20.
Geen leer. Het ligt er helemaal aan wat je zoekt.
In de prijsklasse waar je zoekt, moet de DS die je zoekt welhaast perfect zijn. Deze lijkt perfect qua lak, techniek, maar vooral qua chassis etc.
En…....géén stropdas.
Maar…....geen Pallas.
En…...halfautomaat (vind ik persoonlijk érg fijn rijden)

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 april 2010 01:09 PM
  [ # 10 ]

@janv: reactie?

knuffel

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7596
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 april 2010 05:01 PM
  [ # 11 ]

Garage Timmer is voor zover ik weet een betrouwbaar adres en ze voeren ook heel nette restauraties uit. De auto waar je je oog op laat vallen is een redelijk gewilde combinatie van ‘oud’ dashboard en nieuwe neus. Sommigen onder ons gooien elk origineel interieur er uit om er dan een oud lederen interieur in te zetten. Tja, wat je wilt. In mijn opinie zit stof veel prettiger dan leer. En ik vind het meestal ook mooier, zeker in een Pallas met die witte randen bovenaan de deur. Met de 19 motor is het wel een typische franse auto uit die tijd: met flink tempo over de snelweg als de weg vrij is, maar ‘t komt naar huidige (en toenmalige) maatstaven niet erg vlot op gang.
Voor dit bedrag moet’t allemaal wel erg goed en mooi zijn. Meld je aan bij de club en neem iemand mee om te kijken.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 april 2010 05:20 PM
  [ # 12 ]
break23m schreef:

Sommigen onder ons gooien elk origineel interieur er uit om er dan een oud lederen interieur in te zetten. Tja, wat je wilt.

In deze prijsklasse mag je gewoon een goed lederen interieur verwachten omdat de marktwaarde van leder nu eenmaal hoger is. Als je vervolgens stof lekkerder vindt zitten dan verkoop je de lederen set en koop je stof terug. Houd je een flinke duit aan over.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7328
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 30 april 2010 05:36 PM
  [ # 13 ]

Timmer: betrouwbaar adres ?? daar ben ik het niet mee eens. Men is dus gewaarschuwd. Neem gewoon een kenner mee van deze Ds’n scheelt je een hoop ellende en narigheid achteraf (ook bij andere adressen). want zeker voor een Ds geld: liefde maakt blind.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 30 april 2010 06:16 PM
  [ # 14 ]

Elke garage zal wel betrouwbaar zijn.
Dat zijn onze auto’s helaas zeker niet altijd, dus een kenner meenemen kan zeker schelen.
Wat overigens nog niet wil zeggen dat er daarna niks meer kan gebeuren.
Je blijft er mee bezig met die krengen Wink

Maar wat ik eerder al zei: probeer zo’n wagen bij een particulier op de kop te tikken.
Die hebben meestal een wat meer reëel gevoel over wat ie zou moeten kosten dan een garage.
Die moet zijn personeel ook iedere maand betalen immers.

Een kenner meenemen, ook naar die particulier, blijft een goed idee.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 30 april 2010 10:11 PM
  [ # 15 ]

Particulier kopen kan zeker voordeliger uitvallen. Maar dan moet je wel heel zeker zijn van wat je koopt. Bij een DS garage betaal je meer, maar kan je er wel beter van op aan dat je een goede DS koopt. De garage heeft immers ook een naam hoog te houden.

Ben overigens erg benieuwd naar reakties van de TS. Nog niets gezien, dus ben nieuwsgierig of hij zijn eigen topic nog volgt.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook