Totaal aantal Berichten: 409
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Oke; ik dacht te begrijpen dat volgens sommige deze methode werd toegepast .Alleen als deze te ver doorgezakt is dan pas loshalen van het blok,omdat deze dan te ver omhoog moet worden gekrikt.?

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Bedankt voor jullie reacties.
Gewoon even doorzetten. Om ‘Waterman’ te citeren: ‘the torture never stops’ (of was het Zappa?)
Die 3 bouten sleutelwijdte 14 (M9) waarmee de motorsteunbeugel aan het blok vastzit kunnen zonder goed gereedschap idd onmogelijk zijn. Mij lukt het altijd met een combinatie van steek/ring 14 en een kleine doppenset met diverse hulpstukken. Wel eerst je motorblok ondersteunen. En pas kracht zetten als je zeker bent dat de sleutel goed past, anders beschadig je de kop van de bout en dan wordt de ‘torture’ steeds heftiger. Maar het gaat je lukken!

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Oke dan ga ik dat proberen bedankt voor de uitleg ,mocht het lukken dan zal ik je laten weten .
Groeten Jan
Tja; dat gaat dus niet werken zo’n motorsteun….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Ben benieuwd als ik de motor steun eronder uit heb, of die ook zo slecht is.

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Even een vraag:heb de benzine pomp verwijdert om beter bij de linker bout te kunnen.Maar ik krijg er maar geen vat op, de linker bout dus.Heeft iemand een tip waarmee ik deze bout het beste te lijf kan gaan,ik heb het over de linker steun bij de bestuurders kant.Daarvan de meest linkse als je er voor staat,klopt het dat deze bouten allemaal 14 zijn?

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
onderste 2 zijn M9/14 bovenste is M7/11
Kwam ik ook na een tijdje achter…..
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi bedankt ,ik kwam er al niet uit met dop 14.Alles geprobeerd maar kreeg geen vat op de bouten,het is ook moeilijk te zien welke maat het is.Nu kan ik weer verder met de onderste bouten, om deze eerst aan te pakken .

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gelukkig is alles weer gelukt,alleen ik heb de motor opgelicht met een krik.Ik kreeg namelijk geen goede grip op de bouten van de motor steun aan de motor zelf.Dus besloten om de motor op te lichten,eerst wel de stang van het gas los gekoppeld en de choke kabel.De moeren zaten op de steunen zelf muur vast, ik kon gelukkig via D & O een speciale ringsleutel 26 met een dop erop gelast
lenen .Tevens met goede advies van hun is alles goed gegaan, en zijn de nieuwe motor steunen geplaatst.Zonder hun speciaal hiervoor gemaakt gereed schap, zou het zeker zeer veel geploeter zijn geweest .Alles werkt weer als vanouds zoals het hoort ,met dank aan de garage voor hun advies en het gereedschap .

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Vandaag het blok uit mijn halfautomaar uitgebouwd , ik zag erg op tegen de linker motorsteun.
Ik heb ze losgemaakt op de plaat waar ze op rusten , dit leek me de makkelijkste optie aangien ik de bouten aan de motor niet goed kon bereiken.
Niet dat dit een ideale manier was maar met een 14er dop , kniestuk , verlengstuk , en ratel was de klus zo geklaard.
Het inbouwen word nog een beetje moeilijker want ik kan die plek maar net met mijn hand bereiken tussen de leidingen door.
En misschien zal ik de motor recht moeten zetten maar dat is geen probleem aangezien er vanalles aan deze auto verprutst is en half opgebouwd.
Dan weet ik wel meteen zeker dat ie goed gemonteerd is.
Verder weet ik niet wat ik met de motor en bak steunen aan moet…...ik voel de bout aan de onderkant , deze zit gelijk met het huis van de steun. dus doorgezakt zijn ze niet en heb ook geen last van resoneren en zo.
Ook de baksteun ziet er goed uit en is niet doorgezakt.
Maar ik heb het nu uit elkaar liggen ....... beter nu te vervangen of fijn zo laten?
Gr Bjorn

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als ze goed zijn en de rubbers zijn niet uitgedroogd of gebarsten gaat alles onder het motto: If it ain’t broken…don’t fix it.
Al met al kon je er redelijk snel bij, toch? Gewoon doen als het nodig is en nu lekker terug monteren.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Hoi ik kon er zeker goed bij ,door de motor op te lichten .De steunen zelf die gave echt wel problemen,er was haast niet bij te komen doordat de inlaat spruitstuk erg in de weg zit.Ik moet zeggen de steunen waren echt wel gaar ,ik kon ze behoorlijk heen en weer halen in het rubber.De gas stang zit nu op normale hoogte ipv helemaal onderin de steun van de gas stang .Ook is bij het remmen de zaak veel rustige geworden ,ik neem aan dat dit door versleten motor steunen veel meer in beweging zijn en dit door geeft aan het carrosserie ?
Groeten jan

Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
mijn dy2 motor is slecht en heb in de andere ds nog de dx2 motor ingebouwd zitten die de dy2 gaat vervangen.
Maar van deze moet ik de disketting met spanner vervangen , en een andere kop er op zetten omdat er nu een oud type kop op zit en deze behoorlijke speling op de tuimelaarassen heeft (hebben meedere dsén last van) deze worden ook meteen vervangen.
Verder moet ik van beide blokken nog de versnellingsbaken verwijderen omdat de ds waar de motor terug in geplaatst word een halfautomaat is en de andere een 5 bak.
En ik wil de halfautomaat gewoon aan houden.
Maar zijn alle koppen van de laatste generatie motoren het zelvde , dan heb ik het over carburateur koppen.
Want ik heb nog een goede kop van een dv2 en dy2 en wil deze op de dx2 monteren.
Het gaat zeker zomaar passen en ook lopen.
Maar de vraag is of er verschil zit in de klep diameter , ik vind in het wph maar 1 maat klepdiameters van de nieuwe type koppen
Gr Bjorn