DriverD schreef:Het is mooier met bus en vulringen, maar echt nodig is het niet. Zonder bus wordt er meer gevoel gevraagd van degene die monteert.
De bus met e.v.t vulringen is toch ter voorkoming dat het lager gaat walsen ?. Dus moet het een vaste passing worden.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij is de passing van de lagerringen in het huis en op de as bepalend voor het feit dat deze ringen een vaste passing hebben of niet. De conische bus en eventuele vulringen hebben daar geen invloed op.
Als je de conische bus weglaat (wordt veel gedaan) drukt de moer tegen binnenring 1, binnenring 1 tegen kogels 1, kogels 1 tegen buitenring 1, buitenring 1 tegen draagarm, draagarm tegen buitenring 2, buitenring 2 tegen kogels 2, kogels 2 tegen binnenring 2 en binnenring 2 weer tegen de as.
Gevolg: Netjes voorgespannen lagerconstructie. Alleen wordt er nu meer gevraagd van de monteur (namelijk: Niet te los of te vast monteren).
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25698
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. In de originele situatie kon de monteur gewoon de moer aanrossen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DriverD schreef:Volgens mij is de passing van de lagerringen in het huis en op de as bepalend voor het feit dat deze ringen een vaste passing hebben of niet. De conische bus en eventuele vulringen hebben daar geen invloed op.
Als je de conische bus weglaat (wordt veel gedaan) drukt de moer tegen binnenring
Gevolg: Netjes voorgespannen lagerconstructie. Alleen wordt er nu meer gevraagd van de monteur (namelijk: Niet te los of te vast monteren).
In de normale situatie heeft de Citroen DS op de achter wielnaaf as een vaste passing.
(aangegeven met rode in figuur, naaf en binnen ring hebben een vasteverbinding)
bogaard77 schreef:Precies. In de originele situatie kon de monteur gewoon de moer aanrossen!
1
laat je de conische bus weg dan kan de binnen ring van het lager ten opzichte van de naaf verdraaien of anders gezegt walsen en dat is niet de bedoeling.
2
.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nogmaals:
Vaste en losse passing heeft niets te maken met de conische bus.
Wat Bogaard zegt klopt wel: Met die bus is het aanhaalmoment veel minder kritisch.
Citroen!
lucky schreef:Bij het lager van SPAM is er zo te zien op de foto toch sprake van putvorming.
Er is toch weer goed nieuws, net een eventjes met de lamp erbij gekeken. De putjes op de foto zijn bedriegelijk, met andere woorden het waren vetpuntjes die je met de nagel er zo vanaf wrijft.
Kortom: De schalen zijn goed, ik zal as donderdag eens kijken naar de lagers zelf en dan gaan ze gewoon in een nieuw badje van lagervet.
Ik heb het aanhaalmoment van de opsluitmoer (nr. 14) nog eens nagekeken in mijn aantekeningen, ik heb deze klus ook wel vaker gedaan, zowel met als zonder conische afstandsbus: het kan heel goed op gevoel, als je er een beetje ervaren in bent, maar mijn notitie was: 10 kgm.
Dit wordt bevestigd in het wphb, handleiding DX 420-4, par. 14.
Goedemiddag allen,
Ik heb nu zo’n 35.000 kilometer met nieuwe lagers rondgereden en deze bezit nu al zo veel speling dat ik geen namaak lagers meer wil monteren maar het liefst de originele weer wil monteren.
Dit is rechtsachter al gelukt en dit werkt perfect mits je inderdaad goed dik vet gebruikt.
Kan iemand mij vertellen van welk fabrikaat de originele afkomstig zijn ? En of iemand goede originele heeft liggen die ik kan overnemen.
Alvast wederom dank !
C’est une voiture du ministre !
Citroen leverde SKF lagers. Noch op de lagers, noch op de lagerkommen stond de afkomst of nummer vermeld. Blank dus. Op de doosjes, “Citroen pieces d origine”, geel met blauwe opdruk, staat vermeld:
voor het kleine lager + kom: ZC 9 620 070 U op witte sticker; op binnenkant flap: 4905011005
voor het grote lager + kom: ZC 9 620 079 U op witte sticker; op binnenkant flap: 4905011008
afmetingen kleine lager + kom: 25.62.17
afmetingen grote lager + kom: 40.80.18
Aaah heel erg bedankt !
Mijn oom werkt bij een dealer en werkt veel met SKF dus hopelijk kan die mij aan nieuwe exemplaren helpen ?
C’est une voiture du ministre !
Er wordt mij door mijn oom het volgende gevraagd omtrent beschikbaarheid nieuwe SKF lagers ala origineel. Kan iemand onderstaande vragen beantwoorden ?
-ik zou willen zien of de radius in het asgat standaard of juist groter is
-afmeting vet / oliekeerring
Alvast dank !
C’est une voiture du ministre !
Zowel het kleine als het grote lager bestaan uit 3 delen:
Buitenkom/lager/binnenkom
De radius (halve binnen-diameter) van de binnenste kom is bij de kleine 12,5 mm en bij de grote 20 mm.
De afmetingen van de keerring kun je vinden in het onderdelenboek, pag. 3-442.
Hier wordt vermeldt: 62.81.6
Je kunt keerringen van het merk “Eriks” monteren, gemerkt RST 62
repelsteeltje schreef:
afmetingen kleine lager + kom: 25.62.17
afmetingen grote lager + kom: 40.80.18
Die maten volgen toch logisch uit bovenstaande ???
25.62.17 = binnendiameter 25, buitendiameter 62, dikte 17
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Hartstikke mooi van die keerring ook. Bedankt Repelsteeltje want van die keerring kan ik nog steeds in mijn WPH niet terugvinden, wel de tekening maar verder geen afmeting.
@ Leeuwis: bedankt voor het laatste getal dat de dikte afmeet. Dat wist ik even niet zo.
C’est une voiture du ministre !
Men vraagt naar de radius van het aanlegvlak van de binnenring op de astap. Deze zou afwijkend kunnen zijn dan aan de andere zijde van het asgat maar is dat ook zo in dit geval ?
Met de keerring-code komt men in dit geval niet verder.
Wie o Wie kan de volgende vraag beantwoorden:
as diameter, buitendiameter en breedte of hoogte ?
C’est une voiture du ministre !