Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als na een paar dagen niet in de DS gereden te hebben, ik er weer in rij, dan zit er een stukje loos in de rem. Bij het intrappen van de paddestoel eerst even geen weerstand, dan voel ik een schokje in de paddestoel en vervolgens remt ze. Het is maar heel even en alleen de eerste keer dat ik rem. Soms ook nog een tweede en derde keer, maar altijd veel minder dan de eerste keer. De rest van de rit gaat het verder goed. Ik vermoed dat dit wordt veroorzaakt door lucht in de remmen.
Kan dat komen door de remservo?
Andere oorzaken?
Wat ik zo gek vind is dat als er lucht in kan komen, er dus ook LHM uit zou moeten kunnen, maar ik heb nog geen sporen van een lekkage kunnen vinden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 10635
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan ook stikstof zijn omdat de voorraadbol of de remaccu aan het overlijden is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 833
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
DS haalt ook druk uit de achtercylinders van de vering. Als het lekkage van stikstof is, kunnen het ook veerbollen zijn lijkt me.
Heb je al een keertje otlucht?

Die zijn allebei zo goed als nieuw. Vorig najaar vervangen bij Chyparse, dus die zijn niet als eerste verdacht.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik zou een goed ontlucht rondje doen. Auto laten gymnastieken, ontlastschroef opendraaien bij lage stand, daarna remmon ontluchten. Als er lucht in is gekomen moet het eerst uit het systeem. Krijg je het probleem terug weet je dat de bollen niet in orde zijn.
Als er lucht in de leidingen zit van het remsysteem, zou die het constant moeten doen bij remmen, dat doet hij dus niet.
Eerst je remmen goed ontluchten is natuurlijk altijd een goede zaak.

Het doet het dus niet constant. Wat kan er dan aan de hand zijn?

gjvdh schreef:DS haalt ook druk uit de achtercylinders van de vering. Als het lekkage van stikstof is, kunnen het ook veerbollen zijn lijkt me.
quote]Bij een DS wordt alleen de druk op de achterremmen door de druk in de achtervering gestuurd. (wagentje) De druk zelf komt van het hoofdsysteem.
Alleen bij een remservo komt de druk voor de achterremmen daadwerkelijk van de vering.ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Een DS heeft toch altijd een remservo, en de achterremmen worden dus toch altijd door de achtervering gevoed?

Een DS heeft een pedalo. Een ID (of Dspecial of Dsuper) heeft een servo.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
jantje1948 schreef:gjvdh schreef:DS haalt ook druk uit de achtercylinders van de vering. Als het lekkage van stikstof is, kunnen het ook veerbollen zijn lijkt me.
Bij een DS wordt alleen de druk op de achterremmen door de druk in de achtervering gestuurd. (wagentje) De druk zelf komt van het hoofdsysteem.
Alleen bij een remservo komt de druk voor de achterremmen daadwerkelijk van de vering.
Ik haal hier uit dat een DS (paddestoel) druk voor de achterremmen uit de achtervering haalt als bron en de druk van de achtervering stuurt het wagentje. Maar uiteindelijk komt alle druk uit het primaire circuit Maakt in feite weinig uit, beetje muggenziften, want het lost probleem van de TS niet op.
Als mijn DS een behoorlijke tijd stilstaat (winterslaap) wil deze ook nog wel eens doen alsof er de ABS inschakelt. Dit is minder als ik geremd heb, die lucht is echt niet weg. Overigens heb ik ook alle 6 bollen al een keer vervangen.
Brian schreef:Bij het intrappen van de paddestoel eerst even geen weerstand, dan voel ik een schokje in de paddestoel en vervolgens remt ze. Het is maar heel even en alleen de eerste keer dat ik rem. Soms ook nog een tweede en derde keer,
In het rode kader( zie foto 2) omschrijft men welke verbindingen in de remservo tot stand worden gebracht.
Brian schreef , Bij het intrappen van de paddestoel eerst even geen weerstand, dan voel ik een schokje in de paddestoel en vervolgens remt ze.
Volgens mij zou dat inhouden, dat er in de remservo iets blijft hangen, dit alleen bij de eerste of tweede keer remmen, want daarna is het goed.
Het heeft mijn inziens niets met lucht in het systeem te maken, maar iets met de remservo.
foto 1, schema uit het cursusboek van citroen
foto 2
Deel omschrijving uit het boek.

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Laatste zin tussen haakjes staat het helemaal letterlijk…
Ik denk wel aan lucht, omdat er altijd wat gas uit de bollen ontsnapt. Het rempedaal heeft tegendruk via hydraulische druk in de cylinders van het servo. Dat voel je dan in jouw pedaal, zodat je gevoel bij het remmen hebt. Deze lucht verzamelt zich bij stilstaan op een plek en onder druk verplaats je het probleem alleen maar. Hoeft niet te zijn dat je het voelt.
Maar goed, blijft allemaal theorie. Ontluchten is zo gedaan, kun je het gewoon uitsluiten.
Denk je misschien aan het wat smering van het bruggetje lucky? Even de servo bekijken vanaf de bovenkant is ook zo gepiept.

Ik ben toch al van plan binnenkort de hydrauliek aan te pakken. Ik heb ergens een forse inwendige lekkage, vermoedelijk het stuurhuis, maar ik dacht er ook aan de remservo onder handen te nemen. Ik denk dat ik dan eerst maar eens de remservo moet gaan bekijken.
Maar gjvdh, wat bedoel je met ‘smering van het bruggetje’?
gjvdh schreef:Denk je misschien aan het wat smering van het bruggetje lucky?
Smering ? er valt weinig te smeren. Het blijven hangen of iets te zwaar gaan is volgens mij het zelfde wat wel gebeurt bij een hoogteregelaar.
Ik denk eerder aan het hele remsysteem goed door te spoelen met LHM, of anders de remservo los te halen en schoon te maken.

Hydraulische systeem is wel schoon, dus ik denk dat het eerst maar eens schoonmaken van de servo gaat worden.