















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:Als viesworden een probleem is kies je brun scarabee. Zie je niks op!
en roest zie je ook niet! Ik spreek uit ervaring.
Ik noem de kleur wel eens ‘roestbruin metallic’
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Die klep ziet er goed uit, waarmee ga je spuiten van die moderne watergedragen lak of 2k?
Groeten Peter.
2K Peter, op advies van de spuiter. Ik heb eigenlijk nog nooit een watergedragen lak gespoten.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gebruik je wel een goed masker? 2K is niet zo fijn voor je longen….
Citroen!
Ik heb een koolstofmasker met twee elementen en een gigantisch afzuigsysteem.
Overigens is volgens de spuiter watergedragen lak net zo slecht of nog slechter voor de longen.














































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt. Die watergedragen meuk is net zo giftig voor de mensch. Alleen omdat er geen oplosmiddelen meer inzitten is het biologisch beter afbreekbaar, maar voor de spuiter zelf maakt dat geen moer uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De autospuiter is een vriendelijke en gezond ogende slanke man van 63 jaar> hij vertelde mij dat als er een weinig 2k lak in de longen terecht komt, dan hecht dat niet aan de bronchieën en longblaasjes en komt er wel weer uit. De watergedragen lakdeeltjes echter hechten zich prima aan de longblaasjes en die raak je niet zomaar weer kwijt.
De oplosmiddelen zijn gevaarlijk, altijd een goed masker gebruiken dus met koolstoffilters en die filters ook op tijd vervangen door nieuwe. Als je met masker op de oplosmiddelen gaat ruiken, meteen nieuwe halen en niet doorgaan.
Ik heb de slaapkamer even verbouwd tot spuithok en daar zit een afzuiger op die 2500 m³ per uur zuigt.
Ik denk dat het geen slaapkamer meer wordt, ik heb twee hotels op 30 meter afstand, gaan ze daar maar slapen.















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Even een update, de motorkap heeft twee lagen primer en vier lagen glanslak. Maar een amateur als ik heeft geen professionele spuitcabine en ik ben geen professionele autospuiter. Het lukt allemaal prima, maar je ontkomt niet aan stofjes in de lak en hier en daar een sinaasappelhuidje. Een zeikerd als ondergetekende neemt daar echter geen genoegen mee en dus is er maar één manier om het helemaal goed te krijgen: schuurpapier korrel 2000 en voorzichtig alles vlakschuren:
Je mooie glimmende motorkap gaat er dan na een paar uurtjes schuren met veel moed, beleid en trouw als volgt uitzien:
Doodzonde zou je zeggen want hij glom als een spiegel, maar daar hebben we de volgende oplossing voor:
En als je dan een half uurtje bezig bent gaat het er als volgt uitzien:
Alle stofjes weg, alle rimpeltjes verdwenen en wederom als een spiegel.
Mooi hoor, Prachtige kleur.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Schitterend!
Wat is dat voor geheim ingredient in dat gele flesje?
Commandant nr4 ken ik wel.
Dit wordt wel wat, nu nog 4 deuren 4 schermen een dak en een kofferdeksel.
Peter.














































Totaal aantal Berichten: 43374
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, heb je nog tijd voor een Gs’je? Wat een superwerk man! en dat zonder cabine!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Supermooi Han. ‘t Is even een bereklus, maar je mag trots zijn op het resultaat!
Het is monnikkenwerk, maar ik ben oud en grijs en ik heb de tijd. Fysiek ben ik nog 32 jaar trouwens.
Een echte spuitcabine heeft afzuiging via de bodem en de toegevoerde lucht wordt gefilterd zodat er helemaal geen stof in zit. Ik heb een slaapkamer die bedoeld is voor muzikanten die bij mij een opname maken en die is even verbouwd tot spuithok. Ik heb daar in het plafond een enorme kooiventilator, maar die zuigt zo enorm dat er een storm staat. Dat is heel leuk als je primer spuit, maar iets te leuk voor de glanslaag. Dus de laatste laag heb ik gespoten zonder die ventilator aan en dat is ook niks want je stikt bijna. Dus nu heb ik een tweede ventilator in het plafond gemaakt die een stuk minder windkracht ontlokt aan de omgeving en ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.
I’ll keep you guys posted.
pavang schreef:Schitterend!
Wat is dat voor geheim ingredient in dat gele flesje?
Commandant nr4 ken ik wel.
Dit wordt wel wat, nu nog 4 deuren 4 schermen een dak en een kofferdeksel.![]()
Peter.
Je vergeet de keienbak.
Commandant 4 is er voor met de hand poetsen, maar ook een andere soort voor de machine en dat gele flesje is een fijne polijstpasta voor de professional.