7 van de 38
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Het vervoeren van een DS en het vervolg daarop, het is een mooie dame geworden.
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 23 augustus 2010 08:22 PM
  [ # 91 ]

ik heb de man vandaag gesproken, volgens zeggen is het een erg harde auto, met een slechte lak, en hij wacht eigenlijk tot er iemand met en ambulance gek genoeg is om hem daar weg te halen. ik heb gevraagd of de wagen niet los op de ferry te plaatsen is, maar volgens hem was dat geen optie, omdat de weg vanaf de rustplaats dermate slecht is dat het niet wenselijk is om daar met een ds (eventueel omhoog gebracht met een aantal bezemstelen) overheen te rijden, ook hem eventueel door een locale garage laten vervoeren leek hem niet wenselijk, aangezien die niet zorgvuldig genoeg met de wagen zouden omspringen, 

zou het eenvoudig zijn dan zou hij hem zelf meenemen….

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 23 augustus 2010 08:38 PM
  [ # 92 ]

Ik denk dat het goedkoper is om de wagen in een zeecontainer te stoppen en dit gewoon als vracht te laten vervoeren. Maar ik zou nooit ongezien een wagen kopen dus erheen moet je alsnog…

Profiel  
 
reeband
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 28-03-2010

Gepost: 24 augustus 2010 12:35 AM
  [ # 93 ]

ziet er mooi uit maar hoe doe je dat dan ? na het schuren poets je met de hand de glans er weer in ? en daarna met polijstmiddel op de poets machine? , kan lak dat hebben al het zo vers is ?
het lijkt echt super glad te worden namelijk ... als je dat werk er voor over heb zou je je auto haast zelf spuiten in plaats van laten doen….erg verleidelijk Mr. Green

Han S schreef:

Even een update, de motorkap heeft twee lagen primer en vier lagen glanslak. Maar een amateur als ik heeft geen professionele spuitcabine en ik ben geen professionele autospuiter. Het lukt allemaal prima, maar je ontkomt niet aan stofjes in de lak en hier en daar een sinaasappelhuidje. Een zeikerd als ondergetekende neemt daar echter geen genoegen mee en dus is er maar één manier om het helemaal goed te krijgen: schuurpapier korrel 2000 en voorzichtig alles vlakschuren:

Je mooie glimmende motorkap gaat er dan na een paar uurtjes schuren met veel moed, beleid en trouw als volgt uitzien:

Doodzonde zou je zeggen want hij glom als een spiegel, maar daar hebben we de volgende oplossing voor:

En als je dan een half uurtje bezig bent gaat het er als volgt uitzien:

Alle stofjes weg, alle rimpeltjes verdwenen en wederom als een spiegel.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 augustus 2010 12:50 AM
  [ # 94 ]

Het is een heleboel werk, maar als je de tijd hebt is het nog leuk ook. Als je zoals ik een niet professionele spuitcabiene hebt krijg je wat stofjes in de lak en hier en daar wat sinaasappel of zelfs een lopertje. Is geen probleem, je laat de lak minstens 24 uur harden, neemt een klein vlak blokje en schuurpapier korrel 2000. Neem een sproeifles met water en bijf het te schuren deel nat houden en laat het schuurpapier zijn werk doen, niet hard drukken en mooie bewegingen maken net zolang tot het mooi vlak en egaal is. Je moet natuurlijk wel voldoende dikte hebben, dus minstens drie lagen lak.

Als je geen polijstmachine hebt lukt het met de hand ook prima, Commandant 4 en flink lang poetsen en dan poetsen met een fijn poetsmiddel, Farecla G10 is ideaal, kan met de hand en met de machine worden gebruikt.

Spuiten is niet eens nodig, met een fijne roller krijg je het ook wel voor elkaar en als je wilt spuiten moet je wel een flinke afzuiging hebben want anders stik je bijna. En als je gaat spuiten, maak de vloer zeiknat want anders heb je wel heel erg veel stof in de lak. Ontvet de boel ook goed voor je gaat spuiten en gebruik vlak voordat de lak er op gaat een kleefdoekje om al het stof te verwijderen.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 24 augustus 2010 01:10 AM
  [ # 95 ]

Inderdaad kun je met rollen ook zo’n resultaat krijgen. Ik doe het plaatwerk van mijn GS in jaune mimosa op die manier. Kost tijd, maar voor een hobby is dat geen bezwaar. Het resutaat doet straks niet onder voor spuitwerk. Voordeel is minder gedoe met afplakken, nevel, stank in huis etc. Binnenkort zal ik wat foto’s plaatsen in mijn eigen GS draadje.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 augustus 2010 01:19 AM
  [ # 96 ]

Voordeel van rollen is ook nog dat het minder dure lak kost, alles komt op de auto. Bij spuiten verdwijnt een flink deel via de afzuiging.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 24 augustus 2010 11:05 PM
  [ # 97 ]

Dat voordeel valt nog wel tegen, omdat je het in een bakje giet (meestal te veel) verlies je per keer ook wel weer. Dat giet in dan meestal weer in een jampotje met deksel voor het bijwerken van plekjes en ander kwastwerk. Toch is er dus wel meer verlies dan je eigenlijk zou willen. Vandaag moest ik in elk geval weer een blik laten mengen terwijl ik vooraf dacht dat ik meer dan genoeg had.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 augustus 2010 11:54 PM
  [ # 98 ]

2K lak kun je wel in een potje doen, maar na een uur is het hard. Ik weet ongeveer precies hoeveel ik nodig heb voor een spatscherm of voor een portier en ik gooi niets weg.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 25 augustus 2010 12:10 AM
  [ # 99 ]

Ik gebruik Monopol 600, dat is 1K. Geeft een mooi resultaat, werkt makkelijk en is betaalbaar.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 25 augustus 2010 04:11 AM
  [ # 100 ]
Han S schreef:

2K lak kun je wel in een potje doen, maar na een uur is het hard. Ik weet ongeveer precies hoeveel ik nodig heb voor een spatscherm of voor een portier en ik gooi niets weg.


Of je zet wat je over hebt afgesloten in de koelkast, 2K hard niet door als het koud is.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 augustus 2010 10:41 AM
  [ # 101 ]

Dat is een goede tip, in de vriezer en de volgende dag gebruiken.

@ Melchior: is die lak synthetisch? en waar verdun je het mee en waar is het te koop?

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 26 augustus 2010 02:55 AM
  [ # 102 ]
Han S schreef:

Dat is een goede tip, in de vriezer en de volgende dag gebruiken.

@ Melchior: is die lak synthetisch? en waar verdun je het mee en waar is het te koop?

 

Moet het uiteraard geen watergedragen 2 comp zijn, gaat niet goed in je vriezer.
Ik zet het potje gewoon in de koelkast bij een temperatuur van ongeveer 5 graden celsius , blijft dagenlang goed

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2010 12:18 PM
  [ # 103 ]

Het is geen watergedragen lak en als ik overhoud gaat het zeker in de koelkast want die lak is hardstikke duur, geweldige tip.

Overigens is het spuiten van een auto een berenklus. Het spuiten op zich is zo gepiept, maar het voorwerk is zeer tijdrovend, vooral als de boel verre van strak is zoals bij mijn dame. Overal zitten kuilen en builen en dat zie je pas als je nat gaat schuren. Elk dingetje moet je zien te pakken.

Ik heb een paar stukken betonplex van een centimeter of 80 lang en 12 cm breed gemaakt met aan een kant twee handvatten en daar niet ik een stuk van een rol schuurpapier op. Dat schuurpapier koop je bij de Action, kost een drol en dat is geweldig schuurpapier. Het is er in korrel 80, 100 en 150.

Met zo’n stuk ‘gereedschap’ krijg je een portier absoluut loeistrak en als je het zoals ik met een beperkt budget moet doen is dat de oplossing. Een blikje met heel weinig 2K plamuur kost bij de bouwmarkt 8 euro nog wat, twee kilo kost bij de automaterialenhandel 15 euro en je hebt heel wat nodig voor een onstrak exemplaar van een automobiel.

Als je dan denkt dat je klaar bent en je hebt er primer op gespoten en je gaat dat nat schuren met korrel 400, zie je met het juiste licht nog hier en daar een klein kuiltje of bultje. Dat vul je met sneldrogende Motip 1K plamuur dat na een half uur hard is, nog ff schuren, drogen, ontvetten, dan de vloer goed nat gooien, de afzuiging starten, een kleefdoekje over je portier of spatscherm halen en het feest kan beginnen.

Dan spuit je de eerste laklaag er op en verdomd, daar zit nog een rimpeltje. Dus na een paar uur ook daar even wat Motip plamuur overheen en de tweede laklaag kan er op. Een dag later even licht schuren met korrel 600 en de derde laag gaat er op en dat is meestal wel ruim voldoende. Bij mijn Jaguar heb ik er wel vier of vijf lagen op gespoten want ik had verf genoeg daarvoor.

Dan laat ik de boel drogen, ik heb een electrische douchekachel aan twee kettingen hangen op een meter boven het ‘werkstuk’ en die gaat als alle verfstof is weggezogen aan en de deur van de vrij kleine ruimte gaat dicht. Na een uur ga ik kijken, het is er dan bloedheet, graad of 40 en de lak is mooi uitgevloeid en handdroog. Dan gaat de kachel van 2 kw uit en de deur blijft open om het vocht te laten ontsnappen van de natte vloer.

Na een paar uur gaat het werkstuk uit de ‘spuitcabine’ en aan de auto, waar ik het een week laat zitten. Dan haal ik het er af en ga ik schuren met korrel 2000 en polijsten. En zo hoop ik dat het een erg mooie DS wordt met Pallas lijsten, ook rond de koplampen, de sierlijsten ga ik overigens vastlijmen ivm roestproblemen.

Het komt helemaal goed, maar het kost wel wat tijd. Zou de dame helemaal strak zijn geweest dan was ik al lang klaar. Maar zeg nou eens eerlijk, een dame met een paar mooie bulten heeft ook wel wat.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 augustus 2010 12:45 PM
  [ # 104 ]

Han, even voor mijn beeld: je hebt het plaatwerk toch wel eerst op de auto gehangen en in de basis afgehangen en strakgemaakt voor je de delen afzonderlijk bent gaan “100%” strakmaken en spuiten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 26 augustus 2010 12:55 PM
  [ # 105 ]

Klopt waterman, altijd eerst de boel op de auto goed hangen. Bij de DS kun je zo veel stellen dat het meestal helemaal goed hangt. Je ziet veel DS en ID dames waar geen reet van klopt, het kan helemaal strak en gelijkmatig afgehangen worden en dat is niet eens veel werk.

Profiel  
 
 
7 van de 38
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook