2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
karakter of gewoon pech?
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 11 augustus 2010 01:42 PM
  [ # 16 ]

Ja, het moet iid kunnen alleen is via electronica natuurlijk de mooitste oplossing anders krijg je zo’n houtje touwtje constructie met tig relais en kabels, ziet er natuurlijk niet uit en ook storingsgevoelig.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 11 augustus 2010 02:03 PM
  [ # 17 ]
La Léo schreef:

Neen, de 2400 heeft een dubbel relais (2 stekker-aansluitingen) voor de injectie. Zit achter de linker koplamp, soms van metaal, soms van zwart kunststof.

hé gelukkig,

Ik zat al te zoeken met Michiel naar die blauwe. Deze twee zijn neem ik aan op dezelfde manier gevoelig voor storingen..Ik zal er eens een reserve setje van aanschaffen. zijn die dingen nog via de gewone autohandel te verkrijgen?

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 augustus 2010 02:44 PM
  [ # 18 ]

Dit verhaal is identiek aan wat ik heb meegemaakt: met de kinderen naar de sporthal en als je weer naar huis wilt, starten ho maar. Toen heeft de wegenwacht me gelukkig kunnen helpen met startgas wat blijkbaar net voldoende was. Maar thuis weer het zelfde verhaal. Ik heb me toen suf gezocht naar de oorzaak en alle hier ook genoemde punten nagelopen: benzinepomp, blauwe injectierelais, etc. Uiteindelijk bleek het een slecht contactmakende stekkerverbinding te zijn van een draad die loopt vanaf de benzinepomp naar (ik dacht) het injectierelais. Deze stekkerverbinding ZIT ONDER HET TAPIJT VOOR DE PASSAGIERSSTOEL. ik zou hier dus ook maar eens naar kijken. Grote kans dat je het toch moet zoeken in contacten en niet in defecten van het injectierelais of pomp.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 augustus 2010 02:45 PM
  [ # 19 ]

Ik kan helaas uit ervaring op de A12 melden: een benzinepomp van een IE kan zeker de geest geven…

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 11 augustus 2010 02:47 PM
  [ # 20 ]

zeg ik dan dat ze niet kapot kunnen?? Ik geef slechts een kansvolgorde. Die pomp is simpel te testen. Het zou echter zonde zijn om op de gok maar wat te gaan vervangen.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 augustus 2010 02:56 PM
  [ # 21 ]

Freek: doelde meer op Ree’s opmerking

Ree schreef:

Een benzinepomp op reserve lijkt me een beetje overdreven, die gaan zelden stuk.

Die kán je icm jouw opmerking opvatten als “let maar niet op de pomp”. Bij mij ging de pomp trouwens niet in ene helemaal dood, maar ging deze een zeer onregelmatige druk leveren. Daar wordt een 2400ie in ieder geval niet gezelliger van Wink

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 11 augustus 2010 07:08 PM
  [ # 22 ]

Ik heb nog geen tijd gehad verder te zoeken naar de oorzaak van de storing. Een ander injectierelais komt er sowieso maar wel voor in het handschoenenkastje..

De tip van de stekkerverbinding onder vloerbedekking is nieuw voor me en lijkt me zeer waardevol, ga ik zeker naar kijken.
Brandstofpompen zijn slijtage onderdelen. Als de mijne 25 jaar oud is kan het ding best een keer de geest geven. Het lijkt me wel een fijn idee om een nieuwe te hebben en de oude te bewaren.

@Mark! Mocht het zo zijn dat het injectierelais de dader is, ben je welkom voor mijn oude!
Ik zat al te hopen op een soortgelijke opmerking, iemand met kennis van zaken moet zo’n ding toch na kunnen maken cq verbeteren…

Weet iemand toevallig ook waarvoor het zwarte relais (naast de blauwe) is?

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 11 augustus 2010 07:23 PM
  [ # 23 ]

Ik heb zojuist een (nieuw) injectierelais gevonden op het internet van het merk Hella. Zelfde grafiek als La Leo; kopen of niet?? Als ‘ie nieuw is, why not? Voor de prijs (35 pond) kan ik het niet laten.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 11 augustus 2010 08:01 PM
  [ # 24 ]

Voor die prijs kan je geen tweedehands vinden…

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 11 augustus 2010 09:24 PM
  [ # 25 ]

als ie werkt, laat ‘t maar weten hier, met specifieke info !
vast meer geïnteresseerden !!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 14 augustus 2010 09:33 PM
  [ # 26 ]

Update:

mijn nieuwe injectie relais geplaatst, maar zonder resultaat.
Vervolgens conform de Haynes de ecu losgekoppeld (achter het handschoenenkastje) en gestart:
de benzinepomp is niet te horen.
Ook de luchtbuis van de luchtmeter gelost en handmatig de ‘sensor flap’ bewogen. Je zou nu de pomp moeten horen maar noppes. Haynes zegt nu: de sensor switch contact be be faulty, maar het lijkt mij logischer dat de benzinepomp het gewoon niet doet vooralsnog.
Ben ook op zoek gegaan naar stekkerverbindingen onder de passagierstoel, deze gevonden maar ziet er vooralsnog goed uit.(nog niet doorgemeten)
Verder kom ik vandaag niet, maar de zoektocht wordt voortgezet.
De benzinepomp is bij het rechter achterwiel….heb zo snel nog niet gevonden waar dat kreng zit…

Profiel  
 
Gepost: 14 augustus 2010 09:37 PM
  [ # 27 ]

Testen van de pomp, zou ik zeggen.
Opkrikken onder de draagbalk van het achterste subframe, kriksteunen plaatsen onder de achterste kriksteunen en dan met een losse accu de + en - pool van de benzinepomp verbinden. Als ‘ie dan nog steeds geen sjoege geeft, is dat de oorzaak.

Als ‘ie wel zoemt, kan hij nog steeds de oorzaak vormen, want de opbrengst kan te weinig zijn.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 augustus 2010 06:39 PM
  [ # 28 ]

updatetje..

Dank je wel La Leo, advies en nog wel in het weekend!

Gisterenavond nog even onder de cx gelegen.

De eerder genoemde draad die onder de passagierstoel loopt is dus de plus draad van de pomp.
Als ik op deze draad 12 volt geef met een starthulpaccu, loopt de pomp gewoon.
(Aardedraad lijkt OK maar heb eerlijkheidshalve deze nog niet gelost ivm dikke laag bodembeschermer.)

De pomp voert zo te zien ook een redelijke hoeveelheid druk op bij de injectierail.
Genoemde draad is bij het schutbord los te koppelen en geeft 0,6 volt spanning met contact aan.
Dat vind ik wel vreemd, ik zou 12 volt verwachten met het contact aan?
Ik heb gezocht iets van beschadiging in deze draad, die onder het luchtfilterhuis naar het relais loopt. Gelukkig heb ik verder geen beknelde/beschadigde bedrading gevonden.
Volgende actie is in de draadbundel kijken/zoeken en de draad controleren. Of kan ik ook op het relais zoeken of ik ergens 0,6 volt krijg?
Als het wel normaal zou zijn dan moet die Jetronic de boosdoener zijn naar ik aanneem.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 16 augustus 2010 06:48 PM
  [ # 29 ]
puffel schreef:

Dat vind ik wel vreemd, ik zou 12 volt verwachten met het contact aan?

Het injectierelais zet volgens mij een paar seconden stroom op de pomp nadat het contact voor het eerst aangaat, en daarna pas weer als de BDP sensor actief is. Volgens mij klopt het dat er bij stilstaande motor geen spanning op de draad staat, maar ik kan het fout hebben…

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 augustus 2010 10:51 PM
  [ # 30 ]

Dat klinkt niet onlogisch Ree. Tijdens het testen was de ECU nog ontkoppeld; met modernere
ECU’s in gedachten leek het mij in eerste instantie onlogisch maar hoe meer ik er over nadenk, hoe logischer het me overkomt. Enfin, eenvoudig te testen als iemand anders even het contact aanzet als ik met de multimeter klaar sta.
Als ik tijd heb later deze week gaan we verder zoeken. Zolang moet ze dan maar met de wielen van de grond blijven.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook