zoals bij een aantal onderhand wel bekend, heb ik nogal wat problemen gehad met mijn dx 4/5 motor.
dat is nu opgelost,, maar toen wij vorige week bij onze Ds specialist waren om daar het blok in onderdelen weer op te halen stond daar een tot de grond toe afgebrand chassis van een DS pallas, voormalig was deze zwart metallic, met een rood lederen interieur.
nu wil het toeval dat Sibren, mijn vriend, zijn Ds D super 5 wil restaureren, dit is voor 12 jaar al eens gedaan, maar de tand des tijds heeft ook hier toe geslagen waardoor de wagen aan een gronige restauratie toe is.
na enig overleg, heeft Sibren besloten het Chassis van eerder genoemde Ds te kopen, zodat hij een verroest maar totaal gaaf exemplaar van een DS als bassis kan gebruiken,
een paar longerons zijn duurder dan het nieuwe chassis en aan dit chassis hoeft hij (wij) niets te lassen.
het ziet er nu nog uit als een “bult old iezer” (berg oud ijzer) maar we hoppen hem weer in ere te herstellen, en ik heb Sibren dan ook gezegd dat hij zijn, en mijn ervaringen met deze Ds op het forum moet gaan delen.
mocht hij zelf hier voor geen tijd hebben, zal ik trachten in dit topic een en ander bij te houden middels foo’en dergelijke..
Rick,


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Als een chassis is uitgebrand moet je er rekening mee houden dat het staal door de hitte ernstig verzwakt is. Door de grote hitte en het afkoelen kan staal weer veranderen in ijzer dat veel makkelijker buigt en veel zachter is dan staal.
Gr. Rik
Yep, it’s me.















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Als de fik goed is geweest zal het chassis ook totaal krom en vervormd zijn.. ik zou het toch wel heel goed (laten) onderzoeken voor ik er aan begon…


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm, ik vind dit toch best een eng idee… Is het bekend waarmee er is geblust?














































Totaal aantal Berichten: 43464
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit is niet alleen een eng idee, het is ook gewoon een gevaarlijk idee. De eigenschappen van staal veranderen namelijk al bij een verhitting die ver onder het punt ligt waarbij het spul gaat gloeien. De sterkte neemt dan enorm af en de zaak zal absoluut vervormen en zwakker worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
op marktplaats staat op dit moment dan een interessanter chassis van rond de duizend euri en er staat ook nog steeds een advertentie van een pallas die al een hele tijd op de brug staat en daar nu vanaf moet.
Ik heb idd tijdens mijn studie en als bwk bij de klm iets te veel destructief materiaalonderzoek gezien en gedaan om het gelijk van mijn voorgangers te onderschrijven, niet doen dus.





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan! Staal verliest een groot deel van zijn sterkte bij ongeveer 600C.
Dat is de reden waarom daken met stalen spanten bij brand plotseling als een pudding in elkaar zakken.
Staal dat veredeld is door bv koude vervorming zal dan deze eigenschappen bij verhitting verliezen.
Van deze eigenschap wordt ook vaak een positief gebruik gemaakt. Koper kan door verhitting weer zijn oorspronkelijke zachtheid terugkrijgen waardoor we een koperen afdichtingsring weer kunnen hergebruiken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jullie hebben zeker gelijk, in principe praat je over uitgloeien van materiaal (ik ben pijplasser van beroep dus een beetje bekent met de materie)
echter is de onderkant van de wagen niet aangetast door de brand, die zit nog in zijn originele coating.
de brand is hoogst waarschijnlijk bij de radio begonnen, zou de Ds een stalen dak gehad hebben, was er ongetwijfeld geen redding meer geweest zijn voor deze dame,
maar omdat het dak er vrij snel affikt, heb je minder last van de warmte in de auto. het is geen oven geweest.
de auto is ter hoogte van het motor schutbord vanaf de helft omhoog weg gebrand, de a, b, en c stijl zijn kaal gebrand alsmede de hoedenplank, en verder alle bekleding tot op de bodem, de lak op de boden aan de binnen en buitenkant is nog intact, al is die binnen kant wel flink verroet.
de motor ruimte is nagenoeg niet aangetast, het schutbord is wel heet geweest, maar niet zo heet dat de bekleding hiervan in de brand is gevlogen.
ook de koffer ruimte is nog in goede staat.
m.a.w. het chassis heeft niet veel te lijden gehad van de brand,
er zal nog wel het een en ander op de foto gezet worden, dan kunnen jullie je oordeel er over vellen..


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Maar, waarmee heeft men geblust?
waarschijnlijk met water, want er zijn geen sporen van poeder of iets dergelijks, als er al geblust is…
CO2 laat geen sporen na en het nu verboden maar geweldige blusmiddel halon ook niet.
Als het metaal is aangetast/ veranderd door de hitte moet je koolstof uitscheiding zien welke als poeder op het staal zit.
Ik ben benieuwd naar foto’s.
Mvg Patrick























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb de koets gezien, brand is hoofdzakelijk in het motorcompatiment en schutbord geweest en heeft geen grote schade aangericht.
Valt in mijn ogen nog prima te redde al is het een erg grote klus.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
citro-power schreef:Ik heb de koets gezien, brand is hoofdzakelijk in het motorcompatiment en schutbord geweest en heeft geen grote schade aangericht.
hier hangt wel je voortrein aan….
Als er binnen de club een richtbank beschikbaar is kan een controle nooit kwaad, weet je zeker wat je hebt.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
camemBert schreef:citro-power schreef:Ik heb de koets gezien, brand is hoofdzakelijk in het motorcompatiment en schutbord geweest en heeft geen grote schade aangericht.
hier hangt wel je voortrein aan….
Als er binnen de club een richtbank beschikbaar is kan een controle nooit kwaad, weet je zeker wat je hebt.
Klopt maar zover ik het gezien heb is het geen heftige brand geweest met extreme hitte.
Sibren heeft besloten om het dak met A, B, C stijl van zijn oude Ds te lichten, en deze zullen we dan op het verbrande chassis terug plaatsen.
dit mede omdat hij als laatste zijn huidige Ds van een nieuw dak heeft voorzien, en het is eenvoudiger om het hele dak te vervangen, dan het verbrande dak van alle nieuwe strippen voor de rubbers en zo te voorzien..
zodra ik tijd heb, zal ik foto’s maken en plaaten van de uitgebrande situatie..