@daan, je kan een kenteken van een niet bestaande Ds gewoon naar de RDW sturen o.v.v. gesloopt in eigen beheer.
het chassis nummer mag je zelf inslaan, “onder toezicht van de douane” meestal zijn ze er niet bij, zeker niet als je naar ze toe rijd.
het is dus geen “omkatten”
een jaar of wat geleden heb ik een eend voorzien van een nieuw chassis (donor) dit chassis kwam uit duitsland en had een bijbehorend nummer, het originele nummer had ik ook nog, maar stond uiteraard niet meer in het nieuwe chassis, ik heb de douane gebeld, verteld water gebeurt was,
te weten herbouw van een 2cv met duits chassis, vervolgens naar de douane in Groningen gereden, daar de auto even laten zien,
de beambte heeft een document op gesteld, in dezelfde tijd ben ik naar een garage gereden, met slagcijfers het oude nummer in een plaatje geslagen, dit over het oude nummer heen gelast, terug naar de douane, deze had inmiddels de papieren klaar, heeft een en ander gecontroleerd, stempeltje erop, klaar.
papiertje zit bij de auto papieren, en heb er nooit problemen mee gehad.
de RDW is een wegverkeersinstantie en kijkt niet naar chassisnummers, enkel bij en voor het keuren van desbetreffende auto, is het leesbaar, zit hij waar hij hoort..
voor het nieuw inslaan van een nummer moet je naar de Douane..
@zweefteef,
Ik heb hem niet omgebouwd, maar gekocht als id20 (zonder papieren in frankrijk)
en opgebouwd, met onderdelen van een ds20, (met papieren), hij rijd dus nu als ds20 rond…
ik hecht niet zoveel waarde aan type en uitvoering, een pallas rijd niet beter dan een id…hooguit stiller..het gaat mij om het rijden,
sterker nog, er is helemaal niks origineel aan mijn id/ds, het interieur is niet in een originele kleur, (oker leer)
aubergine was er ook niet in 69, en een 2300 hoort er ook niet in.
maar, hij rijd als een nieuwe, en ziet er ook zo uit.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
sloopkogel schreef:het chassis nummer mag je zelf inslaan, “onder toezicht van de douane” ...
Waar staat dat?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43464
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sloopkogel schreef:
het chassis nummer mag je zelf inslaan, “onder toezicht van de douane” meestal zijn ze er niet bij, zeker niet als je naar ze toe rijd.
Dat is absoluut niet waar. Je mag vanaf 1999 NOOIT meer zelf een nummer inslaan!
Dit zegt de RDW:
Sinds 1 juli 1999 is de RDW de enige instantie die het voertuigidentificatienummer (VIN) of chassisnummer in voertuigen mag slaan
Hier de volledige tekst, voor een ieder die nog steeds denkt dat we in 1985 leven:
Inslaan van voertuigidentificatienummer (VIN)
Als een identificatienummer op het voertuig (onderdeel) ontbreekt, is veranderd of door bijvoorbeeld roest niet meer leesbaar is, moet de RDW een nieuw (of oud) voertuigidentificatienummer (VIN) in het voertuig (her)inslaan.
Het VIN moet worden ingeslagen als het:
door roest geheel of gedeeltelijk onleesbaar is
door schade geheel of gedeeltelijk onleesbaar is
is veranderd of verwijderd
niet is ingeslagen.De RDW is de enige instantie die het VIN in voertuigen mag slaan. Voor het inslaan van het VIN maakt u een afspraak met een RDW Keuringsstation.
Voordat het VIN wordt ingeslagen vindt altijd een identiteitsonderzoek plaats. De RDW kan de inslag weigeren als zij de identiteit van het voertuig niet kan vaststellen. In dit geval geeft de RDW geen kentekenbewijs af. De RDW adviseert dan ook dringend om een vooronderzoek aan te vragen als u het gedeelte van de chassis, het frame of de carrosserie waar het VIN is ingeslagen gaat bewerken of verwijderen. Dit doet u op het moment dat het voertuig nog ongewijzigd is. Hiermee kunt u voorkomen dat er na reparatie of aanpassen van het voertuig een verschil van mening ontstaat over het vaststellen van de identiteit van het voertuig.
Samengesteld voertuig en VIN
De identiteit van een voertuig kan bijvoorbeeld gewijzigd zijn doordat bij een samengesteld voertuig (te veel) onderdelen van een ander voertuig zijn gebruikt. Er vindt dan alleen (her)inslag van het VIN plaats als de RDW de identiteit van het voertuig(onderdeel) aan de hand van documenten kan vaststellen.Een door de RDW ingeslagen VIN is herkenbaar aan de RDW sluittekens en het speciale lettertype. Het VIN wordt altijd ingeslagen op een andere plaats dan gebruikelijk bij het betreffende voertuig. Het eventueel nog aanwezige (deel van het) oorspronkelijke VIN wordt leesbaar doorgehaald. De afwijkende plaats van het VIN vermeldt de RDW op het kentekenbewijs.
Aan de inslag van het identificatienummer en het daaraan voorafgaande onderzoek zijn kosten verbonden.
Toelatingseisen
Als de RDW een nieuwe identiteit toekent, moet zij het voertuig voorzien van een nieuw VIN en altijd opnieuw toelaten. In dat geval moet u aantonen dat het aan de huidige toelatingseisen voldoet. Hiervoor moet u (E)EG goedkeuringscertificaten overhandigen of moet u het voertuig (opnieuw) laten keuren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
kleine toevoeging
Ree schreef:sloopkogel schreef:het chassis nummer mag je zelf inslaan, “onder toezicht van de douane” ...
Waar staat dat?
dat weet ik niet, maar het is mij verteld, en ik heb het uit gevoerd,
en ik begrijp dat de regels ten aanzien van de rdw verandert zijn, prima, het zij zo,blijft het wel vreemd dat het mij 100% gelukt is volgens eerder genoemde manier…en dat meer dan eens.
Taal Douane voertuigidentificatienummer (VIN), zie de ze link,
http://www.douane.nl/bibliotheek/handboeken/vgem/hvgem_10-05-00-04.html
RDW omschrijft het als,
De RDW kan de inslag weigeren als zij de identiteit van het voertuig niet kan vaststellen.
zie deze link,
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/bouwen/inslaanidentificatienummers.htm
Waterman gaf duidelijk aan dat alleen RDW dit mag doen, het kan dus zijn ondertoezicht van de Douane
@sloopkogel als ik dit allemaal zo lees,gaat het niet zo 1,2,3 lukken.
Is het niet makelijker om de pallas op te knappen met de onderdelen van de de D-SUPER,je hecht toch niet zoveel waarde aan orginaliteit.
Volgens mij is dat veel simpeler,in ieder geval heb je geen problemen met chassisnummers e.d.
dat is wat we doen, toch?























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zullen we het weer eens hebben over de uitgebrande koets en de restauratie daarvan i.p.v. het kenteken?
Een ieder heeft daar toch zijn eigen mening over en het blijft dan een eindeloze discussie.
sloopkogel schreef:de uitgebrande pallas word herbouwd met de onderdelen van de dsuper,
en word dus ook weer een d super, aangezien we alleen het chassis hebben, er is totaal niet meer aan te ontdekken van een pallas uitvoering…
Als afsluiting voor mij,toen ik bovenstaande had gelezen kon ik er niet uit opmaken welk chassis er een tweede leven ging krijgen.
Nu snap ik hem,als het goed is blijft de pallas gehandhaafd incl.chassis nummer en papieren,maar is het cosmetisch een D-SUPER.
Nou weer terug naar het topic onderwerp,wanneer gaan we wat foto’s zien?
asap, ik moet eerst naar de scghuur waar hij staat… en ik heb het vreselijk druk..