1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
DSpeciale in gebruik nemen als dagelijkse auto
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 31 augustus 2010 01:16 AM

Nieuw op dit prachtige forum dus ik stel me even voor. Bijna 50 en dan je droom kunnen waarmaken, wie wil dat nu niet? Op mijn 16e voor het eerst gereden met een DS. Een band van een gehuurde aanhanger klapte ergens op een route national, de 2e al. De garagist kwam van ver aanzweven met een DS, majestueus! Het wiel moest mee om er een nieuwe band om te zetten en ik mocht mee. Met 130 over de RN zweven, wat een verschil met onze Ford Granada, toch ook geen slechte wagen. Van toen af wilde ik een DS.
Op mijn 18e rijbewijs gehaald en sparen voor een DS. De fraaie Pallas die in de buurt stond was het helemaal en dat voor f 1000,-. Gelukkig kwam onze buurman sceptisch mee en die stak op diverse plekken dwars door de bodem. Dat heb je altijd met een goedkope DS! Doorgespaard en een Peugeot 204 gekocht.Na 3 jaar was die echt op en opnieuw naar een DS gekeken. Helaas, een goede was nog te duur. Het werd een Citroen GS (zeer goed) en later een Citroen GSA X3 (veel problemen). Uit financiële nood even geen auto en toen een DAF 33, goedkoper kon bijna niet. Ook een innovatieve auto die wonderbaarlijk lekker reed voor iemand van 1.97m en vrijwel gratis in onderhoud was. Daarna nog een DAF 30 (zeldzaam, hebben we na 20 jaar nog steeds), Volvo Amazone, T3 2.0l camper, T3 Multivan camper en ja ja Toyota Picnic met 6 verstelbare stoelen, ook apart. Niks op aan te merken maar het blijft kriebelen.
Het vele zoeken begint en in de buurt blijkt een DSpeciale te koop te staan, 1973 met slechts 51.000km! Meteen gaan kijken, grotendeels originele lak, interieur en motorruimte als nieuw, onderkant deuren slecht en beetje opgeknapt. Voor de gevraagde 6900,-E niet eens een proefritje gemaakt, ik geloofde de km-stand niet en wilde liever een ander type.
Een jaar met veel internet research en diverse proefritjes bij particulieren en partnergarages volgen. Veel ellende gezien onder mooie lak en veel DSén die als versleten auto rijden. DSclub leden raden me aan te focussen op een goede basis, de rest komt later wel. Hoe simpeler hoe minder kapot kan gaan. Toch maar eens een proefritje gemaakt met die ivoire bovery (ivoorwitte) DS in de buurt die na een jaar tot mijn verbazing nog steeds te koop staat en wat blijkt, rijdt echt als nieuw! Zou het dan toch waar zijn dat dat wat je ooit in een schuur in Frankrijk hoopt tegen te komen om de hoek te koop staat? Het verhaal is dat een directeur van een Citroen garage in Belgie, vlakbij Maastricht, de auto met 18.000 km op de teller heeft weg gezet voor zijn pensioen. Dat heeft hij helaas niet mogen meemaken. Zijn zoons wilden de wagen toch rijklaar maken maar kwamen er niet aan toe. Na 24 jaar stil staan onder een doek in de hoek van de garage werd hij ontdekt en na veel gesmeek uiteindelijk verkocht in juni 1999 en naar Maastricht ingevoerd. Er is toen voor f 10.000,- aan opgeknapt in de eerste twee jaar, daarna waren er nauwelijks kosten volgens de nota’s. Er is sinds 1999 een dikke 32.000 km mee gereden, behalve als er zout lag. Volgens de 2 garages die hem in onderhoud hadden was de auto echt nieuw met 18.000 km op de teller, maar of dat echt de stand was weet je natuurlijk nooit. Altijd zijn beurtjes gehad en niet te zuinig in onderhoud. Een bevriende monteur die een DS 2.3ie Pallas gerestaureerd had keurde hem goed (gelukkig, hier kun je overal bij) en dus een bod gedaan. Voor 4000,-E mocht ik hem hebben, met verse APK en vrijwel nieuwe banden, deal!
Inmiddels zijn we sinds eind juli 2000 km verder, genieten! Verbruik is bij 130 km/u 1:11, netjes. De zit is heerlijk en ondersteunt me beter dan moderne auto’s. Vering is uiteraard onovertroffen. Alleen het geluid valt tegen boven 120 km/u, windgeruis en motorlawaai. De nu ingebouwde jaren 80 radio-cassettespeler verhult dat maar deels.
Helaas heeft hij ons recent in de steek gelaten door iets wat ik bij aankoop had willen voorkomen, de onsteking. Ik wilde al een 123-onsteking, zie discussie over hoge temperatuur en 123 elders, maar dat werd even afgeraden door de DS-garage. Ga lekker op vakantie, alles is in orde. Dag voor de vakantie slaat hij af, notabene aan eind van de autobaan, niet bevorderlijk om echtgenote de DS te leren liefhebben. Wilde absoluut niet starten, op de startmotor net een paar meter verder veilig heenkomen gezocht. Hij startte weer en reed weer goed. Garage dacht aan vuile benzine, laatste twee jaar bijna niet gereden. Benzinefiltertje bij benzinepomp geplaatst en testritje, nog steeds goed. Volgende dag alles inpakken en starten, nada niets! Geen tijd om na te kijken, weer met de Toyota naar La douce France, merde!
Bij terugkomst met de monteur alles nagekeken, bleek de condensator te zijn bij de ontsteking, notabene in mei nog vervangen (kan daar te hoge spanning opkomen?). Rijdt nu weer als een zonnetje. Er komt deze week dus toch 123 in met nieuwe bobine, bougies, bougiehulzen, kabels. Over 2 weken willen we een weekje naar Zwitserland, dan moet hij 99% betrouwbaar zijn.
Op het lijstje staat verder: LPG, deuren opknappen en auto overspuiten, tectyleren, intervalschakelaar, cruise control en geluidsisolatie. Volgend jaar stoffen interieur en open dak, als er weer centjes zijn.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 31 augustus 2010 10:22 AM
  [ # 1 ]

Mooi verhaal, succes met de DS.

123 is probleemloos, in ieder geval bij mij de 80.000 km die ik inmiddels in m’n lease DS heb afgelegd.

En foto’s van de auto zijn altijd welkom op het forum.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 augustus 2010 01:31 PM
  [ # 2 ]

Neem paar liter LHM mee voor onderweg, kijk even of het rubber in de voorruitlijst goed afdicht (zie topic van pavang), en controleer de band die op het reservewiel ligt.

Let bij sluiten van de motorkap er goed op dat de vanghaak ‘pakt’ en de kap links en rechts vergrendelt.

Goede reis!

knuffel

Profiel  
 
FritsHoff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-2010

- ID/DS Pallas 2.1 EFI
Gepost: 31 augustus 2010 10:47 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de snelle reacties en tips!

Ben nu op zoek naar LPG inbouw, uiteraard de tips hier al gelezen, oa over het mengstuk onder de carburateur.

Huub in ‘t Zand wees me op risico van inbouw door een plaatselijke gasboer: die maken de vulpijp soms vast aan je spatbord, kun je je achterwiel niet vernieuwen.

Hij raadde Gebr. van Orsouw in Eindhoven aan die al diverse DSén gedaan hebben en zelfs de eerdere klanten een verbeterd mengstuk gratis hadden geleverd toen dit uitkwam. Prijs is ook OK, 975,-E incl BTW en keuring RDW die ze zelf mogen uitvoeren. Je bent dan in een dag helemaal klaar. Zij gebruiken een 80l tank en het goede mengstuk. Ook nog even geïnformeerd naar andere tanks, bv een ringtank in de diepte van de kofferbak. Dat schijnt niet handig te zijn, 20l minder inhoud en juist achterdoor in de kofferbak heb je ruimte die je niet veel gebruikt. Ook kunststof tanks (lichter) worden niet gebruikt, behalve bij campers om op te koken.

Heb ook nog even gekeken naar rijden op aardgas.
Idee kwam van BS-autotune waar een 2.3 i.e.een G3 installatie kreeg. Ziet er professioneel maar ook ingewikkeld uit. De oude en onbetrouwbare injectie en ontsteking vervalt dan. http://www.bs-autotune.nl/content/view/51/59/
Hier zie je meer details en wordt vermeld dat het ook om te bouwen is naar aardgas http://www.bs-autotune.nl/content/view/57/66/
Kost wel 2500,-E, dus 1500,-E meer dan standaard LPG (trek je hier de 123-ontsteking van af dan is het verschil 1200,-E). Rij je veel dan verdien je het waarschijnlijk wel terug in zuiniger rijden en meer vermogen.

AMT heeft diverse artikelen over rijden op aardgas. Hier vergelijken ze het met benzine en diesel http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Diesel-of-aardgas-of-diesel-n-aardgas2.htm. Daaruit blijkt dat het iets milieuvriendelijker is als diesel. Jammer dat de vergelijking met LPG niet gemaakt wordt. Ik ga voor LPG, milieuvriendelijker dan benzine, goedkoper, overal voorhanden, relatief goedkoop in te bouwen en eenvoudig qua techniek.

Beetje Googlen op oldtimer en aardgas en je komt uit bij Onixx http://www.onixx.nl/foto-album/8/projecten-cng-rijden-op-aardgas.html. Net met eigenaar Hans Vooijs gesproken. Ze doen veel onderzoek en tunen auto’s. De R4 op aardgas rijdt als demo voor de zaak. Met subsidie van de Provincie is deze auto omgebouwd op aardgas, CNG. Heel anders dan LPG, aardgas blijft gasvormig ondanks de enorme druk in de tanks. Er is dus geen verdamper nodig maar een drukregelaar. En net als bij een G3 LPG installatie krijgt elke cylinder een eigen injector, aangestuurd door een kleine computer. Compressie in moderne auto’s met aardgas is erg hoog, bv in Zafira of VW Touran. Dat verbetert het rendement maar het hoeft niet. Bij de R4 is later een andere motor ingebouwd met hogere compressie maar de 1e motor deed het ook goed. Keuring is nog het grootste probleem, er zijn geen keuringseisen voor oldtimers. Er zijn maar 2 mensen bij de RDW die hierover mogen beslissen dus je moet naar Nieuwegein. En hij moest 4x terug omdat de eisen zo hoog mogelijk waren om ieder risico te vermijden. Kortom, het is nog wat vroeg voor aardgas bij een oldtimer.

Hans Vooijs van Onixx raadde aan om wel een te tunen 123-onsteking te nemen. Incl. inbouwen en tunen kost dat 500,-E. LPG heeft normaal een vermogensverlies van 10%, met deze ontsteking is dat 0%. Op benzine neemt het vermogen zelfs met 5 a 10% toe. Bij omschakelen wordt de curve aangepast aan LPG of benzine. Er is geen externe mini computer nodig, het tunen gebeurt in de 123-ontsteking zelf. Zij werken hiervoor samen met 123 aan de ontwikkeling.

Iemand hiermee ervaring?
Is dit de 123-ontsteking die elders genoemd werd met speciale curve voor LPG?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 september 2010 09:26 AM
  [ # 4 ]

Welkom.

Welke garage raadt 123-ontsteking af? (Antwoord mag ook per PB). In die garage zou ik in het vervolg minder vertrouwen hebben.
LPG? Gewoon naar Van Orsouw gaan, is goed, hun service ook.

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 september 2010 10:25 AM
  [ # 5 ]
DriverD schreef:

LPG? Gewoon naar Van Orsouw gaan, is goed, hun service ook.

Eens, mijn wagen is daar ook geweest.
Ze monteren na overleg met Sanders op de juiste wijze, zodat onderhoud (kleppen stellen, voorspatbord verwijderen) mogelijk blijft zonder extra werk.
Concurrerende prijzen, haal-breng service vanaf NS-Eindhoven.

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 september 2010 10:44 AM
  [ # 6 ]

Klein tipje: het is Dspecial Wink geen specialE Wink

Vor Orsouw heeft voor mij veel auto’s van lpg voorzien. Op wat details na een goede firma.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 01 september 2010 11:15 AM
  [ # 7 ]

Bij mijn dame hadden ze de verdamper aan het rechtervoorscherm vast gelast.
Ook heel praktisch. cheese

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 september 2010 11:17 AM
  [ # 8 ]

Zoals ik al schreef “op enkele details na” haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 01 september 2010 11:20 AM
  [ # 9 ]
DriverD schreef:

Welkom.

Welke garage raadt 123-ontsteking af? (Antwoord mag ook per PB). In die garage zou ik in het vervolg minder vertrouwen hebben.

Mijn garage raadde het onlangs (eind vorig jaar) ook af. Scheen problemen te hebben zei ie. Heb er nu een goedkopere erin van 190 euro. Doet het ook prima trouwens.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 01 september 2010 11:22 AM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Zoals ik al schreef “op enkele details na” haha

Ik weet niet of dat ook Van Orsouw was hoor. Toen ik haar kocht vier jaar geleden zat ie er al goed aan vast.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 september 2010 12:14 PM
  [ # 11 ]
DS-Frank schreef:
DriverD schreef:

Welkom.

Welke garage raadt 123-ontsteking af? (Antwoord mag ook per PB). In die garage zou ik in het vervolg minder vertrouwen hebben.

Mijn garage raadde het onlangs (eind vorig jaar) ook af. Scheen problemen te hebben zei ie. Heb er nu een goedkopere erin van 190 euro. Doet het ook prima trouwens.

Waarschijnlijk een “klok-en-klepel”-verhaal. In de DS ken ik de 123-ontsteking als betrouwbaar. Dat kan ik overigens van weinig “DS-garages” zeggen….

Citroen!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 01 september 2010 02:37 PM
  [ # 12 ]

Van Orsouw is inderdaad goed. Goed met ze afspreken dat ze de koelwaterslangen niet over het kleppendeksel heen laten lopen. Daar heb je alleen maar last van bij het stellen van de kleppen. De vulnippel kun je uit het zicht laten monteren op de schelp naast je benzindop of anders achter de nummerplaat achter, die dan scharnierend wordt gemaakt.

Op de schelp kun je het makkelijkst bij de nippel, tenminste als je links van de pomp staat. Je moet er wel op letten dat de schelp niet zo heel stevig is, wat in de praktijk betekent dat je er voor moet zorgen dat er geen spanning op de slang staat bij het tanken, door hem indien nodig met één hand vast te houden.

Achter de nummerplaat is het allemaal wat steviger, maar de vulnippel is dan wel lastiger bereikbaar tussen de bumper.

De nieuwe programmeerbare 1-2-3 lijkt me een mooi product. Heb er zelf geen ervaring mee, ben wel benieuwd of er anderen op het forum zijn die er al wel ervaring mee hebben.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 01 september 2010 06:20 PM
  [ # 13 ]

De schelp is echt stevig genoeg mits goed gerestaureerd. Links of rechts van de pomp gaan staan is iets waar ik dan ook nog nooit over nagedacht heb.  Het is wel precies uitpassen als je het gat maakt voor de vulnippel vooral het Nederlandse gaspistool gaat bij mij vlak langs de benzinedop en je wil ook ruimte hebben voor de andere grotere vulnippels voor op vakantie.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 september 2010 06:39 PM
  [ # 14 ]

Alle vulnippels gaan er op als je eerst even de benzinedop eraf haalt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 01 september 2010 07:58 PM
  [ # 15 ]

Op één van mijn berlines is de benzinevulpijp iets ingekort, waardoor deze wat lager in de schelp ligt.
Hierdoor heb je, als de plaatsing van de LPG-nippel het goed uitkient, voldoende ruimte.
Probeer een nippel te plaatsen met binnendraad, zodat je in het buitenland de verloopnippel daarin kunt schroeven.

Op de andere zit geen verlaagde vulpijp, daar moet je dus steeds een NL-verlengstuk in de vulnippel draaien.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook