Dag forumleden,
mijn dame is niet bien meer, ze gooit haar levenssappen eruit met een tempo waar ik ook niet bien van wordt: 1 olie liter per 500 km
Vlak voor de vakantie gesignaleerd, normaal nooit olie gebruiken en toen net nog een randje op de peilstok.
Een oliesensor was de eerste verdachte, twee keer vervangen; (dacht de eerste zelf dolgedraaid te hebben) geen respijt. Motor blok goed schoongemaakt om wat te kunnen zien, maar rechts schoon/droog en links heel weinig te zien.
Kleppendeksel gecontroleerd op vlakheid en een nieuwe kleppendekselpakking (ook aangehaald met juiste moment): nog steeds lekkage.
De lekkage is tijdens het rijden en bij stilstand loopt er ook nog wat uit.
De grote vraag is welke dingen kan ik nog controleren en hoe pak je dat handig aan.
Bijvoorbaat dank voor de reactie want ik ben toch wel heel erg gesteld op deze dame
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mogelijk lekt het langs het carterventilatie-deksel. Dat zit links, laag, ongeveer onder de linker motorsteun, niet ver van de oliedruksensor.
Citroen!
dank je DriverD,
das een goeie, hoe controleer ik dat het beste?
Zal iig morgenavond ff een nieuwe rubber dichtring halen en monteren.
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk het beste van onderaf kijken. Blok zo droog mogelijk maken, dan onder de auto kijken, bij voorkeur op een brug, met draaiende motor.
Waarschuwing: Alleen onder de auto gaan liggen als ie absoluut niet op je kan zakken/vallen!!! Let ook op met koolmonoxide (laat iemand in de buurt blijven als je onder de auto bent).
Citroen!
Gisteren het carerventilatie-deksel losgehaald; het filter eens goed schoongemaakt, de harde rubberpakking vervangen en ook gelijk de rubber ventilatieafvoerslang vervangen; helaas, de lekkage blijft.
Heb nog eens vanaf de zijkant onder het blok gekeken, de olie lekt vanaf het aluminium warmteschilt (bij het distributiekettig deksel) Zijn er in die hoek nog potentiele olie-lekkage plekken?
Alvast bedankt voor het meedenken…
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Zeer waarschijnlijk de nokkenaskeerring. Kost niets maar is veel werk. Deze keerring wordt na verloop van tijd keihard en laat olie door.
De distributie zit helemaal aan de andere kant van de motor, tegen het schutbord. De nokkenaskeerring zit aan de kant van de versnellingsbak en als die lekt ben je even een dag bezig, de bak moet er uit.














































Totaal aantal Berichten: 43464
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
capt kok schreef:Gisteren het carerventilatie-deksel losgehaald; het filter eens goed schoongemaakt, de harde rubberpakking vervangen en ook gelijk de rubber ventilatieafvoerslang vervangen; helaas, de lekkage blijft.
Heb nog eens vanaf de zijkant onder het blok gekeken, de olie lekt vanaf het aluminium warmteschilt (bij het distributiekettig deksel) Zijn er in die hoek nog potentiele olie-lekkage plekken?Alvast bedankt voor het meedenken…
grt Arjan
Weet je zeker dat de klepdekselpakking écht goed zit en dat het deksel niet zo strak is aangezet dat ie de pakking heeft doorgesneden? het wil wel gebeuren namelijk dat de pakking dubbel gaat zitten op de hoeken..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik weet dat de distributie aan de andere kant zit maar ik had zelf ook zo’n onvindbare lekkage. Dacht uiteindelijk zeker te weten dat de carterpan gescheurd was (het kon niets anders zijn, alles gecontroleerd) maar het bleek uiteindelijk toch die keerring te zijn. Heb nu dus een carterpan in de aanbieding.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
trossie6 schreef:Ik weet dat de distributie aan de andere kant zit maar ik had zelf ook zo’n onvindbare lekkage. Dacht uiteindelijk zeker te weten dat de carterpan gescheurd was (het kon niets anders zijn, alles gecontroleerd) maar het bleek uiteindelijk toch die keerring te zijn. Heb nu dus een carterpan in de aanbieding.
Is die “on site” in de auto te vervangen ???
dan heb ik daar wel een liefhebber voor .
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43464
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, een carterpan kan niet worden vervangen zonder de motor uit te bouwen. Helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
beetje laat op de avond, maar wel fijn alle reacties.
@ waterman; ik heb speciaal de kleppendekselpakking vervangen tetwijl de oude nog goed was; overal heel. De nieuwe heeft ook nog van die poeder erop en nu blijft dat ook zitten; mooie indicatie van een evt lekkage, verwacht niet dat daar de lekkage vandaan komt. ( en de aanhaalmomenten met een momentsleutel 7 Nm)
Alle andere reactie bieden niet zo veel hoop; waar zit het lekpunt in geval vam zo’n keerring lekkage? Het lijkt namelijk alsof er een soort reservoir leeglooopt als de auto stil staat. Telkens een ronde olie vlek van ongeveer 10 cm diameter.
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien beetje overbodige bijdrage: weet je zeker dat het motorolie is en geen LHM?
Een versleten blok kan gemakkelijk litertje op 500 km verbruiken…
De nokkenaskeerring zit achter de grote poelie waarmee de HD pomp en de dynamosnaar wordt aangedreven, maar direct achter die poelie zit een lager in het koppelings/versnellingbakhuis, de as loopt verder door naar de motor en daar zit de keerring, een centimeter of tien achter dat lager wat direct achter de poelie zit.
Er zit dus een ruimte waarin die olie terecht komt en het zal naar beneden lopen ergens bij de koppeling in de buurt. Je moet dat spoor kunnen volgen lijkt me.
Op deze foto uit het draadje van sloopkogel zie je waar de nokkenas de motor uitsteekt en daar zit de keerring. De foto is niet scherp, maar goed genoeg om het te kunnen zien.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Dank voor de duidelijke foto’s en de aanwijzingen.
Ga de auto binnenkort op de brug zetten en kijken of ik al draaiend kan uitvinden waar de lekkage zich bevind.
Wordt vervolgd.
grt Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen