zo, weer een stapje verder.
Op de brug nog eens heel goed alles nagekeken, en ik heb weer wat gevonden.
De peilstokhouder zit los (kan hem bewegen)en bij de basis zie je de olie lekken. Kan alleen echt niet bij de moer van dat ding zonder eea (met name de benzinepomp) los te halen.
Eerst ff een pakking halen voor de benzinepomp en dan de houder aandraaien.
Vraag: hoe zit die constructie, ik kan in de handboeken en onderdelen boeken niet zien hoe dit zit gemonteerd. Met een o-ring, met een passing? En als er ruimte op zit, gelijk de hele houder vervangen of volstaat aandraaien (en/of o-ring vervangen)?
Alvast bedankt…
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij (en het onderdelenboek) zit tussen de peilstok en het blok een rubber ring. Maar… daar kan alleen olie lekken als er overdruk in het carter is, lijkt me (opening zit boven olieniveau).
Citroen!
misschien lekt ie dan toch bij de benz.pomp ?
terugloop gaatje verstopt ? waardoor te veel olie onder in de pomp, waardoor t ‘ie uit het gaatje lekt ?
of misschien klein scheurtje in het kunstof blokje [hitteschild] tussen pomp en blok?
door de rijwind danwel luchtstroom van de koelven , waait het da tegen je peilstok ???



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Ter info, mijn peilstokhouder zit ook los - al jaren, maar lekt geen olie….












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
draai em eerst maar eens aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Na een handige tip van Jansen uit Bennekom, ben ik vanavond weer onder de auto gekropen (wel op een brug, dat dan weer wel…)
Tip was om een sleutel 17 af te slijpen zodat je er van onderaf bij kan en goed kan aandraaien.
En inderdaad, van onderaf met wat voelwerk past dat precies. Wartel zat zo los dat ik hem met de hand kon aandraaien. Vervolgens met de halve steeksleutel goed vastgezet. Uiteindelijk een klus van 15 minuten (inclusief het afslijpen van de steeksleutel).
Komende tijd ff het oliepeil in de gaten houden, maar het lijkt er wel op dat dit wel eens de oorzaak kan zijn van de lekkage.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
En ik laat nog even weten of het hiermee opgelost is.
grt Arjan
ps ondanks olielekkage vandaag ook weer een verse APK in een keer.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toppie!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Jansen in Bennekom:
Citroen!
Gefeliciteerd met je APK. Ik hoop dat de olielekkage verholpen is.
Helaas de dame is nog steeds malade…....
Het was iig niet de oliepeilstokhouder…. ik ben bang dat het tijd wordt voor rigoreuzere maatregelen.
Waarschijnlijk eerst nog maar een keer op de brug met draaiende motor. Maar aangezien alle losse aansluitingen onderhand wel zijn aangepakt ben ik bang dat het richting de interne lekkages gaat….
Wordt vervolgd
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
DriverD schreef:Jansen in Bennekom:
Zeker ! Altijd bereid om in moeilijke tijden een helpend woordje te geven.
Succes met het opsporen van de lekkage.
C’est une voiture du ministre !