Beste Glopper,
alles (tot nu toe) gelezende te hebben kan ik nu alleen maar zeggen: KOOP GEEN DS !! In ieder geval niet eentje van 3000 euro. Je koopt geheid andermans ellende(na aankoop dus jou ellende) en je zal teleurgesteld worden, tenzij jij die ene DS koopt waar wij hier allemaal van dromen (schuurvondst van oud vrouwtje/ex Citroen monteur (waarom zou die er nu vanaf willen?), zelfs de banden zijn na 10 jaar nog goed) Een DS is prachtig, rijdt fantastisch, roest als een gek en verbaast je plotseling door grillig gedrag zelfs na het meest uitgebreide en het meest metaculeuze onderhoud. Een DS heeft een eigen leven waar jij als bezitter even deel van uit maakt maar nooit meester over zal zijn. Na meer dan 15.000 euro uit te hebben gegeven aan het opknappen, nee verbeteren van een in basis goede DS kom ik nog zo af en toe voor problemen te staan die eigenlijk niet voor hadden mogen komen maar toch gebeuren. Kopen en afraggen kan maar rijden in een tijdsbeeld (het was toch de C6 van de jaren zeventig) kost gewoon ordinair geld, veel geld. Zoek, vergelijk, wees kritisch en ga naar het najaars-evenement. Toch blijf ik verliefd op mijn grillige dame en verleng iedere keer weer haar geschatte korte (max. 8 jaar) levensduur.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kom op zeg! Bas kan nu 400 ballen per maand aan de kant leggen, daarnaast is hij handig. Onder die omstandigheden kan je een ID/DS op de weg houden.
Daarbij komt dat er gewoon nog goede basis-karren te koop zijn voor een redelijke prijs. En ik heb het vermoeden dat een goede basis voor Bas voldoende is!
Succes met je plan! Als dit is wat je wil dan moet je daar zeker voor gaan. (en dat zou ik niet zeggen tegen iemand met twee linker handen)














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb van mijn 19e tot mijn 26e dagelijks DS gereden voor ik op de SM overstapte. Een DS met een ok chassis en redelijk plaatwerk is, met een beetje handigheid en de juiste contacten best betaalbaar op de weg te houden. Maar, je moet wel een ok basis kopen. 3 ruggen is krap, maar voor 5 moet je wel een aardige Dspecial o.i.d kunnen vinden op gas. Wij hebben jaren een Id19 als 2e auto gehad, ik meen 8 jaar, en daar deed mijn vriendin 15k km’s per jaar mee. Dat kostte best wat geld, maar ik heb NOOIT 15k in die auto gepompt. Hooguit 1000 per jaar gemiddeld, maar ik deed al het werk zelf. 1000 euro onderdelen per jaar dus.. Gewoon om hem rijdend en apk waardig te houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nou trossie, dat is wel een beetje erg negatief. De DS is een betrouwbare auto en als je roest wilt meemaken moet je eens een oudere Jaguar nemen. Ik ben nu met mijn twaalfde DS bezig en de andere elf hebben mij nooit in de steek gelaten.
Je kunt niet weten wat de 18 jarige TS motiveert, we weten niet hoe handig hij is en hoe gedreven. De oudere DS met carburateur en groen systeem is mits goed onderhouden best een auto die een handige jongen met niet al te veel munten nog heel veel genoegen en plezier kan schenken.
Belangrijk is de aankoop van een goede basis, een deur of een spatscherm is zo gevonden, maar een chassis dat verrot is in goede staat brengen is voorbehouden aan de bikkels.
Ik raad onze jonge vriend aan om heel goed te luisteren naar de ervaren mensen hier en niet impulsief te handelen ‘omdat zij zo mooi is’. Vraag of iemand bij je in de buurt met je mee wil gaan om je favoriete exemplaar te gaan bekijken en als het ver weg is wil wellicht iemand van dit forum het voorwerk voor je doen, al is het alleen maar om de eerste indruk voor je te verzamelen want die is in heel veel DS gevallen al vernietigend.
Als er een bij mij in de buurt staat (regio West Friesland) wil ik met alle plezier voor je gaan kijken hoe groot de gaten in de bodem en balken zijn, scheelt jou weer een hoop tijd en ergernis.
En ergens staat de DS die jou past als een lekkere warme jas, die bij jouw budget past en die de moeite waard is en dan houden we weer een DS op de weg die alleen maar mooier en beter gaat worden. En zo hoort dat.
Ha Han,Glopper en alle anderen,
Nee, ik ben niet negatief, heb de 15000 ook niet in een jaar uit gegeven maar wel over zo’n 8 jaar uitgesmeerd. een goede basis is het belangrijkste maar het oog wil ook wat. Indien je zelf 6 rechterhanden en een overdekte sleutelplaats hebt (en die niet per maand hoeft te huren) helpt dat wel
gedrevenheid is een vereiste, doorzettingsvermogen trouwens ook. Natuurlijk gun ik iedereen z’n of haar ID of DS, maar toch denk ik dat 3000 euro beginsaldo en enige handigheid niet volstaat. Ik wens iedereen met welk budget dan ook veel plezier met zijn of haar ID/DS. Uit eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen dat een DS regelmatig onderhoud=kosten behoeft. Indien je hier vanaf het begin rekening mee houdt en er geld voor over hebt, is er niets dat je tegenhoudt.
Kijk 19 september in Arnhem naar al die mooie, strakke en glimmende DSsen, vraag de eigenaren naar een kostenplaatje en neem dan je beslissing.
Trossie, toch vind ik het een beetje jammer, de beste man is 18 jaar en niet te beroerd om te werken. Hij gaat autotechniek studeren en heeft vermoedelijk vier rechter handen. De DS is niet echt een moeilijke auto en als je jong bent, de ruimte hebt en tijd genoeg dan maak je er een prachtige auto van tegen betrekkelijk weinig kosten. Onderdelen zijn er zat te vinden, een goede motor kost niet al te veel en dat hangt er snel in (sloopkogel’s draadje). Een motor of bak vervangen is een eitje vergeleken met het lassen aan een chassis bijvoorbeeld.
Ik denk dat het met deze jongeman helemaal goed gaat komen, hij heeft de hulp van een van de beste autoforums die je kunt aantreffen op het www. Hier is een scheepslading aan kennis aanwezig waar je bijna bang van wordt en het wordt zomaar gratis ter beschikking gesteld aan iedereen die het nodig heeft. Ik heb aan mijn XM ongeveer alles zelf kunnen doen dankzij hulp van dit forum. De DS is een wat minder ingewikkelde auto en het is allemaal prima te doen, ik heb er althans geen enkele moeite mee en als ik iets niet weet, een vraag is binnen no time beantwoord.
Ik zeg: doen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
patje74 schreef:Succes met je plan! Als dit is wat je wil dan moet je daar zeker voor gaan.
Sic!
Goed chassis kiezen/keuren, rest leer je aldoende…
En als je handig genoeg bent kun je DS rijden op ‘no-budget’-basis, hoor!
Hee glopper
Toen ik 19 was kocht ik mijn DS en ben nu 23. Ik heb nooit een andere auto gehad.
Het is gewoon ontzettend dom om een DS te kopen. Je zal er ongetwijfeld allerlei problemen mee krijgen en het gaat je geheid veel geld kosten. Zeker als je verknocht op die wagen raakt. Dat zou mij eerst natuurlijk ook niet gebeuren..
Daar tegenover staat wel dat het een prachtige wagen is en dat het fantastisch rijdt. Bijkomend voordeel is dat als je een DS vind met stoelen zonder hoofdsteun, dat je die helemaal plat kunt leggen zodat deze 1 worden met de achterbank. Dan kun je er lekker slapen. Bovendien is het heel erg tof om een oude wagen te hebben als je jong bent.
Groeten,
Nick


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
van zoveel reacties wordt ik blij. Allemaal mooie verhalen ook, positief bedoelt. Ik snap dat een auto rijden geld kost maar wat je weer voor voodeel hebt bij een ds is dat de meeste op lpg lopen e ook geen wegenbelasting hebben. Zoals ik ook gezegd had in het begin is mij vader ds fan. Hij heeft er geen maar wil er wel een, mijn idee is ook om er zelf een te kopen zonder dat hij dat weet en dan er voor mee komen rijden en haar vervolgens samen in de watten te leggen. Wat meerdere mensen al zeiden dat ik iemand met verstand moet meenemen was ik ook al van plan, een vriend van mijn vader bezit als ik mij niet vergis 4 tractions, een dokters coupe van citroen uit 1928 en een mg uit 1946, die onderhoudt hij zelf en reviseerd de versnellingsbak ook zelf als ik het nog goed herinner. Behalve dat mag ik binnekort langs bij auto renaissance daar gaan zij mij vertellen waar ik op moet letten bij het kopen van een goedkopere ds. Het zal nog even duren maar met deze droom maakt het werken bij albert heijn het er een stuk leuker op. Het gaat hier ook niet over mijn droom want zoals ik al eerder zei is mijn vader ook fan en dan zouden wij dus samen de kosten kunnen delen. Een jaar geleden toen ik met mijn vader opweg was naar de garage om de ber in te ruilen voor een C5 zei hij mij dat als ik ooit met een DS voor kom rijden die al dan niet voor hem of ons samen is hij door zijn knieen zakt en dan kei hard gaat janken. Het lijkt mij ook een mooie manier om same mee bezig te zijn als vader en zoon. Mijn vader kwam er een paar jaar geleden overigens achter dat de id 21f break confort die zijn vader ooit gehad heeft nog rondrijdt wel is waar in een andere kleur maar toch. Ik heb inmiddels ook de aankoopbrochure gedownload en gelezen en begin er al wel wat van te snappen waar ik moet kijken. En linkerhanden heb ik niet want de garage kreeg t ipod docking station niet in mijn vader zn C5 break ph2 niet ingebouwd in een dag en ik was binnen een halfuurtje er mee klaar. Nogmaals dank voor alle reacties en tips uiteraard verwelkom ik nog meer reacties en tips.
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic


Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 06-06-2008
- ID/DS DS 23 IE Pallas
- ID/DS DS 20 prefecture
- ID/DS ID 19 B
Leuk aan de han in Arnhem.
Ik zit zelf op de PABO in Arnhem en heb mijn zwarte pallas daar regelmatig staan.
Misschien kunnen we er voor zorgen dat er een aantal speciale ds-parkeerplaatsen komen.
Ik zie regelmatig een blauwe ds op de parkeerplaats bij de HAN staan en af en toe volgens mij een groene van Waterman.
Ben erg benieuwd, laat je niet ontmoedigen.
Het is echt mogelijk voor een dergelijk bedrag, ik heb het zelf ook zo gedaan.
Na aankoop veel sparen en met enige regelmaat stukken aanpakken.
Ik heb nu na 2 jaar een ds in superstaat.
En uiteindelijk is er niks leuker dan het tot perfecte staat brengen van een oude Citroen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=IS4LRAC3 Bram Putman


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
zijn die er dan nog niet? Schande! Nee grapje t zou wel leuk zijn. Ik kan niet wachten tot ik kan gaan studeren en tot ik mij een ds bezitter mag noemen. Ik kom zelf niet uit arnhem maar uit amsterdam dus zal dan op kamers moeten hoe is arnhem? Nog even over de ds, ondanks al die berichten van nee niet doen blijf ik t nog steeds heel graag willen…
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic


Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 15-09-2010
- DS 3 1.6 VTi So Chic
Bramduiven schreef:Ben erg benieuwd, laat je niet ontmoedigen.
Het is echt mogelijk voor een dergelijk bedrag, ik heb het zelf ook zo gedaan.
Na aankoop veel sparen en met enige regelmaat stukken aanpakken.
Ik heb nu na 2 jaar een ds in superstaat.
En uiteindelijk is er niks leuker dan het tot perfecte staat brengen van een oude Citroen.
ik heb de foto’s gezien prachtige ds bram! Zitten zeker wel aardig wat euro’s en uurtjes in denk ik?
Peugeot 206 1.6 16V QuickSilver - Citroën DS3 1.6 VTI So Chic
glopper schreef:Het gaat hier ook niet over mijn droom want zoals ik al eerder zei is mijn vader ook fan en dan zouden wij dus samen de kosten kunnen delen. Een jaar geleden toen ik met mijn vader opweg was naar de garage om de ber in te ruilen voor een C5 zei hij mij dat als ik ooit met een DS voor kom rijden die al dan niet voor hem of ons samen is hij door zijn knieen zakt en dan kei hard gaat janken. Het lijkt mij ook een mooie manier om same mee bezig te zijn als vader en zoon.
Hé Glopper,
Mooi verhaal. M’n vader verkocht ooit z’n DS toen het al een klassieker was, ondanks mijn aandringen dat niet te doen. Daar hebben we het nog jaren over gehad en dat steeds met spijt als haren op z’n hoofd en dat waren er meer dan zat. We hebben het wel ‘ns erover gehad zo iets als jij te doen. Nu het zover is, dat er 2 klassieke Citroentjes voor de deur staan, is er één ritje dat ik het liefst nog zou willen maken. Het heeft niet zo mogen zijn. Geniet ervan en hou vol !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mijn DS rijdt op LPG en ik betaal (uiteraard) geen wegenbelasting. Toch zijn de kosten even hoog als de 406 coupe (vergelijkbaar met de C5 denk ik) die ik had. Alle mensen die ik ken die een DS (of andere oldtimer) kochten om goedkoop op LPG te rijden, hadden de auto minder dan 1 jaar in bezit.
Mensen die ik ken die een DS rijden omdat ze gek zijn op de DS, hebben em allemaal nog!
Als je handig bent, het geld er voor over hebt en gek bent op de DS kan je het zeker doen! Je woont in A’dam, daar zijn maar zat DS garage’s die op je beoogde DS een aankoop keuring kunnen doen. Die vertellen je dan alles wat er niet goed is. Aan jou dan te beoordelen of je dat zelf kunt behappen!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het is maar hoe je de hobby invult. Het kan veel geld kosten of niet zo veel.
Geld kost het altijd, hoeveel geld bepaal je zelf….
De groene DS op de HAN is van DriverD, denk ik…
Citroen!