1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Mathijs’ 2cv6 Club
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 11 oktober 2010 02:35 PM

Na wat omzwervingen van de bx via een clio naar een xantia en een gsa, nu eindelijk de auto waarvan ik als kleine jongen al droomde. Een rode 2cv6 Club. Welke kleur rood weet ik nog niet maar noem het maar eendjes rood Smile, met vierkante koplampen en gele pitjes. Hij stond te koop in Nijkerk en heb hem opgehaald op dezelfde dag dat ik de gsa weg bracht. Natuurlijk de nodige aandachtspunten en bijgewerkte plekken maar rijden doet ie als de beste. Helaas is het chassis wel roestig en moet gelast/vervangen worden. Hoeveel mag een chassis gelast zijn? Zijn daar ook richtlijnen voor?

Een aantal dingen die ik in ieder geval wil doen aan de auto,
-elecectronische ontsteking,
-3 spijlen grille,
-velgen spuiten in de goede kleur (nu 3 verschillende kleuren),
-bestuurdersstoel vervangen. Frame is niet meer goed,
-nieuwe rubbers op beide stoelen. Vooral de rechter stoel is doorgezakt.

Ook wil ik er andere banden op. Nu liggen een vuurstenen onder maar die maken verschrikkelijk veel herrie. Wat is een goed altenatief voor de michelins? Ik kom veel mabor en toyo tegen op het net. Hoe bevallen die banden?

Ik zal binnenkort eens foto’s maken van de bolide. Was nog even te druk met rijden Smile.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 11 oktober 2010 03:23 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd met de 2cv6!
Hij stond te koop in Nijkerk? Leuk! Daar woon ik Smile
Ondanks oplettend oog geen rode Eend te koop zien staan..

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 11 oktober 2010 07:33 PM
  [ # 2 ]

Ja, ergens in een net aalgelegde wijk. De mevrouw had de auto net 3 maand maar durfde er niet in te rijden… had ik ff geluk Smile

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 11 oktober 2010 07:58 PM
  [ # 3 ]

Hartstikke leuk man. Geniet ervan. Veel succes ermee. mabor banden heb ik ook. Bevallen mij goed.In Nederland reed ik altijd Michelins maar die zijn nu nogal prijzig geloof ik.
succes met je eend!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 oktober 2010 08:18 PM
  [ # 4 ]

Ik heb michelin, firestone en mabor gereden. Michelin wint het natuurlijk, maar die zijn duur… Firestone is goedkoop en regelrechte troep. Geen fijne rijeigenschappen en ze slijten je onder de kont vandaan.
Mijn huidige mabors bevallen mij zeer goed, niet duur en een stuk fijner dan die firestones.

Gefeliciteerd met je eendje en succes met opknappen! Rijden in een eend is een feest, ik hoop dat je er veel plezier an zult beleven.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 18 oktober 2010 08:49 PM
  [ # 5 ]

Ik zag ook imitatie michelins redelijk betaalbaar. Zou dat wat zijn? Ik vind dat profiel mooier dan de anderen. Pietlut hè? Even een ander vraagje, als ik soepel wil optrekken en doortrekken moet ik het gaspedaal helemaal intrappen. Ik heb het gevoel dat ie in de eerste trap niet goed is afgesteld. Hij houdt ook in met een constante snelheid in de eerste trap b.v. als ik 50 per uur wil rijden. Hoe stel ik dat precies af? Stationar afstellen en co schroef zo draaien tot ie sneller loopt en zo even door weet ik wel maar welke schroef moet ik hebben… Weet nog niet welke carb erop zit, weet wel dat het een a06/635 blok is. Maar lekker tuffen hoor! Kan er niet genoeg van krijgen. Olie verbruik is tot nu toe nul. Oja! Kan slecht starten ‘s morgens ook te maken hebben met verkeerde afstelling? Loopt even op 1 poot en er komt een aardige pluim uit de pijp als ik dan flink gas geef. Maar alleen met koude motor. Warm is geen probleem.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 oktober 2010 09:52 PM
  [ # 6 ]

Ik vind dat profiel mooier dan de anderen. Pietlut hè?

Nee hoor.
Ik zou toch gewoon voor Michelins gaan, al vraag je in je opening om alternatieven.
Dat staat een A-type het best.
Het zijn zulke karakteristieke banden, dat ze er gewoon om horen.

Jeroen

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 18 oktober 2010 10:07 PM
  [ # 7 ]

Zou sowieso voor originele Michelins gaan. Kost een beetje meer, maar rijdt toch echt het best!
En wat hiervoor al gezegd werd: een ander profiel staat niet echt bij een Eend…

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 18 oktober 2010 11:22 PM
  [ # 8 ]

Ik heb met Mabors hele goede ervaringen (zeker als je niet ‘t uiterste vergt van je Eend). Maar idd: Michelins zijn mooier. Wat de carburateur betreft: mijn ervaring is dat ‘n keer doorblazen met carburateur reiniger en de compressor vaak wonderen verricht…

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 21 oktober 2010 12:19 AM
  [ # 9 ]

Co is afgesteld maar het inhouden blijft iets. Stationair is nu wel stukken beter, geen geschud meer. Binnenkort maar de carb eraf halen en lekker schoonmaken, ben nu op vakantie dus heb geen goed spul bij de hand.

Ik moet nog wel wennen aan alle geluiden die ik hoor, ik ben niet zo van de onverwachte geluiden. Ik draaide vanmorgen een parkeerplaats af en het stuur maakte een hard geluid. Waarschijnlijk vocht iod, dat soort dingen moeten dus ff wennen. Ben te verwend haha. Wat ook “grappig” is, is hoe de auto reageerd op tegenliggende vrachtwagens als harde wind net verkeerd staat. De motorkap gaat heftig klapperen en het dak ook. Ook het rechter raampje klapte open. Is allemaal normaal maar je schrikt toch even. (ben soms een muts).

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 21 oktober 2010 08:30 AM
  [ # 10 ]

Behalve dat ‘t raampje vanzelf openklapt: allemaal normaal ja Smile

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 28 oktober 2010 01:01 AM
  [ # 11 ]

Weer even een update,

Na het afstellen van de co loopt de eend een heel stuk beter, pakt beter op en houdt niet meer in op een constante snelheid. Alleen het starten blijft een crime ‘s morgens. Alles al geprobeerd, van choke helemaal uit + 2 keer gas geven, choke half uit zonder gas geven, geen choke met vol gas, het effect blijft hetzelfde. Wel meteen aanslaan om direct af te slaan waardoor ik lang moet doorstarten. Uiteindelijk slaat ie aan en moet ik met gas spelen, er komt een grote wolk uit de uitlaat, wit of grijs en het ruikt naar mengsmering. De motor loopt dan ook op een poot. Maar als ie eenmaal loopt is er geen probleem. Olieverbruik is nihil, zeker 1200 kilometer gereden en het oliepijl staat net onder het maximum.. Benzineverbruik ligt ergens rond de 1:15.

Ook even wat dingen gekocht en vervangen, dus even bij Burton langs geweest. Er zaten nogal wat Halfords accessoires verwerkt zoals een bruine pookknop, mattenset met rode bies, parkeerkaart houder (in het midden van het raam…) en nog wat van die dingen. Ik mag dan bij de Halfords werken, dit vond ik toch niet helemaal bij mijn autotje passen. nu heb ik eern witte pookknop, een 3 spijlen grille met winterhoesje, raamopenhouders, nieuwe wissers. Ook alle lampjes even vervangen door de juiste, achter zat zelfs een duplo in de knipperlichtfitting. Alles klopt nu wel weer en alles heeft weer de juiste wattage.

Een vraagje nog, als ik de wielen maximaal links of rechts uitdraai en ik schud de auto heen en weer, dan klinkt onder de auto een plaat die ‘bobbeld’. Je kent het wel, dat geluid als je een plaat heen en weer buigt. Waar kan dat aan liggen? Of is dat ook normaal.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 28 oktober 2010 07:31 AM
  [ # 12 ]

Hoi Mathijs,
is er ook wat bekend over de onderhoudshistorie van je Eend? Zitten er bv oude bougies in? Of de verkeerde? Hoe is ‘t met de contactpuntjes? En met de bougiekabels? Klepspeling nog goed? Allemaal dingen die invloed kunnen hebben op het starten ‘s ochtends. Normaal gesproken moet-ie bij dit soort temperaturen (boven 0) gewoon met ingetrapt gaspedaal starten (en daarna wat bij-choken).
Wel mooi dat-ie in elk geval beter rijdt nu.
Hoor je ‘n soort “klonk” vanonder de auto? Ik zou zo niet weten wat dat kan zijn. Maar de ophanging van ‘n Eend is altijd wel wat “lawaaiig” vergeleken bij ‘n moderne auto…

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 28 oktober 2010 08:24 AM
  [ # 13 ]

Is er aan het chassis gelast? Klinkt als spanning in de plaat die de “doos”, het centale deel van het chassis, afdekt. Dat ding zie je er weleens totaal gebobbeld onder zitten. Heb iets dergelijks ook weleens gehoord na slecht uitgevoerd laswerk aan de voetenbak en/of bodemplaten. Het Eendenchassis tordeert altijd wat, waardoor spanningen in het metaal t.g.v. laswerk soms hoorbaar worden.

Profiel  
 
mathijs
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006

- Ami 8 Break
- CX Athéna
Gepost: 28 oktober 2010 11:40 AM
  [ # 14 ]

Ok duidelijk. Er staan wel wat littekens op die doos dus dat zal dan wel daardoor komen. Ben ik weer een beetje geruster Smile.

Er is voor het laatst in juni onderhoud gepleegd door burton. Toen hebben ze vanaf de puntjes tot de bougies alles vervangen en ook kleppen gesteld. Ik weet alleen niet hoeveel kilometer dat geleden is. Dus alles vervangen en afstellen kan geen kwaad. Dat ga ik dan maar als eerst doen na de vakantie. Moet ik wel eerst een Haynes kopen. Geen idee wat de waarden en de volgorden van kleppen stellen zijn.

My other car is a broomstick.

Profiel  
 
Frank2cv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006

- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Gepost: 28 oktober 2010 11:47 AM
  [ # 15 ]

Op zich is dat dan niet heel lang geleden. Er vanuit gaande dat er sinds juni niet meer dan 10.000 km mee gereden is zou ‘t dan allemaal nog wel goed moeten functioneren. Hoewel mijn ervaring met contactpuntjes is, dat ze soms nog wel ‘ns willen “verlopen”, waardoor de ontsteking niet meer helemaal optimaal functioneert. Sowieso vind ik dat een 2CV-motor mooier draait als-ie koud is met electronische ontsteking. Maar die ben je van plan om te gaan monteren las ik?

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook