30 van de 30
« Eerste  < Vorige 28 29 30
   
“Egberts” ID break: Verkocht aan Gelaleo
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25438
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juni 2024 08:38 AM
  [ # 436 ]

juist. vervangen. zeker nu ze weer sluiten en er dus weer trek in de klep ontstaat. Ik heb veel volledig verwoestte SM motoren gezien die ook te lag hadden doorgereden met natrium kleppen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27821
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juni 2024 06:28 PM
  [ # 437 ]

Zover ik altijd begrepen heb zijn die kleppen bij een SM een veel groter probleem dan bij een DS.

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 11 juni 2024 10:36 PM
  [ # 438 ]

Ook wel humor, nu de kleppen weer lekker sluiten loopt ze 1400 toeren stationair Smile

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4881
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juni 2024 12:48 AM
  [ # 439 ]
waterman schreef:

Tank op een betonmolen binden. Werkt heel goed. Vullen met wat je wil, goed dichtstoppen en draaien maar.

https://www.facebook.com/han.swagerman/videos/661155065387014

Zo is dat, grit er in en draaien maar, wordt helemaal blank van binnen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25438
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 juni 2024 03:11 PM
  [ # 440 ]
Arjan Verkade schreef:

Zover ik altijd begrepen heb zijn die kleppen bij een SM een veel groter probleem dan bij een DS.

dus het negeren?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10026
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2024 04:20 PM
  [ # 441 ]

Ik had het toch echt een keer met een 21IE. Gelukkig tijdens het starten, schade viel dus mee.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 489
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 12 juni 2024 05:01 PM
  [ # 442 ]

Ik heb er een keer bij gestaan bij het op de brug zetten van een sm.  Dan ben je dus echt in 1 klap wakker, en er was nogal wat gesneuveld onderhuids, dus bij twijfel gewoon alles vervangen.

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 15 juni 2024 08:08 PM
  [ # 443 ]

Toch besloten de tank te verkleinen en daarbij van de gelegenheid gebruik te maken de binnenkant te ontroesten.

En ik kon meteen eens goed het binnenwerk analyseren.
Mooi dat de 2 aansluitbuisjes van koper zijn, dus naast de bumpers hebben we nog iets op de wagen dat niet kan roesten Smile

Ik had al eens gelezen dat er een bepaald volume reservebrandstof in de tank zat, maar twijfelde hieraan. Maar dit klopt dus toch!

Zie het plaatje van de doorsnede.
Als het brandstofniveau daalt, klotst door het rijden de benzine over het schuine schot naar het rechter gedeelte (links op afbeelding) en blijft daar ‘gevangen’. Links raakt steeds meer leeg waardoor de vlotter van de benzinemeter op de tankbodem komt te liggen en de meter op nul gaat staan. De ruimte nagemeten: er is dan nog (max.) 5L in het rechter deel beschikbaar.

En ik snap eindelijk waarom bij het aftappen er altijd nog zoveel benzine uit de 2e plug komt!.

Afbeelding Bijlagen
20240611_175909.jpg2024-06-15_pic2.jpg2024-06-15_pic3.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 17 juni 2024 10:54 PM
  [ # 444 ]

Ik leer als nieuwe eigenaar de wagen al wat beter kennen. Maar deze DS is toch een beetje anders dan andere DSsen, Egbert heeft er echt hele leuke extra’s aan toegevoegd; ik ben erg benieuwd of de dame nog meer verrassingen voor mij verbergt, bijv. een centrale portiervergrendeling zou heel welkom zijn!
Dit ben ik al tegengekomen:

Moderniseringen:
  • Katalysator
  • Lambda controlelamp
  • LPG lambdaregeling
  • LPG tankinhoud op standaard brandstofmeter
  • Radio Bluetooth + microfoon
  • Interval ruitenwissers
  • Cruise control
  • LED koplampen

Upgrades t.o.v. zoals de wagen de fabriek uitrolde:
  • CX pomp
  • 4 relais contact
  • Getunde snelheidsmeter (geheel exact)
  • LPG tank onder de vloer
  • DX4 motor
  • O-ring groef in oliepomp voor beter afdichting
  • Lange 5 bak
  • Elektr. fan
  • Temperatuurmeter
  • Valeo starter
  • Alternatieve treiterslang
  • HD slang van pomp naar HD-regelaar
  • Dynamo met groter vermogen, ingebouwde spanningsregelaar

En alles is schijnbaar goed geïnstalleerd, want na vele jaren draait het nog prima, zoals bijv.
-> de bakrevisie van 12 jaar geleden (zie vanaf bericht #126)
-> en ook de HD-slang (!) van de pomp naar de drukregelaar houdt het al 11 jaar uit (zie bericht #228)
-> en de Peugeot 306 dynamo met een omgelaste poelie draait nog steeds (zie bericht #409)

Goed werk!
points

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 06 juli 2024 11:34 PM
  [ # 445 ]

Ik reed file en dacht al dat de besturing wat zwaarder ging, oftewel, de eerste indicatie dat de hoge druk weg valt. Maar er ging geen lampje branden, was ca. 5 km van huis, dus gewoon doorrijden. En sturen was niet nodig in de file op een rechte weg waar je elke 5 meter moet stoppen.
Maar toen had ik ineens geen remmen meer (maar gelukkig wel een goede handrem!) … hoe dan? Wagen in de berm en ja hoor m’n eerste lekke treiterslang in ca. 15 jaar DS rijden! Nog 4 km naar huis, dan maar lopen.

Eigen schuld, ik had natuurlijk ook het lot getart door vol lof te zijn over o.a. de alternatieve treiterslang uit benzineslang met een 10 > 8 mm verloopje… Deze was door Egbert in maart 2021 ingebouwd.

Thuis een stuk 10 mm slang gepakt van 1,35 meter, één kant schuin afgesneden en terug naar de wagen. Treiterslang van de HD-regelaar; extra slang er op (dit is de kant die nog wel een beetje te bereiken is, de slang dankt z’n naam aan de aansluiting aan de andere kant) en het uiteinde in het reservoir gehangen door de vulopening. De schuine kant was om te voorkomen dat het uiteinde geblokkeerd wordt door de bodem van het reservoir. Uiteinde van de oude treiterslang afdoppen (anders kan hier nog olie uit lopen), LHM erbij, zuigslang van de pomp vol gieten en weer op het filter aansluiten, ontlastklep open, motor even laten lopen, ontlastklep dicht en naar huis. Voortaan deze slang maar in de wagen laten …

Thuis de oude slang eens bekeken, gewoon rechte benzineslang. De scheur zat inderdaad aan de buitenkant van de scherpste bocht. Het verloopje van 10 > 8 mm gaf geen problemen. Dus een extra aanpassing gedaan: vanaf de HD-regelaar eerst een stuk recht omhoog tot over de benzinepomp en pas daarna naar beneden. Hierdoor meer volume in het dikkere 10 mm gedeelte, een minder scherpe bocht en de bocht verder van de regelaar dus hopelijk een minder grote klap als het hele pompvolume er ineens doorheen komt. En nu maar duimen dat dit (nog) langer heel blijft!

Afbeelding Bijlagen
2024-07-06_pic1.jpg2024-07-06_pic2.jpg2024-07-06_pic3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 06 juli 2024 11:42 PM
  [ # 446 ]

Bijna vergeten: waarom werkte de druksensor niet? Dit type sensor zit aan de remservo (type met champignon) is een C-vormig buisje dat zich ‘strekt’ als de druk toeneemt en daardoor loskomt van een contactje zodat de waarschuwingslamp uit gaat. En deze kan je gewoon afstellen met een schroefje en dit was ook de oplossing.

Maar even verder denken … de druksensor zit bij dit type in het remsysteem, dus achter de terugslagklep van de remaccu. Oftewel, als ik niet rem (en de remaccu dus op druk blijft) en niet stuur (rechte weg), gaat de waarschuwingslamp dus niet branden als de hoge druk weg valt … oplossing: een extra druksensor monteren op de prioriteitsklep (sensor van het andere type remsysteem met rempedaal past daar op), dus rechtstreeks op het hoge druk systeem en aansluiten op dezelfde lamp.

En nu hopen dat ik slimmer ben dan de treiterslang Smile

Afbeelding Bijlagen
2024-07-06_pic4.jpg2024-07-06_pic5.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 468
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 07 juli 2024 11:33 AM
  [ # 447 ]

Ik heb er ooit ook eens mee te maken gehad. De originele treiterslang was natuurlijk in de bocht gescheurd. Waarom Citroen geen stalen bocht op de drukregelaar heeft gezet snap ik nooit.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2961
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 juli 2024 07:07 PM
  [ # 448 ]
gelaleo schreef:

Eigen schuld, ik had natuurlijk ook het lot getart door vol lof te zijn over o.a. de alternatieve treiterslang uit benzineslang met een 10 > 8 mm verloopje… Deze was door Egbert in maart 2021 ingebouwd.

Thuis een stuk 10 mm slang gepakt van 1,35 meter, één kant schuin afgesneden en terug naar de wagen.

Forse tegenvaller dat die gemodificeerde treiterslang het al na 3 jaar begeven heeft. Kijken of jou verlenging het goed doet. En tja benzine slang kan natuurlijk ook van mindere kwaliteit geweest zijn ( hoewel ik bewust een wat duurder type genomen heb).
We hebben het probleem van de treiterslang dus nog niet opgelost!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 287
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 07 juli 2024 09:10 PM
  [ # 449 ]

Nav het filmpje van DStt over de alternatieve treiterslang heb ik een 10mm en 8mm gewapende hydrauliek slang van Manuli met verloopje gemaakt. Voorbeelden van die slang heb ik eerst ter beoordeling op lhm bestendigheid voorgelegd aan de Technische commissie van de DS club. Die kwamen tot de conclusie dat de slangen uitstekend bestand zijn tegen LHM. Vervolgens heb ik een paar setjes treiterslangen gemaakt. Samen met een DS vriend eerst bij mij de treiterslang preventief vervangen en later bij hem ook. Heb ook een voorbeeld van zo’n treiterslang aan Egbert gegeven. Gelukkig nog geen probleem met mn alternatieve treiterslang gehad.

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 13 juli 2024 04:15 PM
  [ # 450 ]

Dank je Super IDee!

Ik heb er inderdaad weer opnieuw gewone (wel gewapende) benzineslang op gezet; ik had niets anders liggen.
Maar een stukje Manuli gaat in ieder geval in de kofferbak mee en bij de eerstvolgende gelegenheid gemonteerd worden!

Ter info:
- de specificatie van de bedoelde Manuli slang in de 10mm uitvoering: “Manuli PUSFIT DN 10 6-3/8” WP 36 bar 500 psi”
- nu ingebouwde verlengde slang is ca. 85 cm (70 cm Ø10 + 15 cm Ø8)

Profiel  
 
 
30 van de 30
« Eerste  < Vorige 28 29 30
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook