1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Benzineleiding vervangen
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 14 oktober 2010 07:47 PM

Hallo iedereen,

mijn vraag is eenvoudig:  kan ik de benzineleiding vanuit de tank (tot weet ik waar) vervangen zonder pakweg de motor uit de auto te moeten halen ?

Het gaat om een Dsuper5 uit 1973

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 oktober 2010 09:41 PM
  [ # 1 ]

Natuurlijk kan dat…de brandstofleiding loopt tot aan je carburateur/injectiesysteem. Daarvoor hoeft je motor er toch niet uit?
Of begrijp ik nou je vraag niet goed?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 14 oktober 2010 09:52 PM
  [ # 2 ]

Nee, dat is inderdaad de vraag.  Die leiding is bij mij achteraan geknakt.  Ik heb het maar vluchtig bekeken.
Naast de auto tegen de balk is het duidelijk, maar hoe gaat het van daaruit dan verder ?

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 14 oktober 2010 10:12 PM
  [ # 3 ]
jef scholliers schreef:

Nee, dat is inderdaad de vraag.  Die leiding is bij mij achteraan geknakt.  Ik heb het maar vluchtig bekeken.
Naast de auto tegen de balk is het duidelijk, maar hoe gaat het van daaruit dan verder ?

Kijk eens op mijn site sleepy

http://harley-classic.nl/@ds/fr_11sep2010.html

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 14 oktober 2010 10:25 PM
  [ # 4 ]

Dat is fantastisch !
Loopt die leiding in één stuk door tot aan de pomp ?

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 14 oktober 2010 11:21 PM
  [ # 5 ]
jef scholliers schreef:

....Het gaat om een Dsuper5 uit 1973

Dat klusje heb ik net vorige week gedaan.
SPAM geeft een prachtige fotoreportage. Daaruit blijkt dat je op diverse punten waar de (kunststof) leiding het chassis raakt, of zelfs dreigt te raken, een extra rubber bescherming moet maken tegen slijtage. Daarvoor gebruik je rubber slang, om de benzineslang. Vooral daar waar de leiding het chassis in- en uit gaat.

Daarnaast is van belang dat je de leiding zo ver mogelijk in de tank steekt tot op de bodem van het benzinefilter (of een paar mm daarboven). In de tank zit een buisje dat de leiding naar het filter leidt. Schuin afsnijden voorkomt dat de leiding tot op de bodem van het benzinefilter wordt gestoken en er geen aanvoer meer kan zijn van benzine. Niet ver genoeg doorsteken maakt dat je niet “het onderste uit de kan haalt”.

Vooraan natuurlijk ook de rubberen benzineleidingen vernieuwen. En alles voorzien van slangenklemmen of ligarex.
Na meer dan 30 jaar zou dit bij iedere DS moeten worden vernieuwd!

jef scholliers schreef:

...Naast de auto tegen de balk is het duidelijk, maar hoe gaat het van daaruit dan verder ?

Onderbeplating, rechter scherm en binnenscherm verwijderen en je ziet hoe het loopt: langs het chassis, doorgestoken naar de ruimte achter het binnenscherm, achter de draagarmunit door en dan onder de auto naar links voor en omhoog. Gewoon de oude leiding volgen.

jef scholliers schreef:

...Loopt die leiding in één stuk door tot aan de pomp ?

Nee, bijna. Het laatste stukje is zwarte benzineslang.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 14 oktober 2010 11:32 PM
  [ # 6 ]

Van harte bedankt voor de glasheldere uitleg.
Moet de auto hiervoor op de brug of kan men zo overal bij ?

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 14 oktober 2010 11:42 PM
  [ # 7 ]

Tja als je een brug hebt is dat wel zo makkelijk. Maar zonder kan het ook, dan moet je de zaak omhoog werken.
(Doe dat vooral veilig, dus met wielen en hout er onder tegen instorten)

Ik zou het benzinefilter demonteren (en schoonmaken), dus de tank laten leeglopen. Dan kan je zien of je de nieuwe leiding wel ver genoeg doorgestoken hebt in de tank.

Benzinefilter waar de leiding in gaat:

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 15 oktober 2010 12:11 AM
  [ # 8 ]

Om dit gedeelte te zien kan ook op m’n site bij:

http://harley-classic.nl/@ds/fr_10sep2010.html

Wink

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 15 oktober 2010 12:21 AM
  [ # 9 ]

Prachtige fotodocumentatie SPAM!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 oktober 2010 11:04 AM
  [ # 10 ]
SPAM schreef:

Kijk eens op mijn site sleepy

http://harley-classic.nl/@ds/fr_11sep2010.html

druk je het uiteindje niet onder het lipje?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 15 oktober 2010 11:13 AM
  [ # 11 ]

Hallo,

ik dacht dat mijn benzineleiding ergens lucht aanzoog.  Maar nu heb ik ze losgekoppeld aan de pomp en dan zelf de benzine aangezogen.  Lekker trouwens.  In ieder geval kreeg de pomp nu toch terug zin om te pompen.
Desondanks wil ik alsnog de hele leiding vernieuwen. 
Maakt het iets uit hoe ik hieraan begin ?  Aan de tank, aan de pomp ?  Het geheel is door de jaren nogal stroef en breekbaar geworden.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 15 oktober 2010 12:49 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:
SPAM schreef:

Kijk eens op mijn site sleepy

http://harley-classic.nl/@ds/fr_11sep2010.html

druk je het uiteindje niet onder het lipje?

Welk eindje bedoel je   huh en welk lipje… (als ik het zo nog eens lees.. bedoel je mogelijk de Ligarex)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 oktober 2010 01:07 PM
  [ # 13 ]

Het einde van het ligarex bandje hoort onder het “oogje” gebogen te zitten. Of was je daar nog niet aan toe gekomen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 15 oktober 2010 01:15 PM
  [ # 14 ]
bogaard77 schreef:

Het einde van het ligarex bandje hoort onder het “oogje” gebogen te zitten. Of was je daar nog niet aan toe gekomen?

IK zal je heel eerlijk vertellen: dat wist ik niet… Ik ben uitgegaan van de originele Ligarex handleiding

Ook te vinden op:  http://www.tippointtrading.nl/downloads/1156929706.pdf

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 15 oktober 2010 01:18 PM
  [ # 15 ]

Kan scherp zijn, het uiteinde dus.
Is met name van belang bij de montage van de voorste lekzak: in de laagste stand van de auto zakt de lekzak over de ligarex-band heen en kan dan snel stuk zijn!

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook