6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
De APK: zin of onzin?
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 19 november 2010 10:29 PM
  [ # 76 ]

Ik weet niet wat voor problemen de ANWB voor zijn kiezen krijgt tegenwoordig, ik vermoed heel veel van die electronische problemen die niemand meer zelf op kan lossen. Ik heb wel de indruk dat het wagenpark steeds nieuwer wordt, dus daar kan het niet aan liggen.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 november 2010 10:29 PM
  [ # 77 ]

Kijk maar eens rond op de diverse fora…

Ja, ook hier. Ook bij C5club, ook bij Xantiaclub.


En het zal me niets verwonderen als het bij de XM-club van hetzelfde laken een pak is.


Praat maar eens met mensen hoe ze hun onderhoud laten doen.
Praat eens met sommige monteurs.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 19 november 2010 10:31 PM
  [ # 78 ]

Wat wil je zeggen EW ? Als je een punt wil maken, maak dan een punt, geef me geen lijst met opdrachten….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43038
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 november 2010 10:34 PM
  [ # 79 ]
JaapJ schreef:

Ik weet niet wat voor problemen de ANWB voor zijn kiezen krijgt tegenwoordig, ik vermoed heel veel van die electronische problemen die niemand meer zelf op kan lossen. Ik heb wel de indruk dat het wagenpark steeds nieuwer wordt, dus daar kan het niet aan liggen.

Problemen? afgebroken stuurkogels. Vastgelopen remmen, versleten remblokken, kokende remvloeistof… wiellagers met ellende, lekke koppakkingen vanwege gare koelsystemen, koppelingen versleten, vertyfte uitlaten, enz enz. Electrisch gaat er zeker veel mis, maar 50% tot 70% van alle pechgevallen is nog steeds gewoon mechanische pech! En daarvan kan zeker 70% worden voorkomen door goed onderhoud!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 19 november 2010 10:49 PM
  [ # 80 ]

Ok, jij hebt een lijntje met de ANWB dus dat zal dan wel kloppen, het verbaast me wel. Ik vermoed dat het probleem dan ligt bij de exhorbitante prijzen die dealers tegenwoordig rekenen voor hun werkzaamheden. Veel mensen denken niet verder dan de dealer. Dus is het of de dealer of helemaal maar niet ......?

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 19 november 2010 10:59 PM
  [ # 81 ]

Als ik dit allemaal zo lees, ben ik toch blij dat ons wagenparkje weer vrolijk en met complimenten door de keuring kwamen, en dat ik ook dit jaar geen pech gehad heb (behalve met de cX dan)
Dat betekent niet dat ik onbekend ben met dat fenomeen, in mijn geval eigenlijk alleen op het electr. gebied, waar ik de Xantia’s dus niet al te sterk op afreken.
Van de keurmeester kreeg ik over de Xant het compliment dat ie keurig onderhouden was, toch leuk.
Dat betekent inderdaad wel regelmatig onder die auto’s liggen en onderhoud plegen en niet bezuinigen op onderdelen etc.
En dat terwijl ik toch meer beun moet zijn dan waterman, want een beun is niet echt een complimenteus woord. Overigens is dat woord door een Nederlander in Ierland uitgevonden, maar dat terzijde.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 november 2010 10:59 PM
  [ # 82 ]

Om maar eens in te gaan op de topic titel: De APK: zin of onzin?

Ja ik vind het zeker zin hebben!
Mits het goed gebeurt natuurlijk, en dat ligt er gewoon aan waar je naar toe gaat.

Toen ik mijn CX ging kopen stond deze zonder APK gestald. Mijn voorwaarde was om voor de aankoop van de CX de onderkant op de brug te kunnen zien. Gezien we toch naar de garage moesten leek het ons het ook wel de moeite waard om een APK te proberen.

Goed de CX bij de Euromaster op de brug waar een onafhankelijke APK keurmeester een middagje langs komt om aan de lopende band APK’s te doen. De man doet niet anders, dus je mag verwachten dat het goed is.

De CX werd uiteraard afgekeurt, maar het viel mee: Remklauw RV vast, koplamp afstelling, dashboard verlichting, kentekenverlichting en zo nog een paar kleine puntjes.
Na een test rit van een paar min kwam nog de opmerking: “de auto zoekt een beetje” (dat was mij door de verkoper ook al verteld)

Goed, geen grote problemen dus de CX meegenomen en naar huis gereden. Waarvoor ik overigens de hele baan op de snelweg voor nodig had want de CX dwijlde alle kanten op. Ik kon er niet helemaal over oordelen want ik had nog nooit eerder in een CX gereden, maar ik hoopte dat dit wel te verbeter viel.

Eenmaal thuis gekomen direct een afspraak gemaakt met de dealer.
Daar kwam nog iets meer aan het licht dan de APK man had geconstateerd..
Fuseekogels, stuurkogels, ADAL, handrem(kabels), HD leiding met roest, achterbollen plat, andere remklauw ook vast.
En dan nog het ergste, remleidingen die al behoorlijk aan het roesten waren! Ik heb het zelf gezien dat zag er niet fris uit en dat was vanaf onderaf gewoon te zien…
Dan vergeet ik nu vast nog wel een paar puntjes.

Uiteindelijk dus wat meer werk dan ik verwacht had, maar daarna wel een super rijdende CX aan over gehouden toen alles gefixt was. Daar heb ik nu nog steeds plezier van Wink

Mijn conclusie is dus ook dat een APK alleen zin heeft als degene die de APK uitvoert ook daadwerkelijk verstand van zaken heeft. Dan mag dat met een CX misschien wat lastiger zijn, maar toch.
Als klant verwacht je wel dat als een auto APK gekeurt is dat deze ook veilig is, ondanks er zat mensen zijn die hier weinig waarde aan hechten zijn er ook veel die dat wel doen. Jammer dat je dus niet blind op elke APK keurder kan vertrouwen.

2 jaar APK voor oldtimer ben ik ook helemaal niet mee eens, om dezelfde redenen die hier al aangegeven zijn. 2 jaar dagelijks rijden in een oude auto is veelste veel en geeft teveel risico op versleten onderdelen.
Als daarbij de auto ook nog eens door een slechte APK meester is gekeurt wordt het helemaal een gevaar op de weg na 2 jaar….

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 november 2010 12:05 AM
  [ # 83 ]
JaapJ schreef:

Ok, jij hebt een lijntje met de ANWB dus dat zal dan wel kloppen, het verbaast me wel. Ik vermoed dat het probleem dan ligt bij de exorbitante prijzen die dealers tegenwoordig rekenen voor hun werkzaamheden. Veel mensen denken niet verder dan de dealer. Dus is het of de dealer of helemaal maar niet ......?

Met die prijzen heb je wel een punt. De vraag of die hoge tarieven gerechtvaardigd zijn kan ik niet beantwoorden. Die tarieven worden door allerlei zaken bepaalt. Het is wel zo dat ik bij de dealer oa. door die prijzen echt niet naar binnen ga.
Het meeste onderhoud echter laat ik wel weer doen. Gewoon door een garage die ik betrouwbaar vind. Die een faire tarief hanteert waardoor ik niet eens meer vraag wat het gaat kosten maar gewoon de boel in orde laat maken. Ik zelf kan het in de meeste gevallen niet en voor die prijs ga ik het niet eens zelf doen.
Een wp tarief van 30-40 euro in de btw is prima te doen ( hoe zij het doen weet ik niet) maar 70-80 ex en dan zogenaamd allerlei duren onderdelen.
Ze noemen een prijs voor een gunstig geval en bellen als het tegen zit. Natuurlijk zit het altijd tegen en dat telefoontje komt als alles al uit elkaar ligt en je dus geen keus meer hebt.

Het verbaast me niet dat de dealers soms klagen. Je zou soms denken dat ze er zelf om vragen.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 20 november 2010 10:49 AM
  [ # 84 ]

APK is zeker zinvol, helaas wordt er nogal eens wat over het hoofd gezien door keurmeesters;
Zo heb ik al eens een bx gekocht met een verse APK waarvan de achterste draagarmlagers totaal versleten (of eigenlijk niet meer aanwezig) waren.
Helaas zijn er nog veel mensen die zo goedkoop mogelijk willen rijden en aan veiligheid zo min mogelijk uit willen geven: bij mijn huidige DSuper was één van de balken totaal verrot, maar mooi verborgen achter een plaatje waardoor deze gewoon door de keuring is gekomen;

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 november 2010 12:29 PM
  [ # 85 ]

Airbags een APK punt?

Mijn Xantia rijdt als 8 jaar met een brandend airbaglampje.
Mijn XM had er ook last van, twee APK’s geen opmerking over gehad.

[Edit mod: 2 topics samengevoegd]

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43038
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 november 2010 12:37 PM
  [ # 86 ]

Dat is dan een APK keurmeester die zijn eigen regels niet kent. Wie weet wat ie nog meer over het hoofd ziet! Vanaf 1 mei 2009 is dit al een apk-eis namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 november 2010 12:54 PM
  [ # 87 ]

Als ik APK+Airbag Google krijg ik:

In de ‘Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK’ staat dat storingen aan het airbag- of gordelspansysteem door de keurmeester gemeld moeten worden aan de eigenaar van de auto. Hiervoor kan hij de nadere uitleg reparatie-, afkeur- en/of adviespunten op het huidige apk-rapport gebruiken. Op het nieuwe apk-rapport, dat eind 2009 beschikbaar is, komen gebreken aan het airbag- of gordelspansysteem als reparatieadviespunt terug. Het is overigens niet zo dat de auto hierop wordt afgekeurd, maar u wordt er als eigenaar wel op geattendeerd dat deze veiligheidssystemen niet naar behoren functioneren.

Dus geen APK punt.
Of is er sinds 2009 weer een nieuwe EU regeling of zo?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43038
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 november 2010 12:56 PM
  [ # 88 ]

Wel een apkpunt, geen AFkeurpunt. Kortom, het MOET vermeld worden op het apk rapport. Staat het er op bij jouw rapport of niet?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 21 november 2010 01:11 PM
  [ # 89 ]

Een Afkeurpunt brengt kosten met zich mee voor de klant.

De keurmeester die al jaren mijn auto’s keurt weet dat precies. Hij meldt het netjes en kent mijn antwoord.

Het moet mij van het hart dat jouw tekst wel erg suggereert dat een auto er op wordt afgekeurd.

Dat deden die lui in Leidschendam ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208585/P45/

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43038
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 november 2010 01:15 PM
  [ # 90 ]

De vraag was, Jan, of de keurmeester het ook netjes op je APK rapport heeft vermeld, zoals sinds 1 mei 2009 moet. Nogmaals, het is gewoon een keuringseis. Ik vind het niet prettig dat je nu een vergelijking maakt tussen mij en een of andere vage dealer die probeert zijn klanten een poot uit te trekken. Je suggereert dat ik nu van het zelfde soort ben en dat lijkt mij een stap te ver Wink

Overigens begrijp ik niet zo goed wat het voordeel is van doorrijden met een airbag die het niet doet. Blijft het lampje branden of knipperen, dan is de airbag uitgeschakeld. Het is namelijk een klus van niets om dat de fixen op een xm, xantia of welke troen dan ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook