misschien kan iemand van het forum me even helpen:
m’n DS 23 ‘73 met carbu start en loop perfect op LPG, ook met dit koude weer.
ook op benzine goed starten en rijden.
Nu met dit koude weer heb ik echter één probleempje: juist na het starten, dus als de motortemperatuur laag is, kan ik de wagen niet stationair laten draaien.
Ik start steeds ( LPG en benzine ) zonder choke : wagen blijft nu niet stationair draaien. Ik trek de choke uit: wagen blijft nu ook niet meer stationair draaien. ( in de zomer geen problemen )
Ik hou de wagen met de gaspedaal aan de praat en na +/- 7 minuten als de motortemperatuur wat begint op te lopen draait ze stationair goed.
Heeft het nut om de chokeklep beter af te stellen met LPG ?
Of draai ik de regelvijs op de ontspanner beter bij ?
Sowieso moet je met echte kou niet meer op LPG starten. Je thermostaat staat dan nog dicht en dus kan je LPG verdamper bevriezen. Ik vermoed dat je niet veel op benzine rijdt en dat daarom de carburateur niet helemaal goed staat.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
gerardeux schreef:Sowieso moet je met echte kou niet meer op LPG starten. Je thermostaat staat dan nog dicht en dus kan je LPG verdamper bevriezen.
De LPG verdamper zit op het “kleine” circuit aangesloten, net als de kachelradiateur. Hier circuleert de koelvloeistof direct na het starten al en daardoor bevriest de verdamper ook na starten bij lage temperaturen niet.
Ik zou de choke afstelling controleren, tegelijk met het sluiten van de chokeklep moet ook de gasklep iets open gaan.





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vooral dat laatste even controleren; of de gasklep iets opengaat als je de choke uittrekt. Zoniet, even bijstellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Kees B schreef:gerardeux schreef:Sowieso moet je met echte kou niet meer op LPG starten. Je thermostaat staat dan nog dicht en dus kan je LPG verdamper bevriezen.
De LPG verdamper zit op het “kleine” circuit aangesloten, net als de kachelradiateur. Hier circuleert de koelvloeistof direct na het starten al en daardoor bevriest de verdamper ook na starten bij lage temperaturen niet.
Ik zou de choke afstelling controleren, tegelijk met het sluiten van de chokeklep moet ook de gasklep iets open gaan.
Al zit de verdamper in het kleine circuit, dan nog is de KVS meteen na het starten nog koud, dus bevriest de verdamper. Het verdampen onttrekt ook warmte aan de omgeving, in dit geval de verdamper, dus het kleine circuit moet eerst een beetje op temperatuur komen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De bewering: “Al zit de verdamper in het kleine circuit, dan nog is de KVS meteen na het starten nog koud, dus bevriest de verdamper.” lijkt me onzin.
Dat zou immers betekenen, dat bij alle vloeistofgekoelde auto’s, en dus ook bij onze DS-en, altijd de verdamper bevriest bij de koude start?
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Inderdaad, die bewering klopt niet, een verdanmper bevriest niet zomaar.
Mijn winter-DS start zonder noemenswaardige problemen op LPG bij 10 graden onder nul.
Het is in eerste instantie ook helemaal niet nodig om de LPG of de verdamper te “verwarmen”, dat werkt op zich bij tien onder nul ook wel (zolang je winter-blend LPG hebt getankt). Het verdampende gas zal echter zijn verdampingswarmte aan de verdamper gaan onttrekken, waardoor die véél kouder zou kunnen worden tot het wél een probleem zou worden. Om dat tegen te gaan is er de rondstromende KVS van (in eerste instantie nog) 10 graden onder nul. Die zal warmte afgeven aan de verdamper en daardoor worden afgekoeld, zeg tot -15, maar door de grote massa van het blok weer worden opgewarmd tot de oorspronkelijke -10, daarna tot steeds hogere temperaturen naarmate het blok warmer wordt. Met een enigszins normale waterpomp en KVS doorstroming lukt dat prima, temeer omdat je bij zo’n koude motor ook niet meteen het volle vermogen wilt gebruiken en dus ook maar een bescheiden hoeveelheid gas gebruikt.
Desmond, kijk eens goed naar het stangetje op de carburatuer. Voor LPG helpt de choke-klep weinig tot niks, maar moet je het stangetje zodanig verstellen / verbuigen dat het als snel de gasklep iets opent om een verhoogd stationair toerental te bereiken.
Succes,
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:De bewering: “Al zit de verdamper in het kleine circuit, dan nog is de KVS meteen na het starten nog koud, dus bevriest de verdamper.” lijkt me onzin.
Dat zou immers betekenen, dat bij alle vloeistofgekoelde auto’s, en dus ook bij onze DS-en, altijd de verdamper bevriest bij de koude start?
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat het niet uitmaakt of de verdamper in het kleine of grote circuit zit. Ik zal volgende keer een wat uitgebreider en explicietere reactie geven.
Maar door de inhoudelijke post van nltecoko, zie ik nu in dat het wel uitmaakt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nog een voordeel is dat LPG als gas in je verbrandingsruimte komt. Benzine vernevelt en slaat neer op de koude cylinderwand wat de smering zeker niet ten goede komt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik had toch echt vroeger een BX die na een minuutje afsloeg in de kou. Mijn toenmalige LPG inbouwgarage heeft mij dit logisch klinkende verhaal verteld. Bovendien zit op alle moderne LPG installaties een automatische overschakeling. Starten gaat dan altijd op benzine waarna automatisch overgeschakeld wordt op gas. Waarschijnlijk ia het “kleine” circuit in een DS toch groot genoeg is om dit probleem te voorkomen





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het hangt natuurlijk er helemaal van af tot welke temp. je kvs vorstvrij is. Als dat tot -32 is zal de verdamper echt niet bevriezen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hangt ook af van de circulatie over die verdamper, dus waar de aan en afvoer naar die verdamper zitten aangesloten. Ik heb wel verdampers gezien met een klont ijs er omheen. Dat verdampen van LPG onttrekt nogal wat warmte aan de omgeving, op het moment dat je de vulslang na het tanken loskoppelt kun je dat goed zien op het vulpunt.
Bij de DS zitten de aan en afvoerslang van de verdamper normaliter op een goed punt en zal het geen probleem moeten zijn. Bovendien is het kleine circuit snel op temperatuur, tenzij de thermostaat open blijft staan, aangenomen dat die er wel in aanwezig is.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Ja, een ijsklomp als verdamper had ik ook ooit na aanschaf van een CX. En dat nog wel in de zomer, iedere keer een paar minuten na het starten en wegrijden sloeg de motor af. Bleek dat vlak voor aanschaf de motor eruit was geweest om de koppeling te vervangen en er nog lucht in het koelsysteem zat…. Daarna 5 jaar met veel plezier zonder problemen ermee gereden…
“de choke afstelling controleren, tegelijk met het sluiten van de chokeklep moet ook de gasklep iets open gaan”
Ga ik morgen eens controleren.
Thermostaat werkt goed en koelvloeistof is van Kroon dus dat zou goed moeten zijn.
Toch wel blikken van respect van voorbijgangers als je in de winter blijft doorrijden, zeker als je in de file bij het uitademen nog wolkjes kan blazen van de kou in je auto !
En die wollen handschoenen die als stuurverwarming dienen
.komma