10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
De GTI T2 van Freek: weer 2 jaar APK
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 24 augustus 2014 05:39 PM
  [ # 136 ]
freek schreef:

Ik vermoed dat de moderne snelle auto’s met 200pk of meer echt niet veel zuiniger zijn ondanks 30 jaar ‘technische vooruitgang’ en een veel lager folderverbruik. Je zou kunnen denken dat fabrikanten in die jaren meer vooruitgang hebben geboekt in hun marketing en trucendoos dan in het vergroten van het rendement van de verbrandingsmotor Laughing

Niet helemaal waar, mijn BMW met 218 pk en zescilinder haalt gemiddeld 1 op 12. En als je je tevreden stelt met een viercilinder kan je zo 1 op 16 rijden met een moderne BMW op benzine. Maar de CX turbo 2 doet het inderdaad heel netjes, zeker als je bedenkt dat het eigenlijk het oude DS blok is. Het wordt pas lastig als je met een auto van enig formaat veel minder dan 1 op 10 wil verbruiken. Dan moet de trukendoos wel open. Evengoed zijn er zeker de laatste tien jaar echt wel forse stappen genomen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2014 06:26 PM
  [ # 137 ]

Tja, met de DS heb ik de 1 op 10 ook wel gered, daar zit ook weer 15 jaar tussen met een CX T2 Wink

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 24 augustus 2014 07:03 PM
  [ # 138 ]

Kortom, van zeg 1:10 naar 1:13 in 50 jaar…
De noodzaak om echt energiezuinige auto’s te ontwikkelen ontbreekt blijkbaar nog steeds. Snelheid, acceleratie en comfort winnen nog steeds van kosten en energieverbruik. Auto’s zijn alleen maar groter en zwaarder geworden, denk aan de ‘Mini’ en de Fiat500. Op zich gelukkig want dat is ook de reden dat de auto’s van 30-50 jaar oud nog steeds geen gek figuur slaan in het huidige verkeer. Vergelijk dat maar eens met de ontwikkeling in de electronica en ICT…
Wanneer komt de echte trendbreuk?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2014 07:05 PM
  [ # 139 ]

Kleine auto’s zijn wel zuiniger geworden. Wat doet een 2CV? 1 op 14?
Met een moderne kleine auto is 1 op 20-25 mogelijk Wink Maar dat is ook van de laatste 5 jaar.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 24 augustus 2014 07:52 PM
  [ # 140 ]

Dat is niet waar.

Een 2 cv is echt zuiniger, en die 1 :  25 die je noemt bestaat alleen in de folder.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9860
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 augustus 2014 08:01 PM
  [ # 141 ]

Er zijn gewoon natuurkundige beperkingen aan het rendement van een verbrandingsmotor. Zelfs een stoomturbine, zoals in electriciteitscentrales (ook nucleaire) gebruikt wordt komt niet boven zo’n 40%.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2014 08:42 PM
  [ # 142 ]
erikkuiper schreef:

Dat is niet waar.

Een 2 cv is echt zuiniger, en die 1 :  25 die je noemt bestaat alleen in de folder.

Daar had ik al ruimte voor gehouden, sommige claimen 1 op 30.
Wat doet een 2CV dan in de praktijk?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 24 augustus 2014 09:10 PM
  [ # 143 ]

1 op 18 tijdens een retourtje Polen, jaren geleden. Dat was met een Dyane, maar toch.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 24 augustus 2014 10:46 PM
  [ # 144 ]

@arjen: ga maar eens op google zoeken naar verbruik yaris hybride of zo.
In de folders geloof ik 1:25 in de praktijk 1:16.

Met heel veel moeite schijn je die 1:25 wel te kunnen halen, maar dan ben je niet meer normaal aan het rijden.
Het lukt mij ook wel om 1:25 met een eend te rijden zo.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 25 augustus 2014 12:07 PM
  [ # 145 ]
freek schreef:

Kortom, van zeg 1:10 naar 1:13 in 50 jaar…
De noodzaak om echt energiezuinige auto’s te ontwikkelen ontbreekt blijkbaar nog steeds. Snelheid, acceleratie en comfort winnen nog steeds van kosten en energieverbruik. Auto’s zijn alleen maar groter en zwaarder geworden, denk aan de ‘Mini’ en de Fiat500. Op zich gelukkig want dat is ook de reden dat de auto’s van 30-50 jaar oud nog steeds geen gek figuur slaan in het huidige verkeer. Vergelijk dat maar eens met de ontwikkeling in de electronica en ICT…
Wanneer komt de echte trendbreuk?

Tja, maar 50 jaar geleden had je geen auto met 200+ pk die 1:10 reed. En al zeker niet met de hele moderne santekraam aan airbags, climate control, etc. Dat is appels en peren vergelijken. Ik zie wel grote verschillen tussen verschillende merken, volgens mij is BMW bijvoorbeeld heel ver met krachtige benzinemotoren die toch vrij zuinig zijn, terwijl Citroen dat lang niet zo goed doet (dat maakte de C6 ook zo onaantrekkelijk).

De trendbreuk is er overigens al! Neem bijvoorbeeld de Volvo V60 hybride, als je die netjes oplaadt kun je bijna alleen maar electrisch rijden, en heb je ook nog 200+ pk beschikbaar als je dat wil. Of de BMW i8. Tesla Model S.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 25 augustus 2014 01:09 PM
  [ # 146 ]
erikkuiper schreef:

@arjen: ga maar eens op google zoeken naar verbruik yaris hybride of zo.
In de folders geloof ik 1:25 in de praktijk 1:16.

Met heel veel moeite schijn je die 1:25 wel te kunnen halen, maar dan ben je niet meer normaal aan het rijden.
Het lukt mij ook wel om 1:25 met een eend te rijden zo.

Mijn oom rijdt een Yaris uit 2012 en die haalt geen enkele tank onder de 1 op 22 ofzo. Zal vast ook met zijn rijstijl te maken hebben, maar dat is toch geen verkeerd verbruik dacht ik zelf.

doei

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 26 augustus 2014 11:45 AM
  [ # 147 ]

mijn idee is dat de dieselmotor de afgelopen 20 jaar wel verder is geperfectioneerd; maar ook hier geldt dat 10-15 jaar geleden een Polo 1.9sdi ook al 1:20 reed en de ‘Lupo 3 liter’ nog veel zuiniger. Dus ook hier lijkt de rek er uit te zijn.
De huidige hybrideauto’s zijn vooral een succes omdat ze de staat en de milieu regels foppen (neem de mitsubishi outlander ) en om een lekker hoog vermogen in de folder te kunnen zetten (nog steeds een belangrijk verkoopargument).
Eco en Green labels kan je moeilijk serieus nemen bij auto’s die met >150 km/uur over de Autobahn scheuren. Zouden de eigenaren echt denken dat ze goed voor het milieu bezig zijn?
Nee, de Turbo2 is wat dat betreft gewoon een ‘eerlijke’ auto Smile
Het wachten is gewoon op een doorbraak in (betaalbare) accutechniek en ik vermoed dat dit snel een feit kan zijn. En dan kunnen alle hybrides weer in de schredder.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 augustus 2014 12:23 PM
  [ # 148 ]

Die Hybrides verkopen alleen maar door de Nederlandse regeltjes.

In al onze buurlanden zie je amper een Prius, Civic Hibrid of Outlander.

Dat hele plug-in verhaal stelt ook niets voor, er zijn zat van die auto’s die (bijna) nooit aan de paal staan.
En de parkeerplaatsen met zo’n paal zijn 90% van de tijd leeg. Terwijl er buiten die plekken een parkeer te kort is Confused

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 26 augustus 2014 09:16 PM
  [ # 149 ]

Eens wat betreft de Prius en Outlander (wat een lelijk hok). Maar die V60 hybride, als ik dagelijks zou moeten forenzen en een oplaadpunt bij huis kon regelen zou ik die zeker overwegen.

Mijn conclusie is toch dat 1:10 makkelijk te halen is (dat deed de DS19 in 1955 al), en 1:20 zeer moeilijk, op benzine, in auto’s van het formaat CX. Het leuke van de CX Turbo 2, en daar doelt Freek natuurlijk op, is dat je bij hetzelfde 1:10 verbruik veel meer vermogen hebt Wink.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 27 oktober 2014 01:25 PM
  [ # 150 ]

dit weekend even geen zuinigheidsrecords: we zijn met het gezin een weekendje in Dusseldorf geweest. En omdat onze dagelijke auto in de garage stond “moesten” we wel met de Turbo2. Dat was meteen ook de eerste grote trip na het repareren van het schakelmechanisme (zie topic). Nou dat is niet tegengevallen: hij schakelt inderdaad als nooit te voren en op de Autobahn kon hij voor het eerst (volgens mij sinds 2006, zie profielfoto) weer eens worden uitgeprobeerd op de autobahn. En dan moet je hem natuurlijk even uitproberen: op de TomTom ben ik bij 193 km/uur ‘echte km/uur’ gestopt, maar duidelijk was dat er nog veel meer inzit. Cruisen gaat supercomfortabel tussen de 140-150 km/uur bij een zeer gematigd toerental van nog geen 3500 rpm.
Al met al wordt de auto in de 14 jaar dat ik hem heb nog steeds langzaam maar zeker beter. Bij die winstersporttrip in 2006 ging de motor nog onregelmatig lopen direct na het rijden met (zeer) hoge snelheid. Nu zakt hij direct teru naar 900 rpm en blijft dan keurig constant. Wellicht dat een nieuwe brandstofdrukregelaar vorig jaar hierbij geholpen heeft.
Helaas moet ie nu over een paar weken voor 3 maanden op stal; dit blijft een absurde regeling. Wellicht koop ik even een tijdelijk wrakje met apk om die 3 maanden te overbruggen Laughing

Profiel  
 
 
10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook