Mijn restauratie is inmiddels zo ver gevorderd dat ik binnenkort de lpg-installatie weer kan inbouwen. Voordat ik twee jaar geleden de boel er uit sloopte, zat de installatie er nogal slordig in. De gasleiding van achter naar voor liep kronkelig over de buitenkant van de linker chassisbalk (accu rechts), in het zicht onder de horizotale afdekplaten van de instapdorpel.
Eerste vraag: Mag de leiding ook boven de afdekplaten lopen, dus in de ruimte waar ook de hydrauliek leidingbundel ligt? Ook daar kan hij om de 40 cm vastgezet worden. Volgens de RDW mag de leiding voor niet meer dan 40 cm door een balk lopen. Geldt dit ook voor de ruimte onder de instapdorpel?
Tweede vraag: Maakt het veel uit op welke plaatsen je de koelslangen van de verdamper op de bestaande slangen aansluit? Ik kan het op dezelfde manier doen zoals het oorspronkelijk zat, maar is er ook een bepaalde manier waar bij de doorstroming van de kachel en de verdamper optimaal is?
Bvd, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Wat ik me afvraag Jan, zou je de leiding ook onder de sierbeplating welke onder de portieren past kunnen leggen? Ik heb zelf van die mooie glanzende RVS beplating en ben van plan om ook LPG te gaan gebruiken. Mogelijk is er iemand op het forum die er meer van weet. Ik heb indertijd een LPG installatie in mijn Jag gebouwd en dat werd ook meteen goedgekeurd. De leiding loopt daar onder de bodem langs een chassisbalk, maar zo’n auto zakt niet naar beneden.
Ik denk dat de leiding onder de sierbeplating een ideale plek is, hij loopt dan niet door een balk en die beplating zit met parkers vast. De hele set beplating kost 130 euro en dan heb ik het over de hoogglans RVS uitvoering.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De leiding moet tijdens de keuring zichtbaar zijn en mag max 40 cm onzichtbaar door een balk lopen. Wat je na de keuring doet moet je zelf weten. O ja, een installatie zonder tankcertificaat krijg je niet meer gekeurd.
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/0DD49DFC-B4B8-494F-807E-FCC4711EB26F/0/02LPGinbouweisen20090817.pdf
veel plezier. Voor 1000 euro incl. inbouw ga ik niet meer zelf vechten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij één van mijn DS23’s loopt de LPG-leiding onder de RVS-sierplaten. Bij de keuring gewoon eraf laten, die beplating, zoals Waterman al schreef. Geen probleem bij de LPG keuring (RDW) mee gehad.
Citroen!
Mijn DS had al gas, uiteraard ook op kenteken, dus een RDW-keuring is niet aan de orde. Ik kan de leiding dus netjes achter de beplating monteren. Bij de APK wordt daar volgens mij niet naar gekeken.
Iemand nog een tip voor de optimale aansluiting van de koelwaterslangen, of maakt dat niet veel uit?
De benzineafsluiter zat tussen de pomp en de carburateur. Ik neem aan om te voorkomen dat de pomp droog/kapot loopt. Kan het geen kwaad dat de pomp druk op blijft bouwen terwijl de afsluiter dicht staat, er is immers geen retourleiding naar de tank?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan geen kwaad. Normaal bouwt hij ook meer druk op dan nodig is, hetgeen zich vertaalt in een kleine amplitude van het membraan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Sterker: door de tegendruk maakt het membraam niet te grote uitslagen en blijft zodoende heel!
Dus niet benzinetank leegrijden, maar altijd voor resthoeveelheid zorgen.
Af en toe testdraaien op benzine en controleren of de aanvoerslang naar de carburateur (nog) vastzit.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De verdamper sluit je parallel aan je kachel aan. ja kan em ook in serie met de carbu verwarming doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met de koperen leiding (van achter naar voor) alleen oppassen bij de kriksteunpen onder de voordeur: Steunpoot mag leiding niet kunnen raken bij opkrikken!
Citroen!
waterman schreef:Voor 1000 euro incl. inbouw ga ik niet meer zelf vechten.
Dat kost LPG inbouw in een DS?? Ter indicatie zo ongeveer??
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ja. Tussen de 1000 en 1300 euro moet lukken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je koopt een installatie voor 650.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Overigens, is het niet een idee om de oude mechanische benzine pomp buiten werking te stellen en een universele 12V benzine pomp te gebruiken? Als je op gas rijd hoeft de pomp ook niet te draaien immers
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de mechanische pomp werkt ook niet als hij zn druk niet kwijt kan. ergo. geen noodzaak tot vervangen door een elektrische.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Toch vind ik het helemaal geen slecht idee om een electrische pomp er tussen te bouwen en de mechanische pomp er uit te halen.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom zou je… mechanisch doet het gewoon. Elektrisch is altijd gezeik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste