waterman schreef:De leiding moet tijdens de keuring zichtbaar zijn en mag max 40 cm onzichtbaar door een balk lopen. Wat je na de keuring doet moet je zelf weten. O ja, een installatie zonder tankcertificaat krijg je niet meer gekeurd.
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/0DD49DFC-B4B8-494F-807E-FCC4711EB26F/0/02LPGinbouweisen20090817.pdf
veel plezier. Voor 1000 euro incl. inbouw ga ik niet meer zelf vechten.
Die regel dat ie niet te veel door een kokerbalk mag is denk ik om te voorkomen dat als zo’n leiding lek raakt (door veroudering) er nergens een gasbel kan ontstaan die dus kan exploderen. Die 40 cm. zal waarschijnlijk gekozen zijn omdat het niet geheel te vermijden is en zo’n kort stuk geen grote explosie zou kunnen veroorzaken.
Ik ben geen expert, maar een gasboer zou je de (on-)zin van deze regel moeten kunnen vertellen.
Onze leiding loopt gewoon onder de auto, netjes op afstand langs de dwars-demper, geen probleem.
Groetjes, en klus veilig, Bart
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:Je koopt een installatie voor 650.
..als bouwpakket met alleen de losse onderdelen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Onder de auto zou strik genomen niet mogen omdat de leiding nooit het laagste punt mag zijn. Dat is bij de DS eigenlijk onmogelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hier loopt ie langs de zijkant van de buitenkoker. een mooie plek. vlak langs het rubber van de afdichtplaten naar de b enzine leidingen.
.komma
Ik heb nog een vraagje voordat ik de boel ga inbouwen. Meestal zie je het tankframe op de zijprofielen liggen en dan met bouten vast aan de zijschermen of naar onderen op de profielen. Op marktplaats kwam ik onderstaande foto tegen. Dit levert ruimte winst op, maar mag dit zo?
Volgens de inbouweisen moetje een afstand van 10 cm vrijhouden tot de achterbank. Geldt dit ook voor de hoedenplank?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik twijfel aan die 10 cm ruimte tot de achterbank.
Was het niet zo dat dit alleen geldt bij plaatsing van de tank in langsrichting?
De voorgestelde montage, waarbij het tankframe hoog “hangt” aan de binnenschermen heb ik nog niet in het echt gezien. Nooit aan gedacht om het zo te doen, levert inderdaad een hoop extra ruimte op.
Mijn inschatting: ja, dat mag, MITS het geheel aantoonbaar deugdelijk gemonteerd is. En daar gaat het mis…
Uit mijn geheugen: Volgens RDW moet je een vertraging van 8 G aankunnen, aan te tonen door berekening of beproeving, maar wordt aan de deugdelijkheids-eis voldaan als het frame met tenminste 4 bouten 8.8, tenminste M10 is bevestigd, met gebruik van plaatringen van voldoende diameter en dikte, bijv. 30 x 1,5 (nogmaals: uit mijn geheugen, cijfers kunnen afwijken).
Er staat, voor zover ik me herinner, niet gespecificeerd hoe sterk of dik het voertuigdeel ter plekke moet zijn, maar aan deze eis “voel” je wel dat men de montage serieus neemt.
de binnenschermen zijn naar mijn mening niet sterk genoeg, je zou verstevigingsbalken aan binnen- en/of buitenkant moeten maken, evt samen met afsteunpootjes (voor) en pootje/trekstang (achter) naar chassis.
De getoonde montage van de vulleiding kan ook wel wat beter…
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De tank mag gewoon strak tegen de achterbank en hoedenplank aanliggen. Die 10 cm ruimte is alleen nodig als de tank in lengterichting ligt en geldt dan ook nog eens alleen voor de ruimte tussen de kofferklep/achterpaneel.
Het binnenscherm is inderdaad niet erg sterk, maar de uitlopen van het chassis wél. Versterking van het binnenscherm lijkt me ongewenst omdat je de vervormende eigenschappen van dat binnenscherm dan gaat verpesten wat bij een aanrijding niet handig is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Bij mij zit de tank (in donut vorm) in het verlaagde deel van de kofferbak, daar ben ik niet zo tevreden over, het kost veel diepte. Hoe zijn de ervaringen met een tank zoals op de bovenstaande foto: past er dan makkelijk een Bugaboo in? is het efficienter dan die donut?
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
pvanessen schreef:Hoe zijn de ervaringen met een tank zoals op de bovenstaande foto: past er dan makkelijk een Bugaboo in?
Een WATTE????
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
waterman schreef:pvanessen schreef:Hoe zijn de ervaringen met een tank zoals op de bovenstaande foto: past er dan makkelijk een Bugaboo in?
Een WATTE????
De pest is dat ik nu wel een grote platte rechthoek kwijt kan, maar echt diepte voor hogere dingen is er niet.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Onze tank ziet er ongeveer zo uit en kan zo’n 85 liter bevatten. Met 80% beveiliging haal je daar zo’n 600 km op:
(Let niet op de troep).
Tussen het meest (zwart) uitstekend deel van de tank en de achterbalk van mijn kofferbak zit zo’n 52 cm. ook hier zit de tank nagenoeg tegen de zitting bevestigd :
Wij hebben een kinderwagen een keertje in de aanbieding van de Etos gekocht:
Deze past in de kofferbak van de DS, als je minstens 1 wiel eraf klikt (de wiel-as van de kinderwagen schiet hierbij onder de tank).
We hebben ook een dubbele (2 achter elkaar) kinderwagen gehad. Deze paste er ook in met 2 wieltjes er af en de voor-bumper van de kinderwagen gedemonteerd.
Je ziet veel dat mensen een kinderwagen kopen en daarbij een passende (station)auto. Je zult hier dus andersom moeten doen en eventueel een nieuwe kinderwagen als deel van de investering van de LPG installatie moeten zien.
Ik heb trouwens volgens mij bij een DS break eens een in de lengte gemonteerde tank gezien, maar weet niet hoe verschillend de achter-constructie is t.o.v. een sedan versie
Groetjes en succes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Heel fijn op zondag afmetingen te proberen zoeken van een Bugaboo.. Babypark ziet zondag als rustdag dus ik mag hun assortiment niet bekijken vandaag, maar uiteindelijk heb ik het gevonden:
Bron: http://zwangerenzo.eu/kinderwagens/6-Tot+800+euro.html
Afmetingen ingeklapt met wielen: 90 x 60 x 30,5 cm.
Wielen zouden er nog af kunnen. Reiswieg moet zowiezo op de achterbank. Maar ik weet niet of dat past met LPG tank. Wie weet de afmetingen van de bagageruimte in cm?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Babypark=refo: dus op zondag mag je zelfs als atheist hun site niet bekijken
Dat alles er af kan weet ik, dat ding hebben we al een jaar of 5, maar het past echt net, zeker als er nog een tas en zo mee moet mis ik vooral hoogte. lengte en breedte voldoende, maar ik weet eenvoudig weg niet hoe nuttig de extra diepte is in verhouding tot het wegvallen van wat breedte (of lengte).
Bartjes noemt gelijk nog maar even een voordeel: mijn tank is maar de helft, na 300km sta ik al bij de pomp. Overigens: nuttige foto’s!
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij mijn GS heb ik het tankframe zelf gelast en daarna bewust een stuk boven de kofferbodem gemonteerd. Gewoon met M8-bouten aan de binnenspatborden bevestigd. Tank heel dicht tegen de achterbank. Allemaal goedgekeurd.
Bij mijn DS-break heb ik 2 40-litercilindertanks voor LPG onder de achterbank. Familiale-benzinetank onder in de koffer. Dan heb je lekker veel ruimte en actieradius!
Citroen!
Vanuit persoonlijke interesse… heb je een foto van de Bugaboo achterin de DS? Mag via PB
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971